Infrastruktura Stavebnictví Železnice Železniční průmysl Zprávy

Správa železnic zveřejnila ceny monopolního dodavatele betonových pražců

Železniční trať v Lužci nad Vltavou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Betonové pražce, ilustrační foto. Foto: Jan Sůra/Zdopravy.cz
Správa železnic uzavřela stamilionový tendr na betonové pražce a poprvé zveřejnila ceny.

Správa železnic dokončila letošní soutěž na dodávku betonových pražců v hodnotě 600 milionů korun pro opravy a údržbu. Výsledek není překvapující, podobně jako v minulosti zvítězila jako jediný účastník společnost ŽPSV. Jde o rámcovou dohodu na 24 měsíců.

Oproti předchozím létům ale výsledek soutěže jednu novinku přinesl. Správa železnic poprvé zveřejnila v písemné zprávě zadavatele i ve smlouvě zveřejněné v registru ceny, za které betonové pražce nakupuje. Rozpětí je široké, pohybuje se od 1700 korun až po téměř 5000 korun bez DPH. Ceny se liší podle účelu a vystrojení pražců, připočítává se k nim i doprava.

Ceník nových bebtonových pražců od ŽPSV. Pramen: Správa železnic
Ceník nových betonových pražců od ŽPSV. Pramen: Správa železnic

Jde o změnu přístupu. Ještě v cenové příloze minulé smlouvy, která byla výrazně promazaná, stálo: „Nezveřejňovat v registru smluv – součást obchodního tajemství ŽPSV s.r.o.“ Právě na obchodní tajemství dodavatele Správa železnic vždy poukazovala, když hájila nezveřejňování cen. U dřevěných pražců, kde je více dodavatelů, přitom ceny byly známy.

„Dodavatel, tedy společnost ŽPSV začala přistupovat rozdílně k tomu, co ve svých nabídkách označuje jako obchodní tajemství. Zatímco v roce 2019 jednotkovou cenu za obchodní tajemství považovala, nyní od této praxe upustila, na základě čehož ji mohla Správa železnic v roce 2020 uveřejnit,“ sdělil mluvčí Správy železnic Marek Illiaš. „Tato skutečnost ovšem sama o sobě neznamená, že by Správa železnic nebyla vázána sdělením o obchodním tajemství ve smlouvě z roku 2019. Jinak řečeno, účinky označení konkrétních údajů za obchodní tajemství i nadále trvají. Z toho stejného důvodu nelze sdělit ani ceny z roku 2019, ani jejich porovnání s cenami v roce 2020,“ doplnil.

U dřevěných pražců je to ale jinak. Tendr na jejich dodávku vyhrála koncem roku 2018 společnost Milan Hroch (druhým účastníkem byla firma Framit). V písemné zprávě zadavatele je cena u obou nabídek zveřejněna, Hroch zvítězil s nabídkou 2320 korun bez DPH za jeden pražec.

Společnost ŽPSV byla do roku 2018 součástí skupiny OHL Central Europe, byla sestrou české stavební firmy OHL ŽS. Stavební koncern ale řešil vážné finanční problémy a výrobce pražců prodal německé firmě Leonhard Moll Betonwerke Beteiligungs. Poslední uveřejněná výroční zpráva ŽPSV je za rok 2018, kdy firma vykázala obrat zhruba 1,7 miliardy a čistý zisk 65 milionů korun. O vzniku a vzdálenější historii firmy se lze dočíst například v Analýze přirozených monopolů výrobců jednotlivých součástí dráhy, kterou nechal v roce 2015 zpracovat tehdejší ministr dopravy Dan Ťok. Dodnes je ke stažení na stránkách Odborového sdružení železničářů.

Na síti Správy železnic je zhruba 24 milionů pražců v běžné koleji. Převaha těch betonových je přitom stále zřetelnější. Zatímco v roce 2005 měl beton podíl 72,6 procenta, loni to bylo 83 procent. Za stejné období kleslo zastoupení dřevěných pražců z více než 26 procent na necelých 16 procent. U výhybek si ale dřevo převahu drží. Správa železnic loni spotřebovala na opravy a údržbu přes 200 tisíc pražců, v investičních akcích pak zhruba 150 tisíc pražců.

Odebírat
Upozornit na
guest
38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Kozel
Jan Schmidt

Monopoly si rozvracet nedáme, že Svobodo?

Os5600

Zajímalo by mě jak je na tom Prefa Štětí s novým typem pražců PKK13. Na stránkách https://1url.cz/xzdeS poptávají automatickou linku na jejich výrobu. Tak uvidíme kdy se tyto nové pražce objeví v běžném provozu.

Martin V.

V posledním odstavci mě zaujala tři čísla: „Na síti Správy železnic je zhruba 24 milionů pražců v běžné koleji. … Správa železnic loni spotřebovala na opravy a údržbu přes 200 tisíc pražců, v investičních akcích pak zhruba 150 tisíc pražců.“

Je průměrná životnost pražce 69 let, nebo SŽ(DC) neprovádí ani prostou obnovu, protože tolik kolejí, co má, vlastně ani nepotřebuje?

asdfg

V minulých letech se stavělo víc než vloni. Teď mi přijde že více dominují rekontrukce stanic než traťových úseků. A ono teoreticky, betonové pražce, pokud se vymění „vložka nebo hmoždinka nebo jak se to jmenuje“, můžou vydržet hodně.

Os5600

Kdysi jsem si vyfotil několik dřevěných pražců, předpokládám, že se do toho věku taky počítají. Na těch hřebech s označením co v nich jsou natlučené měl nejstarší pražec rok 1953 na trati Stará Paka – Lomnice nad Popelkou – Libuň.

dalnobojcik

zajimalo by mne jestli i v Nemecku stoji jeden prazec 200eu.

Hajnej

Podívej se do té tabulky pořádně a teprve potom se „zajímej“ – ten pražec za 5000 Kč je totiž SB8 plně vystrojený podkladnicemi.
Pražce pro bezpodkladnicové upevnění, které představují většinu objemu, nebo i nevystrojený SB8 jsou okolo 1800 Kč neboli cca 70 euro.

Dan

Ale to je řeč jenom o pražcích a ještě jenom o těch, které kupuje Správa železnic přímo.
Ale co pražce pro železniční stavby? Co výhybky? Co kolejnice? Co sloupy trakčního vedení? Co nástupištní hrany? Tam není situace o moc jiná, nebo jo?

Premek

Docela by mě zajímala vlastnická struktura společnosti ŽPSV …

Fikusek

Koupím míchačku a jdu na to.

Yellowhammer

„Jestliže jsi labužník a přes kapsu se praštíš, upečeš i krávu na železničních pražcích.“

Jiří Kocurek
K.S.

Zcela hloupý dotaz. To není něco tak běžného jako pražce obchodovatelné celoevropsky? Nebo je to zase případ kdy Franta má jiné normy než Helmut a ten jiné než Pierre a ten jiné než třeba Lech?

Medvěd

vše se u nás řídí evropskou legislativou a ta platí i na pražce, takže platí jednotné normy pro celou Evropu, konkrétně se jedná o normu ČSN EN 13 230 s účinností od 2/2017

Kubrt

Určitě by to šlo, třeba dnes používaný pražec B 91 pochází z nějakého německého vzoru. Ovšem SŽ má aktuálně ve svých interních materiálech jediného schváleného dodavatele betonových pražců, ŽPSV. Umí je v tuzemsku vyrábět i Prefa Štětí, ale to není ten správný C. a K. Lieferant.

K.S.

Tak to mi přijde jako obcházení zákona. „Když to nemůžeme dávat komu chceme, tak si vymyslíme speciální podmínky které nikdo jiný nesplní/nechce plnit.*“ Neměl by se na to podívat jistý úřad? Připadá mi to jako neefektivní nakládání s veřejnými prostředky a obcházení volného trhu. To se euronormy nemusely vůbec vymýšlet pak, měl jsem totiž za to že jedním z jejich účelů je právě sjednotit požadavky na zboží mezi zeměmi tak aby výrobek produkovaný výrobce ve Španělsku byl volně záměnný se stejným výrobkem od výrobce ve Finsku. Tedy aby zde opravdu fungoval jeden velký trh se všemi výhodami. Takovéto umělé rozsekávání… Číst vice »

XB-1

Tak oficiálně je to asi hlavně reakce na stav někdy z let 2014-15, kdy se někde nestavělo vůbec, protože materiál nebyl. Asi někomu přijde lepší mít ty pražce trochu dražší, než nemít žádné. Pak je tu taky ještě economy of scale.
To že to vysoutěží konkrétní firma, nemusí nutně znamenat, že všechny pražce musí být zrovna z té jedné konkrétní fabriky.

Kubrt

Je to pokračování monopolu z časů plánovaného hospodářství.

XB-1

Umíte číst? Je to soutěž o trh. Ale ani fakticky to nemění nic na věci, že u nás máme stále jen jednoho výrobce betonových pražců a i kdyby to takhle SŽ nedělala, vyjde to +/- nastejno.

Kubrt

Žádnou soutěž nevidím, vidím jen seznam schválených výrobků/dodavatelů pro SŽ. Výrobci betonových pražců jsou v ČR dva, další jsou v zahraničí.

noerf

Další problém ze zahraničím je cena dopravy (betonové přažce jsou poměrně těžké) a volná kapacita dodavatelů v evropě.

SaulGoodman

Souhlasím, nicméně obávám se, že problém bude asi složitější (a nevím jaký). Pokud by to skutečně bylo jen takhle, že si SŽ stanoví nějaké umělé podmínky aby zabránila zahraniční konkurenci, tak je to naprosto jasné omezení volného pohybu zboží v EU a předpokládám, že by to už dávno nějaký výrobce napadl. Pokud se tak nestalo, tak buď existuje nějaký +- legitimní důvod, nebo nikdo ze zahraničí nemá zájem sem dodávat…

Martin V.

No, jestli tohle https://www.leonhard-moll.de/en/beton.php je stoprocentní vlastník ŽPSV s.r.o., tak bych příliš ostrý konkurenční boj ve střední Evropě neočekával. 🙂 Ale možná nemají dominantní podíl v pražcích. Kdo ví?

K.S.

A jak je to v kontextu celé EU? Přece jenom v nejhorším se dá pražec dovézt odkudkoliv. (Cena dopravy je pak věc druhá)

Martin V.

Cena dopravy může být klíčová. Ono když pražec stojí 2000 Kč a váží 300 kg, tak to už je na zvážení jak daleko se vyplatí ho vozit. To je jako 1,5 l PET láhev prodávaná za 10 Kč.

Kalanis

Zrovna Španělsko a Finsko jsou blbé příklady. Tedy u pražců. Jednou díry pro 1668, podruhé pro 1524. Ani jedno nesedí.

K.S.

Myslím že ten pražec bude mít mírně jiné typové označení a bude to tedy jiný výrobek. Ale jo, vzal jsem blbé země na pražce.

Dan

Naprostá většina VRT ve Španělsku je na 1435 mm.

Martin V.

Takže dotaz (asi na investigativní novináře): Je známo, za jakou cenu se kupují pražce B91/Vossloh W14 v okolních zemích? Třeba v tom Německu, ale i jinde. Kolejnice se přeci obchodují přeshraničně (export TŽ, ale četl jsem taky o importu z Voestalpine s tvrzenou hlavou), tak proč ne pražce?

J.K.

Větší konkurence by přinesla nižší ceny – tak se radši vymyslí proč nemůžem mít pražce z Německa třeba…

Jiří Kocurek

Tahle debata tady už byla u článku, kdy SŽDC chtěla dělat pokusy s rakouskými pražci. Sice unesou provoz na Semeringu, ale ihned se na to sesypali „pravověrní“, že ty pražce nejsou otestované a bylo by to ohrožení bezpečnosti provozu.

Medvěd

každý pražec musí splňovat nějakou normu a měl by mít certifikát a je úplně jedno jestli je to certifikováno v ČR nebo kdekoliv jinde v Evropě. Certifikát je platný pro celou EU…. takže asi tak, ale vždy se najde proč to nejde …. 🙂

XB-1

Ještě během OPD šílenství v roce 2015 se pražce třeba z Bulharska vozily. Pak už nebyly ani ty, tak SŽDC přišla s tím, že pražce a kolejnice propříště bude zajišťovat sama.

Kubrt

Z bulharských závodů ŽPSV, nebo?

Anonym

Některé ceny jsou i s dopravou, vlastně většina.