Správa železnic žádá o první povolení na proměnu brněnského uzlu, vymění most přes Bubeníčkovu
Nový most bude připraven na rozšíření počtu kolejí.
Správa železnic chce příští rok začít s první velkou stavbou, která se týká nového železničního uzlu Brno (ŽUB). Půjde zatím ale o značně redukovanou verzi: zhruba miliardovou demolici a výstavbu nového železničního mostu přes Bubeníčkovu ulici.
Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) již zahájil společné územní a stavební řízení o povolení stavby. Správa železnic na svých stránkách uvádí zahájení v roce 2025.
I když se stavba oficiálně jmenuje Modernizace ŽST Brno-Židenice a úpravy v ŽST Brno-Maloměřice, povolení se bude týkat podstatně menší části: jen mostu přes Bubeníčkovu.
„Původní rozsah stavby, který předpokládal modernizaci stanice Brno-Židenice, byl z důvodu značných zmařených investic v přechodném stavu redukován na přestavbu železničního mostu přes Bubeníčkovu ulici. Původní rozsah stavby bude zahrnut do stavby železničního uzlu Brno,“ uvedla Správa železnic na svých stránkách.
Nový most má být větší, aby zvládl převedení nových kolejí v uzlu. Do doby vybudování ŽUB budou na mostě koleje ve stávajícím uspořádání a ve stávající niveletě. Zároveň s budováním mostu dojde k přeložení sítí infrastruktury. Uspořádání pod mostem bude nové včetně dvoukolejné tramvajové trati.
Nový most je navržen jako bezúdržbová polorámová integrovaná konstrukce se dvěma mezilehlými stojkami. V prvním otvoru je veden chodník a jízdní pruh, ve druhém otvoru je veden autobusový a tramvajový pás včetně nástupišť, ve třetím otvoru je veden jízdní pruh a chodník.
Správa železnic už dříve uvedla, že náklady na stavbu odhaduje zhruba na miliardu korun.