Správa železnic získala územní rozhodnutí pro stanici Letiště Václava Havla
Vláda loni v srpnu schválila, že úsek tratě z Veleslavína na letiště se bude stavět v rámci projektu PPP.
Správa železnic (SŽ) má za sebou další milník v přípravě nové železniční tratě na pražské letiště. Aktuálně získala pravomocné územní rozhodnutí k chystané železniční stanici Praha – Letiště Václava Havla. Na síti X to oznámil šéf SŽ Jiří Svoboda.
„Zahloubená dvoukolejná elektrifikovaná trať a podzemní stanice s přímým přestupem do terminálů výrazně zlepší cestovní komfort a sníží dopravní zatížení v oblasti,“ uvedl Svoboda. Stanice je součástí budoucího železničního spojení mezi Prahou, letištěm a Kladnem.
Dvoukolejná trať se za stanicí Praha-Ruzyně stočí přes novou stanici Dlouhá Míle k terminálům 1 a 2 a v samotném letištním areálu se zanoří pod zem do stanice Praha – Letiště Václava Havla. Nové nádraží bude disponovat dvěma kusými kolejemi obklopujícími ostrovní nástupiště. Z něj se cestující dostanou podchody k oběma terminálům.
Stanice bude připravena ke zprůjezdnění, neboť trať má dále vést i směrem na Kladno přes odbočku Jeneček, čímž vznikne velká smyčka. Přípravu projektu Správa železnic koordinuje s Letištěm Praha, které chystá výrazné rozšíření Terminálu 2 a další stavby v areálu.
Vláda loni v srpnu schválila, že úsek tratě z Veleslavína na letiště se bude stavět v rámci projektu PPP, tedy že jej zafinancuje a postaví soukromý investor (koncesionář). Stát mu bude peníze v následujících desetiletích splácet. V České republice půjde o první PPP projekt na stavbu tratě.
Aktuálně byl uzavřen tendr na poradce, který Správě železnic (SŽ) pomůže s výběrem koncesionáře. Vybrané poradenské konsorcium tvoří společnosti Deloitte, Česká spořitelna, advokátní kancelář Císař, Češka, Smutný a projektantská firma AFRY.
Stavba by měla podle aktuálního harmonogramu začít nejpozději v září 2026, hotovo má být v roce 2029.