Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Správa železnic pustí v neděli veřejnost na rozestavěný Negrelliho viadukt

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: Hochtief
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: Hochtief

Na Negrelliho viaduktu, který už dva roky prochází náročnou rekonstrukcí, se v neděli uskuteční den otevřené stavby. Správa železniční dopravní cesty pustí mezi 10:00 a 16:00 na most veřejnost. Trasa prohlídky bude jednosměrná, začne v ulici Prvního pluku a skončí na Štvanici. SŽDC to oznámila v tiskové zprávě.

Rekonstrukce historického viaduktu začala v červnu 2017 v celém úseku dlouhém 1,5 kilometru. Zahrnuje sanaci všech 99 původních mostních oblouků, z nichž osm překračuje Vltavu. Několik oblouků se přitom ukázalo být v mnohem horším stavu, než očekával projekt. Musely být proto rozebrány a postaveny znovu. To stavbu protahuje a prodražuje. Původně měla stát miliardu, aktuálně je cena přes 1,3 miliardy. Otevření mostu pro provoz se předpokládá na červen příštího roku, původně k němu mělo dojít ještě letos. Po dokončení samotného mostu se ještě budou upravovat povrchy pod ním.

V rámci rekonstrukce se sjednocuje řada částí a prvků, které byly nesourodé a lišily se jak konstrukcí, tak tvarem. Stavba dále řeší náhradu zastaralého zabezpečovacího zařízení moderním elektronickým a výměnu 3,3 km kolejnic.

Během posledních měsíců proběhlo osazení nové ocelové mostní konstrukce přes ulici Prvního pluku. V červenci začala montáž ocelové konstrukce nového mostu přes Křižíkovu ulici. Aktuálně se v rámci rekonstrukce dokončují izolace, na podzim se začne navážet štěrk, bude zahájena pokládka kolejí, realizace zabezpečovacího zařízení a trakčního vedení v úseku Bubny – Hrabovka.

Na jaře příštího roku proběhnou dokončovací práce na odbočné větvi z Křižíkovy ulice na Masarykovo nádraží. Dokončení rekonstrukce umožní zavedení traťové rychlosti 60 km/h a přispěje k výraznému zvýšení plynulosti i počtu vypravovaných vlaků. Zároveň jde o první modernizovaný úsek připravený na vyšší kapacitu spojů v projektu spojení na letiště Václava Havla a do Kladna.

Historie mostu
– Negrelliho viadukt je nejdelším železničním mostem v Česku, měří 1,1 kilometru.
– Postaven byl před 160 lety, zásadní opravou od té doby nikdy neprošel.
– Až do roku 1910 byl nejdelším mostem Evropy.
– Je zapsán ve Státním seznamu nemovitých kulturních památek.
– Památková ochrana přináší i některé problémy: například most je relativně úzký pro dvoukolejnou trať, a tak po něm nebude možné jezdit rychleji než šedesátikilometrovou rychlostí.

11
Diskuze

avatar
3 Komentáře
8 Reakce na komentáře
7 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
8 Autoři komentářů
KarelA.R.Ketchup1970Jiří KocurekPetr Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

Kolejnic? Kolejnice je jen jeden z prvků koleje. 3 km kolejnic je vzhledem k délce stavby pouze na jednu kolej. Nebo, že by se vyměnila v každé koleji pouze jedna kolejnice? 😁😁😁

Vojtěch
Host
Vojtěch

Ulice Prvního pluku je douhá, chce to i číslo popisné.

Karel
Host
Karel

Popisné? Nebylo by pro orientaci vhodnější číslo orientační?

Přemek
Host
Přemek

Dobrý počin. Sledovat stav rekonstrukce v pozdní její fázi je nejen zajímavý, ale též pro mnohé vnímavé poučný, u této historické stavby zvláště.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Třeba to některé dítě podnítí,aby šlo studovat stavební nebo strojní obor. Kecacích věd je přehršle ale technické obory mají málo zájemců.

A.R.
Host
A.R.

A ty mas jaky obor?

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Elektro

A.R.
Host
A.R.

Aspoň to. Dost lidí jsou pokrytci, kteří kážou vodu, ale pijí víno.
Ale to, jestli jsou kecací vědy užitečné nebo ne, ukáže budoucnost. Ty to možná vidíš jinak, ale nechci, aby mi bojler spravoval někdo, kdo k tomu nemá vztah a dělá to z donucení. Takže ať si kecači dělají kecací obory.

Karel
Host
Karel

A stejně špatně dopadá, pokud se do politiky, sociologie nebo ekonomie pouští někdo, kdo je v podstatě jen vysokoškolsky vzdělaný montér bez jakéhokoliv humanitního nebo teoretického vzdělání. Ovšem ve věech oborech jsou krom šikovných a chytrých lidí i matlové, co si budeme povídat.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Přemka evedentně nepodnítilo. Jinak by věděl, že studium geologie a hydrologie je součástí svatebního vzdělání. A netvrdil by opak.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll