Správa železnic získala územní rozhodnutí pro stanici Letiště Václava Havla
Vizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnic
Vláda loni v srpnu schválila, že úsek tratě z Veleslavína na letiště se bude stavět v rámci projektu PPP.
Ještě stále běží ta soutěž kdo bude na letišti dříve-vlak nebo tramvaj?
Může mě někdo vysvětlit, proč proboha ta trať pod letištěm NENÍ rovnoběžná s budoucí dvojicí vzletových a přistávacích drah??? Ideálně ve středu mezi nimi.
To mě hlava nebere.
Až jednou naši potomci budou chtít opravit současné zprasené uspořádání terminálů, např. po vzoru Atlanty – prsty a terminály kolmo na dráhy, tak budou mít idiotsky kroucenou trať pod letištěm.
Vlakem na letiště již v roce 2050.
Chybí Vám tam za již slovíčko brzy.
Až to postaví, tak s tím určitě nikdo nebude jezdit. Jak tady někteří psali, v každém průvodci je přeci napsáno, že na letiště jezdí autobus 119 a jak turista nebude schopen najít trolejbus 59, tak stejně nebude schopen najít vlak…
O spojení pražského letiště s centrem metropole rychlodráhou či dokonce metrem se plká již přes 30 let a kromě hezkých obrázků kde nic tu nic. Prostě typický Čechystán. Kecy, sliby, zlodějina. A to je ta krásná země, země česká….
Všude jinde standart! Dokonce i Mošnov to má! Na těch pár linek stačí bus
Dvě slova, která mě rozesmála jako „argument“: Všude a Mošnov 😁
A co s tou standartou všude dělají?
Možná se před ní fotografují. Tedy za předpokladu, že standarta je použitelná i jako zástava – tím si nejsem úplně jist. Pro mladší čtenáře: vyfotografování před bojovou zástavou útvaru bývalo jednou z nejvyšších odměn, jaké se mohlo dostat příslušníkovi někdejší ČSLA (čs. lidové armády).
Je to sice jen o 30 let později, ale jak se říká.. lepší extrémně pozdě, než li nikdy..
Copak se nepodaří zabránit tomu, aby ta stanice vypadala jako černá podzemní hrobka? Kotas, který snad jako jediný umí pracovat s barvami, přece ještě aktivně tvoří. Proč tam místo něho musí prosazovat ta barvoslepá nemehla?
Je to nádraží a ne disneyland. Co třeba byste tam (a kde) přidal za barvu(y)?
No sice nejsem architekt, ale nazval bych to tak že prvoplánová strohost dává vyniknout kráse oboru železnice a letectví, které ve svých nejlepších epochách symbolizovaly to nejlepší z techniky v dané době. Teda pokud je tam čisto a nečpí tam moč… Asi bych i dodal, že u toho letectví ra epocha ještě víceméně trvá…
Zaplaťpánbůh, že Kotas již neprojektuje dopravní stavby v Praze. Škody napáchal dost..
Že to byl vtip s tím Kotasem? Kotas už nikdy víc proboha. Jeho práci nic neilustruje líp, než naprosto nabubřelá předražená tramvajová trať na Barrandov, která už po deseti letech vypadala naprosto příšerně. Výborně to zachytil a okomentoval Adam Gebrian zde: https://www.stream.cz/gebrianvs/tramvajova-trat-barrandov-205607
Dvě koleje ve stanici na letišti je hodně málo. Možná to bude stačit v první fázi, kdy bude hotová jen jedna trasa z Veleslavína. Ale pokud se tu trať chystají prodloužit a zaokruhovat směrem na Kladno a Hostivici a posílat tam i dálkové vlaky, nebude to stačit. A bohužel hrozí, že pokud se to navrhne špatně a nenechá se tam dostatek místa, nebude už v budoucnu šance tam další koleje přidat.
Na vídeňském letišti jsou koleje 3 a to odbavuje 2x víc cestujících než ruzyňské.
Bude to stačit, když bude postaven inteligentně JŘ, určitě by měla být i kolej pro koncové vlaky, v zázemí. Tohle není snad pro diskuzi, tohle je snad jasné .
Pokud nebudete mít dostatečnou kapacitu, bude Vám jakýkoliv jízdní řád k ničemu a rozbije ho první zpožděný vlak. U dálkových vlaků se dá předpokládat, že zablokují nástupiště i na několik minut a bude třeba prostor pro jejich odstavení. Vlaky z Masaryčky tam budou jezdit v několikaminutových intervalech, opět bude třeba prostor pro jejich krátkodobé odstavení a otočení. Do toho se počítá i s vlaky od Kladna. A pokud by se v budoucnu ukázalo jako vhodné posílat tam i další vlaky, třeba od Smíchova přes Hostivici nebo od Berouna přes Rudnou, těžko by se tam všechny na dvě koleje vešly.
Pražské metro na dvou kolejích odbaví 30 vlaků za hodinu v každém směru. Nedělejte z toho kovbojku.
„Kovbojku“ jak vy říkáte z toho dělá Jirka. Snad bude nějaké zázemí. Mně spíš vrtá hlavou kolik výtahů bude ze stanice nahoru a dolů…Protože většina cestujících s kufry bude chtít využít výtahy.
Na letiště se mělo dostavět metro. Je to podle mého názoru nejlepší a kdoví jestli taky ne nejlevnější varianta, protože to je „jen“ napojení na hotový zbytek sítě. „Rychlodráha“ zase tak rychlá, jak jsem viděl nějaký prezentace nebude, P6 chce zanořit do tunelu, plus náklady na renovaci stávající trati, atd. Docela by mě zajímalo jak by vyšlo nákladově v porovnání s projektem rychlodráhy. Z Veleslavína je to už jen asi 5km, mohla se odtamtud stavět odbočka. I kdyby se stavělo zvrchu a rozbilo se kvůli tomu kus Evropsky a zbytek jsou pole. Teď se vyhodila miliarda nebo kolik za dráty… Číst vice »
A to Metro půjde až do Kladna, nebo tohle 70 tisícové město zůstane s Prahou spojené 1 kolejí?
Samozřejmě Kladno také potřebuje kvalitní připojení, výhoda metra byla, že už mohlo na letiště dávno jezdit. A to už v dobách, kdy se dokončilo B do Zličína…Přes zastávku Řepy a případně Dědina.
Jinak ta trolejbusová trať vyšla na 350 mil Kč. To je asi 300 metrů dvojkolejného tunelu. Tak je to Metro levné.
Za mě buď rychlodráha v tunelu , nebo metro. Pardón, ale klasická trať na povrchu je co do spolehlivosti to nejhorší. Stačí jeden pošuk a dvě hodiny se nejezdí a to u tratě na letiště je sakra problém.
Z Kladna jezdím do práce každý den vlakem. Ještě se mi za těch 7 let nestalo, abych nedojel kvůli skokanovi. V metru se mi to stalo už 4x
Ono je to asi podle místních specifik. Třeba kolem Blanska se na hlavní trati Brno – Česká Třebová skáče docela často. K tomu ještě pár kilometrů odtud na kopci je Macocha. Prostě asi oblíbený rajón.
Tak během mého dojíždění z Benešova do Prahy jsem pár přerušení kvůli skokanům zažil.
Na dráze jsou i jiné problémky – ještě se mi nestalo, aby metro nejezdilo půl dne, protože při pálení roští u metra podpálili i kabely zabezpečovacího zařízení.
Přes P6 to v tunelu tak jako tak bude a dál za Veleslavínem to má sebevrah už dost daleko – viz jak píše Lukáš Řím.
Kolik že jich bylo mezi Hlavním a Benešovem, nebo jinou dvojkolejnou tratí okolo Prahy za posledních 10 let? A kolik bylo stržených sběračů tamtéž?
Bez pardonu, metro na letiště VH je kravina.
Metro je v nějak odolnější proti skokům sebevrahů? Ani mi nepřijde.
Tak pokud se zadekluje jak se plánuje, tak celkem jo. A taky čoklotěsný a fetkotěsný…
Blbost, v Amsterdamu maj taky vlak na letiště a je to úplně v pohodě a dostačující. A to je letiště 10x větší než Ruzyně.
A k čemu je tam ta Dlouhá míle? Nic tam v okolí není a vidím jen zbytečné náklady. Nebo se tam čeká velká výstavba? Peníze, jak je vidno nemáme ani na ten základ, ale budeme mít všechno ať to stojí co to stojí.
Dlouhá míle, jak název napovídá, je postavena kvůli trampskému hnutí. Vznikne tam prostor na pořádání potlachů.
K čemu je metro Zličín? Vždyť tam v okolí nic není.
Konecne se to hybe. Sice mozna bude jen ta stanice, ale vsechno jednou musi nejak zacit. A rok 2045 je opravdu blizko.
Ono se to hýbe už dlouho. Čas od času kousek.
Občas krok tam, a občas zase zpět. 😉
Tomu se říká po-krok.
Už mají vyřešený průchod té rychlodráhy Prahou 6?
Ne. Ale lepší to řešit po kouskách, než aby jednotlivá rozhodnutí zase propadávala, kvůli záseku na Praze 6.
O žádnou rychlodráhu už asi 20 let nejde.
Zapomněl jsem tu rychlodráhu dát do uvozovek…
Pokud bude jezdit jen úsek letiště – Veleslavín, tak pořád lepší než nic (než dnešní trolejbusy). Pohodlnější přestup, pohodlnější a rychlejší doprava.
Hlavně to bude atraktivnější pro kladeňáky – autobusy stojí v zácpě na Evropské, vlak z Kladna na Veleslavín nikoliv. A pak už MHD, však je to celé v PID, tak netřeba další doklady.
2… Slovy dvě dobre zprávy v jeden den. Bude mi 50 když to dodělaji, 54 až bude i větší terminál a bohužel skoro 57 s novou dráhou. A to pokud do toho nehodí vidle nějaký dítě země, nebo majitel novostavby u patky potenciální nové dráhy. Nečekám, že budeme mít provoz jak ve Vídni. Ale aerolinky nakupují letadla jak utrzeny ze řetězu. Víc kupují, než vyřazuji a tak je budou posílat i na jiný, než AAA letiště. Nepotřebuju 3 lety denně na Mallorcu. Stačí jeden denně. Bázi 8 letadel ryanu a víc portugalska… Ten potenciál tu podle mě je. Prostě nevěřím,… Číst vice »
V každém případě by to mělo dopadnout tak, že z centra Prahy pojede vlak na letiště. Na letiště ruzyňské, vídeňské, mnichovské, berlínské i katowické.
Na Ostravské už jel…
Kolik lidí z Prahy (+Ústí , Děčín) by létalo z BER, kdyby tam jezdil přímý vlak? Ospravedlnění to zajížďku na letiště, která zdrží všechny ostatní cestující v tom vlaku?
Ano, již roce 28, jak říkal v roce 20 plakát SŽ.
To je maličkost, do té doby to společně zvládneme v megatrolejbusech, případně v gigatrolejbusech.
O trolej busy bych se nebál, najezdí toho ještě hodně.
Na splnění cíle zbývají víc než 4 roky … jen doufám, že to nebude pak na několik let jen do stanice Praha-Ruzyně a úvratí do Kladna…
Hotovo 2029 ? Tak to tedy držím vítězi PPP všechny palce…
P.S. jen doufám, že tam bude zajíždět vlak z Praha hl.n.
Klidně, a máte hned dvě možnosti, buď objede celou Prahu a nebo úvrať v Libni
Tak dlouho most na Smichov nedá.
Však tam má být nový.
Aktuálně platná strategie rozvoje PID tvrdí toto:
„V souvislosti s projektem železniční trati na letiště dojde také k posílení železničního spojení na pražském Semmeringu, kde spoje nové linky S55 (Praha hlavní nádraží – Praha-Smíchov – Praha-Cibulka – Praha-Zličín – Hostivice – Praha-Letiště Václava Havla – Praha-Dlouhá Míle – Praha-Ruzyně – Praha-Liboc – Praha-Veleslavín) doplní provoz stávající linky S65.“
Přepokládá se tam interval 60 min celotýdně, který doplní 10min interval linky S5 z Masarykova nádraží.
Takže má PID v plánu na letiště posílat dieselové vlaky? Či je na stole elektrifikace Semmeringu?
Ve strategii rozvoje PID jsou napsané jednotky BEMU, z hlavy ale nevím jak velké. Tuším BEMU160, ale možná kecám
Jedno z toho.
Nicméně je jasné, že tady je nutnou podmínkou zaokruhování letiště, a než se postaví to, tak už možná semmering bude v elektrice.
Podle mě by měla být elektrizována Praha všude a do vzdálenosti tak cca 80 km.
Elektrizace Semmeringu je na stole stále, teď k tomu bude opravdový důvod.
Vlak už ta měl jezdit dávno. Ale jestli si někdo myslí, že ve 30. letech 21. století bude letišti, které doufá v rozvoj a chce tam mít směřovanou i mezinárodní železniční dopravu, budou stačit 2 koleje, ze začátku ještě kusé a bude jim chybět přímé napojení na koridory ( tu jednu kolej na Negrelliho viaduktu nejde brát ani vážně)tak je to fakt komik. Jenom čekám, kdy někomu tahle neudržitelnost dojde.
a ta „mezinarodni zeleznicni doprava“ se tam bude dostavat kudy? vzdyt siroko daleko zádna mezinarodni zeleznici doprava nevede…
Co já vím, já jenom komentuji to, s čím v posledních měsících přichází Letiště, Praha, SŽ a vláda a nikomu to není divné, že ta plánovaná realita je vlastně úplně jiná…
Ta „plánovaná realita“ v pohodě stačí pro letiště o nějakých 50 mil. cestujících ročně.
Odkud by měli lidé ze zahraničí chtít jet právě na toto letiště? Berlin, Mnichov, Vídeň jsou výrazně atraktivnější a větší, Praha jim nikdy nebude konkurovat. A od Polska nevede konkurenceschopná železnice.
Olomouc, Pardubice, Tábor, Plzeň, …
To je zahraničí?
Asie začíná za Kolínem… 🙂
Podle stavu některých vesnic a krajiny mezi Prahou a Kolínem nezačíná za Kolínem, ale už někde mezi Hofem a Aší.
Praha je s ohledem na stávající okolní letiště v sousedních státech pouze provinčním letištěm, na které mezinárodní železniční linky z okolních států rozhodně nikdo nepovede.
Valašský expres, protažený na letiště a z/do Žiliny?
Nic většího mě nenapadá.
Skvělá zpráva! Sice asi třicet let zpoždění, ale držme palce alespoň českým regionálním letištím, když už jsme dávno ztratili šanci mít alespoň jedno větší mezinárodní…
Někteří žijí v mylné představě, že je ta naše zemička pupkem světa 😂
Písmenkem „P“ to ale přeci začíná…
No jo to jste to vzal z druhé strany. 🙂
Jsem takový všestranný…
Beru jen „průměrný“.
Co je špatného na tom chtít, aby jedno české letiště mělo mezinárodní parametry a našinci nelétali odevšad z okolních letišť?
A proč by se měl někdo z Břeclavi trmácet do Prahy na letiště?
Třeba to, že se investuje velké množství veřejných peněz do něčeho, co nemá adekvátní přínos. Fakt, že člověk poletí z Prahy místo z Vídně, či Katowic, nic zásadního nepřinese. Ba naopak je to lítání z okolních zemí spíš výhoda, neboť stát ušetří za stavbu a provoz nákladné infrastruktury a negativních vlivů ze zvýšené dopravy. Ušetřené peníze se pak dají využít efektivněji.
vy musíte mít smutný život… všechno české vyhejtit.