Správa železnic znovu řeší revitalizaci trati mezi Chlumcem a Trutnovem, chce ETCS
Stanice Martinice v Krkonoších. Foto: X.com/ Jiří Svoboda
Projektanti se musejí vypořádat s památkovou ochranou stanice Martinice v Krkonoších.
A proč SŽ hledá firmu na aktualizaci této traťové dokumentace? To si to jako neumí zaktualizovat sama? Nebo je na takovou práci totálně NESCHOPNÁ?
Jde o aktualizaci projektu stavby. Tu musí dělat akreditovaný projektant. SŽ na to nemá kapacity.
No ETCS na nejvyšším stupni zabezpečení už v kolejišti navěstidla ani nepotřebuje, protože se přenášejí strojvedoucímu na pult. Kdyby bylo takové řešení na stole, tak by se mechanická navestidla dala pro jízdu vlaků zneplatnit rozkazem a stanice by byla obsazena a podívala mechanicka navěstidla jen při historických jízdách.
Není to jen o návěstidlech. Mechanická návěstidla jsou až třešničkou na dortu celého zabezpečení.
Jo, jenže někdo má asi fetiš na bodový zabezpečovač, místo toho, aby se tam udělalo pořádné rádio a do kolejí se naflákaly jenom levné nepřepinatelné balízy.
Strčte si už celé ETCS do p…le !!!!!!!! Co to nadělá ještě paseky a problémů, to budeme všichni čumět. Alespoň způsobem českého provedení. Nechť je to jako odstrašující příklad pro okolní země.
V okolních zemích tě neposlouchají a dávají ho tam taky.
Kolik Perniků se má ještě stát?
ETCS s mechanickejma “semaforama”? Na to si počkám. 🙂
Mimochodem – opravdu historicky byla ta mechanická návěstidla pro posun takto umístěna? Řekl bych, že to je nějaký postmoderní nesmysl teda…
Není. Uspořádání je původní.
Tak to je opravdu zajímavé, na Moravě noc takového nikde nebylo…
Stejné ne, ale Moravské Budějovice a Hrušovany nad Jevišovkou jsou řešením hodně blízké.
To jsou uvahy jak se ETCS projevi na jizdnich dobach. Asi nijak kdyz se krizuje nebo se stejne jezdi na max rychlost kterou rakev vytahne v kopci. To si snad nekdo mysli ze usetri 20 min nekde. ?
No, mohlo by se mezi Chlumcem a Ostroměří jezdit rychleji než 100 km/h, směrové poměry by tomu vyhovovaly. A možná by se našli i další kousky mezi Kunčicema a Chotěvicema.
Ani rakve nejsou nesmrtelné… 🙂
To ano ale tratova rychlost tam je 100 km. Tak zavedeni Etcs pouze nepomuze. Rakve by mely od leta byt na ustupum
Pomůže, bude se moci jezdit rychleji. A vozidla (s vyšší rychlostí) můžou přijít postupně.
Může to trochu pomoci mezi Chlumcem n/C. a Ostroměří, ale jinde se stejně nedá smysluplně dostat s TR nad 100 km/h v delších souvislých úsecích, takže tam není ani ETCS třeba draze budovat už teď a lze s tím klidně počkat až do pozdější doby
A co asi píšu zde?: https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-znovu-resi-revitalizaci-trati-mezi-chlumcem-a-trutnovem-chce-etcs-204550/#comment-1316344
A jaký jiný vlakový zabezpečovač by se tam měl budovat, když ne ETCS?
Třeba klidně ETCS, jenom ne draze (=level 1).
Ptal jsem se na jiný…
Největší dynamiku má ř. 840, 841. Ty by se sem hodily na Os vlaky a na Sp ř. 847.
Souhlas – ale i pro ty by stačila NTR jen 100 km/h určitě aspoň mezi Ostroměří a Trutnovem, takže tam by v dohledné době ani ETCS nebylo třeba budovat a stačila by jen nějaká levnější „traťovina“ + „generální stop“ (pokud už to tam není teď), aby ani tam zabezpečení nebylo úplně jen „na hubu“.
Ufff, generální stop. A takhle mi si tu žijeme. Taky je otázka, o kolik levnější je ta pověstná „levnější traťovina“. Abychom se nedivili.
Už brzy se tam objeví Pesy (původně se plánovalo od letošního prosince). Jinak dříve se zvažovalo zavedení 120 km/h u Nového Bydžova. Obecně zrychlení to chce, protože úsek Chlumec – Stará Paka dává tak tak. A pokud by se chtělo třeba měnit křížení vlaků Jaroměř – Liberec, bude to chtít lepší stabilitu jízdních dob zde. Navíc si myslím, že by se mohlo i posunout křížení v celou z Martinic do Kunčic.
Kdyby nasazená vozidla byla opravdu schopná využívat plně stávajících traťových rychlostí (i do stoupání a ne jen dolů s kopce) a byla živější než ta současná, tak NTR = 100 km/h jako horní limit by bohatě stačila a žádné zbytečně drahé „vylomeniny“ by nebylo třeba dělat. Osobně myslím, že ani „Pesy“ k žádnému velkému zázraku příliš nepomohou, zejména pokud půjde o zastávkové vlaky.
Osobáky jsou zde problémem, musí stíhat to samé co SP. Těch 120 km/h je součást rekonstrukce, ke které dojde tak jako tak. Aktuálně zde jezdí na OS Regionovy, nebo max. rakve (přebytky místo 810), takže nic horšího snad přijít ani nemůže. Jenomže mimo úseku u Nového Bydžova se bez drahých přestaveb jízda moc nezrychlí.
Treba usek Paka – Ostromer. Tam se jezdi rychlosti 60 az 75. Nejsem technik zda je tento usek mozno zrychlit na rychlost 100 ale podobny profil jiz upravene , ne predelane trate mezi Martinicemi a Kuncicemi prinesl zvyseni rychlosti o 5 km.
Mezi Ostroměří a Starou Pakou zvýšit nějak výrazněji TR v podstatě nelze, potřebné přeložky by znamenaly nejspíš vlastně novostavbu velké části trati. Ale jak už jsem napsal, NTR větší než 100 km/h ani na zbytku trati stejně mnoho nepomůže, nebudou-li vozidla patřičně „živá“ – a tomu Regionovy, zejména ne ty jen dvoudílné, pochopitelně nevyhovují. Mnohem důležitější než vyšší NTR je ovšem odstranění zbytečných „propadů rychlosti“, a tedy na jednokolejné trati i osazení štíhlých výhybek umožňujících zvýšení vjezdové a průjezdové rychlosti ve stanicích – to v praxi obvykle ušetří víc času na jízdních dobách než nákladné investice do zvyšování NTR. A… Číst vice »
Neznám přesné možnost. S trochou optimismu by se asi dalo zrychlit úsek z Lázních Bělohradu na jih, ale žádný zázrak to nebude, když vlak předtím v Bělohradě zastaví. Nevím, možná úseky na 65 (údolí Javorky) by třeba šlo zrychlit na 70 apod… Zase okolo Lázních Bělohradu na třeba 90 až 100.
ETCS bude všude, rozhodnuto. A je to sice drahé, jenže vozidla jedoucí do Chlumce a především někam na Kolín tu vozidlovku mít stejné budou muset.
Takže ano, zabezpečíte trať přes Bydžov ETCS.
Neumožnilo by to jízdu následných vlaků v menších rozestupech než mezistaničně? To samozřejmě nemá vliv na traťovou rychlost, ale dost solidní na kapacitu.
A jak takovou kapacitu chcete využít?
Rozhodně se může hodit poslat dva vlaky za sebou na jednokolejce. Určitě by to pomohlo konstrukci GVD a návazností. Jízdní řády máme plné čekání na to než předchozí vlak dojede „kamsi“.
A co udělat spojku mimo Martinice.
Nebylo by to dražší?
To by financovalo MK a ne MD. 😀
Jen to ne! Ti by tam udělali tobgán s měnícím se rozchodem, protože funkční trať je příliš technokratická.
Do Jilemnice? To by se Libereskýmu kraji možná líbilo.
Ale ono by to chtělo vynechat Martinice úplně. Ale i z Jilemnice spojku do Horní Branné si umím představit.
Tunelovou?
Ano, nějaké kratší tunely by si to asi vyžádalo.
Tak původně se ze Staré Paky mohlo skutečně jet na Kruh, Jilemnici a odtud přes Horní Brannou do Vrchlabí a Kunčic… Pradědové to nakonec trasovali na Roztoky, Martinice a Dolní Brannou.
A nebylo by jednodušší tam postavit RBC, Martinice a okolí dát do L2, vydat patřičné PPD a fíra pojede podle MA na DMI, místo návěstního znaku a v Martinicích můžou zájemcům ukazovat, jak to kdysi vypadalo (skoro) všude?
Bylo by fajn zachovat jednu provozní stanici s mechanikama, aby to děti našich dětí mohli vidět na vlastní oči a zároveň tim nikterak nenarušovat bezpečnost a plynulost provozu.
Souhlas.
S tím si múžou hrát jinde. Ne na trati s provozem.
Děsí mě, že někdo myslí naprosto vážně to, že by chtěl muzeum v běžném provozu. Není náhodou škoda i to, že nemáme trať v běžném provozu na které se jezdí na košová návěstidla, abychom i my potomci viděli, jak to kdysi bylo?
Vydat patřičné PPD – opět bude vymýšlet výjimku na výjimku?
Nebylo by nejjednodušší namontovat k mechanikám elektromotorické přestavníky a zapojit je do elektronického stavědla stejně, jako světelná návěstidla?
A neni ta stanice pod památkovou ochranou jako celek? I s elektromechanickým zabzař? To by se pak těžko přepojovalo na dálkovinu.
Elektromechanické zabzař lze poměrně snadno propojit s elektronikou. Převodníky existují už desítky let a nemusejí to být nijak invazivní zásahy.
Vidím v tom spíš jen další obezličku někoho ze SŽ: projektant se s tím sice nějak (a dokonce i použitelně) vypořádá, ale postavit a provozovat to bude komplikované a drahé, a to bude pro SŽ výtečný důvod pro požadování sejmout památkovou ochranu, moci celé to zařízení zlikvidovat a nasadit tam jen ETCS beze všech jinak nezbytných úprav + tvorby speciálních předpisů pro konkrétní jediný případ v síti.
Možná jsem něco přehlédl, ale jde-li o „revitalizaci“ (celé) trati Chlumec n/C. – Trutnov, proč se tedy potřeba aktualizovat dokumentaci týká jen úseku Stará Paka – Trutnov?
Protože první část stavby, která letos má konečně vypuknout, řeší úsek Stará Paka – Trutnov. Druhá půlka až časem.
Z té první části má letos vypukout toliko nultá etapa, což je jen a pouze ESA v Kunčicích.
Protože ten název je naprosto zavádějící. S úsekem Chlumec – Stará Paka se nemělo dělat nic už od začátku.
Co se prosím dělo od roku 2019, kdy byla dokončena předchozí stanice, doposud? Klasické zdržení na straně Správy železnic, které vlastně důvod nemá?
Kolem trati bez návěstidel a s ETCS nesmí stat atrapy mechanik památkářům na hraní?
Což mi připomíná, že ve Vyškově je nejméně jedna taková mechanika vedle trati, v Malém železničním muzeu.
No vidíte . Tam je vedle trati v muzeu a tady jsou uplně běžně na nádraží kterým můžete projíždět při běžném cestování a ani nemusíte platit vstupné.
Ve Vyškově je taky volně přístupné, dokonce je vidět i z vlaku. Ale jako jo, 20 hodin na cestách, abych ušetřil… padesátikačku?
Tady je taky jedna: https://mapy.cz/turisticka?source=base&id=1853877&gallery=1&x=16.0660582&y=50.0835756&z=18
ETCS L1 je s návěstidly.
A L2, které by tam mohlo být a jehož Traťová část nepotrebuje mnohá návěstidla a další věci?
A nebylo by lepší návěstidla zachovat, ale přestěhovat jinam? Máme v ČR nejhustější síť železnic v Evropě, takže tratí na nostalgické jízdy by určitě šlo pár vyčlenit a tam ten skanzen cíleně přestěhovat a udržovat. A spokojení budou všichni – co chtějí rychle a spolehlivě cestovat i co chtějí vzpomínat na staré časy.
Měl jsem tu jeden návrh.
Postavit novou trať z Nového Strašecí do Rakovníka a ze Svojetína do Deštnice. Pak se dá Lužné u Rakovníka vyhnout (a ještě se odstraní blbé trasování Buštěhradky mimo Rakovník).
Památkáři a šotouši by dostali k dispozici úseky Nového Strašecí (mimo) – Lužná u Rakovníka – Deštnice (mimo), Lužná u Rakovníka – Rakovník (mimo) a Krupá – Kolešovice. Obnoví se hláska/hradlo(?) Merkovka a vůbec by si to tam mohly osázet čímkoliv.
Ježíš o Merkovce vůbec nemluvte… Jeden z mála vechtrů co se slavnejm SŽ nepovedlo ještě zničit…
Vždyť ji navrhuji na památkovou ochranu/obnovu a to je co říct, když tu většinou na památkáře nadávám.
Třeba někdo vymyslí, jak zapojit mechanická návěstidla do elektronického stavěla a ETCS🤣🤣🤣
Krokový elektromotor již byl vynalezen, najdete ho například v autě, máte-li elektricky ovládaná boční okna. Jen se ty náklady na vývoj nedudou dát rozpustit do miliónu vyrobených kusů, takže to bude stát raketu.
Má to jeden zádrhel, v Martinicích je památkově chráněný a drátovod a všechno ostatní, takže náhrada za krokový elektromotor jaksi nepřichází v úvahu.
Ale návěstidla nejsou problém, nikdo neříká, že se jimi musí řídit provoz, uděláme výhradní provoz ETC, kdy návěstidla nejsou potřeba a naházíme na mechaniky kříže.
Mno udělat to tak, aby hýbal přímo tím drátem, netřeba rušit drátovody. Němci to tak prý na mechanikách mají.
To by sice asi šlo, ale připadá mi to zbytečné komplikované, a náchylnější na poruchy. A nejsem si jistý jak jsou na tom výhybky, ale ty snad chráněný nejsou, takže ty předělat na dálkovinu, zavést ETCS výhradní provoz a naházet bílé kříže, za mě nejlepší řešení.
Ještě že o věci nerozhodují tydýti typu Dominik. Aneb zničit památku za každou cenu.
Proč zničit?
Budou tam, budou, šotoušci můžou být spokojeni.
Promiňte ale tohle patří do muzea a ne do běžného provozu. Ještě že tydýti typu Bram nebyli v době, kdy se rušila košová návěstidla, jinak bychom ještě dnes jezdili na žezlo a košová návěstidla.
Jinde se řeší, že máme skanzen, nízká nástupiště, atd… A zde to budeme vychvalovat?
Ať si šotoušci odkoupí nepoužívanou trať, tam to namontují a můžou si jezdit do aleluja.
za mě by to dávalo smysl na trati Tábor-Bechyně je tam nízká traťová rychlost. Tam ať klidně namontují historická navěstidla.
Která tam historicky nikdy nebyla?
A to vadí? Nezrušíme i trakční většinou republiky, protože ty tratě historicky elektrifikované nebyly, se to dodělávalo?
A jaký je návrh na řešení?
Ještě bych si dovedl představit, že RDP bude tady a k tomu budou mít výpravčí firemní posilovnu. 🙂
Němci mají na mechanikách elektromotor. Dráty tady provozovali komouši v rámci technickovědecké revoluce…
Netřeba ani házet kříže, v době realizace už by mohlo být možné mechaniky úplně vypustit z D1.
Což by bylo ideální řešení, on ten bílý kříž vypadá jak pěst na oko – chápu, je to i záměr.
PS: Poporosil bych nastavit na „pořád volno“ ať pak někdo nemá osypky, že se jezdí na stůj a udavači z fotografií nemají záchvat vzteku a úřad na stole hromadu zbytečných udání. Zmáme své pappenheimské.
Úřad by takovéto stížnosti na jízdu proti „stůj“ klidně mohl odpálkovávat, protože proti žádnému stůj by se tady nejezdilo.
„úřad mohl odpálkovat“, nebo se tím mohl zabývat a vykázat činnost. Úřad rád vykazuje činnost, to je jeho základní princip. 🙂
Chtěj je tam, tak se vší parádou – hezky zneplatnit kříži.
Problém je, že se nějak bude muset ošetřit to, že něco co nemá platnost je v kolejišti, já bych tam ty kříže raději naházel. Protože si nejsem jistý, že jinak budou moct zůstat v kolejišti, když to předpis nebude znát, nebude to v TTP, nikde. Protože jestliže to nebude nikde uvedeno, tak to nemá v kolejišti co dělat.
Neměl být provoz v L2 FS realizován tak, že na návěstidle může klidně blikat barevná hudba a strojvedoucímu to může být fuk?
Mimochodem uvedenou logikou bychom měli pořezat i cedule s názvem blížící se zastávky. Nebo ty snad v D1 jsou?
Myslím, že v úvahu to připadá, otázka je na cenu? Nebo jestli se dá od DB získat třeba know-how, aby se to nemuselo vyvíjet znova (když už tak za peníze památkářů).
Heh boční okna krokáčem? Ani kdyby pod automobilkou našli zlatou žílu. Jsou tam prašivý obyčejný uhlíkáče, teda v běžné konfekci do 3M z v základu…
Čert vem mechanická návěstidla, ty se dají upravit až vypustit jak se to probírá v tomto vlákně.
Horší je, že tam je zakonzervované kolejiště s nízkými nástupišti a zrovna je to přestupní stanice. Kdyby takhle prohlásili Rokytnici u Jilemnice (jsou tam ještě mechaniky?), tak se dá nástupiště vyřešit mimo stanici.
… Roztoky u Jilemnice…
Nejsou.
A pochybuju, že by cestující v přestupní stanici ocenili více běhání podchodem.
Co cestující ocení víc, podchod a na nástupištích a v podchodech audiovizuální informační systém, nebo úrovňový přístup, který nebude nízkopodlažní, nehledě na to, když náhodou dveře vyjdou na přechod?
Tady bych tipnul že by stačil poloostrov = přístup úrovňově (jako teď v Turnově). Vlak z jednoho směru trati 040 by stavěl před přechodem, který by byl krytý návěstidlem, vlak směr Jilemnice by stál u budovy.
Jinak viz Dominik.
„Projektanti se musejí vypořádat s památkovou ochranou stanice Martinice v Krkonoších.“
Jen ať se snaží. Pokud vím stanice Martinice v Krkonoších je z důvodu památkové ochrany z této revitalizace vyjmuta. A dobře tak.
Naopak je to špatně, protože musíte vyřešit napojení na zbytek sítě, atd… Prosadit zakonzervování skanzenu v běžném provozu, to opravdu lze snad jen u nás.
Ale Martinice bych vyřešil tak, že bych na mechaniky naházel kříže a buďto převézt pod výhradní provoz ETCS, kdy návěstidla nejsou potřeba, nebo třeba ke každé koleji hodit trpaslíka a je to.
No vidíte. Já bych se na nějaké ETCS vykašlal úplně .
Provokujete?
Naopak elegantní řešení, jak to může zůstat v kolejišti a nebude se muset řešit jestli to je funkční.
A za sebe, čím dřív bude ETCS masivnější záležitostí tím lépe.
Naházet kříže, hodit trpaslíka… Zde nejde rozhodně o PIKOvláček.
Vždyť neříkám nic jiného, buďto dát klasické trpaslíky, nebo v trpasličí podobě ty pro ETCS (už se něco testuje na okruhu) a výhradní provoz ETCS
Jer špatně, že škodná se nechala úřadovat.
Jojo, proč mít moderní železnici, která slouží dopravě. Lepší bude, když si tam škodná… Ehm památkáři uspokojí svý ego..
Společnost, která nezná svoji historii, je odsouzena (resp. sama se odsuzuje) k tomu, aby si ji zopakovala – tak proč si ji včas nepřipomenout?
Takže dodnes jezdíte koňským potahem ?
Já ne, ale třeba „ekologické farmy“ přece už zase existují i u nás, a jak jsou jejich produkty ceněné a vyhledávané.
Jenže tohle není farma. U železnice to už nemá co dělat. Připomínat si to můžou někde v muzeu, nebo na zrušené trati. Ne tam kde je pravidelný provoz.
Ekologické farmy ovšem přece také nejsou žádná muzea, ale součást běžného hospodářství lidské společnosti.
Obávám se že zaměňujete ekologii a poustevničení. Ekologická farma se zaměřuje na „malosériový“ produkt, rozhodně se nezdráhá použít technologie. To že to nechce stříkat srágorma nebo mít „linku na maso“ neznamená, že se zdráhají dotknout moderních technologií. Není to nic historizujícího, cílem je určitý (kvalitní) produkt.
Železnice kvalitního a lepšího produktu tímto způsobem dosáhnout nemůže.
Bezvadný, tak vám gratuluju, v rámci uchování historické paměti byla vaše rodina vybrána ke svícení petrolejkou a žehlení žehličkami na suchý líh.
Spíše by se měla řešit trať Chlumec-HK-Jaroměř- Trutnov(Náchod). Zrychlení a elektrizace
Škoda že tam není i elektrifikace.
Ta by v martinicich neprošla. Udělat si skanzen na celostátní tratí je možné jen v ČR.
Tak elektromechanika se dá upravit aby tam mohly být troleje, ale v dnešní době to je u SŽ naprosté sci-fi
Ještě by pak někdo chtěl rychlíky do Vrchlabí nebo Jilemnice, kdyz bude navic ten koridor přes Nymburk a Chlumec, neblbněte… 🙁
Co do Jilemnice. Třeba až do Rokytnice. Dotáhnout dráty až tam mohly by jim odtamtud zdrhnout tramvaje a bylo by o další pohádku navíc 🙂
Tak vzhledem k tomu, ze tamní koleje ne(po)vedou až do jednotlivých horských středisek, je to spis otázka volby vhodného mista (nebo více míst) přestupu na rozvozové autobusy, což tady a teď asi nemá cenu pitvat do detailu.
V Martinicích bude přestupní uzel na Krkonošské metro. Takže Rokytnice i Harrachov centrum.
Podle mě by chtěl udělat triangl v Kunčicích, aby ty spěšňáky zajížděli do Vrchlabí a odtud pak teprv do Kunčic a Trutnova.
Ano, akorat do TU by asi nebylo nutné pokračovat stejnou linkou. Naopak bych viděl jako vhodné přijet “od Prahy” a od Trutnova v co nejpodobnejsi časy, aby se připojné busy mohly trefovat k obojímu najednou.
Z hlediska Hradeckého kraje by to asi bylo dobré. A asi je pravda, že vše co přijíždí od Jaroměře do Trutnova nemusí jet do Svobody.
„Naopak bych viděl jako vhodné přijet “od Prahy” a od Trutnova v co nejpodobnější časy, aby se přípojné busy mohly trefovat k obojímu najednou.“
Čehož ovšem lze na konci cca tříkilometrové dost pomalé jednokolejky společné pro oba směry dosahovat docela obtížně. Navíc myslím, že ani frekvence od Staré Paky do Hostinného a Trutnova, která rozhodně není úplně malá, by ten nesmyslný závlek s právě velkým nadšením nepřivítala, zejména měl-li by jí snad dokonce přibýt ještě i další přestup.
To jste vážně technolog? Trochu smutné…
1) Řec je o hypotetické situaci s troleji atd, takže hradlo navíc už by se v tom ztratilo. A přijet cca 3-4 minuty po sobě, ano to podle mě je podobný čas.
2) V diskutovaném případě už by na 040 nemusel rozhodně jezdit jen jeden pár za hodinu. Klidně by mohly být Os StP – TU a k tomu Sp/R, zastávující výrazně méně, do Vrchlabí.
Není to technolog, je to starej Zikmund pod stopadesátou přezdívkou.
Pomalá je jen papírově, směrově vyhovuje na víc (bavíme-li se o trati do Vrchlabí). A co se týče počtu kolejí, tak jako technolog můžete navrhnout třeba i druhou kolej od místa kde se připojí triangl.
Až na to, že 040 má hodně daleko do celostátní dráhy.
Ještě si uvědomte kudy ta trať vede. Třeba dobře, že mezi Starou Pakou a martinicemi žádné troleje nejsou a dělat je na trati Marzinice-Rokytnice by byl nesmysl už naprostý. Asi stejný jako dát pod dráty Stará Paka-Turnov
Můžete prosím objasnit, proč je to nesmysl?