Lokálka napříč Olomoucí prochází opravou, mění se i vedení tramvajových kolejí a poškozené křížení
Rekonstrukce zastávky Olomouc město a blízkého křížení. Zdroj: Správa železnic

Práce zahrnují například rekonstrukci zastávky Olomouc město, celkem vyjdou asi na 100 milionů korun.
Kdysi dávno, tuším asi okolo let 2000-05 si město Olomouc nechávalo vypracovat studii na zahloubení a zdvojkolejnění této tratě. S tím, že před Senicí by se dělila na dvě větve. Jedna do Senice a druhá do Litovle. Samozřejmě to ztroskotalo na finanční náročnosti. Pamatuju, že se mluvilo o 2,5 miliardách. Byla tam i náročnější varianta, kdy zahloubení by podcházelo i Prostějovskou a Přerovskou koridorovou trať a na povrch by vyjela až těsně před posledním perónem a dále dvojkolejně se pokračovalo přes Velkou Bystřici až do Hluboček. S druhým podobným projektem o něco později přišel Prostějovský radní Mačák. Ten chtěl zahloubením… Číst vice »
To už je jednodušší, finančně smysluplnější postavit v Senici na Hané triangl, ať můžete jezdit do Litovle přímo. Dořešit nástupiště v Olomouci Nová ulice pro stabilizaci JŘ, zrychlení jízdy vlaku, podobně udělat nástupiště a dálkové ovládané výhybky v Řepčíně. To by mohlo stačit na mnoho let. Bohužel objednatel dopravy KIDSOK je jeden z nejslabších partnerů dopravců v republice. Málo aktivní a ve vztahu k ČD neumí vyjednat adekvátní vozidla tak, jako v jiných krajích. V podstatě je ve vleku toho, co jim ČD předloží, rozuměj, co zbyde v rámci republiky. Bohužel město Olomouc tomu taky nepřidá, ideální možnost například zahloubení… Číst vice »
Když jsem ještě v Olomouci bydlel, zachytil jsem i nějakou studii na konverzi této tratě pro tramvajový provoz. Ozývaly se tehdy hlasy, že vlaky tu už nemají smysl, i když pak ta trať přeci jen ožila.
Dobře, takže ten přejezd v Příkazech je, hádám, vypnutý a proto nebliká bílá. Ale… Byl by tu někdo schopný mi vysvětlit, jak ten přejezd funguje za normálních okolností? Jedu jednou, bílá bliká. Jedu jindy, bílá nebliká. Jako nic proti, nutí mě to zpozornět, když bílá nebliká, ale matoucí to je.
To záleží, kde se nachází vlak. Před přejezdem z obou stran jsou dva tzv přibližovací úseky. 1.) Vlak je mimo ně – bliká bílá, 2.)Vlak je v přibližovacím úseku dál od přejezdu – bílá zhasne, 3.)Vlak je v přibližovacím úseku blíž k přejezdu – začnou blikat červená. Při vzdalování od přejezdu to funguje opačně.
Super, mockrát děkuju za vysvětlení.
Bylo vždy bývalé žst. Olomouc Město jen taková malá dvoukolejná stanice?
Nikoliv, kdysi byl přejezd i z vlakového pohledu dvoukolejný a stanice měla nákladní obvod severně od přejezdu, kde fungovala mimo jiné rampa na nákladku tramvají.
Zajímavá otázka, hledal jsem a odpověď jsem nenašel. V tomto článku https://olomoucky.rej.cz/clanky/historie/2263-presne-sto-ctyricet-let-jezdi-vlaky-po-mistni-draze-z-olomouce-do-celechovic-co-vsechno-trat-zazilaje jedna jediná zmínka o tom, že došlo po roce 1989 k likvidaci vleček či nákladních částí nádraží a v závorce se uvádí Olomouc město. Je-li tomu tak, že si dovedu představit akorát krátkou nakládací slepou kolej v místě stávajícího parkoviště mezi nádražní budovou a přejezdem.
Pokud se článek plete a k redukci nákladního kolejiště došlo dřív (bylo-li nějaké), tak dle street view bych si tipnul buď prostor paneláků jižně od nádraží, nebo případně, ale méně pravděpodobně, prostor bytových domů podél Polévkovy ulice.
Tož kdoví 😀
Jste uplne mimo. Nakladni obvod stanice Mesto se nachazel severne od prejezdu s Palackeho. Doporucuju napr. vysledovat na leteckych snimcich v archivni aplikaci CUZK. Ale i na Mapy.cz je u nejstarsich leteckych snimku z let 2003 videt kolejiste nakladniho nadrazi. Jsou tam dve koleje k nakladnim rampam vpravo od prubeznych, dve prubezne koleje a pak pet(?) koleji nakladnich vlevo od prubeznych.
Skladiste i rampa stale fyzicky existuji.
A poznamka na konec: u nadrazi Mesto nejsou zadne panelaky. Nejblizsi jsou na Foerstrove.
Při troše představivosti má v Olomouc vlastně linku metra. 🙂 Motometro Olomouc – MMO
Je to vlastně docela slušná s bahn, ale bohužel narozdíl od vlaků v Praze se jí lidé pořád nenaučili moc využívat k cestování jen po městě.
Jezdil bych více, ale omezuje mě hodinový takt. Proto raději jezdím z nádraží tramvají přestože vlakovou zastávku bych měl blíže.
Přesně tak, kdyby ten takt byl třeba 15 – 20 minut, tak ve špičce by to bylo rychlejší do Řepčína než autobusem.
Jenze na te jednokolejce takovy takt nevyjezdite. Tim spis po zruseni dvou koleji v byvale stanici OL Mesto.
Navic, kdyby ty prejezdy cinkaly trikrat casteji co nyni, tak by se to uz hodne projevilo na dochvilnosti vsech tramvaji a lidi by si stezovali.
PRAGUE BOY – Ahoj – my máme v Praze celkem 43 nádraží a vlakových zastávek (přibývají stále nové a to je moooc dobře) a lidi se to už naučili poměrně dost využívat. Zřídili se i nové vnitroměstské linky – např. S49 Masarykovo nádr. – Úvaly anebo je tu spousta linek do blízkého okolí těsně za hranicemi města (20km) nebo i kousek dál do regionu (do 50 km) – aktivně se buduje metropolitní oblast v rámci PIDu. Po dlooooooooohých letech kdy se investoval všude jinde než v Praze (zejména na východě ČR) se konečně vzpomělo i na Prahu – kde populace… Číst vice »
Ahoj Prague Boy …tak to jsem rád ,že se teď mate v Praglu tak dobře a hodně budujete.Tak si to užívejte,protože až bude v čele našeho státu zase ten slovenskej tajtrlík ,tak bude nejdřív muset uplatit důchodce a kámoše a vám zbude zase prd.
Drahý Padre, jen si vzpomeň, že díky tomu „Slovenskýmu tajtrlíkovi“ se tu nakopla ekonomika, rostly platy ve státní správě, rostly důchody a rostly výrazně i platy soukromém sektoru – začaly se vybírat daně (EET), splatilo se část státního dluhu – ne pouze běžné placení úroků – a celkově se tu rozpohybovalo (velké investice) a začalo žít líp (běžně dohledatelné údaje z veřejných zdrojů) a žil a žije z toho i ten současnej zoufale neschopnej tajtrlík z Brna, díky kterýmu to tu jde totálně do kytiček…(dohledatený fakt) Ještěže už brzy budou volby a skončí v propadlišti dějin – máme to už… Číst vice »
Po praktické stránce je to bohužel použitelné jen v jednom směru. Pokud v Olomouci přijedu zpožděným vlakem na hlavní a senická „strela“ mi ujede, nevadí, budu do centra pokračovat tramvají. Pokud ale pojedu naopak a vlak od Senice bude mít zpoždění, rozjezd regionálních vlaků vždy v půl na hlavním mi ujede. Regionální spoje na hlavním na vlaky od Senice nečekají. Už mnohokrát vyzkoušeno a přešlo mě to.
Teoreticky by šlo dislokovat 1 regionovu na trať Olomouc hl.n. – Řepčín a zpět. Byla by to taková rychlodoprava ze západního okraje města na nádraží. Otázka je obsazenost.
To by to nekdo musel objednat. A takovej vlak neni levnej spas. Z pohledu mesta je uzitecnejsi za tu cenu provozovat mnohem frekventovanejsi bus linku.
Tzv. Molomóc – je tam slovní hříčka jak na Olomouc, tak na anglický překlad pro krtka.