lot
Infrastruktura Železnice

Správa železnic začíná řešit zrychlení na pěti tratích

Stanice Týniště nad Orlicí prošla modernizací v roce 2015. Foto: Chládek a Tintěra Pardubice
Stanice Týniště nad Orlicí prošla modernizací v roce 2015. Foto: Chládek a Tintěra Pardubice
Správa železnic vybrala pět tratí, na kterých chce prověřit možnost zkrácení jízdních dob. Maximální rychlost má být 120 km/h.

Správa železnic chce na pěti vybraných tratích řešit možné zkrácení doby jízdy malými úpravami trati, které by umožnily na některých místech zrychlení s relativně minimálními náklady. Odhadovaná cena zakázky je 5,9 milionu korun.

Vyplývá to ze zveřejněné veřejné zakázky na zpracování takzvaného směrodatného rychlostního profilu pro zvýšení rychlosti. Soutěž se týká celkem pěti tratí. Vítězná firma má prověřit možnosti zvýšení rychlosti při využití stávajícího tělesa dráhy formou úpravy geometrického parametru koleje a zavedením rychlostních profilů V130 a V150. Současně má vítěz prověřit možné způsoby odstranění rychlostních propadů a stanovit nové jízdní doby pro typové vozidlo (většinou RegioShark – jednotka řady 844).

Maximální rychlost má být u většiny tratí 100 km/h, na trati z Chlumce do Trutnova 120 km/h. V seznamu tratí, kde se má prověřit zvýšení rychlosti jsou i ty, které nedávno prošly rozsáhlými opravami, například z Týniště nad Orlicí do Meziměstí.

Jde o tratě, kde dnes vlak není příliš konkurenceschopný proti silniční dopravě, přitom nejen kvůli nevhodnému trasování. Například spěšný vlak z Chlumce nad Cidlinou do Trutnova jede 102 kilometrů 2 hodiny a 18 minut.

Jaké úseky chce Správa železnic zrychlit

Chlumec nad Cidlinou – Trutnov střed

Traťový úsek (TÚ) 1401 Chlumec nad Cidlinou (mimo) – Trutnov střed (mimo) km 23,125 (ZV6 v žst. Chlumec nad Cidlinou) – 127,006 (ZV18 v žst. Trutnov střed)

Týniště nad Orlicí – Meziměstí

TÚ 1561 Týniště nad Orlicí (mimo) – Meziměstí (včetně) km 24,454 (ZV46 v žst. Týniště nad Orlicí) – 90,163 (KV1 v žst. Meziměstí) km 0,042 (KV1 v žst. Meziměstí) – km 0,509 (KV38 v žst. Meziměstí) km 0,793 (KV38 v žst. Meziměstí) – km 1,643 (KV57 v žst. Meziměstí)

TÚ 1562 Meziměstí (mimo) – Broumov (mimo) km 1,643 (KV57 v žst. Meziměstí) – 9,865 (ZV1 v žst. Broumov)

Havlíčkův Brod – Pardubice-Rosice nad Labem

TÚ 1611 Havlíčkův Brod (mimo) – Pardubice-Rosice nad Labem (mimo) km 2,746 (ZV401 v odb. Kubešův Mlýn) – 91,692 (ZV1a v žst. Pardubice-Rosice nad Labem)

Veselí nad Moravou – Sudoměřice nad Moravou st. hr.

TÚ 2391 Veselí nad Moravou (mimo) – Sudoměřice nad Moravou (včetně) km 0,760 (KV42 v žst. Veselí nad Moravou) – 14,986 (st. hr. ČR/SR)

Rohatec – Sudoměřice nad Moravou

TÚ 2411 Rohatec (mimo) – Sudoměřice nad Moravou (mimo) km 0,510 (KV6 v žst. Rohatec) – 5,078 (ZV4 v žst. Sudoměřice nad Moravou)

113 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
V.N.

Když před několika lety došlo k totální výměně svršku v úseku Kropáčova Vrutice- Mladá Boleslav a zároveň v poslední době došlo k instalaci TZZ , myslel jsem si , že 100 km/h je zde hotovou věcí. Bohužel není. Radši budeme řešit 120 km/h z Chlumce nad Cidlinou do Ostroměře. Na lokálce, kde nejezdí ani rychlíky. Další trať , kde by dle mého názoru bylo absolutně přínosné zavedení 100 km/h je trať Mladá Boleslav-Nymburk..

Jirka

MB-Nymburk už 100 km/h má, ne?

V.N.

Nemá. 100 km/h je pouze z NKB do Všejan a poté přes všechny stanice. Takže použitelná je jenom na nějaké třetině trati.

Jenda

Sice tam je spěšný vlak, ale kdyby nebylo dvou úseků, kde supluje absenci zastávkových osobáků, tak de facto roli rychlíků plní. Mezi Chlumcem a Ostroměří jsou dlouhé rovné úseky, kde spolu s běžnou rekonstrukcí kolejového svršku není toto zvýšení rychlosti nic zásadního.

Jarka

Co se přidalo po rekonstrukci tratě Mělník – Mseno?

Luděk S.

Spousta peněz do některých kapes.

Herold

Technický dotaz: co znamená to „mimo“ za názvem stanice? Že se upravovat trať mimo obvod vlastní stanice?

Jaaa

Ne, to je místní označení začátku / konce traťového úseku (TU). Traťový úsek může začínat / končit buď ve stanici, pak se označuje „(včetně)“, nebo před stanicí, pak se označuje „(mimo)“.

Tedy TÚ 2391 Veselí nad Moravou (mimo) – Sudoměřice nad Moravou (včetně) nezasahuje do stanice Veselí nad Moravou (tam je TU 2302), ale zabírá i celou stanici Sudoměřice nad Moravou.

Jirka Z

Ta trať Týniště – Meziměstí reálně funguje spíše jako dvě tratě: Týniště – Náchod a Starkoč – Meziměstí. A především ta druhá má potenciál podstatně větší, relativně nejjednodušeji ve srovnání s jinými trasami by se dala přestavět na novou hlavní trať do západní části Polska. Z Náchoda až za Hronov je v podstatě přímá a je možné ji napojit na relativně přímou trať z Hradce až za Českou Skalici, těch úseků, kde by bylo třeba ji vést ve zcela nové stopě tak je relativně málo. Ale vzhledem k tomu, že nevím, že by se o něčem takovém zatím reálně uvažovalo… Číst vice »

videosen

Kdyby zrychlení dalo na to, aby mohly jezdit pořímé vlaky z Broumova do Hradce, Pardubic, šlo by o possun k lepšímu. Bez spojky ale vlak silnici konkurovat nemůže.

Dušan

Těch směrodatných rychlostních profilů už SŽ zpracovala v poslední době několik – bohužel má to vždy jednu chybu – nejsou vozidla, která by ty profily V130 a V150 mohla využít, staré zgarby ČD a.s. to neumožňují a u soukromníků je dost otázka, zda by to byli schopni a ochotni vůbec „vypapírovat“. Jako k čemu třeba je profil V130 na trati Hrušovany nad Jevišovkou – Střelice nebo já nevím Prostějov – Dzbel nebo Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou? Kdy tam pojede něco jako Regioshark ? Níže přikládám zpracovaný seznam profilů, ať vidíte sami: a) Směrodatný rychlostní profil Hrušovany nad… Číst vice »

Projektant

To je jak vejce a slepice…

Pokud se bude vědět, že někde nová vozidla umožní (konkrétní) zkrácení jízdních dob, nebo změnu konceptu, je větší pravděpodobnost, že to někdo objedná. Takže zpracování profilů rozhodně nemá chybu s vozidly, ale naopak ji podle mě může pomoct odstranit.

Sitgestravel

Zase zapomneli na Praha – Liberec? Kdyz by na vsech tratich Praha – Bolka – Turnov – Lbc to zvedli na 120-160, tak uz by se to dalo. Nerikejte mi, ze dnesni moderni vlaky by i ty podjestedske zakruty ve 120 a vic nedaly. Sprava zeleznic – spatna sprava

Martin

Člověče trať je technická památka a ta musí zůstat tak jak je …

Gwann

Obávám se, že nedaly.

Jaaa

Vlaky by to daly, ale cestujícím by se to asi moc nelíbilo. 3x překročit normy příčného převýšení v oblouku, to by byla slušná metelice. 😀

Jenda

Turnov – LBC by bylo snad lepší už udělat novou trať, ale na to se peníze jen tak neseženou. Ty oblouky na 120 prostě nejsou. Ale přes Lysou, Nymburk, MB a Hradiště by se to urychlit úseky na 160 dalo.

jan

Když Ostrava dokáže vyměnit koleje na 80 km/h za 16mil/km.. Asi by se mělo začít takto..

jirka

Je třeba zrychlení provozu lépe naplánovat a hlavně nedržet se stávající stopy kudy trať vede. Uvědomme si, že trať občas kličkuje mezi bývalými pozemky, které se kdysi nepovedlo vykoupit. Konkrétně trať 230 v úseku Světlá nad Sázavou – Golčův Jeníkov město je ukázkou toho, jak moderní rychlíková trať vypadat NEMÁ.
Je třeba ji napřímit a zmodernizovat. Dojde k jejímu významnému zkrácení a zrychlení. Dnešní rychlost 70km/hod je pro dvoukolejnou rychlíkovou elektrifikovanou trať více než ostudná.

K.S.

Ano, mezi Světlou a Leštinou je to zralé na novostavbu podobně jako u Budějovic, proložit to nějakou relativně rovnou tratí s tunely a mosty. U Golčova Jeníkova to pak je spíš o nutnosti na malém prostoru nasbírat co nejvíce metrů.

Kuba

Taky se s něčím takovým počítá, byť to nebude ze Světlé do Golčáku, ale rovnou z Havlbrodu do Poříčan: https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2014/10/P%C5%99ehledn%C3%A1-situace_VRT_Praha_Brno_SUDOP_2010.pdf A jako bonus tam zůstane ta stará trať pro náklady a osobáky.

Gejza

V ZURce Středočeského kraje je zanesen i koridor pro tu přeložku stávající tratě. Jen to nevypadá, že by byl schválený Investiční záměr a že ba se nějak pracovalo na přípravě…

jirka

Ach jo, České dráhy….
S drobným úsměvem by snad šlo říci Pomalu ale jistě.
Reálně je to mnohem více pomalu, než jistě…

Joseph

České dráhy? To nemyslíte vážně. Kupte si něco v Kauflandu a jděte to reklamovat do Lidlu. Budete všem k smíchu.

Frantisek

No, kdyby to bylo s malým č (lidé občas to velké používají nesprávně), smysl by to dávalo. 🙂

ABC

to jste si fakt vybral super příklad, protože Kaufland a Lídl vlastní stejný majitel, tedy podobně jako ČD a SŽ 🙂

Petr

Wow, to je rychlost… a mezitím v Ostravě pofrčí tramvaje 80

Bob

Čímž na tom krátkém úseku ušetří asi 10 sekund.

medical_examiner

Sekunda k sekundě, pomalu ale jistě…

Od lesa

Berlín – Hamburk jezdili 160 už téměř před 90ti lety. U nás 130 o chlup později.

Jedine vlaky

Veselí – Sudoměřice? Jezdí tam slavná RegioNova s Vmax= 80 km/h. Takže se trať zrychlí o 20 km/h jen proto, aby se mohlo říct, že něco děláme!

videosen

Ta regina nelze už nikdy nahradit?

bkp

Třeba by šla, pokud by ČD byly schopné vysoutěžit něco nového.

Jedine vlaky

JMK žádné nahrazení starších motorových vlaků v plánu bohužel nemá.

Frantisek

Za jak dlouho si myslíte, že – pokud vůbec – na to dojde? Prozatím zjevně jen čmárají na papír, totiž pardon, na disk. 🙂

Platamon

Kraj má přesně to co chce, resp.zaplatí. Úsměvné je zrychlení ze Sudoměřic na st.hr., kde již dlouhá léta nic nejezdí

Martin V.

Tam se aspoň nemusíte zabývat otázkou, jestli to ta vozidla dají. 🙂

Lukáš

Jenže to je ve Zlínském kraji.

Nekdo

§1 vždy se to tak dělal. takže nelze nahradit.
§4 lidé by to zneužili. takže nelze nahradit.

Vojta

Otázka je, co se tím má dosáhnout. Jestli jde o přesun křižování ze Sudoměřic do Rohatce a tím celkové zrychlení, tak to dáva dost smysl. Ještě lepší by bylo, kdyby se podařilo zavést přímé vlaky Břeclav – Hodonín – Veselí – Myjava – Trenčín.
Je velká škoda, že se při rekonstrukci Veselí nezměnila konfigurace kolejiště, aby přestupy typu Brno – Veselí – Myjava (a zpět) a Hradiště – Veselí – Strážníce (a zpět) mohly být hrana – hrana.

Radovan Komínek

Vzhledem k tomu, že byla doprava opět bržděna spadlou trolejí, předpokládám, že vyšší časový i finanční efekt má řešení mimořádností na hlavních tratích nebo provážení vlaků přes rekonstruované úseky. Pokud má ale Správa železnic prostředky na řešení obou problému a opravdu je bude řešit, tak je to přínos. Podivné by ale bylo zpracovávání futuristických záměrů na vedlejších tratích, když by přitom na hlavních tratích pokračovalo několikahodinové zdržování dopravy kvůli mimořádnostem nebo dlouhodobá neprůjezdnost koridorových tratí, kvůli lokálním stavebním omezením.

K.S.

Jak jsem psal v diskusi o stržené trolejí v Šakvicích, je to dáno i ne úplně šťastnou topologií sítě kdy není jak bez úvrati objet, nebo lze objet, ale dost nešťastně, což je případ zrovna Brno – Břeclav. V budoucnu se bude dát sice jet pod dráty, teoreticky, ale vlak to otočí úvratí. Bohužel spojka ať už ve Veselí, nebo Písku/Bzenci není. Přitom by to nemělo být nic extra – r300-350m, navíc do budoucna jak se bude zavádět 200km/h na koridoru do Brna, tak asi nebude žádoucí aby se tam plížily pomalé nákladní vlaky, jedno jestli dieselové nebo elektrické (zejména… Číst vice »

Jára Zimmerfrei

S vaším tempem pokroku se už na železnice radši vykašlete a začněte řešit dopravu létajícími talíři. Aby jsme to stihli dřív než Bangladéš.

Honza

No, to je něco, 120/hod – sedněte na zadky … To na udržovaných tratích jezdila po válce pára …

Od lesa

Před válkou motorové vozy.

David

Na těchto pěti vyjmenovaných tratích? To asi sotva.

Lektor

Vzhledem k tomu, že na všech jmenovaných tratích jezdí především 810 a jejich klony s Vmax=80km/h tak jakékoliv zrychlení je jen hudba budoucnosti.

Petr.N

Omyl. Na trati Chlumec – Trutnov jezdí především 854.

malej-jarda

Na trati Choceň – Meziměstí taky.

Hanz

Za 30 let mohlo být při cca 20 mld ročně proinvestováno a vyplaceno za údržbu cca 600 mld Kč, někdo by určitě věděl přesněji. Pokud je správně, že délka kolejí je cca 15 000km, mohlo být průměrně do každého km koleje jednou investováno 40mil Kč, což by mělo stačit na výměnu svršku, optimalizaci GPK a nový zab. zař. A teď si pojďme říct, kde za těch 30 let jsme.

zdeněk

mají zpoždění s opravami 30 let a další někdy v nedohlednu

Jerry

To snad nemyslíte vážně na SŽDC ,120 km/h? Po celé republice je xy trati a míst kde se něco opravilo např.frenstat – Frýdlant nad Ostravicí a stejně je tam tragická jízdní doba ..ona trať 323 je hrůza ,elektrifikace a zdvoukolejnění v nedohlednu.

Mirek

I na koridoru je obcas 100 km/h zazrak.
Bohuzel

Alibaba

Berte to tak, že 120 je hranice rychlostního pásma, kdy je zábrzdná vzdálenost 1000m a momentálně už asi vyřešené kódování pro vjezdy a Ahr (viz Smiřice a Žizníkov). Na větší rychlosti potřebujete rozložit vzdálenost do dvou oddílů (předvěst předvěsti? 🙂 ) nebo ETCS.

Jirka

Pokud vím , tak by pro >120 km/h mělo stačit, aby se podle předvěsti kódovalo aspoň kilometr. (Pod touto rychlostí je to menší vzdálenost)

V.K.

Frenštát – Frýdlant 2015 „zvýšení“ z původní 70ky z roku 1888 (místy časem snížené na 60) na 80, v úseku Čeladná – Frýdlant n.O. rekonstrukce na 100 km/h, ve stávající stopě, ale ani 750.7 se tam z Frýdlantu na 18 promilích se čtyřma na tu stovku nerozjede (není v podstatě třeba, protože taktový JŘ je dělaný podle 842 +2, které se do kopce táhnou s bídou 50-60 km/h, tak proč by to měl odstát na Čeladné, že) ……a z kopce to taky stovkou nejede, bo chybí brzdící %……… Zaplaťpánbu že byla odstraněna trvalá 40 km/h z kopce v nepřehledném úseku… Číst vice »

Via Rhetica

Nejvíc je třeba investovat do Libereckého kraje,to je skanzen 19 století
Rychlost 30-40 km/h,bez spojení do hlavního města(jediné krajské město/5.nejvetsi v ČR)
Ostuda všech vlád od Klause po Babiše

Roiman4

To my ve Zlíně raději už mlčíme. Před deseti lety minimálně zde měla být už dvoukolejná elektrifikovaná trať. Zatím kam jsme se dostali je, že se staví první podmínka te stavby a to Jihovýchodní obchvat D55 pro uleveni v Otrokovicich a následné vytvoření objízdné trati.

Msk

Jak se v Otrokovicích bude řešit vedení trolejbusové trati přes tu železnici?

JIří Kocurek

Vlaky pod zem, silnice kousek nahoru, pokud se nic nezměnilo.

Kalanis

A fakt nechtějí zkusit Prešov? Nebo se vzteká nějaká nová norma? https://mapy.cz/zakladni?x=21.2306556&y=49.0003492&z=19&l=0&base=ophoto

bkp

Smysl otrokovického tunelu je i v odlehčení křižovatky, což by prešovský model neřešil.

Frantisek

Ovšem za cenu lochnesky i pro těžké nákladní vlaky. Efektivita jako prase, když auta jsou zrovna do kopců výhodnější.

Jirka

V případě relativně nízkého hrbu a dostatečně vysoké povolené rychlosti je naopak toto řešení efektivnější pro vlak (energii nabranou v klesání využije v protisvahu) než kopec pro auta zvlášť ve městě.

Alibaba

Asi se vzteká nějaká stará bezpečnostní elektrická norma, protože na trati do Zlína bude 25kV a ani v Plzni nechtěli dělat na trati na Domažlice v ulici Domažlická. Dneska je tam nový nadjezd.
A tady ještě jeden příklad ze světa (Rumunsko; Arad), kde neví, že to nejde 🙂 a kříží příměstskou tramvaj (750V) se železnicí (25kV): https://mapy.cz/s/cucukehezu
Asi by se dalo něco najít i ve Švýcarsku.
Jinak co se týče Otrokovic, tak vzhledem k současné a očekávané intenzitě dopravy obou druhů doprav (2 koleje + 3 pruhy a hned křižovatka) je podjezd prostě bezpečnější.

Jirka

Ono takové křížení je docela problém i mechanicky. Plus stahovačka/vypínačka pro oba druhy dopravy, nic moc.

Lukáš

Je to moc do kopce a pomalu. Je tam nějakých 12o% a ta stahovačka by tomu taky moc neprospěla.

Od lesa

Kolik že tam je?

Lukáš

12 promile.

Jiří Šrámek

Hlavní silniční tahy se u vás aspoň staví, i když sakra pomalu. A slušnou železnici máte v Otrokovicích.

Roiman4

Ano, jenomže podmínka této stavby je, že bude “ kapacitní objízdná trasa “ . Teď jak je uzavřený sjezd z dálnice, tak je objízdná trasa okolo Barumu a stojí to i v neděli v 19h z Napajedel do Otrokovic k té křižovatce. 20min každý den minimálně…. Ta křižovatka se celá „překope “ a měl by vzniknout tunel pro vlaky. No, počítalo se i s obchvatem Zálešné a napojení na D49… Ale tady to ztroskotalo na jedné krásné nadaci v Brně… Takže vše stejně bude tranzitovat přes rozkopaný Zlín v tu dobu pak… Slušná železnice v Otrokovicích je, ale ze Zlína… Číst vice »

Frantisek

Prostě zase nejdřív další silnice a pak až někdy možná…

Jindra

Ano, Liberecký kraj je opravdu skanzen a přes veškeré žádosti, návrhy a doslova škemrání krajských zástupitelů žádná odezva z ministerstva ani SŽ.

bkp

Odezva byla ve studii proveditelnosti na rychlou trať z Prahy do Liberce. Vzhledem k terénu a struktuře zastavěnosti vyšla dost zoufale.

Martin1

Mám za to, že studie v podání SŽ a jejích dvorních dodavatelů jsou dost známy.

Od lesa

Když už na řadě tratí katastrofálními jízdními dobami, způsobenými jejich zabedněností dopravu zabili, tak se probudili.

Via Rhetica

Chlumec – Trutnov to rozhodně potřebuje,ono cestovat z Rokytnice n.Jizerou do Prahy pres 4 hodiny,kdyz autobus to da za 2h 20 minut,to je jen pro otrlé,presto jsem s tím obcas jezdil,ale to platilo do půlky prosince 2019 kdy tam byla první třída,
Pak soupravy přesunuly na trať Starkoč – Broumov a zůstaly pouze 2 páry vlaku s 1.tridou,ovšem v naprosto špatných časech
Pokud se cestovní doba dostane pod 3 hodiny,bude tam opět 1.trida a zmizí sukafon z trati 042 tak se zase vrátím do vlaku

Kuba

Zrovna na této trati to přinese maximálně vyšší stabilitu, protože uzly v Chlumci, Ostroměři a Staré Pace jsou celkem dané. Pokud dojde k nějakému zrychlení na sever od Staré Paky, tak to povede přinejlepším na přesun křižování z Martinic do Kunčic, čímž se jízdní doba z 042 do Prahy naopak prodlouží.

Daniel Mach

Cestovat vlakem z Rokytnice nad Jizerou dost dobře nejde, protože vlaky končí v Jablonci nad Jizerou. Rokytnice n.J. má tragicky mimo umístěné nádraží, a s tím nikdo nic nesvede, takže tady by to byla investice k ničemu.
A pokud jde o trať z Chlumce n.Cidlinou přes Starou Paku do Trutnova, tak by stačilo, kdyby tam na spěšných vlacích nejezdili 810 jako včera na Sp1820.

Radek Janata

V Rokytnici by stačilo trať prodloužit o cca 500m, kde je přirozený autobusový uzel (zastávka Rokytnice nad Jizerou, host.).

Via Rhetic

Bylo v plánu propojení s tratí 036 v Mýtinách, trať by tak spojila rokytnické centrum,ski areál Horní Domky,areal v Ryžovišti a centrum Harrachova
Viděl jsem to v 90 tých letech,v časopisu ČD pro Vás
Bohužel plán tzv. krkonošského metra zůstal u ledu a v tomto století nebude realizován . To by se muselo chtít. Takže každou zimu kolony aut v krkonošských střediscích,dokud se někdo neprobudí

Od lesa

Tam psali a píšou různé zhov*dilosti.

Via Rhetica

Bylo v plánu propojení s tratí 036 v Mýtinách, trať by tak propojila centrum Rokytnice s lyžařským areálem Horní Domky a areálem v Rýžovišti a dále centrum Harrachova Tím by výrazně klesl počet aut v těchto střediscích Když to jde v Davosu,kde lyžaři v Curychu nastupují s lyžemi a v přeskáčích do vlaku,v Landquartu přestoupí na rhétskou úzkokolejku a v Davosu už jsou lanovky hned vedle nádraží Jenže to by se musel do toho vložit stát,samosprávy na to nemají prostředky. Toto století je to bohužel sci-fi Takže opět mraky aut do hor V Rokytnici už chystají stavební uzávěru,neboť mohutná výstavba… Číst vice »

Od lesa

Akorát, že do Davosu, stejně jako do Krkonoš jedou skoro všichni autem.

Via Rhetica

To by jste se divil,jak tam jsou vlaky narvany Jezdím tam 2x ročně,v létě a v zimě

Od lesa

Narvaný vlak vypadá jinak. A viděl jste tam ta plná parkoviště?

Via Rhetica

1 par spojů o víkendu tam je prodloužen až do Rokytnice

Růža

Vyměnit ČD. Zde si o to přímo koledují. Nejdříve vyhodí vozy s první třídou, zásuvkami, supr WC, s nakládací plošinou a teď velmi často nasazují 810. Obávám se, že to bude brzo norma.Tuto linku ČD znechucuje cestujícím. Co nejdříve ČD vyměnit někým, kdo si bude cestujících vážit.

PeMIČ

Tehdy v roce 1993 při jízdě prvního elektického vlaku Přerov – Nezamyslice bylo řečeno,že se následně zvedne rychlost Přerov – Kojetín na 120km/h.
A máme rok 2020 a jedeme opačným směrem = 80km/h!

To jenom tak vzpomínám😉

JIří Kocurek

Místy už je tam 100 km/h. Bohužel jsou ty úseky krátké a než jednokolejku na 120 km/h, to radši rovnou dvě koleje. Alespoň Věžky-Chropyně. To aby se mohlo křižování vlaků provádět mezistaničně a ne čumákovat ve stanici. Výpravčím se daří křižovat letmo a za to jim patří dík, ale to je stále jízda 40 km/h.

Nejhorší je ale úsek z Holubic do Vyškova. Tam to bez novostavby nepůjde a stavět tam druhou kolej pro rychlosti jako je Brno – Adamov?

PeMIČ

Jo jo dnes už několik let čekáme na 200km/h.

Tak aby to nebylo dalších 25let😉.

Jinak souhlas.

Míla

Takových tratí tady v Čechách je! Z Veselí na Třeboň, Plzeň Klatovy má pár úseku, co by to daly, z Plzně na Nýřany a dál na Heřmanku (jinak tahle by snesla i vlakotramvaj), …

Urban Transport Lover

Každý zrychlení potěší

Lukáš

Sice řekli A, ale už neřekli B. A to, že aby se mohlo jezdit více jak 100 km/hod, musí trať kódovat aby mohl být přenos návěstí na stanoviště strojvedoucího.

Takže na jedné straně se na novostavbách bude jezdit jen 100 do zavedení ETCS a na straně druhé budeme dělat nové úseky s národním zabezpečovačem?

Teda to je opravdu dobrá správa.

bkp

Nemá se všude dělat ETCS?
Zrovna když ta trať přes Strážnici ho bude mít na obou koncích a jinak je potřeba tam stejně mít vstupy.

Lukáš

Tak zavedení ETCS na tyto úseky jde hodně do budoucnosti.
Musely by se všude předělat staniční i traťová zabezpečovací zařízení a to máte akci za několik mld. To tam nikdo cpát nebude.

Jirka

Nemusely, ETCS L1 se dá píchnout normálně na návěstidla jak tam jsou. Samozřejmě, něco to stojí.

Lukáš

No jistě a oba výpravčí si na telefonice postaví odjezdové návěstidlo kdykoliv na volno. To určitě bude odpovídat SIL 4. O výhybkách na klíče nemluvě.

Jirka

Kdyby opravdu skončilo embargo na LS, tak by to byla dobrá zpráva.

Kuba

Hezké, ale trochu jsem doufal, že na seznamu budou i tratě, kde by se ve stávající stopě dalo dosáhnout asi největšího zrychlení, a sice Nymburk – Mladá Boleslav a Mikulov – Znojmo. Bohužel obě byly zřejmě stiženy velkou vizí, takže nebude nic,

malej-jarda

Taky jsem doufal, že by mohli pokračovat v rekonstrukci Břeclav – Znojmo. Před pár lety se o tom mluvilo, teď už ani to.

Lukáš

Břeclav – Znojmo se má dělat po rekonstrukci Šakvic a tratě tam. Bohužel bez elektrifikace.

JIří Kocurek

Jestli se tam ta elektřina vyplatí, toť otázka. Je to prakticky v rovině, vlakodrom to rozhodně není a namísto Regionovy tam může skončit 4vozová 560. Na truc.
Hlavní je spodek a koleje. Pokud ty nejsou vpořádku, tak je věšení drátu potěmkináda bez reálného efektu. Co na tom, že se EMU rozjede rychleji, když na výhybce bude 40 km/h TOR.

K.S.

Tak jenom v nedávno době tam jezdily odklony z Rakouska na dva Herkuly a řepné vlaky vozí 2-3 lokomotivy, něco jezdí s postrkem a asi není rok aby se tam nevozily odklony do Brodu. Navíc z Rakouska dráty už jsou, napojení drátů od Břeclavi je už logickým krokem, který by mohl vést na narůst dopravy. Pokud by se udělal pak ještě jeden menší šotoprojket v Rakousku u Stockerau, tak by se dalo přímo na Tulln, Melk, Ems a Linz. Navíc by to asi i odlehčilo Vídni. Pak se samozřejmě nabízí provést minimálně rekonfiguraci Znojma, nebo nějaký obchvat a nezadrátovat to… Číst vice »

Dušan

Aktuálně je v běhu studie proveditelnosti na spojení Brno – Znojmo – variant je ve hře několik: od jednokolejné novostavby Moravský Krumlov – Znojmo až po VRT napojení na Vranovice – uvidíme, co z toho se nakonec ukáže býti životaschopné…

Jirka Z

Třeba proto, že kdyby to opravili ve stávající stopě, bez zdvoukolejnění a elektrifikace, tak na to pak deset let nebudou smět sáhnout? Ta trať Nymburk – Mladá Boleslav by si elektrifikaci a zdvoukolejnění určitě zasloužila, včetně spojek přes Milovice a do MB město. A maximální rychlost větší než 120 km/h také.

Kuba

No vždyť píšu, stiženo velkou vizí. Takže místo drobného vylepšení na přinejmenším 10 let se můžeme těšit, že tam těch dalších 10 let budeme jezdit osmdesátkou. Vždyť optimistický scénář SŽ počítá s dokončením těch spojek v letech 2028 a 2030, na současnou trať ani neběží příprava. Kromě toho přinejmenším úsek Nymburk – Čachovice se ani podle schválené studie proveditelnosti zdvoukolejňovat nemá, čiliby bylo možné jej vylepšít už nyní (včetně PEÚ, pověsit drát už je pak drobnost).

Stráťa

K čemu je trať (Břeclav-)Mikulov-Znojmo? Ta trať vede v podstatě kolmo na směr poptávky – Znojmo potřebuje lepší spojení s Brnem a ne Břeclaví.

Romanero

Přesně tak, paradoxně nejhorší situaci mají tratě, které se přimotaly k nějakému megalomanskému projektu SŽ, který se jim i přes jejich obrovský potenciál stal osudným. Viz:
– Praha – Kladno
– Praha – Beroun
– Praha – X – Mladá Boleslav
Krásné cestování přeje Dobrá správa.

Luboš M.

KV, ZV…? Co znamenají ty zkratky?

Milan

Skromný tip: začátek výhybky, konec výhybky.

Luboš M.

Díky.

Dušan

konec a začátek výměny (výhybky)