Správa železnic vyklidí Prahu. Už počítá s přesunem všech kanceláří nad nádraží Bubny, řeší se terasa

Nové nádraží Praha-Bubny. Foto: SŽNové nádraží Praha-Bubny. Foto: SŽ

Stěhování se má týkat všech současných administrativních objektů SŽ v Praze.

Na nové nádražní budově Praha-Bubny se před srpnovým zprovoznění zatím stále intenzivně pracuje, přesto už nyní Správa železnic (SŽ) plánuje další rozsáhlé stavební úpravy, které budou následovat.

Již loni zadala studiu Jakub Cigler Architekti vypracování studie nástavby budovy. „Její příprava pokračuje, po dokončení ji předložíme ministerstvu dopravy,“ uvedl při prohlídce budovy pro Zdopravy.cz generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Současná výpravní budova s nástavbou počítá a je tak i založena včetně zastřešení formou platformy.

O administrativní budově nad nádražím se od počátku hovořilo jako o adeptovi na nové sídlo centrály SŽ, které je už v tradičním paláci v Dlážděné ulici u Masarykova nádraží těsno.

Ještě loni však SŽ hovořila o tom, že prověří potenciál administrativní nástavby v Bubnech pro komerční využití. Stejně tak byl ve hře ještě projekt centrály na pozemku SŽ u Smíchovského nádraží, který navrhl britský ateliér William Matthews Associates v půdorysu vysokorychlostního vlaku. Třetím místem byly drážní pozemky v Edenu.

Došli jsme k tomu, že by bylo ekonomicky výhodnější pozemek na Smíchově prodat, včetně hotové přípravy. A zde v Bubnech stejně nemůže v rámci územního povolení vyrůst nic jiného než drážní nebo dopravní objekt. My bychom tak raději budovali sídlo zde, jde o ekonomiku,“ uvedl Svoboda. Konečné rozhodnutí však bude na ministerstvu.

Nové nádraží Praha-Bubny. Foto: SŽNové nádraží Praha-Bubny. Foto: SŽEstakáda u nádraží Praha-Bubny. Foto: SŽ

Podotkl, že stěhování by se netýkalo jen ústředí z Dlážděné ulice, SŽ by opustila veškeré své pražské objekty, kde je nyní v nájmu. „Ještě jsme v Celnici, tam máme telematiku. Potom jde o objekty Dlážděná, Křižíkova, Pernerova a Holešovické nádraží. Tohle všechno bychom dali k dispozici státu,“ vypočítává šéf Správy železnic.

Terasa na dva roky

To, že by v Bubnech stavbaři v srpnu hned navázali další stavbou na střeše nádraží však reálné není. „Minimálně dva roky příprav si to ještě zaslouží, protože součástí výstavby bude i prodloužení objektu nádražní budovy západním směrem,“ ukázal Svoboda k vestibulu metra Vltavská, kde by měl vzniknout ještě jeden celý blok budov.

Obrazem: Prošli jsme stavbu nádraží Praha-Bubny, v srpnu projede první vlak

Na nové výpravní budově nyní vznikla rozlehlá vyhlídková terasa, která měla být podle původních plánů zpřístupněna veřejnosti, jelikož nabízí unikátní výhled na Vltavu a panorama Prahy.

Je to téměř každodenní diskuze ve vedení Správy železnic, zda to zpřístupnění realizovat, v jakém rozsahu a za jakých podmínek. Přiznám se, že sám jsem k tomu mírně pesimista, protože v tom vidím provozní problém, bezpečnost a tak dále,“ uvedl Svoboda.

Dodává, že v případě zpřístupnění je třeba zvažovat také provozní dobu terasy a její údržbu. Vyhlídková terasa bude každopádně pouze dočasná, po výstavbě nového objektu na střeše zanikne, respektive se přesune výše nad administrativní nástavbu a tam se již z přístupem veřejnosti nepočítá.

U zastávky Výstaviště se finišuje, nová lávka do Stromovky se otevře za měsíc. Cena stoupla o miliardu

Tagy Praha-Bubny Správa železnic
129 komentářů