Správa železnic v dubnu spustí opravu fasády a střechy Fantovy budovy
Měla se skvět v původní kráse už v říjnu 2016, dosud je ale spíše ostudou české železnice. Vyhlídky historické Fantovy
Měla se skvět v původní kráse už v říjnu 2016, dosud je ale spíše ostudou české železnice. Vyhlídky historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží na dokončení rekonstrukce dostávají po více než dvouleté pauze reálné obrysy.
Správa železniční dopravní cesty připravuje tendr na opravu fasády a střechy. Odhadované náklady činí 171 milionů, se zahájením rekonstrukce se počítá v dubnu letošního roku. Hotovo by mělo být v červnu 2021. Projektanta vybrala SŽDC už v létě 2017.
„V rámci této akce se nebude zasahovat do vnitřních prostor objektu Fantovy budovy,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. K zahájení oprav interiérů má dojít v roce 2021. Podle mluvčí je příprava stavby náročná, neboť budova je největší secesní památkou v České republice.
Její opravu zkomplikoval rozkol mezi správou železnic a italskou firmou Grandi Stazioni. Ta měla práce dokončit do října 2016. Stihla však zrekonstruovat pouze střední trakt, kam se jí podařilo sehnat nájemce kavárny. Prodlení pak firmu stálo třicetiletý nádražní byznys. Správa železniční dopravní cesty odmítla termíny pro dokončení oprav prodloužit a firmu z areálu nádraží vypověděla. Přišla tím o projekt i stavební povolení a musela začínat znovu od nuly.
Fantova budova z počátku 20. století přestala sloužit pasažérskému ruchu koncem 70. let, kdy vznikla nová výpravní budova s průčelím do Vrchlického sadů. Tu se podařilo Italům za 1,3 miliardy kompletně zrekonstruovat a zaplnit obchodníky.
O budoucím využití Fantovy budovy není zatím jasno, Italové zde plánovali například food court. Správa železnic zase mluvila o sestěhování železničářů na jedno místo. V budově dnes sídlí Drážní úřad, který by zde měl zůstat.