Správa železnic začala s přípravou zdvoukolejnění Mostu inteligence, o zakázku měl zájem jen Sudop
Lokomotiva 749 na Branickém mostě. Foto. Honza Groh / Wikimedia Commons
Sdružení firem Sudop Praha, Sudop EU a Moravia Consult (všechny patří do skupiny Sudop Group) získalo za 79 milionů korun
Co je tohle za blábol? Teď jsme tam s Elektrizací železnic dodělali nové troleje a sloupy trakčního vedení a například ve stanici Praha Krč na Radotínském zhlaví jsou nově sloupy vystavěny přímo uprostřed profilu druhé nedostavěné koleje! Navíc před mostem inteligence z Krčské strany je nově instalováno návěstidlo autobloku přímo uprostřed druhé (neexistující) koleje, takže se zdvoukolejněním se zde určitě nepočítá… Pochybuju že by projektanti o tomto nevěděli a stavěli za spoustu peněz do cesty kolejím sloupy a návěstidla!!! Jediná novinka zde bude autoblok, nebo autohradla, aby v daném úseku (Krč – Radotín) mohlo ject více vlaků v jednom směru… Číst vice »
Tak otázkou je, před kolika lety se projektovalo to co jste tam teď dělali a kdy se (překvapivě) zjistilo, že bude potřeba i ta druhá kolej. Já už se ničemu nedivím.
Jde především o strach z neexistence mostu přes Vltavu pod Vyšehradem. Takže je potřeba zajistit, aby se minimalizovala délka úseku s jednou kolejí pouze na chuchelský tunel. Tedy doufám, že tam budou dvě, ale s nevyhovující osovou vzdáleností pro provoz dvou vlaků zároveň (splítka bez propletení obou kolejí) a tedy při poruše na jedné koleji se vždy po zbývající koleji bude dát jezdit. A od odbočky Sliačská povedou dále dvě jednokolejné tratě, takže i zde bude dost kapacity a záloha při případných poruchách.
Uměl by někdo spočíst o kolik bude teoreticky rychlejší splítka oproti dvěma výhybkám?
Spíš by to mohlo být levnější o ovládání výhybek a jednodušší údržbu (bez výhybkových mechanismů). Teoreticky by se asi ani koleje nemuseli proplést, takže by tam nebyla ani srdcovka.
Co se týče rychlosti, tak počítejte dvě přestavení výhybek, což je zanedbatelný čas.
Ano, tunel dvojkolejný je, ale bez troleje….
U tunelu je prý problém, že je sice myšlený na dvě koleje, ale zapomnělo se na vybočení vlaků v zatáčce, takže se tam nevejdou proti sobě. Může to někdo potvrdit?
Já zase slyšel, že v tunelu bydlí tunelové strašidlo podobné hejkalu a pavouci o velikosti dětské pěsti. Může to někdo potvrdit?
To není žádný blábol, to jen nevíš, o čem mluvíš. To, že jste teď dodělali nové troleje a sloupy, záměru v článku nevadí. Prostě za pár let se těch několik překážejících stožárů (v místech, kde v Krči přechází kolej z jedné strany dvoukolejného tělesa na stranu druhou), prostě přemístí. Stejně tak návěstidlo.
Tím nechci říkat, že výše uvedené je v pořádku. Není, bohužel…
A chuchelský tunel už se mnohokrát řešil – pro dvě koleje vyhovoval v době své výstavby, z pohledu dnešních norem je jeho profil pro dvě koleje nedostatečný.
Jen na okraj – v daném úseku není autoblok (a nikdy nebyl), je zde réleový souhlas (dnes odpovídá cca autohradlu bez oddílových návěstidel). Umožňuje následné mezidobí cca 5 min, protisměrné jízdy s využitím odbočky Tunel interval cca 10 min, ale elektrické mezidobí je 12 min (při těžších vlacích bylo 16 min = zásadní problém je napájení trati. Jinak dále v Krči je réleovka (nikoliv AŽD, ale první česká z dílen Hradec Králové, výr.č.2), nová zabezpečovačka je z Krče na zbylé tři strany (zmizela poslední telefonika v Praze (Krč-Vršovice vjezd). Provozu nejvíce pomohlo odílové návěstidlo autohradla směr Vršovice os.n., kde ale… Číst vice »
Ty dvě koleje tam snad měly být už před řadou desítek let. Takže by se to změnilo? O tom však nikdo nemluvil. Co se týče tunelu, tak tam údajně z hlediska profilu tu druhou kolej nejde položit. Platí to nebo se to vyřešilo? MLuvilo se o nějakém prohloubení atd.
Nějak nechápu zde ti mínusy. Otázky se nesmí klást?
Je fajn že se snaží zvýšit kapacitu i na této trati, která bude objízdnou trasou při opravě mostu na Výtoni. Jen mám pocit, že pokud nebudou následovat další kroky (tunel a úsek Spořilov – Vršky) a skončí to u tohoto, tak to bude polovičaté a pronikavého zlepšení se nedočkáme. Teď ještě aby to vydržel most na Výtoni než to všechno bude. 😉
A jen ta mimochodem. V jakém stavu je ten Chuchelský most? Není už také zralý na rekonstrukci? Nevím, že by se do něho někdy nějak investovalo do údržby.
No a ten tunel je dnes již dvoukolejný? Jak to tam je?
Ne není. A pokud se nepřerazí znovu, k čemuž asi nedojde, tak ani nebude.
Pár metrů dvojkolejný je, celá výhybky je schovaná v tunelu 😜
SUDOP? V pořádku. Vlastně nejlíp (nám) bude, až budou všechny projekční firmy SUDOP.
Opravdu by nešel zdvojkolejnit i úsek Spořilov – Vršovice (s tím že by se na to použil kus tratě do ONJ vjezd)?
Tak nějak taky očekávám, že by k tomuhle mělo dojít, ale asi to bude součástí jiného projektu.
A s tunelem do Berouna to vypadá jak?
Pochybuji, že se v tomhle desetiletí vůbec začne stavět
V tomto tisicileti…
tak já to rozseknu… v tomto století
Vzhledem k ceně budou prioritnější stavby. Podobně na tom bude středočeský úsek D3.
Jak s tím souvisí cena? Nemůžete přece začít stavět, když to ještě není ani naprojektované a schválené. To jakou to má cenu je věc druhá, v současné chvíli nehraje příliš roli.
Dívám se na letecké snímky toho mostu a vidím, že na jeho konci nad ulici Strakonická je stavebně připraveno odbočení. Nevíte kam ta odbočná trať měla vést, jaké byly plány? Jedině co mne napadá je tunel směr Holyně.
Mělo tam být ještě rozdvojení tunelu – směr Holyně a směr Žvahov.
No jsem zvědavý, jestli tuto přípravu někdy odstraní. Mám takový pocit, že dnes už je jasné, že žádná taková spojka se stavit nebude.
Do Holyně dnes ne, ale jestli se někdy dočkáme tunelu do Berouna, tak tam má spojka být…
Měl jsem samozřejmě na mysli právě spojku na Hlubočepy a ne tunel do Berouna. Navíc odpojení na Beroun je plánováno na jiném místě než tento výstupek, který je tedy zcela zbytečný.
Pokud vím, tak to měl být základ nové tratě na Západ – směr Kladno atd.
Sice trošku delší čtení, ale odpoví nejen na tuto, ale i na další případné otázky:
https://www.koridory.cz/hlubocepska-spojka-pod-barrandovem/
Prosim 🙂 https://www.koridory.cz/hlubocepska-spojka-pod-barrandovem/
No jestli ten tunel nechají jednokolejný (jako že ušetří ten nepříjemný výdaj za jeho sice drobné, ale asi dost drahé rozšíření) tak se to o pár let později šeredně vymstí. Na dvoukolejné trati totiž dost rychle naroste provoz a pak už nebude zbytí s tím tunelem něco udělat, no a to pak budou super výluky. Zatímco teď by se to ještě jakž takž sneslo… Část prací by jistě šla dělat i jen s dílčím omezením provozu (jako se dlouhá léta přepatlávaly tunely u Davle).
A jde se tam ten provoz vezme?
Aha. Šotoušci. 😀
Já bych ROPID nepodceňoval. Už roky se mluví o lince Běchovice – Krč – Radotín.
Až spadne most mezi hl. n. a Smíchovem?
No tak z tohoto motivu by se mělo začít stavět ostošest a každá větší umělá stavba by měla mít stejně kapacitní objížďku. Jen to není k vidění ani ve Švajcu…
Me by zajimalo, jak na tom ten tunel je ve srovnani treba s tunely v Nelahozevci, tam je to podle me taky uzky….
Jenomže v Nelahozevsi nejsou ty tunely v oblouku. Mmt se tam časem plánuje přeložka jedné koleje do nového tunelu.
https://www.koridory.cz/jizni-spojka-fakta-o-tunelu-v-chuchli/
Zase až tak velký provoz tam není a nebude. Běžně by tam měla jezdit jen S71 (ve špičce 2 páry za hodinu, mimo špičku 1 pár za hodinu) a nákladní vlaky, jejichž množství je limitované kapacitou trati dále na Beroun. Samozřejmě se může stát, že kvůli zpoždění se vlaky sjedou tak, že jeden bude muset počkat až bude mít volnou cestu, ale jinak kapacitně za běžného provozu problém nebude.
Obávám se, že přeražení či nějaká úprava Chuchelského tunelu bude na přípravu i samotnou realizaci o dost náročnější, než samotné zdvoukolejnění od Mostu Inteligence po Spořilov. A tak se řeší alespoň ta druhá kolej, aby to bylo hotové než to s Výtoňským mostem začne být opravdu „vo hubu“. Bohužel se to asi s tím malým jednokolejným kouskem v tunelu bude muset vydržet i během přestavby „Rámusáku“. Chuchelský tunel se pak bude moci řešit až třeba s napojením nového tunelu na Beroun a to je pak otázkou, jestli bude tlak na dvoukolejné napojení z Inteligenta do Radotína.
Ta úvodní fotka by chtěla vyměnit. Trať je tam relativně čerstvě zrekonstruovaná a slušelo by se zobrazit i něco, co tam jezdí pravidelně.
Existuje nějaký odhad jestli bude zdvojkolejnění provede opravdu jako přidání koleje, nebo jenom přidáním výhybek kterými se spojí, podobě jako je tomu u tratě do Střelic?
Vzhledem k tomu, že tam zatím žádná druhá kolej není, tak a) je správně.
A co úsek po gastronomickou sš na jedné straně, respektive po Silačskou na druhé?
Mezi mostem a Krčí se kolej skutečně přidá, Spořilov budou jenom spojky.
Za co ty mínusy? Nebo mám bouchnout šáňo že tu mám klub haterů?
Spodek je vybudovaný pro dvě koleje v celé délce, tak asi největší problém bude technický stav mostů, kterých tam pár je a nové zabzař, ale nemuselo by to být nějak šokantně drahé.
Hm, pět kilometrů kolejí s trakcí, sanace půlky mostu Inteligence, dvě odbočky, pár výhybek v Krči, nová ESA tamtéž, a polívčička byla? Nebyla – tak to bude jen za 1,9 jardy…
A ještě parníček, nejsem naivní. Ale i tak. 🙂
co ten tunel? ten je dvojkolejný?
Není a myslím, že nakonec ani nebude, ale tím si nejsem jistý.
Je psáno od severního portálu Chuchelského tunelu, tak tomu rozumím tak, že zůstane jednokolejný. Tenkrát to prý nešlo dvoukolejně kvůli použité belgické tunelovací metodě, tak je otázka, jak by to šlo rozšířit dneska a za jaké náklady. Snad to v provozu takový špunt nebude.
Naposledy se přerazil tunel v Obřanech, otázka je jak je to zde. Pokud se ale pamatuji, tak se jedná nějaké centimetry a tunel je vnější betonová krusta, asfaltové těsnění a vyzdívka (celkem masivní), třeba by šla vybourat ta a nahradit něčím moderním místo ní. Napadá mne třeba nějaké předpružené ocelové žebroví, nebo něco takového.
No, to bude velmi úzké místo, pokud se tamtudy má přetrasovat dálková doprava na Plzeň, zavádět nový S71, možná i nějaký ten osobáček Beroun-Praha hl.n. tamtudy ROPID natáhne. A nákladní doprava taky musí někudy projet.
V době výluky železničního mostu na Výtoni bych tam viděl z osobní dopravy tahat tak dálkovku a možná vlaky s pokračováním na Český Brod. Špuntem nebude jen tunel, ale i úsek Spořilov – Vršovice.
Tak něco pošlou po druhé koleji přes Zahradní Město a Malešice.
To dáváte dohromady itinerář „po přetížených pražských jednokolejkách“? Doporučuju pak pokračovat přes Negrelák do Dejvic…
Tak problém s kapacitou kvůli jednokolejnému tunelu by nastal možná tak v případě, že by sem byly odkloněny všechny vlaky z hlavní tratě. V běžném provozu by tudy měla jezdit jen S71 (ve špičce 2 páry za hodinu, mimo špičku 1 pár za hodinu) a nákladní vlaky, jejichž počet bude ovšem limitován kapacitou trati dále na Beroun, takže ve výsledku těch vlaků určitě nebude tolik, aby tam vznikali kapacitní problémy, byť samozřejmě pro plynulost dopravy by bylo vhodné i tento krátký úsek zdvoukolejnit. Pro trvalé převedení dálkové dopravy nebo části linky S7 sem není příliš důvod.
Když pominu, kdy se bude stavět berounský tunel, tak právě ten by měl tento špunt vyřešit, protože z něho se počítá i s rozpletem na Most inteligence, takže pak by byly dvě koleje do Plzně a jednokolejný chuchelský tunel by tolik již nevadil.
I vy optimisto…
Dle zadání zakázky dvoukolejný nebude, takže na těch urban legends kolem tunelu něco bude 🙂
Čemu přesně říkáte „urban legend“?
Takové ty debaty na téma proč je tam jen jedna kolej, když se tunel tváří jako dvoukolejný.
No a ke zbytku trasy, kde je jen jedna kolej, žádné urban legends nejsou? Vždyť je to celé postavené dvojkolejně, jen se ukázalo, že druhá kolej – a to nejen v tunelu – byla zbytečná i pro komunisty.
Pokud má někdo jiné informace, může je normálně napsat a ne zběsile mínusovat. 😉
Je dvojkolejný podle norem platných v roce 1955, takže podle dnešních už tam druhá kolej přidat nejde (ano, fyzicky by se vešla a ano, tak to bylo i vymyšlené).
Co se změnilo za normy? Jsou širší vagony, přesahoval by průjezdný profil? Nebo kdyby začly hořet oba vlaky zároveň, tak se tam nedostanou hasiči?
I s obrázkem tady: https://www.k-report.net/diskuse/archiv2015/28/1174.html#POST3484626
Tunel je připraven na dvě koleje v profilu 1-SM pro dvoukolejnou trať. (wikipedia) Z jižní strany jsou dvě koleje, uvnitř je spojka a kusá kolej. https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Chuchelsky_tunel_uvnitr_2016.JPG
Neví někdo zda se stále počítá s vybudováním zastávky Nádraží Braník i na této trati? Byl bych nerad kdyby ne.
Aby se to moc nepletlo se současnou, mohla by se zastávka jmenovat -Tři sestry. 😉
Udělejme za to petici!
Nějaký plán na zastávku asi existuje, ale osobně dost pochybuji, že mezi Branickým mostem a stanicí Praha – Krč je lokalita, na jejímž místě by měla zastávka dostatečnou atraktivitu, aby se vůbec vyplatila její výstavba a stavění vlaků v této zastávce.
A k zastávce by vedl výtah nebo eskalátory? 🙂
Výtah na tramvaj, dá se to vygooglit. Pár let zpět vymysleli hafo nových zastávek a tohle byla jedna z nich…
Tehdy se to pracovně jmenovalo „Praha -.Braník horní koleje“, nepletu-li se.