Správa železnic vybrala projektanty tratě do Slavonic, modernizace začne za tři roky
Motorové vozy řady 841 v Telči. Foto: České dráhy
Stavba se neustále odkládá, aktuálně Správa železnic uvádí jako termín stavby léta 2026 až 2027.
To je teda rekonstrukce – z 19. století se za více než 2 miliardy posuneme do 20. století.
Kdyby se aspoň v rámci rekonstrukce přeložil kousek trati mezi Mysliboří a Sedlejovem, kde trať na krátkém úseku 2x křižuje silnici 3.třídy.
Vůbec se nedivím, že tu investici odsouvají, když se podívají na vytíženost této trati, tak bych se nedivil, dalším odsunům.
Za mě buď elektrifikovat a udělat to pořádně, nebo zakonzervovat. Takto ta dráha bude dál nekonkurenceschopná a chabě využívaná.
T-114 byla, vlivem dlouhých prostojů v Libochovicích, taky mizerně vytížená, přesto tam revitalizace byla realizována. Ostatně, může zde jít o záměnu příčiny a důsledku.
Zajímalo by mě, co by na t-227 udělali v situaci, pokud by se ukázalo, že mechanická návěstidla v Dačicích už jsou nepoužitelná. Dávat tam světelná na stávající zab. zař.?
V rovněž mechanickém Sedlejově se návěstidla „pro jistotu“ neobsluhují už vůbec (celodenní výluka dopravní služby).
… a ještě doplním, že zatímco na t-227 jižně od Telče jezdí výhradně sólo RS1 (severně od Telče na některých spojích dvě RS1), tak zanedlouho po celé t-227 budou jezdit RegioFoxy.
Toť k “ když se podívají na vytíženost této trati“, kterážto vytíženost v jiném slova smyslu, totiž vyčerpání kapacity tratě, je v přepravní špičce taková, že se tam nic dalšího nevejde + kdy (i vlivem zastaralých staničních zab. zař.) se o to hůře překládají křižování a zkracují zpoždění.
Cyklostezka ještě neznamená že se něco neobnoví. Pořád slyším, že cyklostezka je záchrana pro případné obnovení provozu. A dotace se musí točit, takže proč nezadotovat. Ale pokud není politická vůle a poptávka tak nic.
Už to vypadalo k odsunu do výhledu. Takže dobrá zpráva. Není to sice co by to chtělo, ale s ohledem na peníze dobře i tak . Snad i ta kostelecká spojka jednou bude a sáhne se i tam, kde se to nyní neplánuje. Po dokončení této stavby by se trať mohla stát adeptem na prostou elektrizaci.
Připomínám, že SŽDC je (státní) podnikající podnik, jehož smyslem je podnikat se státním majetkem a to JEN A POUZE za účelem zisku.
Nevím, jestli tato trať je zisková. Ale dle dokumentu z 2015 víme, že existuje spousta jiných tratí, u kterých je teoretická kapacita nižší než poptávka
https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky/Optimalizace-vyuziti-trati-s-vycerpanou-kapacitou?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum
Prosím normální lidi (nikoliv šotoblázny), kdo by napsal argumentář, proč se pouštět za účelem dosažení zisku do investice do této tratě směr SLAVONICE? …jelikož při 7,5% úroku se dlužná částka zdvojnásobí za necelých 10 let
Díky
SŽDC je státní organizace. Mezi státní organizací a státním podnikem je dost zásadní rozdíl. A pokud si myslíte, že nejste poznat xtou změnou nicku, tak jste dost na omylu.
Poprosím o ten praktický rozdíl mezi SŽDC a státním podnikem, s ohledem na citaci ze zákona 77/2002 Sb. „o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železnic a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů“. citace: § 19 (3) Státní organizace Správa železnic se zapisuje do OBCHODNÍHO REJSTŘÍKU; zápis má, pokud jde o vznik státní organizace, deklaratorní povahu. Návrh na zápis podává zakladatel. (5) Postavení, právní poměry, činnost, sloučení, splynutí a rozdělení státní organizace Správa železnic se ode dne svého zřízení řídí přiměřeně… Číst vice »
Pokud předpokládáte, že nemám na nic jiného čas, než řešit tyhle kosočtvercoviny, tak jste opravdu na omylu.
„demokracie je diskuze“ TGM
Za TGM nebyli internetoví anonymní hrdinové.
Kdyby nebylo anonymních hrdinů na počátku první republiky, tak bychom si užili hospodářskou krizi už někdy od 2019 (nostrifikace).
Např. když dobrovolníci např. z jižních Čech obsadili Bratislavu před Maďary, tak je nikdo nevítal, ani slovensky hovořící.
A kdyby se nepovedlo sjednocení obyvatel a utlumit konflikty (např. komunistický ozbrojený puč 1921), tak by nám nikdo nepůjčil na dlouhodobé úvěry (viz dlouhé peníze do Škodovky díky francouzské fy Schneider) a jako exportně orientovaná ekonomika bych šli ke dnu.
Čili Váš názor beru v úvahu, nicméně v praxi i bezejmenní hrdinové se zasloužili o stát.
https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1tn%C3%AD_organizace
“ Zákon o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích používá termín „státní organizace“ v obecnějším významu pro státní rozpočtové organizace, státní příspěvkové organizace a další organizace, které nemají vlastní majetek, ale nabývají majetek pro stát.“
(…)
„Obecně se státní příspěvkové organizace od státních podniků liší tím, že jejich účelem není podnikání, tedy vytváření zisku.“
Tak se podívejme z praxe.
Pokud vím, tak příspěvkové organizace nemůžou prodávat majetek se kterým hospodaří.
SŽDC prodává majetek, aniž by prodej schválil stát a aniž by SŽDC přednostně majetek nabídla složkám státu (např. armádě).
Potvrdil to Nejvyšší soud, když SŽDC se soudila s Amadeus Real (pozemek u Hradčan, patrně prodaný pod cenou). SŽDC při prodeji na Amadeus Real neměla souhlas státu a pozemky nenabídla složkám státu.
Dle pravomocného rozhodnutí soudu je takto netransparentní/státem neodsouhlasený prodej majetku OK, protože právní úprava dovoluje SŽDC, aby prodávala majetek bez souhlasu státu a netransparentně = SŽDC je podnikatel.
https://archiv.hn.cz/c1-66961580-sprava-zeleznic-prohrala-soud-s-odsouzenym-developerem-o-lukrativni-pozemek-u-hradcan
Pletete dohromady příspěvkové organizace a státní organizace.
Vy jste tvrdil, že SŽDC je státní příspěvkovou organizací. Já doložil, že není.
Kdyby SŽDC byla státní příspěkovou organizací, tak v případě prodávaných pozemků SŽDC v Dejvicích by postup musel být úplně jiný, než jak to bylo v praxi.
https://legalpartners.cz/majetek-prispevkovych-organizaci
A jakou znáte státní organizaci, která má vlastní právní subjektivitu?
Já znám akorát státní organizaci SŽDC jako druh státního podniku.
Právě že soud potvrdil, že SŽ nemůže prodávat majetek státu bez schválení vlády (státu). Ano, na SŽ má někdo průšvih, že prodal bez svolení. Tady bych možná i schvaloval, jinak trapnou, hlášku od
ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØWa. A z toho užvůbec nevyplývá, že SŽ podniká_za_ účelem_zisku.
Rozsudek jsem nečetl. Ale jestli v odkazovaném článku rozsudek rozebrali správně, tak jste mimo. SŽDC se zjednodušeně řečeno, předpokládám, dovolávala „ex tunc“. A na to jí soud řekl: NE. Proto tvrdím, že v praxi se SŽDC chová jako státní podnik a to ještě s velkými privilegiemi = státní podnik nesmí prodávat svěřený majetek, bez státního dovolení. Soud řekl, že SŽDC smí prodávat státní majetek. Čili když budu důsledně vycházet z tohoto říkladu, tak SŽDC se blíží akciovce ve vlastnictví státu, ale tím si nejsem úplně jistý, proto to netvrdím. Uvidělo by co se by řekl soud na osud svěřeného majetku… Číst vice »
Tak SŽ smí prodávat majetek státu na kterým hospodaří jen za souhlasu státu (vlády). Ale pak jsi jen důsledně vymýšlíte…
Na SŽDC úpadek vyhlášen být nemůže.
Kam chodíte na nápady, že SŽ je akciovka, když dle zákona je to státní organizace?
To že se zapisuje do Obchodního rejstříku neznamená, že bude podnikat, protože ten zápis je deklaratorní. Ten zápis značí pro ostatní, aby věděli o co jde (IČO, sídlo, odpovědné osoby, atd.).
Kdyby byla SŽ státní podnik, tak to v tom zákoně je napsané natvrdo a nepoužije se „přiměřeně“.
Prostě to je takový paskvil, vytvořený na agendu správy železnice. A už vůbec ne za účelem zisku.
Do Obchodního rejstříku se NEZAPISUJE Ředitelství silnic a dálnic ČR nebo Nemocnice Znojmo nebo Národní technické muzeum = jako příspěvkové organizace to nejsou podnikatelé. Do Obchodního rejstříku se ZAPISUJE = – Řízení letového provozu (státní podnik), – Budvar (národní podnik), – Pivovar Strakonice 1649, a.s. (ve vlastnictví města) – LOM Praha s.p., u kterého na výrazného poklesu zisku/zakázek bylo reakcí výměna managementu, samozřejmě – Správa železnic (státní organizace podléhající zákonu o státním podniku) – Nemocnice Kroměříž, a.s. = jsou to podnikatelé. P.S. S tím deklaratorním zápisem SŽDC do Obchodního rejstříku, jakože to nehraje roli… zkuste se poptat na SŽDC a… Číst vice »
Jenže SŽ není obchodní korporace. Viz zákon o SŽ. Stejně jako ŘSD nemá za úkol vytvářet zisk.
Nepochopil jste. Vy tvrdíte, že SŽDC nepodniká, neboť zákon o SŽDC uvádí, že zápis SŽDC do Obchodního rejstříku má deklaratorní povahu. Ano, to má. Ale Vy nechápete, že zákon o SŽDC to uvádí proto, že konstutivní povahu vzniku SŽDC má zákon o SŽDC, nikoliv do Obch. rejstříku. Lidově řečeno Vámi citovaná pasáž ze zákona o SŽDC znamená, že SŽDC vznikla zákonem (o SŽDC), nikoliv zápisem do Obch. rejstříku. Zatímco běžná obchodní korporace (např. a.s.) vzniká zápisem do Obch. rejstříku. Lidově řečeno: Vy o kole (o momentu vzniku SŽDC), já o voze (že SŽDC je běžný státní podnik, tedy cílem je… Číst vice »
Nic o SŽDC netvrdím.
Já hlavně tvrdím, že SŽ není určena k podnikání ale ke správě majetku (investice, údržba, oprava, provozování, vše v souvislosti se železnicí).
Jaký je vlastně majetek SŽ se kterým podniká?
Váš názor jsem vyvrátil argumenty podložených fakty, které jste Vy četl, neboť jste k nim vyjadřoval. Vy žádná fakta nemáte, resp. jste je neuvedl.
Tak k čemu diskutovat? Víte, ono když člověk diskutuje s fanatickým hlupákem, tak za chvíli diskutují hlupáci dva.
A kde je teda v zákoně 77/2002 Sb. napsané, že podniká za účelem zisku?
V Díle 2
„Předmět činnosti státní organizace Správa železnic“ je hlavní činnost provozování dráhy
ve veřejném zájmu , což není za účelem zisku a hospodaření s majetkem státu, což taky není za účelem zisku.
Zákon 77/2002 je v části o SŽDC zákonem Lex specialis k zákonu o státním podniku, který je Lex Specialis k Občanskému zákoníku (a k ZOKu 90/2012).
Čili je NESMYSLNÝ Vአdotaz, proč v zákoně 77/2002 něco je nebo není.
Pro pochopení si musíte nastudovat SOUČASNĚ několik zákonů.
Fakt Vám doporučím, abyste se obrátil na odborníky SŽDC, vzdělané v Právním řádu ČR.
Právě proto, že je to zákon speciální, tak stanovuje pro SŽ speciální režim odlišný od obecného podnikání. viz i 89/2012 Sb. §20.
Zákon 77/2002 říká, že pro SŽDC platí režim státního podniku, a pokud jde o tuto kodifikaci (=že SŽDC podniká), tak nikde v zákoně 77/2007 nevidím odchylku od tohoto režimu. Zákon jsem četl 2x, ale třebas mi něco uniklo. Neboť zákon o SŽDC konkretizuje obor podnikání SŽDC. Proto je to vztah lex specialis (77/2002) vůči obecnějším právním normám Neptejte se mě proč zákonodárce považoval za nutné takovou trivialitu jako konkrétní obory podnikání SŽDC kodifikovat zákonem. P.S. S ohledem na Váš názor, že SŽDC nepodniká, tak nechápu proč uvádíte § 20 OZ. Co tím básník chtěl říci??? Tohle je poslední moje reakce… Číst vice »
Takže nechápete pojem „provozování dráhy
ve veřejném zájmu“?
A nechápete „hospodaření s majetkem státu“?
Proč tam není podnikání s majetkem státu?
Já tyto dvě činnosti nepovažuji „za podnikání za účelem zisku“.
ŽE SŽDC podniká vyplývá zejm. z § 19, tj. že platí SŽDC = státní podnik.
Vy řešíte, V JAKÉM OBORU A JAK podniká SŽDC.
Viz praktický příklad PODNIKATELSKÉHO ROZHODNUTÍ, kdy SŽDC odmítá utrácet za trať z Děčína pro několik vlaků denně (KŽC), je obrovsky ztrátová zakázka vzhledem ke zchátralosti tratě
Ne, z §19 to nevyplývá.
V §21 není podnikání hlavní činnost. Ta je hospodaření se státním majetkem.
Neopravovat trať (Telnice – Oldřichov) není podnikatelským rozhodnutím, ale rozhodnutím hospodáře starat se žádně o svěřené prostředky na hospodaření.
To že opravily úsek Děčín – Telnice je (podle mě) politickým rozhodnutím, které SŽ následně splnilo, od čehož tady SŽ je.
Očekávám, že SŽ bude politicky dotlačeno opravit i výše zmíněný úsek (třeba i na několikrát).
V obchodním rejstříku jsou zapsány i spolky, přestože cílem jejich činnosti není zisk (ba dokonce případný zisk musí být použit pro další činnost spolku).
Ano, o tom co s těmi údajně nepodnikajícími sdružení se před 10-15 lety vedly diskuze. Ono totiž předchůdci dnešních spolků, tj. tehdejší občanská sdružení resp. zájmové sdružení právnických osob leckdy podnikali. A proto je zákonodárci šmahem všechny posoudili jako „podezřelé“ z podnikání. To je důvod, proč se ptáte. Ono totiž zákonodárce řekl, kdo fakt určitě nechce podnikat, ať se nesdružuje do subjektu se svojí vlastní právnickou subjektivitou, ale ať jde cestou tzv. „společnosti“ dle § 2176 Obč. zákoníku, která nemá právní subjektivitu = neexistuje navenek. Určitým hybridem je „tichá společnost“ dle § 2747, o které si subjektivně myslím, že by… Číst vice »
Při dvouciferné inflaci, znamená 7,5% úroková sazba de facto záporný úrok.
O. K., v situaci, kdy by se inflace dostala pod 7,5 %, zato úroková sazba by zůstala takto fixována, už by byl úrok s opačným znaménkem.
Toť jen technická poznámka neměnící nic na tom, že Dobrá správa není státním podnikem a že jejím hlavním účelem není produkování zisku.
Vycházím z Právního řádu ČR, zejména zákona 77/2002 Sb, např. §19, Statutu SŽDC, výročních zpráv SŽDC….
Zkusím ten dotaz položit ještě jinak = kdyby pod Státní podnik Řízení letového provozu patřilo také řízení letového provozu v nižších výškách, kde funkci řízení letového provozu provádí místní subjekt (např. Letiště Tuřany nebo Letiště Kunovice), tak bylo by v souladu se zákonem, aby ŘLP upřednostilo investice do zvýšení kapacit řízení letového provozu v nižších výškách v pravomoci nynější kunovického letiště, oproti investicím do tranzitních tras řízení letového provozu přes ČR?
Komu se toto mnohaleté zdržení dá za vinu? V tomhle se neangažovaly ani Děti Země, ani Voda z Tetčic.
Jinak, mnohé bylo napsáno už v komentářích k dřívějším článkům na toto téma – stavba značně polovičatá – bez spojky u Kostelce, bez další výhybny v umístění „mezi Dačicemi a Slavonicemi půl hodiny jízdy ze Slaviboře“, úprava jen některých úseků, koncept přepokládající výhradně všudezastavující vlaky na t-227; navíc stavba značně zdržená – jen těch uspořených mzdových nákladů za personál mohlo za ty roky být. 🙁
Většinou se nedostatek peněz aktuálně svádí na covid a na Rusko. Ten termín je vzhledem ke stavu státní pokladny a všeobecné „podpoře“ železnice ještě hodně optimistický.
Spojka pro zrušení úvratě v Kostelci je v plánu, nebo ne? Zrovna tady se to přímo nabízí i bez nějakých enormních nákladů. Zastávka u masny může zůstat tak jako tak a ve stávající stanici Kostelec je obrat zcela minimální.
Bohužel v plánu není.
Doufejme, že můžeme použít slůvko „zatím“.
V roce 2019 uváděla Správa železnic, že stavbu zahájí v roce 2021. Teď máme rok 2023 a SŽ uvádí, že stavbu zahájí v roce 2026. Během 4 let tak SŽ zahájení stavby o 5 let posunula a aktuálně jsme tak k začátku stavby dál než v roce 2019. A tato organizace dostala za úkol připravit VRT. Smutné.
vsimnete si, ze u regionalnich trati vyznamne zalezi na aktivite koordinatora, szdc sama od sebe takoveto veci nedela a asi ani neumi.
tady se bohuzel potkali netahla s netahlama a proto to dopadne timto zpusobem.
kdyby nebyl kraj vysocina dalsi zasivarnou pro jelita, tak samozrejme konstrukter gvd tu vyhybku pozaduje jako prvni, protoze s ni usporite vic nez „koridorizaci“ nekolika kilometru sire trati…
No, on koordinátor ale taky věděl, že je to neprosaditelné a trať opravu stejně potřebuje. Jen to tedy došlo do stavu, kdy se čekalo tak dlouho, že se oprava mostů musí udělat už teď, místo toho aby se to udělalo najednou :‘)
Nejen u regionálních a je to tak správně. Spousta lidí stále nechápe, že SŽ je pouze správcovskou organizací státu a dělá to co jí vlastník zadá nebo přikáže.
Pak by to měl ale zadávat stát. A tomu je železnice většinou, jak víme…
kdyby stat nerozjel na zacatku stoleti objednavku rychliku na hodinove takty (byt s persingem a beckama), tak toho tu moc nemame…
V čem? Že nechce postavit sloupy k jednokolejce na Kladno a namísto toho prosazuje 2 koleje?
Kraj Vysočina již v roce 2015 přišel s konceptem VDV, který u tratě č. 227 od samého začátku počítal s přímými Sp vlaky H. Brod – Slavonice s taktovým křižováním v L:00 h (ve špičce i S:00 h) v Třešti.
Dobrá správa přesto do kýženého 12/2019 neudělala moderní zab. zař. v Třešti tak, aby se tam neházely výhybky ručně.
Přitom moderní zab. zař. by tam nejen lépe eliminovalo přenášení zpoždění mezi vlaky, ale umožnilo by i zastavení této linky v zast. Jihlava-Staré Hory, které vlivem zdlouhavého třešťského křižování není do této chvíle možné.
… a navíc: i v takovém JMK došlo k elektrizaci Hustopečí a Židlochovic až mnoho let poté, co to JMK začal v příslušných koncepcích požadovat.
A elektrizaci Zastávky pozdržela o (další nad rámec předchozích zdržení) téměř 3 roky sama Dobrá správa (viz termíny dokončení elektrizace po Střelice vs. do samotné Zastávky).
A Boskovická + Křenovická spojka se nezačaly stavět dodnes.
je to tak, ale jmk je i tak sampion v techto regionalnich zlepsenich. to nikde jinde nevidite.
ani v praze ne a v rathistanu uz vubec, tam je nejnovejsim vynalezem samovrat…
(liten budiz svetlou vyjimkou)
Ve Středočeském kraji každopádně Milovice (2009).
Nevím do jaké míry hrál přístup Středočeského kraje ve zcivilizování dolního Pacifiku (2015 – 16).
Např. v r. 2013 se mělo začít stavět na trati 040 Chlumec- Trutnov a zavést DOZ. V provozu jen Stará Paka a zbytek se rok co rok odkládá.
Ten poslední odstavec je tak protivnej, když ten koncept co má být prý „výhledově“ zaveden už přes 3 roky funguje.
Snad dojdou státu peníze ,než k tomu dojde
Nemáte rád tento stát?
nesouhlasím s těmito nesmyslnými projekty
To že, tam nebydlite neznamená, že je to zbytečný
A s jakými tedy souhlasíte, smím-li se zdvořile zeptat?
a tu vyhybku v kostelci, kdyby jetse tak zvladli…
kdybyste!
Už se to naučte! Není to raketová věda.
Možná chtěl napsat: kdyby ještě tak zvládli.
je to tak 🙂
Třešť – Telč – Dačice – Slavonice. Řetěz čtyř měst, z nichž každé má železniční stanici prakticky v centru. Škoda že nejsou peníze na to trať narovnat na 100-160 km/h a zadrátovat. Rychlé kapacitní spojení s Jihlavou by tomu regionu strašně prospělo.
Tohle je takové polovičaté řešení, které v podstatě tu trať akorát zachrání před absolutní nekonkurenceschopností.
Přesně tak. Bojuje se tady proti velké IAD a přesunu lidí do VHD, ale když je možnost udělat rekonstrukci kdy by byla železnice opravdu hodně konkurenceschopná, tak to bude na max 80km/h…
Což by v tom terénu celkem i stačilo, pokud nechcete, aby vlak nově obsluhoval místo měst a obcí pole. Ani po silnici tady nepojedete pravděpodobně rychleji. Důležitá je spíše plynulost a návaznost než honění rychlostních rekordů.
Když pominu náklady, nemyslím si, že by obyvatelé tohoto kraje byli nadšení z toho, že jim za humny nebo na návsi vzniká „rychlodráha“ s řadou přeložek.
Náklady by byly velké, samozřejmě. Petrovy plány na 160 jsou asi přehnané ale 100 – 120 km/h ve stávající stopě s elektrifikací jsou reálné. Dle Vaší teorie by se tu nikdy nic nepostavilo. Nikdo nechce za vsí dálnici, já taky nechci silnici první třídy procházející před mým domem, ale strpět to musím a doufat že třeba někdy vznikne obchvat..
To už spíše ta lepší železnice, která stáhne většinu přeprav, než další silnice. Nu, pokud by stávající stopa dala 120… Ona i plynulá 80 dost pomůže. Nadto rozhodně nebude znamenat takovou rychlodráhu, jež by byla nesnesitelná.
To není žádná moje teorie, ale praxe běžného života, na kterou my železniční fanoušci občas zapomínáme, ve svém nadšení pro rozvoj železničních tratí. Lidi jsou proti jakýmkoliv změnám, a jestli to někde platí tuplem, tak jsou to právě malebné, konzervativní a relativně blahobytné vesničky třeba právě na Vysočině. Jak už tu zaznělo mnohokrát, spojka u Kostelce by udělal víc parády než nějaké rovnání oblouků za x miliard. Já jsem rád, že s touto tratí se počítá, ale nezabíjejme to voláním po nějakých megainvesticích v době, kdy státní rozpočet ČR je v chronickém deficitu. Až toto nastavení nějaká vláda rozštípne a… Číst vice »
Nabízí se otázka, proč tato stavba tedy nezačala kdykoliv mezi lety 2015 – 19, kdy státní rozpočet dokonce byl plusmínus vyrovnaný (a ani tehdy z něj nebyla Dobrá správa schopna udělat aspoň nové zab. zař. v Třešti, když už nic jiného). Plus by mě zajímalo, jaké argumenty proti ní byste použil z tehdejšího pohledu. P. S. Mínus zejména za „osobáčky do Slavonic“ (přičemž to je právě jedna z chyb – i na „jen ve stávající stopě zrychlené infrastruktuře“ by bylo vhodné vést vlaky jedoucí mezi Jihlavou a Dačicemi zrychleně – tzn. jen ve městech; a až v koncovém úseku do… Číst vice »
… A vůbec: nevím, proč ta revitalizace (aspoň v podobě osekané na max. 1 mld. Kč, což tehdy byl limit) nepatřila do toho balíčku schváleného v roce 2013 pro financování z OPD1 coby náhrada k čerpání OPD namísto nerealizovaných velkých projektů.
Tím víc když tahle trať byla pro revitalizaci vybrána už o nějakých 5 let dříve, tzn. nešlo by o blesk z čistého nebe jako tomu bylo u řady dalších tratích, nakonec v rámci toho balíčku revitalizovaných.
Tak určitě by nechtěli vyměnit starou hlučnou a málo použitelnou trať za novou tichou a použitelnou.
Jakožto místnímu by se mi také líbilo, kdyby to dokázali zrychlit tak, aby to z Jihlavy do Telče bylo za 30minut a ne za 1h jako je to nyní (a popravě tato plánovaná rekonstrukce to nezmění, „jen“ dojde ke zlepšení stability spojení a přidání nyní vynechávaných zastávek (Rančířov..). Teď je ten vlak sice už použitelný oproti předchozímu stavu s přestupem v Kostelci, ale autobus je stále rychlejší a s autem se to nedá ani srovnávat (čemuž odpovídá i provoz na komunikaci 406). Je tam několik úseků kde to vyloženě nesmyslně kličkuje (třeba Sedlejov-Telč) a podle mě by případné narovnání nemuselo… Číst vice »
Jasně. Místo 2 mld. proinvestovat 15 mld. a dosáhnout zvýšení počtu přepravených cestujících z 500 na 1000 denně. Skutečně nemáme v ČR hromadu jiných staveb, kde by měly vícenáklady větší efekt?
Dlužno dodat, že ty 2 mld. jsou tak jako tak jen dílčí investice – mj. bez spojky u Kostelce, bez stavebních zásahů do úseku Dačice – Slavonice.
Mohl byste vyjmenovat tu hromadu jiných staveb, kde mají vícenáklady (srovnání částečné rekonstrukce ve stávající stopě vs. výstavba de facto nové tratě v nové stopě) větší efekt? Děkuji.
(Pozn. Zvýšení rychlosti až na 160 km/h na t-227 neobhajuji.)
Máte pravdu, terén neumožňuje 160 bez toho, aniž by se udělala komplet nová rychlodráha. Nějakých 120 by mohlo být reálných.
Ten odhad vychází ze zaměření terénu?
Vícenáklady myslím konkrétně Petrem navržený upgrade trati 227 na 120+. Těch 10+ mld. Kč by se jinak hodilo na prakticky jakékoliv TEN-T trati, kde by to mělo přínos nejen pro osobku, ale i pro nákladku. Mimo TEN-T pak v městských uzlech, na příměstských tratích, tratích s potenciálem nákladky, odklonových tratích, pořádné trati do Liberce, apod. Jde o to, že SŽ plánuje výrazně větší investice, než si SFDI bude moct dovolit (pokud se financování dopr. infra. výrazně nezmění).
To zajisté máme. Jen článek je o této trati. Všechny lokálky, kde je provoz větší než 8 párů šukafonů, by zasloužily zadrátovat a zmodernizovat na 100-120. Jsou to ohromné investice, ale rychlá železnice křižující regiony je to nejlepší, co pro periferii můžeme udělat.
Jasně, 160 km/h… Zůstaly by pak ale stanice a zastávky v těch centrech? Neříkám, že se má nechávat zbytečně pomalá, ale…
Tan vlak zastavuje co 5 km. To by se na těch 160 km/h ani nerozjel.
A co obnova štreky do Fratres?
tak jestli je 15 let problem udelat tuhle solichacku na ceske strane, kde tim i nekdo jezdi, tak jaky by asi byl problem obnovit kompletne vytrhanou trat, kterou nikdo nevyuzival.
Kdo by využíval vytrhanou trať? Ty těžké kamiony na souběžné cestě jsou asi v pohodě…
aha, tak kdyz kamion jede kousek soubezne s drahou, tak to znamena, ze draha umi prepravni relaci toho kamionu vyresit?
Jistě, vždyť přece i z Budy do Pěšti se dá jezdit vlakem.
Proč ne až do Waidhofenu an der Thaya? 🙂 Myslím, že po té cyklostezce projede víc lidí než dřív vlakem.
a to bohuzel muze byt pravda. 🙁
Kdy dřív? Ten vlak skrz nejezdí přes 75 let. Navíc nejde jen o cestující, jsou tu i nákladní vozidla.
Zapomeňte. Za nádražím v Slavonicích začíná cyklostezka EV 13 po bývalé železniční trati do Rakouska (https://www.thayarunde.eu/cs/). Kdyby papaláši před 20 lety chtěli a na druhé straně byl tenkrát zájem, mohlo to vyjít. Bohužel od tý doby jen plané sliby. Tak tam šoupli cyklostezku a je vymalováno. Projeďte si ji a prohlédněte si na každé zastávce ceduli. V Waldkirchen an der Thaya si prohlédněte vagony a dokonce si v vagonu můžete přespat za Eura. V Dobersbergu je v budově zastávky malé muzeum. Ale je zamčené. Pokud se dovoláte , tak Vám otevřou a uvidíte historické fotky.
Mnozí místní by ovšem nadále raději trať, jen politici asi potřebovali utratit za kola a odsunout vlaky.
Ty vlaky tam v době výstavby cyklostezky už dávno (z hlediska osobní dopravy cca 30 let v závislosti na konkrétním úseku) nejezdily.
„Úplný konec tratě Slavonice-Fratres nastal v dubnu 1951, kdy bylo sneseno 10 metrů kolejí v hraničním kilometru. Tím byla trať Slavonice-Fratres definitivně přerušena.“
Důležíté totiž bylo ztížit lidem cestování, aby tam vůbec nejezdili. Vždyť by je tam zlý kapitalista vyvraždil
Ještě link: https://muzeumdacice.cz/wp-content/uploads/2021/03/masinky.pdf
https://www.idnes.cz/cestovani/po-cesku/zanikle-trate-dil-43-slavonice-fratres-rakousko-ceska-kanada.A210429_214557_po-cesku_vrja