Správa železnic za miliardu a čtvrt modernizuje nejlepší trať v Libereckém kraji

Vizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZVizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZ

Cestující čeká kvůli modernizaci tratě výluka příští rok přes léto.

Společnost Skanska vyhrála soutěž na modernizaci trati 089 mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou. Správa železnic za modernizaci stanic Chrastava a Hrádek nad Nisou zaplatí 1,238 miliardy korun, cenový strop byl 1,274 miliardy korun. Dojde současně ke zlepšení některých parametrů tratě. O vítězství Skansky informovala Správa železnic v tiskové zprávě.

Investice máří do tratě, která prošla na počátku tisíciletí rozsáhlou rekonstrukcí a stavem a rychlostí je dnes nejlepší v celém kraji. I díky nasazení moderních vozidel zde vlak bez problémů konkuruje silnici.

Stanice Hrádek nad Nisou a Chrastava projdou kompletní přestavbou včetně nádražních budov, změní se rozmístění nástupišť. To má zlepšit bezbariérový přístup, vzniknou nové podchody. Zahájení prací na obou místech se plánuje v září, dokončení příští rok v listopadu. Nepřetržitá výluka na trati z Liberce do Hrádku nad Nisou se plánuje od června do listopadu příštího roku.

Součástí projektu je i obnova obou nádražních budov. Jejich původní vzhled zůstane zachován, díky úpravě vnitřních prostor vznikne v Chrastavě nová čekárna s hygienickým zázemím. Interiéry v Hrádku nad Nisou čeká celková modernizace, jejím výsledkem bude prostorná čekárna a komerční prostory. Dojde ke zřízení nového podchodu, který bude nově v prostoru autobusového terminálu, to má zlepšit přestupy mezi oběma módy dopravy. Dojde k rekonstrukci důležitého železničního přejezdu v Liberecké ulici, který bude nově jednokolejný.

Zkrácení doby pro křižování vlaků

Dále dojde k rekonstrukci zabezpečovacího zařízení na celém úseku z Liberce na státní hranici s Polskem, který měří 22 kilometrů. Zkrátí se doba potřebná pro křižování vlaků, současně se na několika místech zvýší traťová rychlost. Ta je dnes na trati 80 – 100 km/h. Provoz vlaků se bude řídit z nového regionálního dispečerského pracoviště v Liberci. Dojde k přípravě na jednotný celoevropský zabezpečovací systém ETCS, který zde má být od roku 2033. Projektovou dokumentaci připravovala společnost AFRY CZ.

Původně Správa železnic připravovala odděleně zakázku na Chrastavu a Hrádek samostatně, nakonec je spojila do jedné velké. Cena výrazně stoupla: ještě v roce 2020 při vypisování soutěže na projektanty byla předpokládaná hodnota za oba projekty 790 milionů korun, v roce 2022 1,011 miliardy korun. Detailněji jsou stavby popsány v informačních letácích: pro Chrastavu  a Hrádek nad Nisou.

Železniční stanice Chrastava. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czVizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZVizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZVizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZVizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZVizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZSoučasný stav stanice Hrádek nad Nisou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová podoba stanice Hrádek nad Nisou. Foto: AFRY CZNová podoba stanice Hrádek nad Nisou. Foto: AFRY CZNová podoba stanice Hrádek nad Nisou. Foto: AFRY CZNová podoba stanice Hrádek nad Nisou. Foto: AFRY CZNová podoba stanice Hrádek nad Nisou. Foto: AFRY CZ
Tagy Skanska Správa železnic trať 089 Trať 089 Liberec - Varnsdorf
51 komentářů