Správa železnic vymění konstrukci Pňovanského mostu, obnova vyjde na 109 milionů
![Pňovanský most. Autor: Parkis – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1698528](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2018/07/Pnovany_bridge.jpg)
Správa železniční dopravní cesty vymění nýtovaný most z roku 1901 přes Hracholuskou přehradu na trati Pňovany – Bezdružice na Plzeňsku.
Správa železniční dopravní cesty vymění nýtovaný most z roku 1901 přes Hracholuskou přehradu na trati Pňovany – Bezdružice na Plzeňsku. Most tvoří dva zděné pilíře a tři ocelová pole; zatímco pilíře zůstanou na místě, ocelovou konstrukci nahradí její novodobá kopie.
Z tendru na zhotovitele vyšly vítězně firmy SMP a MCE Slaný, smluvní cena činí 109 milionů korun. Nová konstrukce už se vyrábí, přímo na místě se pak bude most kompletovat z jednotlivých částí. “Chtěli jsme se co nejvíce přiblížit původnímu stavu. I železniční svršek bude s prvkovou mostovkou, tedy dřevěné mostnice, žádné štěrkové lože,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Na mostě vznikne nová lávka, která je navržena v dolních obloucích mostu. Aby nenarušovala původní linii, nebude vodorovná.
Most není památkově chráněn a podle Šubové nebylo možné přikročit k rekonstrukci původních polí. „Rekonstrukce by byla tak technologicky a časově náročná, že by si vyžádala stavbu prostorového podepření celého mostu, což vzhledem k tomu, že dnes je údolí zatopeno přehradou, by bylo poměrně složité. Taková rekonstrukce by trvala několik let,“ sdělila mluvčí. Navíc stávající ocelové prvky jsou podle SŽDC slabé a ani po zesílení nevyhoví požadavkům na bezpečnost železničního provozu.
Stavba začne 23. července, výluka je naplánovaná do 19. listopadu. Stavitelé mostu v letech 1898 až 1901 po vztyčení pilířů překlenuli údolí lešením a most nýtovali na místě po jednotlivých prvcích. Začínali od nosných, následně k tomu přidávali různá ztužení a zavětrování. Délka mostu je 210 metrů.