Správa železnic vypsala další velkou zakázku, hledá firmu na proměnu stanice Brno-Královo Pole za 2,6 miliardy korun

Vizualizace budoucí podoby stanice Brno-Královo Pole. Foto: rch.architectsVizualizace budoucí podoby stanice Brno-Královo Pole. Foto: rch.architects

Cestující se dočkají nové budovy a dopravního terminálu, akce začne v září.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tukan

„Komfort cestujících pomůže zvýšit nový informační a orientační systém nejen přímo v královopolské stanici, ale také na zastávkách Brno-Lesná, Brno-Řečkovice a Česká.“

Řečkovice už jsou částečně opravené (bezbariérový přístup a nový peron) a Česká je kompletně opravená. Myslím, že je zde i IS včetně tabulí.

Jiří Kocurek

Tak v Kr. Poli na peronech není ani jeden „Pragotron“. Rychlíková stanice, rok 2020+, vlastně už ani není potřeba Pragotron, když je na webu: https://provoz.spravazeleznic.cz/Tabule/Pages/StationTable.aspx?Key=461
Správa tam prochrápala dobrých 40 let.

JKan

Tak ona je tam tá doprava pomerne jednoduchá. 1. nástupište Regiojet do Bohumína, 2. nástupište vlaky smer Brno, 3. nástupište vlaky smer Vysočina. Keď sú na nástupišti dva vlaky, tak na priamej je EC, nabok je Os. Výnimky sú úplne, ale úplne minimálne (tých vlakov je tam toľko, že na to brať niečo „proti srsti“ nie je priestor). V budove tabuľa je, rozhlas hlási.

Pavel Skládaný

Lidi se ale přesto neorientují. Už asi stokrát se mne v Králově Poli někdo ptal, odkud to jede. Jediný prasotron v hale bych za dostatečný nepovažoval. Další prvek vybavení, který by byl hezký, by byly hodiny v Řečkovicích a Lesné. Nádraží bez hodin není ono.

JKan

Tak to tam asi chodím v zlú dobu. Mňa nikto, dokonca som ani nevidel a nepočul kohokoľvek sa pýtať kohokoľvek iného vrátane pokladníčky.

Karl vB.

Docela mně potěšilo, že oproti původnímu návrhu investor opustil tu uměleckou díru ve střeše u peronu, která byla prezentována ve vizualizacích před třemi roky.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/04/krpole2.jpg

Jan

Kolik kilometrů modrého zábradlí je v ceně?

Jiří Kocurek

Řešnická: Kolik stojí v Rakousku rakouský pražec? Aby nakonec nebyly levnější i s dopravou.

Lukyn

Modré už se nedělá, dnes je tmavošedé.

Tomáš Záruba

A ty bůhvíproč vynechané úseky v souběhu s třebovskou tratí skrz Maloměřice (a těch pár výhybek na St 3) zase nebude?

David

Úplně vidím to využití komerčních prostor v prvním patře. K tomu nástupišti skoro nic nejezdí a jiný důvod pro to použít druhé patro budovy moc nebude.

Pavel Skládaný

Skoro nic, jenom dvacet rychlíků do Bohumína a občas osobní vlak.

Kernteriér

Ty rychlíky ovšem mají zcela špatnou barvu.

David

Je jich jen 15 a jedná se o jeden vlak do hodiny.

Vojtěch

A ten rychlík má uvnitř vlaku levnější občerstvení než který si koupíte na nádraží

OndraG

Nevzpomene si někdo, kdy se dělala rekonstrukce TK mezi Kuřimí a Maloměřicemi? Jestli se nepletu, byla plná uzávěra trati (nejsem si jistý). Proč se tehdy neudělaly obě TK zaráz?

Pavel Skládaný

V roce 2015. Určitě to byla šance udělat obě koleje, leč asi kolej č. 1 měla ještě jakous takous životnost před sebou, tak se to teď rozebere všechno znovu. A to se vyplatí.

Jiří Kocurek

Tak mohli tehdy tu kolej neopravovat, poté čase vyloučit a čekat, aby se výměna kolejnic a pražců na 8-10 roků nedělala zbytečně. Ušetřilo by se na běžné údržbě, ta by se schovala do investic … jenže tohle není návod!

Dušan

Není tomu úplně tak, protože mostky a propustky se rekonstruovaly ve 2015 pod oběma traťovými kolejemi tak, aby se pak už do toho nemuselo „šahat“ – to samé pokud se pamatuji se týkalo i nástupišť/kolejí u zastávek Česká, Řečkovice, Lesná. Nicméně na Lesné už – když jdu po peroně u TK č. 1, tak tam samy skáčou panely, takže asi ve finále se bude do toho muset sáhnout.

Kov

Co je „TK č. 1“?

Dušan

Traťová kolej č. 1

Pavel Skládaný

Panely na Lesné se viklají pořádně, děti si při čekání na vlak krátí čas hopsandou. Ale bezpečné ani příjemné to není.

MildaIV

Mimochodem na nádraží v Králově Poli stojí aktuálně 7 Moravií. Neví někde proč?

Kernteriér

Čekají na uvedení do provozu.

Martin z topírny

Nějak na to nespěchají 🙂
Evidentně…

PvvS

A už jsou konečně schváleny ?

Pavel Skládaný

Ještě by bylo vítáno opravit původní trať na staré nádraží a navazující vlečku do hypermarketu TESCO. Mohl by se pak nasadit kyvadlový motorový vůz pro obsluhu nákupního centra navazující na linku S3 Brno-Tišnov v taktu 15 minut. Oba přejezdy jsou zabezpečené PZS, stačilo by zkulturnit koleje.

Jiří Kocurek

Ta vlečka ale není do hypermarketu, ale do Brněnských Tepláren.
A už vidím lidi z Tišnova, jak jedou na velký nákup vlakem a s těma 10 taškama přestupují a vůbec je nenapadne nakoupit si v Tišnově. To jsou nápady zase…

MildaIV

Lidi z Tišnova tam jezdí, ale autem.

Kernteriér

Ve větší míře za běžnými nákupy ovšem jezdí do Globusu, což je logické.

Hala D

A vlečka do Globusu. To tu ještě nebylo.

Pavel Skládaný

Netřeba vlečky. Tam by stačilo zřídit zastávku na stávající havlíčkobrodské trati, nebýt oblouku a převýšení.

Hala D

S kolejí a rampou jen pro Globus. Až se mě zatočila hlava při té vidině.

Jiří Kocurek

Určitě to byli zlí autmobilisté, kdo tam udělal oblouk a převýšení! To dřív nebylo!

Pavel Skládaný

Už začínáte blbnout.

Kernteriér

Co nakupující… Ale povinně zásobování. Pekařský vlak, mlékařský vlak, zelinářský vlak, řeznický vlak…

Hala D

To jo, řeznický vlak z vodňan či kostelce, zelenina ze španělska, holandska a portugalska. Jogurty z polska.

Frantisek

Zrovna tohle snad radši ani ne. Ale je fakt, že když už to tam jezdí… Ono to stejně často jezdí už namíchané pro konkrétní prodejnu z nějakého „řetězího“ velkoskladu, kam to opět ve velkém jezdí (stále po silnici) z velkoskladů výrobce. Ovšem, podstata vlaků původně spočívá ve spojení mnoha různých vozidel, za účelem efektivního využití tažné energie…

Jiří Kocurek

To je právě ta věc: Při just in time (u rychle se kazících potravin nezbytnost) ten velkosklad u výrobce není vůbec potřeba. Jede to přímo do velkoskladu obchodního řetezce. Pekárna dokonce zaváží přímo k obchodníkovi, co tak vídávám pekařské vozy…

Kernteriér

Já bych udělal jeden centrální sklad pečiva nejde uprostřed republiky, odkud by vyrážely vlaky plné chlebů a rohlíků do obchodů. Kdo by neměl vlečku, nemohl by prodávat. Při obvyklé rychlosti přepravy by aspoň jeden chleba a dva rohlíky vždy dojely bez plísně.

Martin z topírny

a než by to přijelo …bylo by to na strouhanku 🙂

Hala D

Zajímalo by mě, k čemu jsou tyto nepraktické návrhy. Nikdo soudný neudělá z chleba a rohlíků, hlavní komoditu přepravovanou po železnici. U trvanlivých potravin či nápojů to má alespoň opodstatnění. (např. Mattoni)

vjkm

Při té rychlosti by se to dalo upéct bĕhem cesty v pekárenském vagónu.

Pavel Skládaný

A mezi tím dvakrát za rok lehké topné oleje. Kapacita tu je.

Vojtěch

Rovnou lflaskovane po 1 litru.

Hala D

A v teplárnách to budou čerpat do kotle jak? Trochu mimo.

Jiří Kocurek

Myslíte tak, že by se naložil chleba z tišnovské pekárny, dovezl do Tesca, občaně Tišnova by se přivezli do Tesca, tam by si koupili tišnovský chleba a jeli zpátky do Tišnova?
Tak to by bylo na obnovení zastávky Brno-Černovice, do šaškecu si už dojdou po svých, je to jen nějakých 666 metrů.

Kernteriér

Naprosto přesně vystiženo. Jen si tě ovšem dovolím opravit v tom druhém odstavci. Zastávka Brno-Černovice je v provozu, staví tam vybranými spoji S6.

Granja

Tam často chodíte, že to tak precizně znáte?

Rudolf

Pekárenský vlak by vlastně mohl rovnou po cestě péct… Ne jen rozvážet. To by bylo něco!

Kernteriér

A ve spojeném mlékařsko-řeznickém by jely i krávy a dojilo by se cestou. Poté by byly ve vedlejším voze zpracovány na maso.

Hala D

Teď už jen zmínit, že vagony před tím by pěstovaly obilí, trávu pro krávy, samozřejmě cisterna s vodou. Kocurek s Kernteriérem opět hluboce sní.

Kernteriér

Co sníme? Ty krávy? Proč ne?

Hala D

Krávu na grilu bych si dal.

Pavel Skládaný

Hoši už dost, nebo to bude na dvojkolejku a elektrizaci.

Kernteriér

Kanibale…

Jiří Kocurek

A na konci vlaku by byl řazen skleníkový vůz ř. 010 (Btax) pro pěstování čerstvé pažitky. Jdem to patentovat.

Kernteriér

Vytápěný plyny uvolňovanými kravami. My tu Nobelovku přece jen dostaneme!

Vojtěch

No tak to se pěstuje kuřecí, Když jedeš z Brazílie na lodi do Evropy

Pavel Skládaný

Do tepláren, ale v bezprostřední blízkosti hlavního vchodu Tesco. Dostupnost pro pěší jedna minuta, před přejezdem by šlo bez problémů zřídit komfortní nástupiště. Jezdí sem i taktéž nesmyslná autobusová linka č. 67, ale je nepochopitelně plná nakupujících, kteří autem nepřijeli.

Jiří Kocurek

„nesmyslná autobusová linka č. 67, ale je nepochopitelně plná nakupujících, kteří autem nepřijeli.“

To bude ono!

Kernteriér

A já jsem myslel, že je plná těch, co autem přijeli. Děkuji za vysvětlení.

PvvS

No ještě že nepřijeli třebas ponorkou.. Potok je poblíž..

Jan Novotný

Já bych udělal linku S33, spojující Tesco a Globus. Podle akcí se lidi mohou rozhodnout, kam pojedou 🙂

Ondra

To je málo, ještě by to chtělo Lidl a Penny na Lesné ☝️

Kleist

Když už tak reálnější by bylo nádraží mokrá hora u globusu, ale pouze za předpokladu že tam bude nějaká výstavba.

Hala D

No vy jste hlava, pane Kleist.

Kleist

Proč ?

Hala D

Dobrej nápad se cení. Chtělo by to tam nějakou menší zastávečku.

Pavel Skládaný

Myšlenka také dobrá, nikterak se nevylučuje. Ostatně do 70.let byla opodál zastávka Jehnice. Ale tehdy nebyl Globus a rekreanti ji neuživili, tak byla zrušena.

Jiří Kocurek

Jenže lidi jezdili linkou 70 na zastávku Brno-Řečkovice.

To spíš protáhnout jedničku šalinu do Ivanovic se zastávkou u Bauhausu.

Hala D

A ta vlečka byla letos opravena a podbita. Silniční ultras to nepřežijou.

Pavel Skládaný

Právě proto jsem formuloval tu myšlenku uvedenou na samém začátku. Koleje jsou sjízdné, stačí nastartovat šukafon.

Hala D

Mohli by tam vypravit páru jako loni na dnech DPMB. Jezdilo by se z KrPole až před teplárnu na ten trávník co tam je před přejezdem.

Tukan

Toto není reálné, ale ta vlečka se obnovuje. Má se tam vozit štěpka.

Hala D

Štěpka se bude vozit do Majlontu. Červený mlýn se nyní předělává na LTO a zemní plyn současně.

Pavel Skládaný

Právě proto, že se vlečka obnovuje a bude sjízdná, mi myšlenka kyvadlové dopravy mezi dopravním uzlem MHD a velkým obchoďákem přišla jako zajímavá.