Mimořádné události Železnice

Správa železnic roztrhla vlaky a zprovoznila jednu kolej, plně průjezdný bude koridor až večer

Roztržení souprav po nehodě, Český Brod. Pramen: Správa železnic
Roztržení souprav po nehodě, Český Brod. Pramen: Správa železnic

Správa železnic dnes krátce po 10:00 zprovoznila jednu ze tří traťových kolejí na koridoru u Českého Brodu, kde včera ve večerních hodinách došlo ke srážce osobního a nákladního vlaku. Vlaky nyní smějí místem projíždět sníženou rychlostí (20 km/h), část z nich ale nadále pojede odklonem přes Lysou nad Labem a Nymburk. „Za místem omezení lze očekávat navýšení zpoždění vlaků cca o 5 až 15 minut,“ informují České dráhy. Bližší informace o dopravních opatřeních přinášejí na své stránce k mimořádnostem.

„Plné obnovení provozu předpokládáme ve večerních hodinách,“ sdělila mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Správa železnic při odstraňování trosek nasadila i vyprošťovací tank, havarované soupravy se od sebe podařilo odtrhnout po 8:00. Soupravy budou nakolejeny a odtaženy do Českého Brodu.

K nehodě došlo v úterý po půl desáté večer, kdy osobní vlak CityElefant narazil do stojícího nákladního vlaku. Při nehodě zemřel strojvedoucí a zranilo se 35 lidí, z toho čtyři vážně. Příčinu nehody šetří Drážní inspekce, pravděpodobně ale šlo o chybu strojvedoucího osobního vlaku. „Strojvůdce byl zastaven, znovu se rozjel. V rychlosti 60 až 70 km/h narazil do poštovního vlaku, který nebyl zabrzděn, před sebou ho ještě tlačil,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček. Podle Českých drah šlo o zkušeného dlouholetého zaměstnance. Včerejší směna byla jeho druhá po delším volnu. Dopravce také vyloučil, že by za nehodou stál nedostatečný odpočinek.

České dráhy a ČD Cargo dnes v tiskové zprávě uvedly, že vedení obou společností dnes přišlo s návrhy dalších opatření, která oba největší železniční dopravci přijmou. O jejich zavádění budou dnes jednat na společné schůzce expertní skupiny se Správou železnic a s ministerstvem dopravy.

„Zaměříme se na další zkvalitnění výcviku, průběžného tréninku a zvýšení četnosti kontrol výkonu povolání strojvedoucích. Těch jsme už loni provedli meziročně o 25 % více jak před rokem. Příčiny všech těchto mimořádných událostí budou po vyšetření součástí povinného školení a připravíme speciální blok tréninku na simulátorech v Praze a v České Třebové zaměřený na reakční schopnosti při mimořádnostech,“ vyjmenování okamžitá opatření generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.

České dráhy i ČD Cargo podporují vznik systému, který by umožňoval kontrolu dodržování povinného odpočinku v případech, kdy strojvedoucí zároveň pracuje u jiného dopravce. O tomto systému se mluví přes rok, dosud ale nevznikl.  „V tuto chvíli nemáme jako zaměstnavatel žádnou možnost, jak zjistit, zda náš zaměstnanec na dovolené nebo během odpočinku mezi směnami nejezdil pro jiného dopravce,“ dodává Václav Nebeský.

Trať je v místě zabezpečena autoblokem, jehož princip vysvětluje čtenářům Zdopravy.cz v jednom z diskusních příspěvků uživatel „modrý klandr“. Redakce výklad ověřila u tří odborníků, podle kterých odpovídá skutečnosti. Proto jej přináší níže a „modrému klandru“ děkuje.

Jak funguje AUTOBLOK

Jde o jeden ze způsobů zabezpečení trati a do jehož činnosti jsou kromě dalšího zapojeny oddílová návěstidla a návěstidla odjezdová stanic na trati. Oddílová návěstidla rozdělují úsek trati mezi dvěma sousedními stanicemi a to tak, že po řekněme 1000 metrech je jedno. Oddílová návěstidla návěstí v zásadě tři návěsti – světla. Volno – zelené, výstraha – žluté a stůj – červené. Jenom poslední oddílové návěstidlo před vjezdovým návěstidlem stanice umí navíc návěstit návěsti očekávání rychlosti u vjezdového návěstidla a to tak, že umí návěstit blikající zelené nebo žluté světlo, a to ve dvojím provedení frekvence blikání, pomalu a rychle.

Oddílová návěstidla automatického bloku jsou na sobě závislá, tedy než vlak dojede k návěstidlu se Stůj, před tím pro zjednodušení projede kolem návěstidla s výstrahou a ještě před tím případně s volnem. Vlak který projede kolem návěstidla automatického bloku s návěstí Volno, nebo Výstraha svojí jízdou zároveň toto návěstidlo přestaví na návěst Stůj, která na něm bude do doby, než celý vlak projede za další oddílové návěstidlo. Až se tak stane, pak teprve se změní návěst Stůj na návěst Výstraha, případně již z Výstraha na Volno, když už předchozí vlak ujel i z dalšího úseku. Dá se tedy obecně říci, že když jedete na Volno, je před vámi úsek trati v délce dvou oddílů bez vlaku, když jedete na Výstrahu, tak jeden, a když na Stůj, je vlakem obsazen oddíl bezprostředně před vámi. Tedy činnost autobloku je činnost automatická, vybavovaná samotnou jízdou vlaků.

Mezi železničáři se používá v hojné míře díky předpisům pojem absolutní červené, návěsti Stůj, tedy takové, za kterou nesmí jet vlak, bez pokynu osoby řídící drážní dopravu, písemný rozkaz, což jsou hlavní návěstidla vjezdová, cestová, vložená, odjezdová, za jisté podmínky krycí. Dále ale známe návěst Stůj, červené světlo, za které může v určených případech jet strojvedoucí i bez pokynu zaměstnance řídícího drážní dopravu, zpravidla jízdou podle rozhledových podmínek, buď v případě oddílového návěstidla hradla a hlásky, když zde nikdo není a nedá se dovolat ani do jedné ze sousedních stanic.

Obdobně lze postupovat i v případě oddílového návěstidla automatického hradla. Samostatnou kapitolou jsou však oddílová návěstidla automatického bloku, po zastavení vlaku u návěsti Stůj je udělena strojvedoucímu pravomoc, ne povinnost, pokračovat v jízdě podle rozhledových poměrů, s vědomím, že vjel do úseku trati, oddílu který je obsazený má tak povinnost zastavit před stojícím vlakem.

Odebírat
Upozornit na
guest
150 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

jj to je dobrý – jet na červenou , na silnici je spousta případů kdy stojím na červenou zbytečně – nic nejede …. zavedl bych to taky na silnici , každý podle uvážení může jet na červenou :-)))

Petr Pospíšil

Naše národní zabezpečovací zařízení, ať staniční nebo traťové, má sice v názvu slovo „zabezpečovací“, ale vzhledem k tomu, že neověřuje, zda strojvedoucí adekvátně reaguje, tak zabezpečovací v žádném případě není, na rozdíl např. od ETCS nebo německého zabezpečovače. Je jen zařízením informačním, kde k překonání návěsti nařizující snížení rychlosti nebo zastavení stačí velmi málo – chybné rozhodnutí člověka, který má příkaz plnit.

Dalibor

A opravdu jste přesvědčen, že nelze „jet“ proti ETCS??? Rovnou odpovím. Lze. není to úplně jednoduchý ale lze. Neexistuje nepřekonatelný zabezpečovák.

Petr Pospíšil

Nic není stoprocentní. Nic méně, už by o to neměl rozhodovat jen ten, kdo má příkaz plnit.

Míla

Je nepřekonatelný zabzař! Autonomní vlaky. Člověčí spolehlivost je v rozmezí od 0 až do 100% a nikdo nikdy neví kde je u konkrétního člověka, v konkrétním případě , ale strojní způsobilost se dá spočítat a ovlivňovat! A tak dlouho budeme brečet po bezpečnosti dopravy, až odpovědnost za svoji bezpečnost předáme počítači. Neříkám, že to je dobře nebo špatně, ale tak to dopadne!

Dalibor

Toho se já bohudík nedožiju. Já osobně mile rád risknu i nehodu, ale chci aby můj vla kterým jedu vedl fíra. Můj autobus řídil řidič, taktéž sanitku, taxík… Prostě mám rád odpovědné lidi, i když někdy mohou chybovat. Představa, že řídí nějaký www nasoplený v pythonu trvale stahující bambiliony aktualizací z internetu, řekněme popravdě, mne spíše děsí.

Jiří Kocurek

Co ve výtahu? Taky tam má být Lift Boy?

Bob

Tak hlavně je děsivá představa, že nějaké autonomní řízení se zblázní jako Boeing 737 Max a žádná obsluha, natož cestující, s tím nebudou moci nic udělat, protože to bude neprůstřelně chráněno proti „lidským chybám“.

Jaromir

Možná nevíte co je zabezpečovací zařízení a vlakový zabezpečovač který by hlídal strojvedoucího

Pavel

Proc byla zrusena povinnost jizdy maximalni rychlosti 30 km/h pri jizde po zastaveni proti Stuj na autobloku? Nasi predkove vedeli, proc tam to omezeni na 30 bylo…

Honza Vrba

ČD vyloučily, že by za nehodou stál nedostatečný odpočinek…Tak papírově z pohledu dráhy proč ne, proti tomu se nedá nic namítat. Pak je ještě odpočinek reálný, za který odpovídá člověk sám sobě, a ten splněn být nemusel. To jen taková technická.

Vin

Dejte odkaz kde jste to četl … 😉

Z pohledu dráhy/současných předpisů je i dvousměna jezdím15/odpočinek6hodin/jezdím15hod. s dostatečným odpočinkem …. 🙁

ps: nějak nemohu uvěřit že by měl fíra 2 denní za sebou …

Daniel Mach

A to jste četl kde?

Vin

Na tomto portálu … ps. omlouvám se pokud se mýlím … z lokomotovy jsem slezl naposled v r. 1993 … to platily jiné předpisy.

Honza Vrba

Jojo, přesně tady nad diskuzemi, já to z Facebooku vidím průběžně aktualizované.

Daniel Mach

Já to nemyslím nějak ironicky, jen se snažím zjistit, kde se co zveřejňuje. Myslel jsem, že máte nějaký jiný zdroj.

Vin

Osobně vidím problém v „malé“ systemové chybě: … po zastavení před červenou na autobloku může strojvedoucí pokračovat dle rozhledových poměrů a max. rychlostí 100km/hod. (??) ……… 🙁

Za mých časů – r. 1992 – to bylo tuším max. 30 km/hod.

Martin

No hlavne si projedte ten usek, je to v oblouku a neni tam videt…

Honza Vrba

…takže logicky nemůžu jet 100 km/h, pokud nemám jistotu, že to neubrzdím. Tam chybí něco, že pokud jsem o obsazeném oddílu, tak nemůžu jet řekněme více jak 40, kdybych měl živák umlátit. Sice by to brzdilo provoz (oddíl může být obsazen „falešně“ díky poruše), ale byl to jeden oddíl, to by za to stálo.

Vin

Díky pane Vrbo – souhlas.

A ještě jedna poznámka – dle toho co bylo zveřejněno … tak to byla 2. směna po dovolené/dlouhém volnu … ale snad ne ??? směna typu 15 hod. jezdím s přerušením … potom mám 6 hodin volno na lůžku … a znovu jezdím 15 hodin přerušovaně ….

… takže i poměrně mladý strojvedoucí je na konci této dvou-směny už skoro mrtvý …. 🙁

Martin

To chapu a rozumim tomu… na to, jak je to dulezite povolani a odpovedne, tak smeny a jejich pridelovani tomu neodpovida…
Ano p. Vrba ma pravdu, neznam rychlost srazky, vypada to desive, zrejme ani si neuvedomil, ze tam muze stat vlak, coz asi neni obvykle – mohla sehrat roli i rutina?

Vin

Rychlost srážky byla údajně 70km/hod. ….

ps: na rutinu to nevidím … asi uviděl v dáli zelenou která ale patřila poštovnímu vlaku … a byl na konci směny/dvousměny … takže již dost unaven a udělal chybku ….

ps:
Osobně bych délku směny omezil na 600km nebo max. 12 hod. a to i přerušovaně.

ps2:
v jisté skandinávské zemi se jezdí údajně jen 6hod/1směna a mezi 00 a 6,00 dráha stojí … = info z tv dokumentu /bez záruky/

Daniel Mach

Podle verze, kterou jsem četl na Lidovkách (tedy nic odborného, leč …) strojvedoucí mohl usnout a projet červenou, přičemž se vlak automaticky zastavil. Pak se ale znovu rozjel na plnou rychlost s tím, že signál pro vlak před sebou bral jako signál pro svůj vlak. Je to ale teorie a nevím, jestli to je to možné.

Vin

Díky pane Machu …

.. dle mé praxe … 1200m je zábrzdná vzdálenost v daném úseku kdy strojvedoucí v polospánku obsluhoval tlačítko bdělosti … a když ho nezmáčkl tak vlak zabrzdil a to rychlobrzdou … to by zbudilo i mrtvého … hlučný pískot brzd a dosti velké zpomalení … fíra by si asi natloukl i pusu ….

… rozjel se na plnou rychlost … nárazová byla 70km/hod. …. to by se musel probudit a mačkat tlačítko a jet asi ve tmě dost rychle proti (pravděpodobně na 95% svítícím) koncům poštovního vlaku ….

… této teorii moc nevěřím …

Martin

Pockal bych na zavery z vysetrovani, …. tomu take neverim,… nehoda se stala v tom oblouku pred Brodem, nejsem si jisty uplne viditelnosti, jakou mel na stojici postovni vlak z fotografii je tam dost husty porost u trati, mohl ho zaregistrovat az kdyz uz bylo pozde… ani to, zda pred srazkou brzdil…
V tomto by byl i mikrospanek hodne nebezpecny…

Jiří Kocurek

600 km zvládne Pendolíno za 6 hodin. Osobák jak kde, někde to ani za celý den nenajezdí.

Pepa

Nestrašte tady nové strojvedoucí 15 h žadná služba netrva.V šedesátých letech jezdily 556 s vozem, tepluškou, kdy jedna četa jela a druhá spala. Do Hranic města mi dojel vlak s rudou do Bártovic odklonem s žilinskou tepluškou. Protože nebyl z Hranic odvoz, předával jsem strojvedoucímu vzkaz provozního dispečera, zda by vlak nevyvezl z Hranic do Polomu. Vůbec nevěděl, že je nějaký levostraný provoz, až na prvním hradle viděl návěstidla vlevo a tak do Polomu dojel. Při příštím setkání mi s úsměvem nadal, že jsem mu mohl říct, že do Polomu se jezdí vlevo.

modrý klandr

Ryclost 40Km/hod tam figuruje při jízdě přes výhybku na širé trati, například když i do trati s automatickým blokem je někde mezi dvěma sousedníma stanicema zaústěna vlečka. Jizda podle rozhledu figuruje v rámci předpisu v řadě okolností, nejen při jízdě kolem návěsti stůj na návěstidle automatického bloku, figuruje i na tratích kde se doprava organizuje podle předpisu D3. Velice záludnou je při pravidelném vjezdu vlaku na kolej obsazenou vozidly, označenou výhradně poznámkou, symbolem uvedeným v TJŘ – kolečko. Tak například takový pravidelný vjezd vlaku na kolej obsazenou vozidly, jedoucím od Prahy Holešovic do Prahy hlavního nádraží znamená dodržení podmínek jízdy… Číst vice »

Honza Vrba

Umí klacky na hlaváku Ž/blikB, příp. Ž/blikB/Ž, vlastně? Jsem z fochu, ale nějak jsem to nikdy nestudoval (ani se tam moc nevyskytuji) – z letmého pohledu na mě hlavní působí téměř jako stanice bez rychlostní soustavy, kde je jednotná 50 ať se jede na volno rovně, nebo bokem, jak daleko jsem od pravdy?

modrý klandr

Podle údajů co jsem viděl stažený TJŘ se jedná o stanici s rychostní návěstní soustavou. Nejčastější návěstí co lze vidět je ale stůj, výstraha, „opakování návěsti výstraha“ a prosté volno, případně přivolávací návěst – PN, samozřejmě co se týče zabezpečení jízdy vlaku. Návěsti přikazující jízdu podle rozhledových poměrů, jsem tam neviděl, ty jsem viděl jen na Masarykově nádraží.
V rámci rozvětvení kolejiště je rychlost 50Km/hod, směrem k Vršovicím … je rychlost 40Km/hod. Stanice ale začíná pro účel jizdy podle rozhledových poměrů daleko před tunelem nového spojení, kde je také první pojížděná výhybka.

Honza Vrba

Díky. Já dokonce u 3.? spíše 2.? peronu směr Nusle/Smíchov pamatuju existenci odejzdovýho klacku, jenž měl doplněnu pozici i o pruhy. Jak živa jsem to však svítit neviděl, buď to tam „jen bylo“, nebo jsem neměl štěstí na zrovna tuhle vlakovou cestu. Co by tak tam mohlo svítit, max 60. do tunelu.

Dalibor

jedna věc je předepsaná 30, druhá jízda dle rozhledových podmínek. Jinak řečeno musíš jet jen tak jak vidíš, abys zastavil. Nalítnout například do oblouku kilem v tomto režimu je hodně těžko omluvitelný. Ještě se neví kolik ešus jel a jestli brzdil před srážkou a jak dlouho brzdil… tj zatím je předčasný popisovat co se dělo.

Míla

„MŮŽE“ !!!

Původní Pražák

Dovolte laicky dotaz: je na těch elefantech či jiných lokomotivach zabezpecovac, který v pripade cervene na autobloku natvrdo zastaví s tim, ze pak má strojvedoucí možnost to rozjet, nebo platí, že stačí mačkat, a pak lze klidne projet cervenou plnou rychlosti? Což na jednu stranu asi nebyl tento případ, na druhou to pak není žádné zabezpečení proti chybě strojvedoucího?

jarda

podle me na zadne lokomotive v soucasne dobe neni zabezpecovac ktery by zastavil lokomotivu kdyz strojvedouci macka ,ten ji zastavi pouze pokud nemacka,jsou treba useky kde je volnoznak zluta s bilou ale do koleji pro zabezpecovac se koduje cervena a strojvedouci tam normalne jedou

jarda

on taky zabezpecovat potozmo lokomotiva muze poznat cervenou pouze podle kodu a kdyz kodovani treba nefunguje tak zase nepozna nic 🙂 ten zivak to tlacitko je tam prioritne ne ani tak kvuli prujezdu cervene ale vseobecne kdyby strojvedouci zkolaboval tak zastavi lokomotivu

Martin

To by pak melo reseni, propojit zivak se signalizaci a umistit varovani po prujezdu do obsazene sekce…

Martin

Vlastne jde o hodne starou vec, prenos signalizace do kabiny strojvedouciho + varovny signal…

Pepa

Jardo na opakované výstraze se vždy opakuje červená.

Pepa

opravuji k’oduje

Jaromir

A co takhle gsm-r dispečer může dát v krajním případě total stop funguje to stejně jako TRS

modrý klandr

Není to zabezpečovač, tento statut zařízení AVV, nebo CB nebyl udělen. AVV =Automatické Vedení Vlaku, CB = Cílové Brzdění. Toto zařízení má nahranou mapu trati, má zadáno číslo vlaku, zadanou jeho délku, brzdící procento, ví kde a jak zastavit, zná polohu nejen oddílových návěstidelna trati, ale i hlavních návěstidel ve stanicích, zná díky přenosu kódu jakou návěst ukazují a přebírá jí, případně jí lze zadat a korigovat strojvedoucím, s pravidlem, že zadat návěst do takzvaného systémového návěstidla lze pouze podle pravdy, zadej, mačkej pouze to co vidíš – odpovídá strojvedoucí. Za stavu aktivovaného AVV, CB, toto zařízení jak píšete natvrdo… Číst vice »

Původní Pražák

Dekuji. Ale co na strojích, kde avv není?

modrý klandr

Pak zastavit před návěstí stůj musí přirozeně strojvedoucí sám, vlastní činností. Když to neudělá, nic ho nenahradí. Pouze bude kontrolována jeho bdělost, stejně tak jako po celou dobu jízdy k tomu návěstidlu, na kterém bude návěst stůj s přenosem kódu, nebo na trati bez přenosu kódu.
V úvahu přichází činnost zabezpečovače Mirel, ten však lze jednoduše převést jedním krokem na manuál a tak projet kolem návěstidla automatického bloku s návěstí stůj. již zde někdo uváděl. Podstatné je však zdůraznit, že vše zaznamenává tachograf vozidla, takže taková úmyslná činost strojvedoucího je profesní sebevraždou, chybou, kterou věřím, že odborně způsobilá osoba neudělá

jarda

doufejme ze ten tachograf najdou a pujde pouzit,asi je to jedina moznost se dozvedet co se vlastne stalo

LS-90

Pardon,ani Mirel sam nedokaze eliminovat projeti Stuj….je to vlastne modernejsi LS-90 doplnena o hlidani brzdne krivky.

Dalibor

pokud jede na AVV tak ho to zastaví. Pokud jede jen na LS pak to projede, jestli se nepletu.

jarda

premyslel sem na touhle nehodou horem dolem a stejne na to nemuzu prijit,jedina moznost je bezvedomi a selhani vlakoveho zabezpecovace ,a nebo potom umysl ,protoze narazit v 60-80km za hodinu ,to je divny,on tu cervenou mel indikovanou vlastne 2000metru pred vlakem a pred tou cervenou byla zluta,ktera opet neumoznuje maximalni tratovou rychlost,takze je to zahada 🙂

Marty

Nic složitého. Stačí před naveštěnou červenou vybavit Mirel do manuálního ovládání a nesnížit rychlost pod 40 km/h. Potom může jet až 120, ale jen na vlastní hloupost a riziko.

jarda

no prave ze tohle vsechno spada do kategorie umysl,cemu teda nechci uplne verit

LS-90

Lec Elefant nema MIrel,ale LS-90.

modrý klandr

Žlutá – výstraha na návěstidle automatického bloku u jednotky CityElefant ovlivňuje maximální traťovou rychlost? Ovlivňuje tak maximálně rychlost v daném místě,rychlost nejvyšší dovolenou a to jen za přepokladu, že v tom místě je dovolená (traťová a stanovená vlaku TJŘ) rychlost vyšší než 120 Km/hod a současně platí, že jednotka při porovnání údaje s TJŘ (potřebná brzdící procenta) nedosahuje na „horní“ předepsaná procenta. Aktuální údaje nemám k dispozici – TJŘ. Čili platí například, že pokud jednotka nebude dosahovat svým skutečným brzícím procentem na předepsanou horní hodnotu potřebných brzdících procent z TJŘ vlaku, ale bude dosahovat nejméně spodní hodnoty potřebných brzdících procent… Číst vice »

jarda

jo no taky neznam uplne podrobnosti a nejsem teda strojvudce 🙂 ale prave sem si rikal ze proste kdyz strojvudce miji zlutou tak by mel asi zpomalit z plne tratove ,navic jak tu zlutou mine tak mu naskoci okamzite kod cervene a to uz by mel zacit brzdit aby u navestidla zabrzdil

Petr V.

Zeptám se, pokud se po zastavení před návěstí Stůj znovu rozjel, předchozímu vlaku tamv oddíle skočila návěst Volno. Co má na opakovači ten Ešus? Jsou vlastně dva vlaky v jednom oddíle. Je to tak, že jede podle rozhledovejch poměrů a měl by tak projet celej následující oddíl, i když už mu svítí Volno?

Lukáš

Nesvítí mu tak nic.

Ludva

Když vjede proti stůj tak na opakovači nemá nic. Není žádný přenos kódu. Podle toho pozná že oddíl je obsazený, nebo je nějaká porucha. Když vlak před ním opustí oddíl na opakovači se mu ukáže navest, která je na návěstidle před ním a strojvedoucí ví, že oddíl je až k návěstidlu volný. Přesto až k návěstidlu musí jet podle rozhledových poměru.

Petr V.

Ale co má na opakovači v tom momentu, kdy tam jsou oba vlaky a první vlak už má návěst výstraha nebo volno? Myslím moment, kdy jsou oba ještě v jednom oddíle?

Marty

Pořád mu nesvítí nic

Stanislav Fanta

Obvykle ano. Občas se však může stát, že signál kódu VZ pod předchozím vlakem „podleze“ (zejména u krátkých a velmi lehkých souprav) a objeví se na opakovačí následujícího vlaku. I kdyby se tak stalo, stejně platí i za těchto okolností jízda dle rozhledu až k následujícímu návěstidlu.

Petr V.

Takže je možný, že signál „podlezl“, fíra viděl Volno a „hurrá“ jedeme na plno? A bohužel v oblouku se to odehrálo hodně rychle?

Martin V.

Pokud správně chápu kódování do kolejových obvodů, tak ten první vlak uzavře obvod – tedy to zkratuje druhému vlaku. A ten poštovní vlak byl z tohoto pohledu „těžký“, tedy snad i dobře vodivý (myšleno z pravé kolejnice do levé), to nebyla MUVka.

Stanislav Fanta

Je to možný a už se to několikrát stalo. Ale i když se to stane, stále je nutno jednat tak, jako by se to nestalo. Takže žádné „hurá, jedeme“.

Marty

Nikdy jsem se s tím nesetkal, což neznamená že nemůže nastat

modrý klandr

Ano, druhý vlak v oddíle jede jízdou podle rozhledových poměrů až následujícímu oddílovému návěstidlu, případně vjezdovému návěstidlu stanice. Od něj podle jeho návěstního znaku, v případě že následujícím návěstidlem je opět návěstidlo automatického bloku, které opět návěstí, ukazuje návěst stůj, postup se opakuje – zastaví a rozhodne se buď pokračovat v jízdě podle rozhledových poměrů, nebo počká, až dojde ke změně návěsti stůj na návěst výstraha. Na některých tratích, kde je starší verze autobloku jsou ještě oddílová návěstidla automatického bloku vybavena štíty OP – které specifikují jízdu přes následující přejezdy k dalšímu oddílovému návěstidlu automatického bloku. I proto v tomto… Číst vice »

jarda

to je zajimava otazka,protoze ja mam trochu dojem ze kdyz je napajeni kodovani protismerne tak ho pobere jen ta prvni masina,kdyz on vjede do obsazenyho useku tak se mu kod ztrati,takze i kdyby vypravci postavil vjezd do stanice tak dalsi vlak v useku ho nesejme,a navic jak se ten vlak pohne a obsadi usek za navestidlem okamzite to spadne na cervenou,nic to stejne nemeni na tom ze 2useky mel cervenou a jeden zlutou

Petr V.

Takže se mohlo stát, že výpravčí/dispečer postavil až za stanici a prvnímu vlaku se rozsvítilo „Volno“. Ten se ale nerozjel do pár sekund – třeba hledal svačinu v batohu. Signál „Volno“ mu „podlezl“ pod soupravou a druhý vlak viděl „Volno“ a jel. Samozřejmě se mohl strojvedoucí Ešusu zamyslet nad báječnou dovolenou a prostě za to vzal 🙁 Chyby dělá úplně každý, někdo hold řídí lokomotivu.

Pepa

Nově se kolejové obvody napájejí jen protisměrně, co nebylo zachováno u dřívějších jednosměrných autobloků při jízdě po nesprávné koleji . Podlezt signál může, viz nehoda v Moravanech, je to však málo pravděpodobné, Dále bych dodal, že dříve bylo zakázáno projet na stůj, viděl-li strojvedoucí konec předchozího vlaku. Stalo se mi před tím, že do úseku se třemi oddíly se vešlo pět vlaků. Dále bych dodal, že návěst Stůj může indikovat i lom koleje, vadnou isolačku mezi oddíly, spálenou žárovku červeného světla na dalším návěstidle. Strojvedoucí má dnes telefonické spojení s dispečerem a může se zeptat na příčinu obsazení oddílu, případně… Číst vice »

Honza Vrba

Pokud se nepletu tak Moravany byl trošku jiný případ tam mašina zmizela nad pískem, signál kódu ani „sežrat“ a byť asi byly průběžné koleje zapojeny do AB (stanice jako by neexistovala – už si to nepamatuju je to 12 let), tak mám pocit, že nebyla splněna úplná bloková podmínka.

Honza Vrba

*ani „sežrat“ nemohla

jarda

to bych rekl ze je prave nepravdepodobne ty napravy obvod zkratuji hodne spolehlive a proto je napajeni kodovani proti smeru jizdy vlaku aby ho zachytili snimace na zacatku vlaku

Prag

Otázka je, jestli je při dynamice současných souprav plazení se „červenym“ oddílem AB vůbec zapotřebí, když je přínos k využití dopravní kapacity nízkej, a jestli by nebulo jako „první pomoc“ dobrý tu permisivnost zrušit. V případě poruchy je samozřejmě pokračování v jízdě na domluvě vysílačkou. Předpisy z doby páry a traťových telefonů v budkách neni dobrý udržovat navždy. Navíc by to fírům usnadnilo život, nemuseli by tolik přemítat který návěstidlo má jakej význam, a standardní rutina vede taky k vyšší bezpečnosti provozu.

jarda

obcas se to hodi treba tady u nas obcas stoji vlak u vjezdu ale osobak by mohl dojet aspon do zastavky a tam vyhodit a nabrat lidi a mezi tim uz ten vlak pred nim odjede a muze jet na zlutou

mirekk

Pokračovat v jízdě po domluvě vysílačkou… To je docela problém, protože výpravčí/dispečer, vlastně v případě, že je mezistaniční úsek ABE, nevidí žádná návěstidla. Je to automatický blok, bez obsluhy, na monitoru se návěstidla nezobrazují. Jak by tedy výpravčí/dispečer věděl, že když mu strojvedoucí řekne „Stojím u návěstidla 2-1462“, kde vlastně je a povolovat mu jízdu do úseku, který sice vidí na monitoru, ale neví, jaké k němu patří návěstidlo? To opravdu nejde. Tak, jak je to nyní, je to pro mnohé překvapivě, bezpečnější. O další jízdě se rozhoduje sám strojvedoucí, který je na té trati, má seznání, takže zná traťové… Číst vice »

Martin

No, ve vasem textu vidim jednnu nebezpecnou vec, i kdyz souhlasim, a to je to: „zna tratove pomery“, ale stojici nakladni vlak za neprehlednym usekem neni obvykla zalezitost… Ja bych tedy byl spise za zavedeni ETCS L2 ev. i L3 na vytizenych usecich, pripadne vybavit trat prenosem signalu/navesi do kabiny strojvedouciho,… Je to o cene, ale je to podle me nutne… Dulezite je ale i zmenit zvyklosti, asi to zna kazdy, kdyz nejakou trat jezdite, a u zeleznice je to zvykem a nutnosti mit seznani s trati, tak casem dojde k situaci, ze neco muzete zacit povazovat za rutinu… Japonci… Číst vice »

mirekk

On ale v případě jízdy proti stůj návěstidla autobloku MUSÍ předpokládat vlak za obloukem a podle toho přizpůsobit rychlost.
Nevím i jak jste v obraze, ale on má přenos kódu návěstí na stanoviště.

Martin

Pak jel zcela urcite vedome,… otazkou pak zustava technicka zavada na vlaku, zdravotni stav nebo unava…
Ano, jednotka 471 ma LS90 a tlacitko bdelosti,…

Pepa

Takže před 40 lety dělnický osobák s šesti plně obsazenými vozy stál u obsazeného oddílu, v husté mlze, před nim trať volná. Porucha nastala až po předchozím vlaku, který dojel celý. Co teď. Strojvedoucí se nakonec rozhodl úsek krokem projet a po projetí se závada už neopakovala. Asi návarek na styku. A k jízdě na Z/2 rozkaz, při jízdě v mezistaničním oddílu je riziko lomu, zažil jsem i 30 cm chybějící hlavy, nebo 30 uhláků na zemi v rovném úseku.Traťmistr Židák tehdy říkal: Co chceme, když se koleje dělají z knoflíků od podprsenek. A měl asi pravdu, když tehdy lomy… Číst vice »

Pitrys

Aby za chvíli těm pražákům nějaký Ešus zbyl.

Martin

Uz ty vlaky take maji neco za sebou a hleda se nahrada + kapacitnejsi soupravy…

Jan

Od hledání náhrady do uvedení do provozu je ještě hodně daleko. Zatím je potřeba vozit desetitisíce lidí každý den do práce.

Martin

Ano, to ano… presto se o tom uz uvazuje, na nekterych tratich totiz uz 2 jednotky nestaci a 3 spojit nelze kvuli kratkym nastupistim…

Iveta

No nechápu jak vlaky od Prahy jedou přes Lysou a zpět přes Nymburk ,když nehoda je v Českém Brodě ?To snad je jen jedna odklonová trasa Vysočany-Lysá -Nymburk -Kolín ,jinak ano dobře je popsána funkce autobloku ,jen nechápu ty hradla a hlásky.Hradlo je obsazená dopravna zapojená na zab zař ,hláska je obsazená dopravna bez zab zař,návěstidla jsou ale absolutní ,ne jako oddílová autobloku a pokud tam nikdo není musím mít rozkaz ,nebo návěstidlo bude zneplatněno ,nebo pojedu podle rozhledu a mám povolenku a pokud není zpraven hradlař/hláskař musím tam zastavit a to mám v rozkaze .Jinak je smutné co se… Číst vice »

Prag

Co se děje je bohužel logický. Čim dál složitější předpis a větší kumulace funkcí, a proti tomu upadající prestiž povolání a v důsledku kratší školení a praxe a nižší kompetence a pozornost u lidí, který ho jdou dělat. Podobně jako u šoférů kamionů.

Daniel Mach

Upadající prestiž? Já myslím, že je stále hodně mladých, co by strojvedoucího chtěla dělat. A plat za tu práci asi špatný nebude, když se ho stále drží.

Petr Šimral

Já tedy spousty mladých reálných zájemců o práci strojvedoucího nevidím.

Pepa

Na dráze dnes žádný humanitní vysokoškolák dělat nechce. Vadí jim práce v noci, sobotu a neděli. Znám i strojvedoucího pilota MIG21, a několik Ing. Dříve bylo podmínkou vyučení ve strojním nebo elektro oboru, později průmyslovka. Dnes jsou rádi i za kuchaře.

Dominik

Vyučení stále musí být technické (elektro, strojní,…), u maturity to je bohužel jedno.

Martin

Jezdil jsem v letech 2002 – 2018, skončil jsem pro neslučitelnost pracovního života s rodinným. Jezdil jsem rád, klidně bych jezdil i teď, ale rodina říká kategorické NE! Všem mladým kteří sní o práci strojvedoucího říkám. Je to krásná práce, ale špatné zaměstnání, které ti zničí život.

Jan

Zájemci by byli, ale už před dvaceti lety jsem byl fírou odrazován od tohohle povolání. A myslím že ne jedním.

Pepa

Podivej se na Pejana na XouTube.Jede z Břeclavě do Přerova, pojí, vypije kafe,přečte noviny ohlásí pohotovost a jede, pohlídá si 50 ze stanice nastaví 100, lokomotiva poslouchá jak hodinky a jede. V Řikovicích se vzpamatuje 50 vjede n Pep, zastaví a má vydělano. Co mu chybí. Měl by místo toho zaplatit za krásnou vyhlídkovou jízdu. Profese strojvedoucího je nejkrásnější co znám. Na 4-letém technickém oboru s maturitou v Olomouci nabízeli studentúm finanční příspěvek při závazku na strojvedoucího, nikdo se nepřihlásil.

Adamgolias

No a to je na světě vylepšený předpis, D1 , zatím není aktivní, ale ač nezeleznicar tak teda … .mnozi z těch jejichž práce je D1 řízena budou mít velikou radost . Guláš. Mnozí volají po zjednodušení a zjednoznačnějštěni předpisů, např vložené navestitdla , kolik jich v čr je ? Není lepší je fyzicky zrusit a nahradit cestaky ? Např. Nnový D1 je samozřejmě ještě tlustší než je současná verze, zavádí se např nějaká další náv pro samovrat výhybku a jiné nápady. Je to jako s cyklostezkami . Než k tvorbě pozvat ty , kteří věc využívají, budou donekonecna kmeti… Číst vice »

Tomáš Gottschalk

Možná tím bylo myšleno, že směrem do cajzlova se z koridoru odbočuje už v Kolíně na Velký Oser a v opačném směru se využije jednokolejka z Poříčan do Nymburka, aby se nepřetížila aspoň v tomto směru trať na Lysou.

Marty

Raději se nesnaž to pochopit.nema to cenu

jirka

ještě pár takových srážek a nebudou mít pomalu čím jezdit

Jirka

Jak fíra pozná, že může vjet na úsek na červenou, protože vlak v úseku jede stejným směrem a ne proti?

Radek

Něco se mi vybavuje o zhaslém návěstidlu.

JiP

Cely mezistatnicni usek je vzdy otocen do jednoho smeru a oddilova navestidla v opacnem smeru na teze koleji jsou zcela zhasla. Vlak proti jet nemuze, protoze musi prvni dojit k uvolneni celeho mezistanicniho useku a nasledne k otoceni smeru celeho autobloku.

M H

Protože pozná, jestli jde o hlavní návěstidlo, nebo oddílové. Oddílové si představuji tak, že jimy mám rozdělené dlouhé úseky bez možnosti přejetí na sousední kolej na menší tak, aby na nich mohlo být více vlaků za sebou. Hlavní potom budou na koncích tohoto úseku.

Y.K.

Protože celý mezistaniční úsek má něco čemu se říká traťový souhlas a ten nelze otočit, když je v něm vlak. Tedy na autoblok vlaky jezdí výhradně za sebou ať v tom či onom směru (pokud je banalizovaný), nikdy proti.

Marťas

A jak ví, který úsek má jaký „traťový souhlas“? Tam jsou přeci tři koleje a co jsem zažil, tak po prostřední se jezdí v obou směrech. Možná i po těch krajních, ale to jsem zažil jenom u Poříčan, když vlaky odbočují na Nymburk.

Kubrt

Ze stanice na takovou kolej nevjede.

Y.K.

Když do úseku vjíždí, je tam hlavní návěstidlo (pruhaté) a to když má povolující návěst, je udělen traťový souhlas v daném směru. Pokud se „mění směr“, třeba v té prostřední jak říkáte, tak se počká než vlak dojede do stanice, ve volném celém úseku se otočí traťový souhlas a pak jde jezdit opačným směrem.

Lukáš

Podle toho, kterým směrem svítí návěstidla, je udělen traťový souhlas.

modrý klandr

Na trati která je vybavena autoblokem, nemusí to být pravidlo, ale je to zpravidla dvoukolejná a vícekolejná trať, se organizuje jízda za pomoci činnosti autobloku. Autoblok jako zabezpečovací zařízení se ještě zřizuje ve dvou provedeních. Zjednodušeně, buť jako zabezpečovací zařízení pro obousměrný provoz koleje – když jedete, vidíte oddílová návěstidla, která organizují vaši jízdu, ale zároveň můžete vidět u vaší koleje opačně umístěná oddílová návěstidla určená pro jízdu obráceně. Vždy se jezdí jedním směrem = jedním směrem oddílová návěstidla svítí, pro opačný jsou zhaslá. V tomto provedení se pak určí takzvaně správný, přednostní směr jízdy. Jízda opačně se nazývá jízdou… Číst vice »

Pepa

Tak z Prosenic ujela dvakrát souprava Sa vozú, naštěstí vždy po správné , jednou do Dluhonic a jednou až 4 pos lok zastavila soupravu po průjezdu Přerovem před Říkovicemi. Tak co neni v předpise se může stát.

Vin

Já zas pamatuji „újezd“ celého vlaku Wapek z Prosenic zpět na jih (někdy kolem přelomu 80/90 let) … kolega strojvedoucí je chytal posunkou T458 někde mezi Říkovicemi a Hulínem … tuším že tenkrát dostal odměnu 10000 Kčs a hodinky 😉

Pepa

O tom tady píši, vedoucí posunu 4 posunky Karel K. dostal nové jméno Železný dědek, podle stejnomeného fifmu. Zastavili to již před Řikovicemi. Ono by to možná zastavilo samo jako v Dluhonicích

Marty

Pokud je to strojvedoucí tak to pozná.

Peeetr

Ono se to vyřeší s takovou samo. Buď ministerstvo vyhlásí přetížené koridory a nějakou regulací nejlépe zdražením se sníží počet vlaků, a ubude tlak na využívání všech výjímek k hustější a stále chaotičtější jízdě, nebo se stane to samé prostým úbytkem provozuschopných vlaků. Faktem je, že na dnešní železnici je prostě už příliš moc výjimek a dlouhodobého stresu, plus strojvedoucí, kteří mají stres i v dnešní dobou likvidovaných rodinnách či nevhodně zvolené „dovolené“ pak prostě selhávají fatálněji. ČD budou muset v takovém prostředí najímat do profese daleko víc žen, které jsou vůči dlouhodobému stresu daleko odolnější a méně riskují, plus… Číst vice »

Zabakovec

Žen může přijít kolik chce a zkrácené úvazky, nebo brigády na DPČ též nejsou problém… V tom to není… Hlavně nrlze dát někomu jen raní směny a jinejm zas samý noční..

Peeetr

Ale lze. Stačí, aby byly noční směny lépe placené a chlapy bez rodin místo nahánění hodin navíc, brigád nebo přivýdělků u konkurence raději začnou upřednostňovat maximum nočních.

Tomas

Zdá se, že se nám typicky česká mentalita začíná projevovat i na železnici. Však přece před sebou vidí dlouhý přehledný úsek, tak co se trápit s červenou nebo rychlostním limitem 50 km/h v obci? Policie v této zemi dávno neexistuje, tak co se může stát? Nic. Tak jedeme.
Viz. zrovna včera na silnici u nás. Motorky samozřejmě jedou 150 km/h všechny i pod radarem, aut jedoucích přes 100 km/h za večer napočítáme nižší jednotky, což je nekonečně mnohokrát více, než kolik zákon dovoluje. Ale jsme v ČR – komu se to nelíbí, ať emigruje.

...

Není to nekonečněmnohokrát více, než zákon dovoluje. Zákon to totiž v některých případech dovoluje. Vy netušíte, kolik z těch aut má souhlas Policejního prezidia a už vůbec nemůžete tušit, kolik těch vozidel třeba patří některé zpravodajské službě (a u nich se to zpravidla nedozví ani případný policista, který je zastaví a ledaskdy doonce ani příslušný správní orgán, protože pokud jde o potřebu skutečného utajení, pak zpravod. služba raději pokutu zaplatí a nechá krycí identitě svého důstojníka připsat body, než aby se dekonspirovali, o nic nejde, zpravodajec dostane záhy krycí identitu jinou). No a pak jsou zde vozidla v režimu odvracení… Číst vice »

Haha

Přičemž bez toho posledního by vzrostla bezpečnost, ale nešlo by vyjezdit GVD 010/011…

Kalina

Není mi jasné, proč vůbec existuje možnost „návěst Stůj, červené světlo, za které může v určených případech jet strojvedoucí i bez pokynu zaměstnance řídícího drážní dopravu“.

Haha

Propustnost trati a poruchy.

Kalina

V případě poruchy bych jízdu chápal, ale až výlučně po dohodě s dispečerem, který potvrdí, že trať je volná.

Dominik

A propustnost trati je ale taky důležitá, no podmínky jízdy za takové návěstidlo jsou jasně dané a fíra to má jako možnost, ne že to musí povinně využít. Navíc se to na našich kolejích děje běžně a zvýšená nehodovost kvůli tomu není.

Jan

Až na dny jako včera. Upřímně pokud systém zase spoléhá pouze na lidský faktor a vše visí na mentální kondici jednoho člověka, jestli pojede přiměřeně na rozhled a uvidí konec předchozího vlaku včas, tak taková trať není pořádně zabezpečená a nehoda musí jednoho dne přijít. Zvlášť na frekventovaných hlavních tratích.

asdefasdf

pokud nevidí konec vlaku, třeba kvůli oblouku nebo tmy, tak nemá jet tak rychle. Pokud ví že nedokáže ubrzdit z vyšší rychlosti než 20 km/h, tak prostě nemá jet víc než 20 km/h. Až vyjete na rovný úsek a uvidí, tak třeba může zrychlit na 50, ale prostě pokud nevidí, tak má jet pomalu jak šnek. V tom spočívá ten předpis. Strojvedoucí penda kde jsem to viděl z kamery, kterou mají cestující k dispozici přes ten wi-fi portál to na rovné trati kde viděl širko daleko jel 40. Fakt ne 160, ani 70, dokonce ani 60, jako jeho kolega včera… Číst vice »

Vrabec na střeše

Nebo věděl, že je před ním něco pomalého a nemělo cenu jet rychleji, aby musel na dalším úseku zastavovat.

Jan

Nemá jet víc, to nerozporuju. Jen se divím že celá bezpečnost stojí a padá na tom co jeden člověk má nebo nemá dělat a už není nijak kontrolováno ani zabezpečeno zda se to tak opravdu děje.

Dominik

Jenže to nevíme co se stalo, jestli strojvedoucí úmyslně pokračoval a zavedl si jízdu podle rozhledových poměrů, pak je otázkou, proč jel tak rychle, trochu mi nesedí, že by úmyslně tak riskoval. Ano, ale všechno přináší svoje riziko, a tato možnost je již dlouho a přineslo to kolik nehod? Neřeknu, kdyby se kvůli tomu staly 2 nehody týdně, ale to se neděje a v případě potřeby to může pomoci. Nemusím čekat u posledního návěstidla autobloku, ale dojedu konec dalšího vlaku a pak jsem připravený u vjezdu a rychleji se mohu dostat do stanice, než čekat u předchozího návěstidla, než se… Číst vice »

Kalina

Tohle se zřejmě bude muset měnit, aby projetí návěsti Stůj, bylo pouze ve výjimečných případech (porucha) a vždy navíc po domluvě a se svolením dispečera. Nelze bezpečnost na hlavním koridoru nechat na svévolném uvážení, to jen vede k těmto fatálním nehodám.

Y.K.

Co přesně tam dispečer uvidí? Nějaký jeden úsek kdesi v polích či lesích, kde nikdo není? To prostě není jak zkontrolovat z dispečerského hlediska.

Kalina

Snad má dispečer možnost zjistit, že je tam nějaká porucha a zároveň ví, že předchozí vlaky už odjely a trať je tudíž volná. Jiný důvod k projetí návěsti nelze akceptovat.

Y.K.

Dispečer vidí obsazený úsek. Nemá jak jinak zjistit, že tam nic není a tedy na základě čeho posoudit volnost a udělit souhlas k jízdě.

Autobloku se říká permisivní návěštění a není to český vynález https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/permisivni není tak restriktivní jako hlavní návěstidla s jiným účelem.

J.B.

Strojvedoucí sice může jet kolem červené na oddílovém návěstidle, ale „s pohotovostí zastavit před každou překážkou“, to znamená že jede třeba krokem.

Dominik

Kolik se kvůli tomu stane nehod, 2 týdně? Ne.
Naopak v případě nějakých výluk, či jiné potřeby se do jednoho oddílu vejde více vlaků alespoň. Strojvedoucí toho využili i v úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs, kde to je samý oblouk a nehoda se kvůli tomu nestala.

Martin11

Dispečerem??????

Lukáš

No jo, ale tam právě může být porucha, že se úsek chybně ukazuje jako obsazený.

Jan

O kolik procent se reálně zvýší propustnost trati? Vlak musí u stůj zastavit a pak jet na dohled, tedy pomalu. A ještě to závisí na tom, že konec předchozího vlaku je řádně označený a tedy viditelný. V dlouhém, rovném a osvětleném úseku bych očekával dobrou viditelnost a tedy slušnou rychlost, ale při absenci těchto podmínek tam moc prostoru pro zvýšení kapacity nevidím.

Y.K.

Já se obávám, že to je klasická pojistka na bordelistán, resp. relativně nízkou spolehlivost KO a celého systému a jelikož je to automatický systém, dost by haprovalo udělování lidských souhlasů, když tam i lidi vidí obsazený úsek. A tak se vymyslelo, že to vlak prostě projede a buď „kouslý“ KO vybaví a nebo prostě překoná a to na riziko strojvedoucího (jízda podle rozhledových podmínek, tedy efektivně tramvaj 🙂 ). Poněkud hapruje používání červené pro tyto účely, třeba metro má autoblok max žlutou, což znamená „opatrně“, zhruba něco jako přivolávačka na SŽ, ale ta je zase bílá, co je blbá barva… Číst vice »

Prag

Taky si nyslim že při délce úseků a současný dynamice souprav to má na propustnost vliv marginální a bylo by záhodno zastaralej předpis z doby páry a třítisícových vlaků s uhlim revidovat. Protože přemítání který návěstidlo je který nutně fíry zatěžuje víc než je nezbytně nutný. Poruchy se daji dneska řešit vysílačkou, nerni nutný se doplazit k nejblkižšímu telefonu.

Dominik

Jaký přemítání? Toto by mělo člověku naskočit tak nějak automaticky a zrovna návěstidla autobloku mají jasné označení.
Navíc u každého návěstidla se člověk chová trochu jinak, ještě k tomu je Kolikrát rozdíl mezi tím zda jedu jako PMD či jako vlak, kde mám zastavit když budu vjíždět do stanice na přivolávačku jako PMD nebo jako vlak.
To samé krycí návěstidlo, kdy mohu pokračovat za návěstidlo proti stůj, když se nedovolám výpravčímu, atd…

Adamgolias

V zime jsem jel do Phy . Vlakem v bechovicich nas soupli na nultou kolej . Protoze predchozi osobak zdechl v kyjich . Kdyz jsme je predjizdeli , byly za nim v jednom oddile tři rychliky , ktere jeste nebyly na nultou poslany . Takze 4 vlaky v jednom oddile. Tj 4 vlaky na 1400m . Měli li by stát u navestitdel oddilovych , budově posledni ještě v bechovicich a první bude strkat nos do Libně. Tj z 5600m koleji je tímto způsobem uvolněno 4200m . Tož o tolik %. Nemyslím že se jedna o něco výjimečného. Viz privolávací návest… Číst vice »

Jirka

Promiňte, ale smyslem permisivní stůj není dělat z kolejí parkoviště. Dále, pokud by poslední z těch rychlíků byl zastaven v Běchovicích, tak ho logicky šoupnou na nultou a pofrčí do Prahy. Takže lidi by se dostali do cíle dřív.

Y.K.

To bude tím, že autoblok nikdo neřídí. Je to automat. A strojvedoucí má rozlišeno, která návěstidla jsou „automatu“ a která jsou hlavní.

Kalina

Když svítí „Stůj“ má to nějaký důvod, tím předchozí vlak. Má se zůstat stát. I kdyby jel za návěst pomalu podle rozhledových poměrů, stejně by nakonec muset před vlakem před ním zastavit. Tak jaký má smysl pokračovat za návěst „Stůj“, navíc v noci, když rozhledové poměry nejsou ideální.

Premek

Zdaleka ne vždy je obsazení úseku způsobeno vlakem, právě proto není na AB červená absolutní. Strojvedoucího nikdo nemůže nutit pokračovat, ale pokud se tak rozhodne a nedodržuje přesně definovaná pravidla, pak to končívá tragicky.

...

Takže je problém, že neexistuje jednoznačná možnost rozlišit absolutní červenou od té podmíněné červené, rozumím tomu správně?

PepaM

Ne. Permisivní stůj je pouze na autobloku, jehož návěstidla mají bílý návěstní štít (resp. dříve bíle natřený stožár). Absolutní je na všech ostatních. Premek píše o tom, že červená na autobloku nemusí být způsobena pouze obsazením oddílu vlakem.

Jan

Tady je problém že už ho nic nekotroluje jestli jede za červenou předpisově nebo ne. Vozidlo by si mělo hlídat maximální rychlost v obsazeném (nebo poruchovém úseku), třeba na 20km/h.

Y.K.

Také bych viděl poněkud problematické, že jízda podle rozhledu není více restriktivní. Třeba metro s daleko lepšími brzdnými vlastnostmi ji má jen 20 km/h bez ohledu na to, že je to třeba úsek, kde je vidět do další stanice a zjevně tam nic není. To vylučuje možnost, že to strojvedoucí špatně posoudí a jede rychleji než je schopen zastavit.

Y.K.

Ne to je váš výklad. Ve skutečnosti je jsou návěstidla rozlišena označením (autoblok bílý pás) a to definuje co návěsti znamenají. Stůj autobloku je permisivní, tedy nemá absolutní význam. Sděluje prostě: „úsek obsazený, pokračuj s vědomím toho“. Pokud jsou špatné rozhledové poměry, pojede vlak krokem.

Y.K.

Tím důvodem nemusí být jen předchozí vlak, může to být porucha kolejového obvodu, něčeho v TZZ, které funguje bezpečným směrem, cokoliv co nedovolí postavení povolující návěsti.

Kalina

Z hlediska bezpečnosti by správný postup měl být zastavit a čekat. V případě dlouhého čekání, by kontaktoval dispečera, který by dal pokyn zda může pomalu pokračovat nebo zůstat stát, pro obsazenost tratě. Nelze bezpečnost stavět na subjektivním hodnocení situace ve stylu „asi je to rozbitý“, tak zkusím projet.

atase

jel tak ryche ze by nezastavil ani u toho vjezdu postak je kratky podle me spanek a mackani zivaka oni federalove mackaji zivak i v hospode proste takova nemoc z povolani

Y.K.

Opakujete dokola pořád to samé a motáte tam dispečera, který s tím nic nezmůže. Je to zcela automatický „hrací strojek“, žádní dispečeři ani výpravčí to neřídí. Navíc není nejmenší rozdíl v tom, jestli dispečer řekne „pokračovat podle rozhledu“ a nebo fíra prostě ví, že červená na autobloku je automaticky „pokračuj podle rozhledu“. Zrovna tady v tom konkrétně není nejmenší problém.

Dominik

Tak furt je lepší pomalu jet než stát, klidně ten vlak předemnou může mezitím odjet já dojedu ke klacku a tam už bude postaveno, takže ušetřím čas, než kdybych se teprve rozjížděl. Samozřejmě, pokud je tma, vlhko, mám hodně těžký vlak, tak pak to je na zvážení, nic mě nenutí jet, ale pokud jsou podmínky dobré, tak proč to nevyužít?