Správa železnic už má firmy na pokračování elektrifikace z Uničova na Libinu. První výluka přijde v únoru
Trať 290 v úseku Šumperk - Libina. Pramen: Správa železnic
Všechny stanice a zastávky v úseku z Uničova do Libiny dostanou nová nástupiště
Do Uničova se mělo zdvoukolejnit. Za pár let si budou všichni drbat hlavy jak mezi Ostravou a Opavou.
Ale houby. Dokud je tam jenom jedna vrstva vlaku (osobaky) tak se to v pohode vyjezdi s krizenim ve stanicích. Vzhledem k rychlosti mezi stanicemi ani nebude dochazet k nejakym zdrzenim.
Na trati Opava-Svinov se do osobaku motaji motorove rychliky na Krnov a expresy do Prahy. Do toho hlavova stanice Opava, takze rusnejsi zhlavi. A samozrejme vyznamne rusnejsi nakladka.
Byly doby, kdy jezdil rychlík Jeseník – Brno přes Uničov. 😀
Vážně, koncept Olomouc – Uničov jsou plně zastávkový os a zrychlený vlak, obojí s intervalem půl hodiny.
V novém NIP bude ETCS na většině tratí. Tedy i Uničov – Šumperk nebo Olomouc – Krnov.
Otázka na lidi znající oblast. Je teoreticky možné v úseku z Uničova na Šumperk mít i úsek s vyšší rychlostí jak 100 km/h?
Podle směrového vedeni by asi šlo mít rychlost nad 100 mezi Uničovem a Troubelicema a pak ještě kousek za Novým Malínem do Šumperka.
O moc víc by to nebylo – cca 105/110 km/h vychází maximum pro typické oblouky R=560 m. Mezi Uničovem a Troubelicemi je navíc 2,5 km přímé, kde by se to dalo teoreticky rozjet na 120 km/h, na víc asi smysluplně ne.
2021 nebo co je za rok že jim to tak trvá , proč to nedratojou rovnou až do Šumperka? Jo správa železnic ma čas, a to GSM-r je taky problém udělát při tom
K tomu ETCS:
a) napřed by se v tom úseku muselo nově vybudovat GSM-R místo stávající TRS-ky – s tím Správa železnic počítá v rámci akce „GSM-R Uničov – Šumperk“, realizace 2021-2022, kód stavby M-15, akce je v přípravě – kdyby to někdo nemohl najít – viz níže:
https://www.stavby.szdc.cz/
b) úsek Uničov – Šumperk by musel být obsažen v národním implementačním plánu ERTMS, což není, na rozdíl od Uničov-Olomouc nebo by zde musela být traťová rychlost vyšší než 100 km/h, což se zde taky neplánuje jak již bylo zmíněno.
ETCS bude vše, tedy i na úseku Uničov – Šumperk.
Já nějak nerozumím, proč se ten úsek neelektrizuje rovnou až do Šumperka.
Protoze takhle z toho podoji vic penez. Je lepsi si 3krat pridat 300 mega „nad očekávanou cenu“ nez jednou 900 mega, coz by neproslo.
Teď se tam údajně jezdí 80 a na přejezdech dělaných na 140 – 160 se velice dlouho čeká, na stezce mezi Chválkovicemi a Černovírem mrznou turisté a cyklisté.
No protoze se jezdi bez automatickeho zabezpecovace na privolavacku a prejezdy jsou spousteny asi manualne dalkove, tj. dokud je vlak mezi stanicemi tak prejezdy jsou zavreny.
To chce fistron na tohle prijit.
Jestli jedným ze smyslů modernizace a elektrizace odklonová trasa, tak měli raději udělat rovnější novostavbu mezi Uničovem/Troubelicemi a Zábřehem…
Souhlas, možná by dokonce zastávky v polích (Úsov, Dubicko-Bohuslavice či Medlov, dle trasování) měly větší úspěch než Libina/Troubelice/Hradečná na stávající trati. Otázkou by pak ale byla kapacita jednokolejky mezi Olomoucí a Uničovem. Pokud by to měla být pořádná odklonová trasa (+ špičkový interval 30min), tak by to chtělo alespoň nějaké dvojkolejné vložky.
Alespoň úsek Olomouc – Šternberk – Uničov (- ev. Troubelice), je v úplné rovině, tak mohl být dvojkolejný.
Důvod „odklonová trasa“ je argument leda pro neznalého hejla z EU, který na to má uvolnit dotace.
Akorát je to úplný nesmysl. Z Uničova je to do Červenky co by kamenem dohodil a nikdo normální nepojede do Olomouce přes Šternberk. Takže pokud tam dělat nějakou spojku tak Uničov – Červenka.
Pokud bude výluka na koridoru, tak prostě pojede přes Šternberk, ať se mu to líbí nebo ne. Navíc pokud by byla skoro celá trať Olomouc-Uničov-Zábřeh na 160, tak ta časová ztráta oproti koridoru nebude velká… Navíc mezi Uničovem a Zábřehem jsou obce, které by mohly uživit hodinový interval Sp lépe než Libina a spol.
Zajímavé je, že tam tak již nyní dost lidí jezdí. Asi jsou všichni nenormální…
„Modernizace části trati od Uničova k Šumperku bude o poznání méně velkorysá než u úseku z Olomouce do Uničova, kde se bude jezdit až 160 km/h.“
Mně přijde, že modernizace obou částí je plusmínus stejně velkorysá – prostě modernizace ve stávající stopě.
To, že mezi Olomoucí a Uničovem bude vyšší rychlost než mezi Uničovem a Šumperkem, není způsobeno velkorysostí modernizace, ale historickým trasováním obou úseků.
Ale vyšší rychlost znamená i větší investice do ZZ (ETCS), takže velkorysejší část do Uničova bude, byť ne z pohledu případných přeložek.
Střídavá trakce bývá tak o třetinu levnější…
To jo, ale Koridor máte stále stejnosměrný, to samé trať ze Zábřehu do Šumperka, takže by byla blbost dělat takovýto ostrov a aspoň bude objízdná trasa v případě mimořádnosti na Koridoru. Důležité je, u už se to dělá s přípravou na střídavinu, takže náklady při přepínání budou nízké.
Odklonová trasa s úvratí v Zábřehu?
Možná lepší úvrať, jak x hodin stát, je jasné, že pokud je to na nějaké 3 hodiny, tak se to moc nevyplatí, ale pokud by to mělo stát třeba 6 (7) hodin, tak možná lepší úvrať.
Blbost je tuto trať elektrifikovat.
Proč by to měla být blbost?
V ČR nejsou tendence kupovat dieselová vozidla pro rychlost nad 120 km/h.
Na této trati je adekvátní příměstská doprava, není to vyloženě lokálka do Horní-dolní.
Chlapi, kolik může koštovat to ETCS, že už se to dál nedělá.
Při traťové rychlosti do 100 km/h (včetně) se dělat nemusí.
Ale je to alespoň nějaké FUNKČNÍ zabezpečení, než žádné.
Papírově ne, ale přeci jenom by se slušelo něco na snížení rizika nehody. Třeba LS + AVV nebo aspoň mirrel.
ETCS se dělat bude !!!
Nejsem z dráhy ale zajímalo by mě , proč to rovnou celé nejede na střídavý proud a proč to nedělali celé naráz , na jednu soutěž . Takto to vypadá jako trhací kalendář .
Hlavně proto, že koridor je stejnosměrný, takže zároveň bude objízdná trasa v případě mimořádnosti na koridoru.
Objízdná trasa samozřejmě umí fungovat i se střídavinou (aspoň o důvod víc, aby dopravci nasazovali vícesystémová vozidla, má-li k tomu přepínání docházet).
Co máte namysli tím:“aspoň o důvod víc, aby dopravci nasazovali vícesystémová vozidla“ ? Jako, že nějaký dopravce by zahodil stejnosměrné vozidlo a koupil vícesystémové, kdyby náhodou jel odklonem přes Uničov? To nezní úplně pravděpodobně …
Ano, aby koupil vícesystémové. Má-li se přepínat, tak se mu bude brzy hodit.
No ale to je dost rozdíl když si dopravce koupí vícesystémové vozidla před ohlašovaným přepínáním, nebo když by si ho kupoval kvůli teoretické možnosti při nějaké mimořádnosti v úsek Zábřeh – Olomouc.
Já chtěl jen vědět, kam tou myšlenkou směřujete … nic víc.
S prominutím, celá tato argumentace mi přijde přitažená za vlasy. Když se na hlavním koridoru něco stane kdekoliv jinde než mezi Zábřehem a Olomoucí, tak jediná elektrizovaná odklonová trasa stejně vede pod střídavinou.
Tzn. hovoříme zde o velmi specifickém případu nesjízdnosti úseku Zábřeh – Olomouc (žádného jiného!) a možném odklonu přes Uničov (kterýžto odklon není elektricky možný ani nyní, tzn. střídavou elektrizací by se nic nezhoršilo).
No jen tak od boku:
Celá trať 090 má stejnosměrnou odklonovou variantu
Úsek Praha – Choceň má taky stejnosměrnou odklonovou variantu.
Koukám že už jsme hodně daleko od Olomouce.
O. K., pokud chceme slovíčkařit, pak ano.
Reálně neexistuje stejnosměrná odklonová varianta za úseky Choceň – Zábřeh a Olomouc – „cokoliv na Ostravsku“.
No, přes Lichkov a Polsko by se něco z toho objet asi dalo.
Za úsek Choceň Zábřeh neexistuje bohužel žádná odklonova trasa 😁
A odklonova trasa okolo kritické Studénky po trati 323 se za celý můj život použila už jednou 🙃 ale za to to byla paráda když EC z Polska do Vídně křižovalo ve verovicich 😁
Tak v hodně velkých fantaziích by se Choceň – Třebová – Zábřeh dalo objet přes Týniště – Letohrad – Hanušovice – Šumperk, ale vzhledem k rychlostem by to připadalo v úvahu jen v případě, že by měl stát koridor x dní.
Jo to byly povodně 2004?
Ne to bylo jak spadl most ve Studénce
Jistě má, ale ne příští rok, ale až tak v roce 35, když brzo.
Když se bude přepínat, tak jo. Ale málokterý dopravce má vozidla na odklonové trasy, diesely. Spousta lokomotiv i ČD jezdících Praha – Kolín neumí projet přes Lysou.
Co je přes Lysou tak specifické?
Možná tím myslí, že některá (moderní) vozidla nebyly schváleny pro tuto trasu, protože rušily staré ZZ (kolejové obvody).
A který výrobce tak náhle dodá tolik vícesystémových vozidel, volné kapacity moc nejsou?
Jo, ale podle nějakého plánu, těžko to seženou během jednoho roku. A co se všemi stejnosměrnými vozidly, co klidně můžou ještě jezdit, ty budou stát v kopřivách, co kdyby se náhodou jelo odklonem?
Navíc, to je jen jeden z důvodů, druhý, pokud jsem pochopil správně, má být posílení TV na Koridoru.
Spíš bych se ptal, který dopravce bude po roce 2025 nasazovat na koridoru jednosystémová vozidla. Napadá mě jenom Leo Express.
CD Cargo 🙃
Myslíte, že po 2025 zmizí z koridoru všechny 151, 162/163, 122, 123, 130, atd…?
163 a 162 se v nejhorším prodají do Polska.
Ale všechny ty 151, 122, 123, 130 už mají na čase odebrat se buď do depa jako rezerva(151), nebo rovnou do šrotu…
130 to etcs dostanou takže ty tu budou ještě dlouho …
Kromě možná pár 163 v nákladní dopravě ano. Asi ne 2025, ale třeba 2027, nicméně někdy ten výhradní provoz pod ETCS přijde a ostatní vámi uvedené řady nebudou vybavovány. 162 ČD na vlacích vyšší kvality nebudou stačit rychlostí.
130 ETCS dostanou.
No nejde jen o vlaky vyšší kvality, ale i Os, a nevím o žádném plánu nahradit 163 se Syslem na Os Kolín – Třebová, a vzhledem k modernizaci Bdmtee to ani není pravděpodobné.
To se teprv uvidí. Smlouva zatím uzavřená není. Cena mobilek se zvyšuje, termín zavedení výhradního provozu posouvá, takže bych nedělal předčasné záměry. Původně měly být vybavovány i 123, od čehož se upustilo; očekávám tedy, že ani na ty 130 nedojde.
Kdy se posunul termín zavedení výhradního provozu pod ETCS?
Jednoduchá odpověď – ti samí co dneska.
Jsem žádostiv, kolik tato vytížená jednokolejka s úvratí v Zábřehu těch odklonů pojme.
Tak když pojme odklony i trať Pardubice -HK v úseku Pardubice – Opatovice, která je taky vytížená, či Choceň – Týniště – Hradec, tak i zde se jistě něco vejde, holt se bude svěšovat v Případě potřeby.
Svěšovat na jednokolejku, a jak se to bude vyhýbat?
Dlouhán jede Olomouc – Zábřeh a dostává zelenou ulici (naproti jedou jenom krátké vlaky), až dojede do Zábřeha tak teprve může ze Zábřeha vyjet jinej dlouhej vlak.
Konkrétně na trati Choceň-Hradec se sice dají odklony provézt, ale přes den to při větším množství totálně rozloží regionální dopravu . O odklonech přes Uničov si můžeme za tři roky napsat – při 30 min.taktu do Uničova, úvrati v Zábřehu a množství vlaků, které by tudy rády jely odklonem (pokud to strojvedoucí bude znát) , to není příliš reálné …
Já vím, že to totálně rozloží osobku (Choceň – HK), ale taky se tak jezdilo, však to nemá být nic pravidelného.
A znalost trati? Tak bude místní fíra dělat pilota.
Objízdná trasa pro koridor je jen iluze, nejen z důvodu jednokolejky, ale i kvůli úvrati v Zábřehu.
Myslím, že v případě nutnosti, se klidně bude jezdit i tak, i za cenu, že to rozloží osobku.
Ono se tak i párkrát už i jelo, naposledy nedávno… Sice pár vlaků, ale jelo…
SŽ si chtěla za evropské peníze vylepšit stejnosměrné napájení koridoru, ale to by v Bruselu neprošlo, tak s tím sfoukli i elektrifikaci trati přes Uničov.
Tak málo řečeno a tolik pravdy.
Stejně nechápu tu salámovou metodu… Jako by se to nedalo udělat zaráz (a pro všechny by to bylo snad i lepší – hlavně pro cestující – ale ti jsou pro Správu železnic asi to poslední…) a „nevymlouvejte se na kapacity firem“ – vše by se dalo, kdyby se chtělo… A možná by to snad bylo i levnější – když čtu to navýšení ceny…
Bať, teď se tam jezdí na staveništi, nic nefunguje, vlaky stále zpožděné, ale hlavně, jak SŽ si odfajfkne ukončení výluky. 🤦♂️🤦♂️
Správná salámová metoda bude zabezpečení tratí D3. To se zasmějete lidové vrstvy.
Pokud vím podmínkou bylo i zachování nákladní dopravy do Uničova celou dobu aspoň z jedné strany.
Tím ale pořád není zdůvodněno, proč se dělalo nadvakrát mezi Olomoucí a Uničovem, tedy nejprve Šternberk – Uničov a až poté Šternberk – Olomouc.
V čí prospěch je zásadní otázka. Čili kdo si nahrabe více?
Myslíte ten způsob, že by se celá trať na 1-2 roky zavřela a celá zdvojkolejnila, přetrasovala, elektrifikovala?…
S tím rozhodně souhlasím!
Když budou fungovat směrové tabule jak na nádraží, tak na vlaku…
Jaký je přínos toho,že ETSC je jen do Uničova a dál ne? Není to polovicatost?
Jsem laik, nerozumím tomu,tak se ptám,z mého pohledu je to kontraproduktivní
Při rychlosti do 100 km/h nemusí být vlakový zabezpečovač,při rychlosti nad 100 km/h je povinen.Bez zabezpečovače budou vlaky jezdit i do Uničova max 100 km/,i když trať i vlak budou stavěny na 160 km/h.
Který vlak tam těch 160 využije??
Budou tam jezdit pantery.
A taky až tama budou lítat ty odklonové pendolina vectrony a 151 … 😁
151 ne, protože nebudou mít ETCS.
Tak to jsem nevěděl. A nevíte co s nimi bude? Dík za info
No co asi. Kovošrot čeká. Po 50 letech služby budou mít nárok.
No zni to logicky … Jen mě to nějak překvapilo že tato nosná řada najednou zmizí. Ale vlastně to koresponduje s tím poptavanim těch nových mašin. Diky
Ono spíš vypadá že půjdou na osobaky ,místo persingy. Persingy se přesunou ke Cargo a bude s nich 363
Ale bez ETCS by prakticky neměly kam jet po roce 2025
Muzeum?
Bez ETCS. Bohužel Evropa v tomhle dělá železnicím spíš medvědí službu, kdy se požaduje aby i lokáka typu Rakovník – Bečov byla plně interoperabilní, což stojí nehorázné peníze. A tudíž použít nějaký jednodušší a levnější zabezpečovač (PZB) prostě nejde, tak raději nebude nic.
EU nic takového nepožaduje. To je čistě vůle SŽ resp. MD, kteří chtějí mít trať Rakovník – Bečov vedenou jako plně interoperabilní.
ETCS na lokálkách je požadavek MD. EU ho požaduje pouze na TEN-T tratích.
Evropa se snaží aby se sjednotily místní drážní předpisy a doprava šla dělat jednoduše na celém evropském území. To že jsme někdy papežštější než papež je naše chyba. Pojďme se přestat vymlouvat na Evropu a začněme řešit problémy.