Správa železnic zveřejnila studie proveditelnosti ke třem hlavním VRT
Rychlost na českých VRT se bude pohybovat nad 200 km/h, přičemž maximum bude 320 km/h.
Správa železnic (SŽ) zveřejnila studie proveditelnosti ke třem hlavním tratím budoucího systému rychlých železničních spojení. Studie ke tratím Praha – Brno a Brno – Přerov – Ostrava schválilo ministerstvo dopravy v minulých dnech, studie k trati Praha – Drážďany byla schválena už koncem roku 2020. Studie ukazují ekonomiku vysokorychlostních tratí (VRT), pasažérské prognózy, výkresy a další podrobnosti. K dispozici jsou na stránkách Správy železnic.
První část vysokorychlostních tratí má být zprovozněna v roce 2030, se začátkem výstavby se počítá v roce 2025, a to v úseku Praha-Běchovice – Poříčany. V roce 2027 má podle plánu začít budování úseků ve středních Čechách a v blízkosti Brna. V roce 2029 je v plánu začátek realizace tratě přes Vysočinu. V roce 2030 by měly vyjet první soupravy i na VRT Podřipsko (Praha – Lovosice).
Rychlost na českých VRT se bude pohybovat nad 200 km/h, přičemž maximum bude 320 km/h. Tratě budou určeny výhradně pro osobní vlaky a denní provoz. Noc bude vyhrazená údržbě. Jde o obdobný model jako ve Francii, s jejímž správcem infrastruktury SŽ spolupracuje. Nákladní vlaky budou jezdit po současných koridorech. Z pravidla bude jediná výjimka, a to směr z Prahy na Drážďany, kde bude nižší rychlost a nákladní vlaky budou smět do Krušnohorského i Středohorského tunelu.
Studie předvídají i počty cestujících ve druhé polovině 40. let. „Počty cestujících jsou ve všech projektových variantách základního scénáře na úseku Praha –Brno poměrně vyrovnané a na velké části nové VRT se pohybují okolo hodnoty 50000 cest./den,“ píše se ve studii k trati Praha – Brno. VRT Praha – Ustí nad Labem má denně využít přes 40 tisíc cestujících.