Správa železnic roztrhla vlaky a zprovoznila jednu kolej, plně průjezdný bude koridor až večer

Roztržení souprav po nehodě, Český Brod. Pramen: Správa železnicRoztržení souprav po nehodě, Český Brod. Pramen: Správa železnic

Správa železnic dnes krátce po 10:00 zprovoznila jednu ze tří traťových kolejí na koridoru u Českého Brodu, kde včera ve

Správa železnic dnes krátce po 10:00 zprovoznila jednu ze tří traťových kolejí na koridoru u Českého Brodu, kde včera ve večerních hodinách došlo ke srážce osobního a nákladního vlaku. Vlaky nyní smějí místem projíždět sníženou rychlostí (20 km/h), část z nich ale nadále pojede odklonem přes Lysou nad Labem a Nymburk. „Za místem omezení lze očekávat navýšení zpoždění vlaků cca o 5 až 15 minut,“ informují České dráhy. Bližší informace o dopravních opatřeních přinášejí na své stránce k mimořádnostem.

„Plné obnovení provozu předpokládáme ve večerních hodinách,“ sdělila mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Správa železnic při odstraňování trosek nasadila i vyprošťovací tank, havarované soupravy se od sebe podařilo odtrhnout po 8:00. Soupravy budou nakolejeny a odtaženy do Českého Brodu.

K nehodě došlo v úterý po půl desáté večer, kdy osobní vlak CityElefant narazil do stojícího nákladního vlaku. Při nehodě zemřel strojvedoucí a zranilo se 35 lidí, z toho čtyři vážně. Příčinu nehody šetří Drážní inspekce, pravděpodobně ale šlo o chybu strojvedoucího osobního vlaku. „Strojvůdce byl zastaven, znovu se rozjel. V rychlosti 60 až 70 km/h narazil do poštovního vlaku, který nebyl zabrzděn, před sebou ho ještě tlačil,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček. Podle Českých drah šlo o zkušeného dlouholetého zaměstnance. Včerejší směna byla jeho druhá po delším volnu. Dopravce také vyloučil, že by za nehodou stál nedostatečný odpočinek.

České dráhy a ČD Cargo dnes v tiskové zprávě uvedly, že vedení obou společností dnes přišlo s návrhy dalších opatření, která oba největší železniční dopravci přijmou. O jejich zavádění budou dnes jednat na společné schůzce expertní skupiny se Správou železnic a s ministerstvem dopravy.

„Zaměříme se na další zkvalitnění výcviku, průběžného tréninku a zvýšení četnosti kontrol výkonu povolání strojvedoucích. Těch jsme už loni provedli meziročně o 25 % více jak před rokem. Příčiny všech těchto mimořádných událostí budou po vyšetření součástí povinného školení a připravíme speciální blok tréninku na simulátorech v Praze a v České Třebové zaměřený na reakční schopnosti při mimořádnostech,“ vyjmenování okamžitá opatření generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.

České dráhy i ČD Cargo podporují vznik systému, který by umožňoval kontrolu dodržování povinného odpočinku v případech, kdy strojvedoucí zároveň pracuje u jiného dopravce. O tomto systému se mluví přes rok, dosud ale nevznikl.  „V tuto chvíli nemáme jako zaměstnavatel žádnou možnost, jak zjistit, zda náš zaměstnanec na dovolené nebo během odpočinku mezi směnami nejezdil pro jiného dopravce,“ dodává Václav Nebeský.

Trať je v místě zabezpečena autoblokem, jehož princip vysvětluje čtenářům Zdopravy.cz v jednom z diskusních příspěvků uživatel „modrý klandr“. Redakce výklad ověřila u tří odborníků, podle kterých odpovídá skutečnosti. Proto jej přináší níže a „modrému klandru“ děkuje.

Roztržení souprav po nehodě, Český Brod. Pramen: Správa železnicVyprošťovací práce po nehodě, Český Brod. Pramen. Správa železnicZásah záchranářů u nehody, Český Brod. Pramen: Správa železnicVyprošťovací tank Správy železnic. Pramen: Správa železnicJištění soupravy CityElefant po nehodě, Český Brod. Pramen: Správa železnicPoškozený CityElefant po nehodě, Český Brod. Pramen: Správa železnicPoškozený poštovní vůz  po nehodě, Český Brod. Pramen: Správa železnicRoztržení souprav po nehodě, Český Brod. Pramen: Správa železnicNehoda u Českého Brodu. Foto: Drážní inspekceNehoda u Českého Brodu. Foto: Drážní inspekceNehoda u Českého Brodu. Foto: Drážní inspekceNehoda u Českého Brodu. Foto Pavel Bušta / FBNehoda u Českého Brodu. Foto: HZS

Jak funguje AUTOBLOK

Jde o jeden ze způsobů zabezpečení trati a do jehož činnosti jsou kromě dalšího zapojeny oddílová návěstidla a návěstidla odjezdová stanic na trati. Oddílová návěstidla rozdělují úsek trati mezi dvěma sousedními stanicemi a to tak, že po řekněme 1000 metrech je jedno. Oddílová návěstidla návěstí v zásadě tři návěsti – světla. Volno – zelené, výstraha – žluté a stůj – červené. Jenom poslední oddílové návěstidlo před vjezdovým návěstidlem stanice umí navíc návěstit návěsti očekávání rychlosti u vjezdového návěstidla a to tak, že umí návěstit blikající zelené nebo žluté světlo, a to ve dvojím provedení frekvence blikání, pomalu a rychle.

Oddílová návěstidla automatického bloku jsou na sobě závislá, tedy než vlak dojede k návěstidlu se Stůj, před tím pro zjednodušení projede kolem návěstidla s výstrahou a ještě před tím případně s volnem. Vlak který projede kolem návěstidla automatického bloku s návěstí Volno, nebo Výstraha svojí jízdou zároveň toto návěstidlo přestaví na návěst Stůj, která na něm bude do doby, než celý vlak projede za další oddílové návěstidlo. Až se tak stane, pak teprve se změní návěst Stůj na návěst Výstraha, případně již z Výstraha na Volno, když už předchozí vlak ujel i z dalšího úseku. Dá se tedy obecně říci, že když jedete na Volno, je před vámi úsek trati v délce dvou oddílů bez vlaku, když jedete na Výstrahu, tak jeden, a když na Stůj, je vlakem obsazen oddíl bezprostředně před vámi. Tedy činnost autobloku je činnost automatická, vybavovaná samotnou jízdou vlaků.

Mezi železničáři se používá v hojné míře díky předpisům pojem absolutní červené, návěsti Stůj, tedy takové, za kterou nesmí jet vlak, bez pokynu osoby řídící drážní dopravu, písemný rozkaz, což jsou hlavní návěstidla vjezdová, cestová, vložená, odjezdová, za jisté podmínky krycí. Dále ale známe návěst Stůj, červené světlo, za které může v určených případech jet strojvedoucí i bez pokynu zaměstnance řídícího drážní dopravu, zpravidla jízdou podle rozhledových podmínek, buď v případě oddílového návěstidla hradla a hlásky, když zde nikdo není a nedá se dovolat ani do jedné ze sousedních stanic.

Obdobně lze postupovat i v případě oddílového návěstidla automatického hradla. Samostatnou kapitolou jsou však oddílová návěstidla automatického bloku, po zastavení vlaku u návěsti Stůj je udělena strojvedoucímu pravomoc, ne povinnost, pokračovat v jízdě podle rozhledových poměrů, s vědomím, že vjel do úseku trati, oddílu který je obsazený má tak povinnost zastavit před stojícím vlakem.

Tagy Správa železnic srážka vlaků
150 komentářů