Správa železnic vybrala projektanty dalších 12 kilometrů VRT. Vyřeší napojení Olomouce

Třívozový RegioPanter řady 640 v Olomouci. Foto: České dráhyTřívozový RegioPanter řady 640 v Olomouci. Foto: České dráhy

Nová spojka bude jen pro vlaky osobní dopravy.

94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza St.

Ty čísla jsou vážně ohromující. No, aspoň to vypadá realisticky. To, co se v dohledných pětiletkách z bájných VRT postaví, budou kousíčky jako nové spojení Vršovice – Běchovice a obchvat Žmerynky na středomoravský způsob. V nejlepším případě k tomu přibyde i část rychlejší dvoukolejky Brno – Břeclav, ale tam se nabeton ubere buď odklonění od původní tratě nebo délka postaveného úseku. Na víc prachy neseženou.

Vojtech

Bohužel mas asi pravdu a není to nedostatkem peněz, ale Narodni zaprdenosti…. Jsme skanzen

Alibaba

Úsek Vršovice – Běchovice bez předchozího postavení Běchovice – Poříčany nemá smysl.

Brno – Břeclav bez odklonění nepostavíte. Podle staré tratě není prostor.

Miloš

Je to opět. VRT se projektuje, skoro vše zni, jak je to výborný nápad.. Ale pořád nikde neslyším ty davy lidí, co to chtějí..?? Nikde není uvedeno, na kolik vyjde jízdenka, o kolik se zkrátí jízdní doby, kam budou vlaky zajíždět…? Jak to bude celkově nákladné? Energetická náročnost, při rozjezdech a častých zastávkách.. Pokud má VRT pro cestujicí mít nějaký přínos, tak musí vysokorychlostní jednotky zastavovat ve více stanicích,které jsou v centrech měst, a to samozřejmě moc nejde.. Proto z takového projektu, místni cestující nebudou mít vůbec nic, jen 20-50let rozkopané regiony a oblastní tranzitní žel. koridory bez modeznizací a… Číst vice »

Ketchup1970

Takhle nějak naši dedove “vítali “ vlak v našem kraji … proto byl později a ještě s nesmyslnými oblouky .

Laborec425

Nesrovnávejte nesmysly. A nezakrývejme si oči. Zatím v téhle situaci a za daných společenských podmínek se tady nepostaví nic. To by se muselo úplně změnit myšlení zdejších lidí.
A možná se něco postaví, ale velice pomalu, velice salámově a velice tunelářsky.

Jiří Kocurek

Úplně stejně se argumentovalo před 100 roky, že D1 je k ničemu, protože pro cestu z Jihlavy do Havlobrodu se nedá použít. A dokonce po ní nejezdí ani vesnické autobusy.

Škrpál

Vy si opravdu myslíte, že vám někdo řekne cenu jízdenky za 15 let? Zkuste se s požadavkem na sdělení ceny jízdného v roce 2038 obrátit na pražský magistrát nebo tamní DP. Budete se při sepisování takového dotazu cítit mentálně zdráv? Nic není rozkopáno 20 – 50 let. I když se staví po krátkých částech, ty jsou vždy za dva až tři roky stavebních prací dokončeny. Výjimkou jsou pouze dlouhé tunely a ty se zase staví pod zemí, demagogu! Co je ten váš oblastní tranzitní koridor? Podle vás stát přestal kvůli stavbě dálnic udržovat silnice 1. tříd, že takováto toxická svinstva… Číst vice »

Laborec425

Koridory se udržují? A zbylé trati se udržují? Já myslím, že obojí se spíš pomalu rozpadá.
SŽ přijímá manažery a ne dělníky.

Škrpál

Já si skutečné rozpadání tratí pamatuju velmi dobře. 120 km/h mezi stanicemi, ale ve stanicích pouze stovka. Mnohaleté mnohakilometrové pomalé jízdy rychlostí 40 km/h nebo nižší. Bláto stříkající při průjezdu vlaků zpod pražců na vzdálenost několika metrů. Atd. Bylo to v dobách unitární železnice se zkratkou ČSD. Naopak dnes vlaky jezdí pnou traťovou rychlostí na drtivé většině sítě a každá pomalá jízda, která trvá déle než týden či dva je propírána v médiích. Takový stav tratí nelze dosáhnout bez kvalitní údržby. Proto je vaše tvrzení sprostou lží a vy jste sprostý lhář!

Jezdič

Přesně tak.
A jízdenka bude stát, aby se to aspoň trochu nákladově vykrylo, řádově tak 3x více než na běžné trati.
Třeba Ostrava – Praha tak 2000 Kč (v dnešních cenách).

PeDazOl

no a? 🤣

Vojtech

Kolik je cena 499 Kč za low cost Bcko jízdenku před 15 lety Praha -Ostrava a to ještě akční. Jednička v SC stala skoro 2x tolik. Průměrný plat byl 20 tis a min mzda kolem 8 tis. Dnes průměrná mzda kolem 42 tis, minimalni nějakých 17 tis a jizdenka do Ostravy cca 400 Kč v business u zlutozlo. Takže jestli to dokážete predikovat 15 let dopředu, půjčce si prachy a běžte investovat, vydělate si na důchod

JirkaJJ

V rámci Green Dealu mají jít do stavby VRT a železnice obecně v budoucnu větší peníze. Ty se získají mimojiné z toho, že EU již nebude podporovat např. výstavbu dálnic…

SYN

Jakože při budování VRT začneme od ceny jízdenky? A co to znamená, 20-50 let rozkopané regiony? To jakože stavby budou dosahovat tempa kilometr až dva za rok??

Laborec425

A kolik tipujete, že se za rok v ČR postaví pokud se bude stavět pořád stejným tempem jako se staví (a rozkrádá) od revoluce?

jal

„cestující nebudou mít vůbec nic, jen 20-50let rozkopané regiony“
Klid , studie nic nerozkope. A za 20 let bude nová.

Cestující

Vše, co podle Vás není nikde uvedeno, je napsané v jedné jediné brožuře Vlakem do budoucnosti, kterou vydalo MD společně se SŽ.

Alibaba

Cena jízdenek ve vlacích objednaných MD bude podle tarifu celostátního, co bude na okolních tratích a k tomu asi pravděpodobně ještě místenka.

Co a kde budou zastavovat vlaky je v návrhu linek, který je zveřejněn zde: https://www.spravazeleznic.cz/vrt/priprava-a-technologie

graylag

Jenže VRT se (v Evropě) nestaví proto, aby lidé mohli cestovat rychleji. To je až vedlejší efekt. VRT se staví proto, aby stávající tratě které už kapacitně nestačí mohly být vyhrazené nákladní a regionální osobní dopravě. Z toho vyplývá i odpověď na většinu vašich otázek. Kdo to chce? Každý, kdo chce zboží, které jezdí po železnici nebo jehož části jsou převážené po železnici – což je prakticky každý. Kolik to bude stát? Kolik bude zapotřebí, ale jde o investici pro zvýšení kapacity, takže se to postupně zaplatí. Kolik budou stát jízdenky? Tolik, aby lidé chtěli jet expresem po VRT místo… Číst vice »

Vojtech

Tušil jste, ze některé jízdné je dnes podstatně levnější, než před 15 lety? Ze 10 let bude inflace 1-2 % a za poslední 3 roky si dáme cenový skok 50% v zásadních komoditách (elektřina plyn, jidlo, máslo přitom bylo i 3x dražší než teď , byty v Praze o 50%, úrokové sazby 7-10% na hypotéce jako před 20 lety a přitom byla 10 let válka v hypotékami o 1,79-2.39%). Ty ceny bude reálné tvořit trh a dostupné suplementy a komplementu na trhu. Pravděpodobně bude finančním limitem cena jízdy autem, ale jaká ta bídě za 15 let a zda vůbec ještě… Číst vice »

Tomáš Záruba

Stavbu „Přerov 3“ (rokytnický přesmyk) to nějak ovlivní, resp. napadlo někoho, že by třeba nakonec nebyla? Ne že bych to chtěl přivolávat, ale známe své pappenheimské.

platamond

Přesně to mne napadlo při pohledu na plánek. Jelikož spojka má být v zásadě pro relativně málo vlaků, tak pokud by se připustila myšlenka, že by tam mohly i nákladní vlaky, tak to odlehčí celému Přerovu. Stačilo by počítat se sklony do 10 promile. Pak by skutečně rokytnická spojka mohla spát jen jako územní rezerva.

Alibaba

Jenže ty nákladní vlaky by mohly sjet z VRT až v Hranicích.

petr

V podstatě se postaví vedle současné dvojkolejky další dvojkolejka s větší rychlostí. Na současné trati je beztak vyčerpaná kapacita.
Nicméně je vidět tak VRT ústí u Přerova – bude tak připraveno na VRT směr Brno, ale ne na plánovanou modernizovanou trať Brno – Přerov, ale na zcela novou VRT.

vlachjan

Je tam zakreslen sjezd Prosenice, rychlovlaky na Brno tedy budou moci projet na modernizovanou trať přes uzel Přerov.

mgr.pavel

Ano, budou obě možnosti. Rychlovlaky od Ostravy budou moct jet přes Přerov a po bůhví-jaké trati (současné anebo zdvoukolejněné a na 200kmh) přes Kojetín a Vyškov. Anebo budou moct objet Přerov a třístovkou pokračovat na Brno.

Tedy, to druhé aspoň na papíře. Protože mé realistické já se obává, že mezi Brnem a Přerovem budeme rádi, pokud SprŽel zvládne aspoň to zdoukolejnění na Vmax 200.

SYN

To ano, zvlášť když teoretický začátek budování této VRT posadili do stejného roku kdy se (snad) má začít stavět ještě-ne-VRT Brno-Přerov…
Aneb, v některých místech už sníme o plnotučné vrtce a někde jsme ještě pořád nezačali budovat ani jejího (zjednodušeného/zlevněného) předchůdce 🙁

Dusanh

Jak to vypadá s přípravou (konvenčního) rokytnického přesmyku? Díky.

a8n

Rokytnice stále nemá nový ÚP, takže setrvale nijak. (Před měsícem bylo zasedání zastupitelstva, kde se měl nějak řešit, ale doposud se nenamáhali zveřejnit usnesení.)

bvovka

Pořád je plán, aby se nerušily jízdy Břeclav a Bohumín. No a pak to bude jenom pro regionální dopravu. Olomouc je jako Japonsko, tam plánují asi nejmodernější a nejpřehlednější železnici a nedaleký Přerov je úplný opak. Hezká připomínka, jak jsem dělal mapu ČR s filmovými a herními postavami, kde jsem právě Olomouckému kraji přiřadil postavu ze studia Ghibli.

Jiří Kocurek

Jenže v Olomouci se nepotkávají 3 dvojkolejné tratě.

IGCT

Na blbosti jsou peníze vždycky. Na lidi ale ne.

Alibaba

Co je v tomto případě blbost?

A pro lidi to je, budou v těch vlacích co po tom bude jezdit, ušetří jim to čas.

panZdenda

Vy tomu opravdu věříte. Stačí se podívat, jak to funguje dnes. Na sále máme od začátku roku na nejmodernějším zařízení už cca 350 závažnějších poruch, což znamená 350 kolapsů dopravy případné VRT, to je každý den více než jeden 🙂 . Tratě máme na 160 km/h, ale dopravci této rychlosti nejsou schopni dosáhnout a polovina rychlíků a expresů je ráda za 140. Kde se vezmou ty supervlaky? Kdo je bude provozovat?

Jiří Kocurek

Argumentace kruhem: Nemáme troleje nad kolejemi, je blbost vyrábět elektrické lokomotivy. A protože nemáme elektrické lokomotivy, tak je zbytečné věšet troleje.
Jenom: Předkové se tím neřidíli. Jinak by přece byla blbost, aby vznikla řada 350.

Zesp

Přesné vystižené situace. Třeba v Prosenicích se krátce po dokončení rekonstrukce objevily defektoskopické vady na srdcovkách s nutností PJ 30 km/h místo 130 km/h, resp. 160 km/h. Jejich výměna trvala víc než měsíc (!!!) a po tuto dobu všechno brzdilo na těch 30 km/h… Jak chtějí potom řešit údržbu té VRT??? I když ty rychlovlaky jsou až to poslední, ono bude stačit, když se pojede volnou trasou těch 200… Ale jak uvádíte, dnes je problém využít těch 160, po koridory vesele a tvrdošíjně drandí Béčka na EC ČD, případně žluté Peršingy na 140 u Regiojetu… Už to vidím, jak po… Číst vice »

Alibaba

Údržba VRT by se měla provádět v noci bez provozu.
Béčka (vlastně cokoliv), která nebudou umět jet 200 km/h se na VRT v běžném provozu nepodívají.

panZdenda

Najednou se odněkud zjeví odborně způsobilí zaměstnanci vybavení špičkovou technikou, kteří se budou v noci věnovat údržbě VRT. A teď tu o Budulínkovi 🙂 .

Petr Šimral

A nevšiml jste si, že odborníci pro ETCS na straně provozovatele dráhy tu najednou skokem taky vznikli?
Kde je zájem, jsou tam peníze, jsou tam odborníci.

panZdrnda

ETCS způsobuje bezdúvodným zastavováním vlaků každodenní problémy . Nikdo neví proč se to děje, chybí opravdoví odborníci.

Laborec425

Taky mi to přijde divný. Tady nic nefunguje a až se možná někdy za 100 let postaví VRT tak to fungovat bude? (údržba a vše kolem VRT)

Alibaba

A jakou špičkovou techniku pro údržbu VRT potřebujete?
Asi jediné co SŽ nemá jsou nějaké měřící vozy (svršek a trakce) pro vysoké rychlosti.

A lidi si musí vychovat…

Alibaba

Na první část vám neodpovím, protože nevím, jaký sál myslíte. Asi sice dopravní, ale nechápu, proč by měla každá závada znamenat kolaps. Pokud ano, tak pak bych to nepovažoval za nejmodernější zařízení.

Co se týče rychlostí souprav, tak já třeba očekávám postupnou obnovu na soupravy (jednotky) s vyšší provozní rychlostí. Provozovat je budou dopravci, jak stávající, tak třeba zahraniční ve spolupráci s domácími.

panZdenda

Porucha znamená kolaps, neboť se najednou nepředpokládaně jezdí jednokolejně nebo sníženou rychlostí nebo se vůbec nejezdí. Neschopnost dopravců zajistit vozový park na 160 km/h je do nebe volající. To si někdo myslí, že najednou z ničeho nic ti 20 let neschopní dopravci získají nějaké zázračné schopnosti a zajistí vozbu rychlostí např. 250 km/h? Tomu snad nemůže věřit vůbec nikdo.

Jiří Kocurek

Těch více než 350 Regiopanterů pro 160 km/h jste si neráčil všimnout?

panZdenda

Do práce a z práce po koridoru jezdím stále panťákem řady 460. Panterem zatím ani jednou 🙂 .

Jiří Kocurek

Tak to máte opravdu blbé, no nejblíž je potkáte v Přerově a v Suchdole nad Odrou.
Jenže existence řady 460 neznamená, že těch 360 Panterů neexistuje a že neexistují Raijety.

A jinak jste typický ekogiosta – když to není pro něj, tak pro nikoho.

Jiří Kocurek

oprava: egoista

Modré zábradlí

Koukám, že než napíšete další příspěvek, tak přibude 10 RegioPaterů. To je teda fofr.

SYN

A zachytil jste i tu zprávu že část těch Tornád právě odprodávají do kovošrotu?
Aneb „na co stavět dálnici když se tam pořád ještě bude pohybovat několik aut s maximálkou 100kmh“

Ketchup1970

Tak víme o jednom z těch dopravcu , ze se postupne k tomu dopracovat chce – už kvůli lince do Hamburku. A tomu druhému v poradi přeji at mu ty vozy lépe udržují i v limitu 160 km/h

SYN

Pane, při vašich názorech mě trochu jímá hrůza z toho že vás nechají pracovat na řízení dopravy… snad se od těchto názorů dokážete aspoň při práci trochu oprostit…

panZdenda

Já jen konstatuji, jak to v praxi chodí. Za to, že nic pořádně nefunguje a dopravci jezdí pořád starými šroty opravdu nemúžu, jen s tím každou směnu s maximálním nasazením bojuju.

Alibaba

Já třeba na začátku provozu VRT očekávám spolupráci ČD a DB, kde DB těmito jednotkami disponuje, a budou třeba z Drážďan zajíždět až do Prahy nebo skrz až do Vídně.

Jezdič

A kdo na tu dopravu bude mít peníze: stát, nebo dokonce ty davy lidí???

Alibaba

Obojí.

Zapa

Opravdu si myslíte, že je lepší ty peníze teď prožrat, než investovat do budoucnosti?

a8n

Budoucností myslíte stavbu, kterou označil zpracovatel SP z dopravního hlediska za zbytečnou?

Ketchup1970

8 MB musí stačit každému , nebo schopnosti projektovat parkovací místa na sídlištích . Lidské odhady budoucích jevu jsou někdy komické už teď .

Radim

Bylo to „640kB musí do roku 2020 stačit každému“, 8MB jsem nikdy neslyšel

Jiří Kocurek

Nedávno byla výluka Prosenice-Lipník a jezdilo se po jedné koleji. Sbíhají se tam 2 tranzizní koridory a v případě údržby, poruchy a opravy tam bude zase jenom 1 kolej.

Nedělat nic = blbost
Přestavět to tam na na 120-160 km/h = blbost o dost větší
Postavit tam 3. kolej na 100-120 km/h = blbost o něco menší

Tím jsme vyloučili blbosti a zbývá nám možnost postavit tam další 2 koleje, protože tam opravdu chybí kapacita.
Dobře, ale na 100-120 km/h v současné stopě? To bude asi blbost
V jiné stopě? A na jakou rychlost?

vjkm

Blbost je nemožnost mimořádné jízdy nákladních vlaků po VRT Moravská Brána.

vjkm

Tady se Žesnad mohl snažit.

Erfurter

Opet to zjevne nadnarodni firma se zkusenostmi s VRT bez pomoci nekoho „z ceskeho rybnicku“ „nezvladne“…

vlachjan

#národní specifika interoperability

Nokkonen

Doufám, že je toto ukázka toho, jak se bude reálně u nás VRTky stavět. Stejnou salámovkou jako všechno.

Hlavně mít megastanice v polích.

Jiří Kocurek

Zajíždět do současných stanic to bude. Jenom jaksi není důvod, aby to vymetalo Drahotuše, kde nezastavují ani rychlíky.

Alibaba

Takže bez „megastanic v polích“ budete lidi nutit do protisměrných jízd, čímž se přínosy VRT budou smazávat?

Uznávám, že některé VRT stanice (např Roudnice) se mi taky zdají předimenzované.

Nokkonen

Vrtka má být vedená do města, nikam jinam. Max samozřejmě na letiště. Vymýšlet ale nějaké přestupy na S-linky, nebo v Hradci Králové stanici někde za městem… blbost.

Jiří Kocurek

Do jakého města mezi Hranicema a Přerovem? Obě budou mít sjezd z VRT a co se Přerova týká, tak R Praha-Ostrava jezdily mimo už před listopadem, dnešní EC/IC taky.

***** Petr

Borci z dráhy jedou i dnes formou řepné stezky. Uzel je Olomouc (osobní) a přirozené i přestupní centrum hané ,přes něj má VRT vést. Odbočky jsou brzda a v okresním Přerově by na dálkovinu nastupoval kdo?

Jiří Kocurek

A že tam „ti blbci“ zastavují EC Vídeň-Varšava/Krakov, které by z fleku mohly na tu VRT mezi Hranicemi a Přerovem najet. Stejně tak v Přerově zastavuje R8.

Nic z toho nemá smysl zatahovat do Olomouce a těch 100-120 mezi Přerovem a Hranicemi je fakt brzda.

Laborec425

Já kdybych byl z Přerova tak bych se ihned odstěhoval. Fakt bych nesnesl, že přes moje město vede trať a vlaky tam jenom projíždějí a nejbližší stanice na té trati 6 km na obě strany 😀
Proč to tak je? Proč na tý hlavní trati na Ostravu nikdy nikoho nenapadlo postavit stanici? Stačily by dvě nástupiště na straně a dvě průjezdné koleje (třeba).

Alibaba

Problém je se dostat s VRT přímo do města, protože tam není prostor, proto budou VRT napojeny na stávající tratě (a trocha zkapacitnění), po kterých pak vlaky z VRT dojedou do centra na stávající nádraží.

S Hradcem s váma souhlasím, ale ta stanice mimo Hradec bude to poslední, co se bude stavět, já si taky myslím, že vše by stejně mělo jet přes současné hlavní hradecké nádraží.

SYN

No jen jestli ono to nebude taky trochu už tím základem – vymýšlet vrtku do Hradce Králové…
Jaksi ano, hezké mít vrt „do každého krajského města“ jenže pak právě řešíte tu kvadraturu kruhu jak mnoha českými městy protáhnout vysokorychlostní trať „až do centra“… ne že by to vůbec nešlo, ale pak ty náklady… 🙁

vlachjan

No zcela bez ironie, mělo by být snahou státu, pokud chce nějak řešit klimatickou krizi, motivovat občany (ale i urbanisty, developery aj.) k návratu ze satelitních městeček do kvalitního urbanizovaného prostředí. Bohužel, to by i vyžadovalo aby měl stát vizi jak rozvíjet svoje města, zejména ta okrajová.

Jiří Kocurek

Naštěstí stát nemůže lidem nařizovat, kde mají bydlet a kde mají pracovat. To by bylo nevolnictví.

vlach jan

To bych ani nechtěl. Ale soudě podle cen bytů ve čtvrtích jako Vinohrady, Holešovice nebo Karlín poptávka po takovém druhu bydlení existuje a silně převyšuje nabídku. Stačilo by relativně malé množství legislativních změn: Zrušit parkovací minima, v Názvu Pražské stavební předpisy nahradit slovo pražské za městské, a nechat na obcích aby do svých územních plánů vhodně zanesly oblasti pro zástavbu s vysokou hustotou. Osobně bych takové snažení podpořil i nižší daní z výsledné nemovitosti, neboť obsluhovat kompaktní zástavbu službami je mnohem efektivnější. Nehledě na benefit v rozvoji drobného podnikání, pokud by alespoň podél hlavních komunikací v takto řešené zástavbě byl… Číst vice »

mgr.pavel

Motivace nerovná se nařizování, prosímvás.

Alibaba

Klimatické krizi nerozumím, podle mě je to jen velká domů ekoteroristům.

Stát chce rychlou dopravu, kde mají lidi bydlet, do toho by jim kecat neměl.

Města by měla mít vizi svého rozvoje, stát by jim měl nastavit podmínky pro jejich realizaci.

Luboš Beneš

Aby v rámci řešení pseudoklimatické krize někoho nenapadlo cestování zakázat! Tím by se veškeré nové stavby ukázaly jako zbytečnost.

Jiří Kocurek

Samozřejmě s výjimkou aktivistů samotných. Těm se na levné letenky sáhnout nesmí, jak by se pak dostali na klimatický summit v exotických zemích?

… vždyť i Pol Pot měl limuzínu Mercedes Benz a to neváhal pozabíjet 1/3 obyvatel země, boural domy a zakázal i rybolov ve snaze o co nejzelenější život a co nejlepší životní prostředí. Střední věk dožití poklesl pod 40 let.

vlachjan

Nejsem příliš odborníkem na politické postoje Pol-Pota, ale dovolím si zapochybovat, že by v tom, co dělal sledoval klimatické cíle.

Litovel

Zrovna na této VRT nebude ani jedna nova stanice

PeDazOl

Nechci být prorokem, ale jímá mě neblahé tušení, že tento úsek Prosenice – Brodek bude na dlouhou dobu prvním a zároveň posledním kusem vybudované VRT v Česku. Kéž bych se mýlil. Ale zase mě napadá krásný název Cimrmanova rychlá spojka .-)

Alibaba

Bez pokračování VRT minimálně do Hranic nemá tenhle kousíček smysl, protože si myslím, že z tohoto úseku nepůjde sjet směrem na Lipník.

PeDazOl

Právě proto tu spojku postaví :-)))

omar

ČR – VRT ráj. Nevím, třeba je těch 67 mega za projekt 12 km trati v pořádku, jen moc nevěřím, že se podle toho někdy vůbec začne stavět. Počítám, že – jak bývá zvykem – objeví se za pár let nějaká studie proveditelnosti za dalších 30 mega, která trasu a celý projekt zpochybní…. No nic… Mě by jen zajímalo, kolik u nás už celkem – z kapes daňových poplatníků – stály tyhle projekty, věcné záměry, studie proveditelnosti a nevím co ještě všechno v souvislosti s VRT. A to se nekoplo do země.

Jan z Rokycan

Já vím, že by to Omar s třemi pastelkami v autoatlase po babičce dokázal rychleji a za pár korun.

Na jednu stranu se brblá, že se peníze utrácejí neúčelně a zbytečně. Ale dokud se neudělá studie proveditelnosti a někdo ten projekt opravdu nerozpracuje, o účelnosti se opravdu nedá bavit. A s tím, že mnohé z takových nákladů přijdou vniveč, s tím se musíme srovnat.

V opačném případě budeme realizovat úplně nesmyslné megalomanské projekty (jako D-O-L) a nebo se nepohneme z místa a budeme přešlapovat, protože „kdo nic nedělá, nic nezkazí“.

Michal M

Tak stěžovat si že se nekoplo do země a zároveň pičovat, že se dělá realizační dokumentace je myšlenkový veletoč hodný génia…

Jiří Kocurek

Tak zanadával si, našel dokonce 2 důvody a to je to hlavní!
Bramborák je moc bramborovej…

omar

Slova jako pičovat používají skutečnš výhradně géniové.

Laborec425

Asi to jsou nějací projektanti, co se bojej, že nebudou mít co žrat.