Správa železnic začala hledat projektanta nového mostu pod Vyšehradem
Architektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineering
Přípravy na stavbu nového mostu běží, i když o odstranění stávajícího není stále rozhodnuto.
Článků bylo na toto téma již napsáno mnoho. Hodnotili situaci mostu, projektu, a další kritéria. Argumentuje se tu památkovou ochranou, historicky cenným monumentem doby. Diskutující nejen zde, laická veřejnost, odborná má každý svůj názor a i obě strany mohou mít pravdu. Co se týká historie mostu , muže si jí každý dohledat proč, jak vznikl, kdo ho financoval a podobně. Stav konstrukce a typ. Jako laik, který dokáže vyhledávat na internetu vidím, že konstrukce je dána dobou, kdy byl most stavěn. Nevznikl zde, kamenný most, zavěšený, lanový, řetězový. Vznikla zde konstrukce, který tento typ stavby vyžadoval. Takto se řeší většina… Číst vice »
Loni touto dobou:
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-zacina-resit-elektrifikaci-trati-vojenske-vlecky-na-letiste-line-kvuli-zvazovane-gigafactory-153348/
Proč je asi SŽ nejvíce aktivní v nerozhodnutých projektech a v projektech, které už měly dávno být hotové je jaksi pozadu? Namátkou, Brno-Přerov, Plzeň-státní hranice, atd.
Vždyť je to jedna z nejdůležitějších infrastrukturních investic v Praze 😳
Líbit se ti to nemusí, ale fakt kvůli tobě nebude nikdo dělat repliky nýtů!
Konečně se SŽ přestala tvářit, že existuje jiné řešení 👍 Příprava zabere pár let, během té doby se vyřeší památkáři i Unesco a začne se stavět 👍 Kvikot jedinců zůstane maximálně na internetu.
Ještě vám tam chybí dodat “Čest práci!” a bude to dokonalé.
Smolík. Agitovat tu můžeš jak chceš, ale je zjevné, že cesta zpátky už není a tady na internetu to fakt nezměníš.
Soudruhu, ty debilni pyndy zpatky ni krok a vedecky dokazenem pokroku jsou typicky bolsevicky slovnik.
Az se vyresi pamatkari, pak je mozna vyreseno. Do te doby to je PR a vytvareni tlaku manipulativnimi kecy, ze existuje jedine reseni.
Ne, existuji minimalne 3-4. Replika mostu, replika mostu s pridanou treti koleji na jine konstrukci, novy 2-3 kolejny most jineho vzhledu.
Takze pindate
Mohl by jste pořádně vysvětlit, proč by si měla nechat železnice škodit v podobě repliky?
Vás někdo nutí bydlet třeba v replice zemljanky?
A máte jistotu, že stavbu repliky vám povolí?
Dobrý den,
tohle je poslední výzva před trvalou blokací. Vaše agresivní chování anonyma tu tolerovat nebudeme.
Konečně se možná to rozjelo, čekám který aktivista to začne blokovat.
Proč jen 60km/h?
Zkuste se podívat do mapy na poloměry oblouků v navazujících úsecích.
Ten tlak na změnu je ze strany SŽ naprosto absurdní. Jinde se vše nechává vyhnívat, ale tady se jde už několik let tupě za svým bez ohledu na procesní stav.
Přesně, je potřeba počkat, až ten současný most sám spadne.
…a čo vy si prestavujete pod takým slovom „absurdý“?
https://www.youtube.com/watch?v=02wB3om_Mbo
Například já za absurdní považuju ztrátu kapacitního přímého spojení mezi dvěma největšími vlakovými nádražími v hlavním městě, z důvodu upředňostnění záchrany jakési pseudopamátky před řádným fungováním páteřního dopravního systému města, jako jednoho segmentu strategické infrastruktury.
Já za absurdní považuji vaše slova typu “pseudopamátka”, “řádné fungování” a “ztráta kapacitního spojení”.
Přiohýbáte si realitu jak se vám hodí a pak se tím ještě vesele prsíte.
Absurdní je, že památkáři vyhlašují za památku něco co má sloužit v liniové infrastruktuře, má to doslouženo a nevyhovuje to ani kdyby to bylo nové.
Native PR – zdravíme, je vidět že SŽ má moc peněz… Platíme Vas za propagaci tak se snažte…
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/bitva-o-vytonsky-most-sprava-zeleznic-zaplati-miliony-firme-ktera-se-za-ni-na_2402120500_sto
Kdo je připraven, nebude překvapen. Je rozhodně zapotřebí mít přípravu dokončenou, ostatně proces projektování může být v různých detailech postupně dolaďován četnými diskusemi úseků SŽ, což také zabere určitý čas. A potom bude záležet na tom, co se stane. Buď se výměna mostu protlačí konsenzem, anebo dojde i k vyloučení z UNESCO. Možná nejjednodušší by byla nutnost mostního provizoria a namísto něho most nový. Starý most by tam těžko kdo vracel.
je mi moc lito, ze tehnhle spor mezi „novatory“ a „staromilci“ postrada racionalni (obecne pozitivni aspekty….)
co treba vzit na vedomi, ze je to sice smutne, ale brzdit dopravu a ramusit uprostred prahy uz dal neni mozne?
Racionální debata by to byla, kdyby se věcně ohodnotily všechny dopady.
To se dosud neděje, na sílu se protlačuje pouze jediný pohled a jediná varianta bez jakéhokoliv dopadového zhodnocení.
Tady to dopadne maximálně na dno řeky..
Aby se ty dopady ohodnotily, musela by se určit váha jednotlivých faktorů pro život města, jako je: – hodnota funkčního robustního systému přepravy osob a nákladu na druhý břeh – přínos kulturní hodnoty starého nefunkčního mostu Dvě největší zájmové skupiny (v antagonistické pozici) se ale na tomto nebudouu schopné shodnout a pan ministr dopravy se z toho elegantně vyvlekl, když horký brambor přehodil pod rouškou zpracování HIA na Unesco. Drážďany se na nějaký seznam vykašlaly a upřednostnily řádné fungování města, pěkný nový Waldschlößchenbrücke postavily a spokojeně tam žijí dál a turistů mají dost i bez fetiše v podobě seznamu Unesco.… Číst vice »
Jenže ty metodiky na to existují, právě proto existuje něco jako HIA. Že o nich nevíte, neznamená, že to nejde.
Když je to tak snadné, jak říkáte, tak proč to nikdo za tolik let doposud nezadal ke zpracování?
Já preferuju fungování dopravního systému města a starou nefunkční obludu mám na háku, vy naopak upřenostňujete malebné zátiší s oblouky a nezajímá vás, že se lidé a zboží potřebují denně dostat z jednoho břehu řeky na druhý, takže u nás dvou v tomto nelze najít ani částečnou shodu..
Protoze se nechce? A nekdo ma uz 20 ci 30 let jasno – autogen.
Už som to písal, sú dve možnosti.
Buď sa to teraz postavý nový podľa tohto návrhu,alebo sa bude ďalej čakať, most sa zavrie pre dopravu a keď bude hroziť, že sám spadne do Vltavy, tak sa zbúra a ažpotom sa opostaví nový…
Ne. 🙂
Je tu ještě možnost provést repliku, například i původní technologií.
SŽ vráží nesmyslné prachy do daleko větších blbin, ale tady to najednou nejde.
Sice máme možnost něco výrazně zlepšit, ale radši si tu uděláme skanzen. Díky, ne.
Sorry, že se vám do toho pletu, ale Praha je skanzen, jestli jste si nevšiml. Památková rezervace má přesně tuto úlohu.
Ne, Praha není skanzen! Naštěstí ještě ne! Je to živé město a doufám, že tak i zůstane…i se svým rozvojem. A sem patří i nová a funkční architektura. Nevím, jak by Praha vypadala dnes, kdyby Karel IV. uvažoval jako Vy…
A jinak – “něco zlepšit” tím nejblbějším možným způsobem je prostě známka úpadku.
A na tu vaší repliku mostu, aby to bylo stylové, byste nechtěl třeba nějakou repliku lokomotivy ze závodů V.I.Lenina v Plzni táhnoucí několik dalších replik vagónů Bai z vagonky RABA Györ?
https://www.parostroj.net/katalog/ov/images/fotografie/Bai_1966a.jpg
Když absurdní drama, tak se vším všudy, že?
Naučte se slušné diskusi.
A opravdu vám tu stavbu repliky v dnešní době někdo povolí? Splní třeba hlukové limity? Splní třeba požadavky pražského dopravního podniku? atd.
Hledáte důvody účelově.
Na odůvodněnou výjimku lze vše.
Zvládnete udělat i výjimku na izolační vzdálenosti až se bude přepínat na 25 kV? Pokud jo, tak jste adept na Nobelovu cenu za fyziku
Ostatně soudím, že 2027 je pozdě. Ale chápu, že okrajové podminky pro urychlení projekční zakázky nejsou ideální.
Poděkujte Nebouračům, Klubu za starou Prahu, Scheinherrovi, Tejovi a dalším lunatikům.
Ne, poděkujte především SŽ a jejím předchůdcům. Na řešení osudu mostu měli asi tak posledních 30 let. Že to SŽ řeší na poslední chvíli je jen její problém.
o odstranění tohoto mostu se už uvažovalo v 20.letech 20. století. tak snad se toho už dočkáme…
Tak třeba začátkem 20. století se uvažovalo o odstranění týnského chrámu a karlštejnu… A Gustav Husák zas uvazoval pripojení slovenskak SSSR… plyne z uvah něco???
jistě proto Karlštejn od roku 1887 až do roku 1905 intenzivně rekonstruovali a v roce 1905 otevřeli pro veřejnost, nebo jste snad měl na mysli přilehlou vesnici v podhradí ?? 🙂
To jsou Budňany. Spojením s Poučník em vznikl dnešní Městys Karlštejn.
ok
Kdybyste nekecal. Nejprve Karlštejn přestaví, aby ho následně zbourali?
Nebuďme nespravedliví, řekl bych, že v případě mostů se SŽ chová, v rámci možností, docela proaktivně (viz Orlík, nebo Děčín). U tohoto mostu vidím tři okruhy problémů: 1. Zanedbaná údržba, což je naše univerzální dědictví posledních padesáti let před rokem 1989. 2. Bezradnost a nekoncepčnost státu ve vztahu k železniční dopravě po roce 1989, což se velmi negativně projevilo v naprostém podcenění významu železniční dopravy. Tehdejší „správce kolejí“ ČSD/ ČD byl, vzhledem k reálnému přídělu finančních prostředků ze státního rozpočtu, umožňující pouhé přežívání, ve velmi těžkém postavení. 3. Jedná se známý most v centru hlavního města a existuje dost lidí… Číst vice »
tehdy chteli ctyri koleje a dnes si mamem vystacit se tremi…. „-)
ad 1) Údržba byla úměrná předpokladu dožití mostu a jeho následnou výměnou za nový. Most má nějakou plánovanou životnost, že ho prohlásí památkáři za památku navzdory jeho opotřebení nikdo nepředpokládal, protože odborníky na mosty taková blbost nenapadne.
ad 2) irelevantní
ad 3) měl by je někdo ztrapnit, aby si přestali honit politické body na odborné otázce
Před cca 30 lety se začalo uvažovat s výměnou, před cca 20 lety do toho hodili památkáři vidle, aniž by rozuměli mostní problematice.
ŠZ několikrát požádala o snesení ochrany, aby mohla pokračovat normální cestou, ale památkáři si melou svou. Poslední chvíle je v důsledku škodění památkářů.
To je sice pravda, nicméně buďme dnes velmi rádi, že se ta naprostá hrůza, kterou třeba na Výtoni SŽ(DC) tehdy cca před 10 lety připravovala, nakonec nezrealizovala. Návrhy z poslední soutěže jsou o několik levelů hezčí a hlavně funkčnější.
Odkaz pro ty, co by si původní návrhy chtěli připomenout. Ani se nedivím tehdejším památkářům, že aby tohle zablokovali, prohlásili to za kulturní památku… https://www.idnes.cz/praha/zpravy/zeleznice-praha-nove-zastavky.A170718_100716_praha-zpravy_mav/foto/MAV5daeff_most_vyton2.jpg
Architektonický výraz i vkus bývá někdy poplatný své době. Stačí si vyhledat původní návrh pro Mladou Boleslav, nebo fantasmagorii, kterou v roce 2010 prosazoval starosta KrPole.
Z toho byste se možná opupínkoval.
https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/navrh-nadrazi-v-kralove-poli-obri-vazka20100119.html
Hmmm, tak tohle je kvalitni matros…
Architektonicky vyraz, ktery svoji odpornosti a neudrzovatelnosti hrave predci Kotase
Neudrzovatelnost u stávajícího mostu vám ale kupodivu nevadí…
Každopádně furt lepší funkčnost než most na konci životnosti. Estetika je podružná a pro každého subjektivní věc.
Jen mám podezření, že tady se ještě počítalo se zachováním současného mostu pro jeden pár kolejí.
Ano, původní měl být opraven a zjednokolejněn, vedle by vznikla jeho kopie pro dvě koleje
Ano, tak to mělo být. Je otázka, proč se Správa železnic pustila do naprosto konflitního řešení, které je nejspíš neprůchodné.
Protože současný most je prostě nevyhovující po všech stránkách, i když se opraví.
Do 2027 se to na 90 procent zřítí.
No to určitě ne. 🙂
Nemyslím si. Provoz možná bude zastaven ještě dřív. Tomu bych klidně věřil, ale nevěřím, že by se zřítí. Bez provozu vlaků tam ten most může klidně stát ještě dlouhé desítky let.
Presne tohle se muze stat pokud se seknou pamatkari
Přiznám se, že takovou drzost, jako vypsání zakázky na projekt jsem od Správy železnic nečekal. Není vyřešeno, jak to s mostem vůbec bude (je památkově chráněn) a vesele se připravuje vyhození 137 milionů za projekt a jsem si skoro jist, že zakázka na projekt po jeho vysoutěžení bude zadána. To jako se 137 milionů vyhodí do kanálu, když to takto nepůjde?!? Nebo to mám chápat jako další tlak na sejmutí památkové ochrany?!? Takhle si Správa železnic představuje právní stát?!?
Nebo se SŽ na památkovou ochranu vykašle a most rozřeže. Sice pak asi dostane pár mega pokutu, ale ve výsledku se to stále vyplatí. Navíc,, SŽ je statní organizace, takže by stát platil pokutu sám sobě.
Ideální vzor pro ostatní majitele památkově chráněných objektů. Nemám dalších slov.
Tak stát nemá vyhlašovat památky pro památky. Ten most nikoho nezajímá, nejezdí na něj turisti z Japonska obdivovat nýty. Pro každého kolemjdoucího je to jen starý zrezlý most, který při průjezdu vlaku dělá kravál. Neexistuje jediný racionální důvod, proč by neměl být nahrazen novou svařovanou konstrukcí podobného vzhledu. A nezapomínejme na sladké tajemství, že most nevyhovuje pro budoucí 25 kV elektrizaci. To nebourači chtějí řešit jak?
Racionální důvod neexistuje, ale existuje možná právní důvod. Pokud jsou zákony napsány špatně, mají se změnit a ne je porušovat.
Racionální důvod samozřejmě existuje. Že ho pán (a s ním dalších 50 lidí z ulice) odmítají akceptovat, není vada toho důvodu.
„a s ním dalších 50 lidí z ulice“
Mohl byste prosím upřesnit, co jste tím obratem měl na mysli?
Asi myslí ten spolek Nebourat…
Ano, poznal jste se.
“ Ten most nikoho nezajímá, nejezdí na něj turisti z Japonska obdivovat nýty. Pro každého kolemjdoucího je to jen starý zrezlý most, který při průjezdu vlaku dělá kravál.”
Podobnou z prstu vycucanou argumentací si obhájíte i placatost Země a 1 + 1 = 3.
Naopak most tvoří základní panorama Vyšehradu, nejfotografovanější a nejmalovanější místo v Praze po Hradčanech.
Ten Vyšehrad tam byl předtím 1000 let bez mostu. Neměl by se teda most strhnout bez náhrady, když tam většinu času vlastně vůbec nestál?
Ne, nebyl. Tahle podoba Vyšehradu je z roku cca 1910.
> nejfotografovanější a nejmalovanější místo v Praze po Hradčanech.
A to je díky mostu nebo Vyšehradu?
To je z důvodu kombinace skály, řeky, podskalí a mostu.
No ona to SŽ tak dělá i s jinými objekty…
Jak se do lesa volá.. Dokud půjde zapisovat nový památky i proti vůli majitele ..
Jasně takže stát se se mnou nejdřív musí dohodnout na tom jaké zákony mi vyhovují.. A pak, pokud se dohodneme, tak je budu respektovat… Když může státní organizace, můžu i já, jako občan…
Takže, když tvojí automatickou pračku nějaký orgán prohlásí za památku, tak jí budeš opečovávat do skonání světa?
Jasně, valchu nikde v muzeu nenajdete.. prostě dodržujte zákony…
POkud mi omezí přístup k soukromýmu majetku a nakládání s ním, tak čekám náhrady. Třebas rozdíl ceny mezi normálním materiálem a tím co požadují, všechny vícepráce. A v případě, že neumožní třebas zateplení, tak i poměrnou úhradu nákladů. POkud je něco zpamátněné navzdory vlastnictví tak by měla následovat i spoluůčast. Nebo odkup..
Ne dohodnout, ale pokud zasahujete do soukromého vlastnictví, tak náklady navíc řádně kompenzovat.
P.S.: To se ale tohodle mostu netýká, ten je státní. V tomto případě se týká nějakého kompetenčního zákona, aby si nemohli památkáži vyhlašovat památky proti vůli správce, který je za bezpečnost dopravy odpovědný.
Ti už to tak dávno dělají.
Sorry, ale tam je i trestní odpovědnost fyzických osob.
Ukažte mi jediný případ, kdy za něco takového někoho zavřeli. Vždy to skončilo maximálně pokutou.
OK, zrušme zákony. Zítra se můžeme třeba střílet na potkání.
No vidíte, a proto je velmi vhodné tu starou vyžilou ocelovou konstrukci snést, protože i správci tohoto mostu, kteří ručí za bezpečnost, jsou trestně odpovědní. A bezpečnost má přednost před památkovou ochranou. Viz Ivančický viadukt.
Jiná cesta než stavba nového mostu neexistuje. Konstrukce je v tak špatném stavu ze přes 70 procent konstrukce je v havarijním stavu a musela by se vyměnit.
Neexistuje, to také tvrdím celou dobu. Jenže on ten nový most může při nesejmutí památkové ochrany být také nýtovaná replika současného stavu. Čas přitom letí a současný zrezivělý a zatížením unavený most může přestat sloužit třeba ihned. Doufám, že alespoň do zprovoznění jedné koleje na Branickém mostě vydrží.
A nevíte jaký je aktuální stav rekonstrukce Branického mostu. Poslední reportáž zde byla z konce ledna, ale nic dalšího zde i jinde jsem nenašel. Jede se tam dle plánu? A kdy by měla končit výluka?
Podívejte se sem:
https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4628505
Děkuji. Teda zda tu první kolej zprovozní za 2 měsíce, na to tedy bych úplně nasázel. Překvapilo mě, že SŽ se zároveň pustila do rekonstrukce kolejí i za Praha-Kačerov.
Obojí, teď jak zdvoukolejnění mostu, tak rekonstrukce trati v okolí Kačerova, je jedna stavba, která má zajistit, aby dvoukolejný úsek byl co nejdelší, tedy aby byl s krátkým přerušením v chuchelským tunelu dvoukolejný úsek z Radotína až k rozpletu tratí na Spořilově, tedy od Radotína až za zastávku Kačerov.
Snad jo.
A to že tu nýtovanou konstrukci někdo SŽ vnutí?
Ta nýtovaná konstrukce tam totiž JE. Máš v úvaze opětovně chybu.
No a, že tam je? Myslíš si, že novou nýtovanou si tam správci nechají vnutit proti své vůli?
Možná bych ještě pochopil, že by byla celosvařovaná, a někde něco spojeno VP šrouby. Ale i tak je konstrukce repliky za trest. Nedá se to pořádně udržovat, pokud se udělá průběžné kolejové lože, tak to bude hnít (spousta nepřístupných míst tam zůstane) ještě víc než prvková mostovka.
> může být také nýtovaná replika současného stavu
A kde máte jistotu, že vám stavbu repliky povolí? Splní třeba hlukové limity?
A to tých 70% je len odhad!!! O niektorých dieloch sa nedá zistiť a akom stavu v skutočnosti sú pokiaľ sa to nerozoberie a časti sa nedajú pod RTG. Som si viac ako istý že by sa našlo viac než dosť nepríjemných prekvapení…
Možná to není drzost, ale pouhé kritické myšlení, kdy se vedle sebe daly náklady na projekt (s rizikem „do šuplíku“) a „celospolečenské“ náklady“ na ztráty vyplývající z toho, když by se po konečném rozhodnutí ohledně mostu teprve začalo něco připravovat. Těmi „celospolečenskými náklady na ztráty“ mám na mysli roční náklady např. na: – jízdu nákladních vlaků oklikou – nutnost dimenzovat náhradní druh přepravy osob na zvýšenou zátěž – zbytečnou ztrátu času a nepohodlí cestujících v náhradní dopravě, místo toho, aby se věnovali svým osobním zájmům, vzdělání, rodině, přátelům, firmě atd. Pak už jen stačí součet těchto ročních ztrát vyjádřevých finančně,… Číst vice »
A opravdu si myslíte, že se zrovna o tohle a zrovna tady jako zázrakem začne SŽ starat, když nic takového doposud nedělala?
Opravdu jste tak naivní?
Jako zaměstanec firmy, o které je řeč, máte zřejmě (na rozdíl ode mně) přímý vhled do problematiky.
Já si ale, na rozdíl od vás, myslím, že železniční spojení pravého a levého břehu Vltavy v Praze je mnohem důležitější, než třeba na mnou zmiňovaném Orlíku. Proto se nedivím, že SŽ dělá přípravy bez ohledu na vlekoucí se tahanice s památkáři a Unesco.
Pokud byste bydlel např. v Berouně a denně dojížděl do Dlážděné, tak byste současný stav prožíval o poznání emotivněji, než když situaci hodnotíte optikou bezpečného odstupu odněkud z Brna.
To, že jste zaměstananec Správy železnic, vše hned vysvětluje.
Kdo? Karl vB? Nemá být „To, že JE“.
Pane Bram, doufám, že to nebude mít vliv na vaší osobní pohodu, když se vám svěřím, že mně osobně živí automotive :-).
Já ale nepracuju v Brně. 🙂
A jinak já se právě divím. Protože prostě takhle to na investičním opravdu nefunguje…
Je to drzost, ač to chcete balit do hezkého obalu. To, že se nyní jezdí s nákladními vlaky oklikou přes Nemanice, odpadne ihned po zprovoznění jedné koleje na Branickém mostě, což bude zhruba za dva měsíce. Takže pokud do té doby nezahřmí, tak se nebude dít nic. A dál už nic nemáte, krom spousty prázdných frází. Obzvlášť hezká je prázdná fráze o dimenzování náhradního druhu přepravy na zvýšenou přepravu osob. Ten náhradní druh přepravy pro zvýšenou přepravu osob se jmenuje metro B a to si s takovým nárůstem přepravy poradí prakticky bez mrknutí oka tak, že si v nejhorším případě… Číst vice »
A taky to muze skoncit opakovanymi fiasky typu Martinice. Jen zde s realnymi nasledky. Strasne bych si pral, kdyby tenhle postoj SZ stal konecne manekyna hlavu
Martinice v Krkonoších nejsou žádná fraška, to je jediná stanice s mechanickými návěstidly, kterou je reálné zachovat i do budoucna. Víte tedy vůbec, jak moc blábolíte?!? Nejspíš ne, čemuž se vůbec nedivím. Krom toho Martinice leží na prakticky bezvýznamné trati s minimálním nákladní dopravou a nepříliš silnou osobní dopravou. Zkuste zapojit hlavu a přijít na to, proč nikdo nechce zachovat v současné podobě žst. Jeneč.
Jo, a místo něj přijde Nejezchleb nebo Švejda. To bychom si fakt pomohli
Ale prd, je již rozhodnuto, že se most odstraní. Ona ani jiná možnost není, tedy pro ty, co mají oči otevřené.
Jen se neví, co s mostem starým.
Nic není rozhodnuto, to jen Správa železnic se „rozhodla“.
Celá tahle situace je selháním státu. To není most na nějaké lokálce od nikud nikam, je to most na tranzitním koridoru. Tohle se má řešit na vládě, tím že MK sejme z mostu status památky a MD dá záhy pokyn SŽ k přípravě demolice. A ne že stát od toho dá ruce pryč, ať si s tím dráha poradí jak chce, bez jakékoli legislativní podpory
Hlavný problém je,že štát umožnuje niečo pamiatkarom vyhlásoť za pamiatku bez akéhokoľvek zohľadnenia prínosu, možného využitia hlavnenákladov. Vyhlásime niečo za pamiatku, aj keď prínos nula, náklady na opravu a údržbu astronomické a často prístup pamiatkarov neumožní žiadne reálne využitie.
Potom sa nečudujme, že pamiatky končia tak, že sa nechajú schátrať aj zbúrajú sa keď hrozí, že sami spadnú… Najlepší príklad je ten most cez Orík…
Pardon, ale že vám stát ukládá nějaké povinnosti na vaše náklady je jaksi ve všech ostatních oblastech veřejného práva naprosto normální. Z jakého důvodu by zrovna památková ochrana měla být výjimka?
Protože si to zdejší kulturní barbaři přejí.
Zato památkáři chtějí škodit železniční dopravě.
Třeba proto, že ten most nevyhovuje, ani kdyby byl z nového materiálu.
Aha, takže právní stát je nesmysl, vláda má právo měnit zákony.
Nic si z toho nedělejte, plno hlupáků si myslí, že by diktatura byla lepším zřízením než demokracie. Mysleli by si to ale jen do té doby, než by se jim diktatura začala negativně promítat do života, což by ale bylo řekněme nejpozději v řádu měsíců. Pak už by bylo pozdě, protože svrhnout diktátora je velice obtížné a obvykle vede k nové diktatuře. Jen pod jiným diktátorem, který se na začátku jevil spíše jako osvícený monarcha, který navíc sliboval přechod k demokracii.
Já si právě toto uvědomuji. Ale většina lidí má prostě pocit, že se jim ubližuje.
Uz se proberte ze sna, ze strana zaveli a kasle se na zakony
Já bych řekl, že nejvyšší úcta, kterou můžeme předkům prokázat, je zachovat se k nevyhovujícímu mostu stejně jako oni. Už aby to bylo!
Květen 2024, SŽ začala hledat.
Otvírám popcorn.
Už maj dávno “vybráno”, jenom dělaj cirkus.
Mozna kdyby na novy most byla vyhlasena regulerni mezinarodni architektonicka soutez, nemusela ta diskuse vypadat takto. Ale je to cele na silu, takze je z toho dalsi kulturni boj.
Zastavka Vyton by byla pro nas mistni naprosto skvela a tesim se, az bude, ale fandit SZDC, kdyz cely styl komunikace a „souteze“ vypada takto je mi proti srsti.
A porad plati to, ze stary most je dominanta, zrovan pred par tydny jsme meli navstevu ze zahranici a ti si specificky prali foto z Vysehradu se zel mostem, bude jej skoda.
Dobrý den, omlouvám se, ale nemáte správné informace. Soutěž byla regulérní, vypsaná příslušnou komorou a byla mezinárodní. Problém z hlediska těch, kdo aktivisticky tlačí je spíše v tom, že nevyhráli ti správní….
Ale to je život.
Tej fňuká, že mu tady vyschnul milionový penězovod.
zdejší diskurz ovládají kulturní barbaři s neúctou k zákonům.
kterými se ale začnou hned ohánět, jakmile jde o jejich domeček atp.
inu, nemocná společnost, která vytváří pravidla, co není ochotna dodržovat, a pak řve, když se stejně chová soused
chování dobré správy čím dál tím víc připomíná soukromého developera, co si staví, co ho napadne a až pak řeší důsledky
Pokud tvrdíte neúctu k zákonům, tak tu napište přesná ustanovení konkrétních zákonů. Díky.
Nemáte pravdu , skutečnost je taková, že zdejší diskurz se snaží ovládnout nátlakové skupinky které se snaží rozhodovací pravomoci státu na všech úrovních přesunout na sebe , v některých případech i mimo republiku , v tomto konkrétně vlastně i mimo EU . Tihle lidé by s radostí zastavili i výstavbu Tančícího domu v tamní “ odvěké“ proluce , jen se tehdy ještě nestihli zorganizovat…
Stát ovšem není zdaleka jen doprava, nýbrž i péče o kulturní dědictví, pokud Vám to jako technokratovi vůbec něco říká. A pokud někde stát neplní, k čemu se sám zavázal,, je naopak občanským právem na to upozornit. Tím nehájím letitou zákopovou válku, stát se měl v první řadě starat o včasné a vhodné řešení.
S poslední větou souhlasím ale mrzí mě vaše vysoce osobní argumentace , které jste se věnoval v první větě, skutečně do diskuse nepatří , na tom se snad shodneme , což ? To si příště nechte laskavě od cesty , děkuji. Když už chcete něco o mě, tak :vyrostl jsem v zemi/systému , kde se na kulturní dědictví zvysoka kašlalo a proto si ho o to více vážím. Mám ale na mysli , skutečné kulturní dědictví a nepletu si to s technokratickou obhajobou jedné technologie zachování její ukázky za každou cenu . .Pokud chcete dávat zrezavělý starý a zjevně dosloužilý… Číst vice »
Upozornit můžou, ale odborně jsou mimo.
Jiné řešení než náhrada ocelové konstrukce novou neexistuje, nebo je velice neefektivní a zbytečné.
SŽ měla řešení standardně používané, jen do toho hodili památkáři vidle.
myslite tuhle nátlakovou skupinu??? https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/bitva-o-vytonsky-most-sprava-zeleznic-zaplati-miliony-firme-ktera-se-za-ni-na_2402120500_sto
Další, kdo chce srovnávat kulturní a historickou hodnotu této (bohužel) neudržované rachotiny např. s Karlovým mostem, jak to dělají mnozi jiní?
Další, pro nějž končí kulturní dědictví Karlem IV.? Co kdyby ten nebyl udržován…
Tehdejší inženýři nevytvořili kulturní/technickou památku, tu z ní udělali jiní. Právem. Jejich úsilí vedla účelnost a potřebnost. Zároveň vytvořili dílo s docela jasně deklarovanou, resp. předpokládanou životností pro daný účel. Ta uplynula, jejich predikce degradace se naplňuje. V té rovnici tedy něco nesedí: dlouhověkost dynamicky namáhané konstrukce je chiméra, i navzdory řádné vzorové péči (na tu se některá období úplně kašlalo, bohužel, ale to nevrátíme). (Statické namáhání je něco jiného, proto Eiffelovka vydrží násobně déle.)
Další? Gwann je tady nejaktivnější mostobijec. Má velkou výdrž, ale argumenty mu došly cca před rokem a půl.
Nikoliv, vy jste se prostě rozhodli validní argumenty nadále ignorovat a jen si melete svoji písničku furt dokola. Vy debatovat nechcete, protože vás to nezajímá.
Další, kdo kulturně historické problematice sice vůbec nerozumí, ale zvládne psát do diskuse, a tak si myslí, že má stejné kompetence?
Naprostý souhlas.
A památkáři mají úctu k zákonům? Hlavně těm fyzikálním?
A co bezpečnost a odpovědnost? Odpovědnost žádná, bezpečnost nevím.
Primárně bylo pravidlo navržení (ocelového) mostu na 100 let. toto pravidlo památkáři vůbec nerespektovali.
SŽ na rozdíl od památkářů odpovídá za bezpečnost, a ta má před památkovou ochranou přednost.
Bezpečnost znamená zastavení dopravy, nikoli náhradu novou konstrukcí. Najděte si lepší argument.
Jenže aby se dalo znova jezdit, tak je nutná nová ocelová konstrukce, když je ta stará na konci životnosti.
A mělo by se nahlas křičet, že za současný stav můžou památkáři. Nikdo jiný za tenhle pitomý stav nemůže.
O nemocné společnosti tu káže člověk, který se neumí podepsat?
Kam se starým mostem.. Kde je nejbližší kovošrot s vlečkou ?
Hostivař
Modřany-Chuchle jesou mimo hru?
Tak když už jsme u té kacířské myšlenky zhodnocení v kovošrotu, tak prosím nejdříve o zbytkovou rádiovou analýzu. Pokud by se šrot nechal prodat jako ocel bez zbytkového rádiového pozadí (vyrobena před 1945 určitě byla), tak by to možná zaplatilo nejen most nový, ale ještě něco by zbylo.
Konečně rozumný komentář
To sice ano, ale díky nadzemním výbuchům to je nepoužitelný. Neozářený jsou asi jen vraky hluboko pod mořskou hladinou.
Zkusím si něco dohledat, ale já měl zato, že právě mořská voda také drží část zbytkového radioaktivního pozadí a tam to působí trvale. Nejlépe jsou samozřejmě v podzemí uschované ocelové předměty, ale i ty na vzduchu jsou na tom dobře s tím radioaktivním pozadím. Aspoň tak jsem tomu dříve porozuměl.
To je trochu divoká interpretace – viz odkaz níže.
V této problematice se vůbec nevyznám, ale rád bych si o tom něco přečetl. Můžete mi prosím dát nějaký odkaz?
Zkoušel jsem hledat, ale p. Gůgl mi tentokrát moc nepomohl. Děkuji
https://en.wikipedia.org/wiki/Low-background_steel
Nechápu ty dva mínusy..
Pokud jejich autoři s Wiki nesouhlasí a mají lepší zdroj, mohli uvést nějaký odkaz.
Jedno je jisté: Starý se odstraní sám, pádem do řeky.
Totiž, ikdyby ho opravovat chtěli, tak to znamená nosníky odvézt na břeh a rozebrat. Bude to rychlejší než to dělat styčník po styčníku in situ a taky bezpečnější.
Ja bych to spis videl tak, ze most, bohuzel, spadne sam. Neplanovane. Doufejme, ze to bude v noci a az po prujezdu nakladniho vlaku.
Doufejme, že to bude za bouře a při uzavření mostu, pokud na to má dojít. Vyčítej někomu zásah bleskem :/
Tyhlety hysterické výlevy jsou jasným dokladem naprosté neznalosti věci.
Pokud by se to stalo, tak jde do tepláků někdo ze SŽ. Na mostu, kterému bezprostředně hrozí pád, má být doprava dávno zastavena.
Ten most se sám svojí vahou unese dalších 100 let.
Ale od funkčního železničního mostu se očekává asi mnohem víc, než že unese jen sám sebe, ne?
Vidím to má 3 priority
– nízká cena stavby a provozu
– co nejdříve stavba a co nejdříve aby bylo hotovo
– vše postavit vedle a pak přesunout s max. dva týdny výlukou
Má se zřizovat průběžné štěrkové lože, to se dá dělat až po usazení nosníku. Pak ještě trolej. Nic z toho tehdy řešit nemuseli.
Tim že je teď provoz na mostě velmi omezen, není ta podmínka rychlého přesunutí tak kritická. Samozřejmě by to bylo lepší, ale pokud by to bylo na úkor ceny, tak to nepovažuji za tak důležité
Má se o trochu zvednout niveleta tratě, takže je na to nutné upravit pilíře a předpolí mostu (včetně zastávky Výtoň). Takže bod 3 je nerealizovatelný, jak píší i další.