Správa železnic upravila aplikaci Datel, slibuje chytré zobrazení mimořádností
Mobilní aplikace Datel.
V jedné aplikaci jsou pohromadě informace o provozu i investicích.
V jedné aplikaci jsou pohromadě informace o provozu i investicích.
🤣 Uvolnit pro šotouše i data z nákladní dopravy, ale to asi neeee, když za chvíli bude tajné i nádraží kdesi ve Lhotě …Hihi
To nejde uvolnit ani pro zaměstnance nákladních dopravců, protože konkurence.
Nákladní vlaky vidí jen “menežéři SŽ”.
Ještě doplnění: Pokud na mapových podkladech pro aplikaci, týkající se železnice, nejsou železniční zastávky, tak je něco špatně…
Stačí připnout si podklad stanice…
Díky, toho jsem si nevšiml.
Tak ono by stačilo používat Základní mapu ČÚZK, Mapy.cz nebo OpenStreetMap a ne tu parodii na mapu, co tam je teď. Horši by byly jen Google Maps.
Jak by zobrazil dnešní EN 457,který se vracel ze Záboří n. L do Kolína a přes V. Osek do Pardubic?Druhý velký problém s trakčním vedením na 1.koridoru během několika desítwk hodin.Tentokrát Přelouč. O tom se nikde nepíše.
Po delším čase jsem Datla otevřel. Prvně třeba pochvalně říct, že jsem viděl zlepšení. Přes trochu neintuitivní hledání vlaků v grafice mne potěšilo, že předpokládané zpoždění vlaku pracuje inteligentně, takže se započítává krácení pobytů jako v Grappu. Proč mám grapp stále raději než Datla, aneb co by bylo super odladit? Kromě již kritizovaného těžkopádného interface a počátečního stavu, který (zbytečně) zobrazuje jen holou mapu umí grapp ukázat časy jízdy jakéhokoliv vlaku i bodem, kde nezastavuje. To by se jako doplňkové zobrazení šiklo nejen šotoušům, když čekají na fotofleku, ale i obyčejným cestujícím při mimořádnostech. Není to dávno, kdy jsem zůstal… Číst vice »
Když jsem kdysi psal v té době na SŽ, říkali, že se podoných připomenýk sešlo hodně, ale dle mého si myslí, že to ted jevyřešeno, když je tam ta tabulka se stanicemi, kde to zastavuje. 😀
Problém stejně vždy bude na straně těch, kteří data do systémů zadávají. Často jsou k vidění různé nekonzistence. Kupříkladu dnes ráno Sp1543. Před sedmou aplikace „Můj vlak“ hlásila 14min zpoždění z důvodu mimořádnosti. Na zastávce pak bylo uvedeno zpoždění 10min, které i 2x hlásili rozhlasem. V aplikaci kleslo na 13min, a to i nakonec odpovídalo realitě.
SŽ ve stanicích a zastávkách uvádí nižší zpoždění než reálné z albistického důvodu, co kdyby vlak krátil zpoždění (jejich vlastní zdůvodnění), tak by si cestující mohl třeba stěžovat, že mu kvůli tomu spoj ujel.
Dneska to bylo výživné to ano. Taky sem s ním jel. On je obecně problém, že SŽ na zastávkové tabla ukazuje zpoždění s přesností na 5min zaokrouhleno dolů. Takže když píšou na zastávce zpožděný odjezd 7:09, znamená to 7:09 – 7:14. Navíc nejsou schopni predikovat predikovatelné, tedy že na jednokolejce jaksi budou muset ještě křížit a pokud vlak z Čakovic vyjel s 5min zpoždění a jediné místo na křížení jsou Měšice, tak je už v Nera jasné, že celkové zpoždění nebude 10min, ale 15min (což přesně bylo ve Vysočanech). Chápu, tohle je extrém, ale častěji vidím, že píšou zpoždění 0min… Číst vice »
To fakt dělá člvoěk? Jeden by čekal, že si systémy předávají mezi sebou automaticky.
Samotného by mě zajímalo, jak jsou tyhle systémy ve skutečnosti propojené, kdo komu jak kde předává informace, a na kolika místech do toho vstupuje lidský faktor. Ale ze zkušenosti předpokládám systém „Česká pošta“ – tedy takové to: Přidali jsme na zásilky čárový kód, takže je na přepážce stačí nascanovat, ale stejně je ještě zapíšeme do knihy a na jehličkárně vám vytiskneme papírek k podepsání… ;o/
Tak jsem si to nainstaloval: z „mé” zastávky odjížděl vlak se zpožděním 4 minuty. V přehledu bylo 2 min, oranžově svítila zastávka o tři před a mapa ukazovala, že je vlak o dvě zastávky před tou mou…
Sž upravila svého datla :-))
https://www.youtube.com/watch?v=yKLCnRxeaqU
Chytré zobrazení mimoradností alá tradiční „sledujte informace dopravce.“
něco jako na dálnici „nalaďte si radiožurnál“
Je tam vidět aktuální poloha vlaků a to, že jedou dva vlaky proti sobě na stejný koleji? Ptám se pro kamaráda…
Vzhledem ke zpoždění ve zpracování dat se to dozvíte, ale vlaky už budou v sobě.
Možná ve Stéblové, tam bylo dost času telefonovat, nebyla ale ani vysílačka ve vozidle… Na jistotu ale víme, že u Velvět se nepodařilo vlak zastavit, protože aplikace „strojvedoucí“ neodpovídala. 🙁
To nemyslím zle s tím strojvedoucím, jenom se snažím vykreslit, že ani tisíc aplikací nezabrání lidské chybě, pokud všechny appky spoléhají na to, že je člověk obslouží bezchybně. Tak se to dělat nedá.
Ne. Tyhle dispečerské informace se ven nepředávají.
Několik nesourodých funkcí a žádná pořádně. A modul pro hlášení závad infrastruktury tam úplně chybí.
K čemu by tam tento modul byl, když to je aplikace pro veřejnost?
Veřejnost nepoužívá nádraží, zastávky, přejezdy, přístupové cesty a parkoviště atd. ve správě Správy železnic? A jsou i případy, kdy si veřejnost může všimnout závady na širé trati, železničním mostu a spoustě dalších objektů a zařízení. Předpokládám že tu aplikaci nebude používat nikdo jiný než zainteresovaná veřejnost se zájmem o obor.
Tak to předpokládáte špatně. Obzvláště v současné době.
Můžete napsat e-mail, dělal jsem to již několikrát, vždy během pár dnů odpověděli a zavádu odstranili.
Že je ucpanej odvod z okapu nebo nesvítí nápis může reportovat každej.
Nebo že modré zábradlí vybledlo.
K tomu nepotřebujete modul v aplikaci o poloze vlaků, a můžete poslat e-mail.
V aplikaci o poloze vlaku nepotřebuji hlášení závad, a v aplikaci prohlášení závad nepotřebuji polohu vlaků, to máte pravdu. Ovšem pro sledování spojů a návazností je pro cestujícího vhodnější aplikace dopravce nebo IDS nebo nějaký vyhledávač spojení. Se správcem infrastruktury cestující přijde do styku hlavně jako uživatel nádraží a zastávek. Pokud pro hlášení závad neexistuje specializovaný nástroj, tak skutečně bývá další možností e-mail. Ten ovšem sám o sobě neumožňuje určit souřadnice, kódovat závadu tak, aby hlášení mohlo být okamžitě automaticky přiřazeno a nasměrováno, a neumožňuje ani průběžně sledovat stav vyřizování nebo efektivně prohledávat evidenci již nahlášených závad.
Děláte jakoby těch hlášení byly stovky denně, z mé zkušenosti přišla odpověď na podanou závadu do cca 3 – 4 dnů, pochybuji, že v nějaké aplikaci za x desítek tisíc by to bylo o tolik rychlejší, a že těch hlášení je tolik, že vůbec takový modul je potřeba. Uznávám, že všichni, kdo by toho využili, asi mají povědomí o tom, že nějaká SŽ existuje (takže moc nehrozí záměna co je na dopravce a co na SŽ), ale ti určitě i vědí, že se lze obrátit nějakým emailem – jinými slovy, mi to připadá jako promrhané peníze.
Že hodiny na peroně v Hranicích na Moravě ukazují přesný čas jenom 2x za den.
Někdo by pak u těch hlášení závad musel sedět od rána do večera, aby to vyřídil
A vyřídil.
A tak za to jsou placení že.
Tiketovací systémy v IT pro hlášení poruch už dokážou podle obsahu přiřadit adresáta samy. Help linka vašeho poskytovalate nebo tak něco.
Ostatně průběžná údržba vypadá tak, že se nahlášené poruchy opravují a platí se na to člověk.
Ano, to by tam někdo musel pracovat.
Aplikaci jsem si stáhl a zkusmo proklikal… Grafika OK… Mapa sice ne úplně přehledná (opravdu nepotřebuju vidět všechny budovy a silnice), ale dejme tomu. Ovládání dost neintuitivní na mobilní aplikaci. V podstatě jen klikáte na šipky a křížky, nic jinýho nemůžete. Absolutní průser je vyhledávání vlaků. „Os 9019“ vám nic nenajde, musíte zadat jen číslo vlaku. Když aplikace vlak najde, všechny ostatní vlaky zmizí, a to i tehdy, když kartu s vlakem minimalizujete (až po chvíli zkoumání vám dojde, že ten vlak pořád visí ve vyhledávání a že tu kartu musíte zavřít úplně). Na kartě s vlakem jsou jen příjezdy… Číst vice »
Bohužel to nedělají specialisté na UX a digitální mapy, přestože tyhle lidi SŽ má…
Tak protože všechny tyhle aplikace dělá externí firma, i webové, snad Oltis? Každopádně za nemalé všimné.
Že něco dělá externí firma (a za nemalé všimné) ještě neznamená, že zadavatel nemůže tu externí firmu dokopat k použitelnému výsledku.
Když ta externí firma nemá specialistu (jakože často nemá, i když se tváří jako největší machr v oboru), a když ani zadavatel nebyl schopen si to do smlouvy dát, tak holt tu práci musí oddřít on.
Jenže to by ten zadavatel sám nesměl trpět Dunning-Krügerovým syndromem a přesvědčením o nedostižnosti vlastních znalostí v oboru – kde mu už nejen dávno ujel vlak, ale ani nezná metodické základy práce…
Mr. Datel
Je fakt na pendrek, že pokud chce být cestující v obraze a mít svou cestu pod kontrolou, musí mít zároveň aplikaci správce infrastruktury, několika dopravců + nějaký ten idos na JŘ a nákup jízdenek. Případně sledovat instáč RJ.
Můj šotosen je standardizované API, na kterém stojí jedna appka, která jen zobrazuje všechny relevantní informace. Tj. opravdu všechny týkající se mojí cesty a zároveň žádné další.
Každý by si mohl používat appku, ne kterou je zvyklý, protože by to byl vpodstatě klient jako např u e-mailu (nebo matrix chatu či čehokoli z Fediverse).
API existuje pro všechny datlácké úlohy (odtud sosá data i on), ale z celé řady (dobrých i méně dobrých) důvodů nejsou veřejná.