Správa železnic promění nádraží Jihlava město. Stará budova půjde k zemi
Budoucí podoba nádražní budovy Jihlava město. Pramen: SŽ
Do stanice Jihlava město má v budoucnu zajíždět zhruba polovina rychlovlaků mezi Prahou a Brnem.
Počítá se i s alternativním napojením k Pávovu kolem dálničního přivaděče a s přímým napojením tratě od Třebíče? S tím, že by pak mohly jezdit přímé vlaky bez úvrati Praha – Jihlava město -Třebíč a Praha – Jihlava město – Brno.
V plánu to je.
tyjo jedno z posledních pěkných starých nádraží. to to nemůžou zachovat a postavit o kus vedle?
K čemu ?
Jako v Usti nad Orlici?
To nejde, protože to je stará budova. Je třeba ji zbourat a postavit něco nového bez hodnoty. Osobně jsem zvědavý jak to dopadne s takovou budovou, která byla před nedávnem citlivě rekonstruována a nyní jí SŽ nabídla městu/obci které/á by o ní tálo pokud by na něj byla převedena ale nestojí o něj zase tak moc aby jí odkoupila.
* stála/o + o ní zase tak moc
Jaké/které hodnoty máte na mysli?
Jakou hodnotu bych měl mít asi na mysli jinou než historickou nebo estetickou. Funkční hodnoty které vytvoří nová budova má i ta současná. Nebo spíše mohla by mít kdyby se chtělo a nebylo jednodušší bourat a znova stavět.
Ne. SŽ se tam s městem dohodlo na komplexní renovaci tohoto území. Tady je trochu víc vizualizací nového stavu dopravního uzlu:
https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/vlakove-autobusove-nadrazi-jihlava-zeleznice-dopravni-terminal-sz.A240404_787480_jihlava-zpravy_mv
Jako fakt jo?
Rozhodně to není jedno z posledních, takových stanic se za komunismu zničenou kulturněhistorickou hodnotou je u nás tisíce.
Rozhodně není zachovalé protože celá omítaná část nemá původní krásnou podobu z neomítaných červených cihel viz třeba Jindřichův Hradec.
Rozhodně nemá cenu zachovat, zejména když spíše tvoří bariéru mezi přednádražím a nástupištěm pro volný chod cestujících.
Že je omítnutá ničemu nevadí. Alespoň má pořád původní tvar a hlavně střechu. A těch zásadních zásahů do původního vzhledu fakt není mnoho.
„Takových stanic se za komunismu zničenou kulturněhistorickou hodnotou je u nás tisíce.“
A takových budov, které my neupravujeme, ale rovnou bouráme už je taky pěkná řádka.
Už někdo to tady nakousl, ale co zejména trať směr VnL popřípadě až Budějovice, dost mě to připadá, že kdo skoro pod okny nebude mít nějakou přímou možnost sednout na VRT, aniž by se musel ještě xy kilometrů mlátit autem nebo místo rychlého spojení bude mít šotoušskou jízdu do JiM/ Pávov ve stylu trati 225 – tak má prostě s rychlým cestováním utrum. Teoreticky i po zahájení provozu na VRT bude pro mě furt rychlejší při cestách na sever jet vlakem právě přes VnL Tábor a Prahu. A to nemluvím o autě.
Ambiciózní cíl proměnit nádraží v hlavní dopravní uzel krajské metropole versus zúžení kolejiště. Jo.
Jo. Je tak ambiciózní, že do nového nádraží stejně nebude přímo zaústěná trať na Okříšky.
„Zatím“ – toto až v rámci výstavby VRT. Tzn. prý po roce 2029.
V téhle fázi stačí mít přípravu na tu spojku. Ostatně čekat s jedním na druhé, tak dřív vám pan Godot pošle email.
Ta spojka https://ctrlv.cz/shots/2024/02/07/1Rnb.png nebude o pouhé výhybce, ale zřejmě i změně nivelety tratě (+ sjezd do tunelu směr Luka n/J.), tzn. ta „příprava“ by nebyla žádná drobnost.
Nedovedu si jinak přestavit, že by byl zachován přejezd v ulici Na Vyhlídce, ale že by poté na délce jen cca 150 m měly vlaky sjet o 7 (ne-li více) výškových metrů níže tak, aby se tam zanořily do tunelu.
Spíš by so mohl tady udělat nadjezd:
https://mapy.cz/s/cemavadumu
Jj, zúžení kolejiště, nákladní dopravo trhni si.
Nákladní doprava v centru města? A na hlavaku v Praze byste ji taky nechtěl?
Nevím, jak moc bude snížení počtu kolejí na městě kritické pro nákladní dopravu, ale každopádně nákladní vlaky tama musí projíždět (stavět nákladní obchvat Jihlavy fakt nedává smysl). Probíhá tam i nějaká nakládka, v čemž rovněž nevidím něco, co by bylo neslučitelné s polohou tohoto nádraží. Co se týká Prahy hlavního, v samotném principu průjezdu nákladních vlaků nevidím problém. Ten nastává ve chvíli, kdy se nedostává kapacita pro všechny zájemce. Což kolem pražského hlaváku nastává, ale bude to i případ Jihlavského uzlu?
Z pohledu nákladní dopravy vypíchnu zejména navazující úseky jako Jihlava město – Kostelec, kde už nyní ve špičce jezdí 2 páry spojů za hodinu. Po zrychlení tratě směr Telč to můžou být 3 páry. A pořád to je/bude jednokolejka a není předpokládána změna. A ve směru z Jihlavy na HB to bude 1 pár rychlíků směr HB – Kolín – Praha, dále 1 – 2 páry (nebudou-li se v Pávově přesně či přibližně míjet protijedoucí zastavující R, tak budou potřeba 2 páry, má-li do Pávova být zajištěn Os-přípoj od HB k oběma směrům) zastávkových vlaků. Sice tam je autoblok, ale… Číst vice »
Jak moc by pomohla výhybna Dvorce v místě současné zastávky?
Výhybna není až tak moc drahá a z Kostelce do Jihlavy je to 13 km po kolejích, křižovat se tam dá jen v Rantířově.
Nynější zastávka Dvorce si vyloženě říká o toto řešení: https://mapy.cz/s/mohonulemu Čekal bych, že jestliže český stát má mít finance na stovky km nových VRT, tak bude mít mj. i na zdvoukolejnění úseku Jihlava město – „odbočka u Kostelce“ (v místě, kde odbočí bezúvraťová spojka směr t-227). Nicméně – zveřejněné plány tomu skutečně nenasvědčují, byť by to do sebe mohlo pěkně zapadat – 1h takt vlaků Brno – po VRT Jihlava město – dále po t-225 ČB a v prokladu s tím 1h takt vlaků Brno – po VRT Jihlava město – dále směr Telč/Slavonice = spojení Brno – Jihlava město… Číst vice »
Tak si na té mapě zapněte vrstevnice. Rovnat jeden oblouk tunelem, když v navazujících úsecích to stejně bude klikaté, nedává moc smysl.
Nikde jsem nepsal nic o tom, že bych další oblouky nerovnal.
Odpovídal jsem výhradně na téma zastávky Dvorce.
Jo, dobře, to má smysl až bude VRT.
Jenže já tu výhybnu myslel jako řešení zhotovitelné do 2 let, kdyby něco hořelo.
Jinak spíš takto, ať nejsou tunely moc dlouhé: https://mapy.cz/s/fecoburuge
Tak to určitě „hořet“ nebude – směr Telč se víc než 1h takt nevejde. A směr H. Cerekev taky „není důvod“ k posílení nad rámec 1h taktu.
Hlavním nádražím v Praze nákladní vlaky projíždí v noci celkem běžně. A dojde-li k mimořádné události na tratích, kudy nákladní vlaky většinou jezdí, pak je tam potkáte i přes den. On totiž rozdíl mezi vlakém nákladním a osobním není zdaleka tak velký jako mezi osobním a nákladním automobilem. Např. lokomotivy váží stejně jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu.
Náklady budou využívat hlavně stávající hlavák, v budoucnu by se měl údajně obnovit i kontejnerák na Pávově.
Ten Pávov a kontejnery mi přijde zbytečný, staci mít rozumné překladiště v Havlbrodu – vede tam pěkna cesta. Jestli se to má překládat na 5km a nebo 25km už je jedno.
Záleží na množství zboží a pokud je to fakt dost blízko a silnice není veřejná… tak to vůbec nemusí být jedno:
https://www.vdlsteelweld.com/en/news/archief/2019/vdl-secures-a-mega-order-80-automated-guided-vehicles-for-singapore
Jde o automatický přepravník na kontejnery, řídí to AI a je to na elektřinu, pohon z baterie, maximálka 25 km/h. Na pojíždění po předem známé dráze v uzavřeném areálu dobré.
Červená kachlíkárna. Podobná stavba jako už stojí v Pardubicích (ty hodiny tomu dost napovídají. Hlavně, že se tak nadává na hranaté kostky co se stavěly za komárů ve velkém a zdobí každou druhou (ne-li první vesnici).
https://www.filmark.cz/wp-content/uploads/2023/10/fotografie-architektury-radek-cihelka-men.jpg
Ona je kostka a kostka, že.
Kostka je vždycky kostka a kostkou zůstane. Ale chápu, že na takové kostce odpadá nutnost klasické sstřešní konstrukce což je jistě úspora za dřevo a střešní krytinu a následně (možná) snazší údržba. . Původní budova ÖNWB dokončená na přelomu let 1870 a 1871……ale co už. Darmo mluvit.
Přísloví minimálně stejně staré jako ona budova určená k demolici praví:
„Kde kouká nouze oknem, láska utíká dveřmi.“
Aha, tak teď koukám, že se někde vloudila chyba když se u článku v galerii objevila fotografie nejen budovy Jihlava město, ale i Jihlava hlavní která mě tak trochu zmátla. Pokud má jít o demolici budovy Jihlava město tak ta je jen o deset let mladší.
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-promeni-nadrazi-jihlava-mesto-stara-budova-pujde-k-zemi-200533/
http://galerie.zjihlavy.cz/galerie/jihlava-historicke-doprava/760/jihlava-mestske-nadrazi.jpg
Naprostý souhlas. Takovou kostkovou stavbu už lze odlehčit a udělat modernější jen celkovým prosklením, a nevím, co tady tomu bránilo. Pak na místo nevkusných dlaždiček, se alespoň ve fasádě odráží okolí, reps. nebe, ap. Kostka je kostkou, a kachličkárna je kachličkárnou, ať je to v Jihlavě, nebo ještě daleko větší v Pardubicích, kde je vysoká budova vysloveně ohavná, potřebovala by úplně novou prosklenou fasádu, pořádné funkční využití (teprve dodatečně se vymýšlí nesmysly), a celá budova ta tak vysoké náklady by měla být pasivní,. ne že se tam budou dávat další miliony do jejího provozu. Celé akci v Jihlavě hodně fandím,… Číst vice »
Co to vykladate, jednu z nejhodnotnejsich draznich staveb po roce 1945 znicit novou prosklenou fasadou hotelu? Jskkoliv mi ty ceny rekonstrukce v konepulkach prijdou prehnane, tak za tenhle napad byste si zaslouzil vyslovene oceneni…
Mimochodem když už jsme u Jihlavy, jak to bude s tratí na HB, VnL a do Slavonic? Na trati do HB a VnL se žádná modernizace neplánuje i když to tam vypadá jak za mých mladých let. A do Slavonic tam se to má opravit a elektrifikovat, ovšem všichni známe tu krutou realitu typu SŽ.
Ta realita se tam projevuje už roky:
2007/08 úprava stanic Třešť, Dačice, Slavonice
2009 nové SZZ ve Slavonicích
od té doby nic, přitom už před těmi 15 lety mělo jít o „před-etapu vůči revitalizaci tratě“…
Hlavně, trať se tehdy měla napojit na Vídeň ale Rakouská strana si řekla že to je očividně zbytečné a postavila nám zdr cyklostezku pro pár desítek lidí denně, namísto dalšího železničního spojení třeba s Jihlavou nebo pro nákladní dopravce. Já neříkám že z cyklostezky nejde udělat trať, ovšem Rakusaci zničili provoz na své trati z Weidhofenu a ještě zazdili další trasu s jejich hl.m. Proč? Nevíme.
Přinejmenším už v roce 2009 to nebylo předpokládáno, viz podoba nového SZZ ve Slavonicích bez odjezdových návěstidel směr Rakousko.
V té době už byla trať Waidhofen – Walkirchen 3 roky mimo provoz (později přebudována na cyklostezku).
aktuálně se projektuje i rekonstrukce veselského zhlaví v ŽST Jihlava, což by se mělo stavět zároveň.
Součástí jsou 3 výhybky, odstranění propadu 30 km/h (přes viadukt bude 50/55 a do všech staničních kolejí 50), přejezdy Havlíčkova a na Vyhlídce a oprava viaduktu.
A Batelov.
a zbytek?
Architektonická soutěž byla?
No, odpovím si sám – nebyla, proběhlo klasické otevřené řízení (https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_4813.html).
Stejně jako v Králově Poli.
Ředitel SŽ – Stavební správy východ Miroslav Bocák by z toho měl už vyvodit osobní odpovědnost.
Teď ještě koukám, že tuto zakázku podepisoval osobně náměstek Nejezchleb. Tak to už se ničemu nedivím.
Ve skutečnosti SŽ vůbec architektonickou část neřešilo. Je už totiž řadu let rozhodnuto – město oslovilo tři ateliéry a vybralo vítěze, který udělal studii. Na základě té SŽ zadala vytvoření projektové dokumentace.
Zdaleka to nebude polovina spojů oproti tomu údajnému „vlakodromu“, které po VRT okolo Jihlavy projedou.
Na jednu stranu prý strategcká poloha (a i proto přesun hlavního nádraží do centra města), na druhou stranu tam nezavedou ani 30min. interval (v takovém Švýcarsku běžný interval vlaků IC i IR po mnoho let) směr Jihlava i směr Brno.
P. S. Donedávna těch několik desítek parkovacích míst u žst. Jihlava město bylo použitelné bez placení. Nyní už takto https://mapy.cz/zakladni?q=jihlava%20m%C4%9Bsto&source=traf&id=82508978&x=15.5837906&y=49.4034253&z=19&ovl=8
Sprava zeleznic = fDemolice nadrazi. Vsechno musi zbourat jen at na tom rozflakaji co nevic penez. Neco jako revitalizace nebo rekonstrukce to jim nic nerika.
Proč nevyhodit víc peněz za starou vraždu…
Zajisté víte, že tady budova nepřekáží v celkovým záměru. A tušíte, v jakém stavu ta budova je?
P.S.: Doufám, že zase nějakého tydýta nenapadne prohlásit budovu za památku..
http://galerie.zjihlavy.cz/galerie/jihlava-historicke-doprava/760/jihlava-hlavni-nadrazi-1871.jpg
O tomhle nádraží tu není řeč.
JJ, už jsem to zjistil. Nechal jsem se zmást onou fotkou hlavního
Okometricky je budova staticky v poradku. Neni ani nadmerne znicena. Bezna podudrzovana velka budova.
Nez stav budovy bych resil k cemu je. A nez novou budovu tak zmenseni kolejiste s duvod pro tu debilni fontanu a namesti kde se nikdo nebude zdrzovat. V dane oblasti bezne chcipl pes
Hele, nejste památkář? Protože věci posuzujete jen podle oka… 🙂
Ten barák je k ničemu, musel by se překopat úplně celý, aby posloužil současným, plánovaným potřebám. Není to žádný skvost, který by se musel zachovat alespoň v rozsahu obvodových zdí. A pokud jde o stavební náročnost, čas a vložené peníze, zeptejte se někoho, kdo předělával starý barák.
Nebo si zajeďte do Švýcarska, kde z těchto starých nádraží často zůstanou jen ty obvodové zdi a střecha, ale uvnitř máte průchody, obchody, byty a moderní technické zázemí… Takže zvenku to působí jako pěkně zachovalá původní budova a uvnitř to žije a vydělává.
68 parkovacich mist – ti berou pripravu na VRT pekne z vostra! Takze pokud nekomu nebude vyhovovat takt na zastavce u dalnice, tak ma tak nejak smulu.
Pojedes MHD..kde je problem?
… vymyslet řešení pro ty, kteří v dosahu MHD nebydlí a Jihlava je pro ně nejbližší rychlíková stanice.
Těm tam má být přemístěn autobusák.
A kam tam ten autobusák dají? Zruší park?
Nebo to bude takový ten terminál se třemi zastávkami odkud jezdí vše najednou na všechny strany?
Pokud ta VRT má přispět k rozvoji kraje Vysočina, tak zkrátka kapacitní parkoviště jsou potřeba, protože obsluhovat tamní vesničky intenzivní autobusovou dopravou i v okrajových časech moc nejde. Tedy jde, ale bylo by to drahé. Ale ty lidi tam mají auta tak či tak.
Však od toho je primárně ta stanice Jihlava VRT (Pávov), kde má být 700 míst s možností dalšího rozvoje. To tady zas někdo kritizoval, že je moc…
Položím do pléna doplňující otázku – kde budou u VRT parkovat lidé z širšího okolí Ústí nad Labem? Nebo Hranic na Moravě?
Ze širokého okolí ÚnL přijedou do centra vlakem a MHD.
V Hranicích bude u nádraží taky autobusák jako v Jihlavě
S dovolením, ptal jsem se na auta. Ne na vlaky nebo autobusy.
(úplně stejně by se dalo argumentovat, že i ze širokého okolí Jihlavy by se do ní dalo přijet vlakem, autobusem či nechat auto u vlaku jinde než v Jihlavě, ale tam je argumentováno jinak – že se ze širokého okolí bude jezdit ve velkém počtu autem na terminál u Pávova, že pro část dojíždějících to bude vhodnější řešení než jet veřejnou dopravou. tak se ptám, jak toto bude vyřešeno v cca obdobných případech jinde na VRT)
Tak jinak, v ÚnL se nepředpokládají (možná jsou i nežádoucí) hory lidí dojíždějící autem. A ten kdo se bude cpát do centra autem, ten si nějaké místo bude muset zajistit sám.
Jde pořád o jeden a ten samý stát (ČR) a také stejný typ tratí (VRT). K výčtu bych ještě doplnil terminál Brno-Vídeňská, o kterém na stránkách Dobré správy visí info https://www.spravazeleznic.cz/vrt/uzel-brno „Dodatečné zastavení vlaku na předměstí má podobně jako v Praze, Jihlavě nebo v řadě zahraničních měst přiblížit vysokorychlostní železnici obyvatelům regionu, kteří při cestě na vysokorychlostní vlak nebudou muset cestovat do centra města a zatěžovat ho zbytečnou dopravou. Zejména cestující, kteří jako návaznou dopravu využijí své auto, nebudou muset v centru hledat místa pro parkování, jichž bývá dlouhodobě nedostatek.“ Tzn. navzdory četnosti železniční i autobusové dopravy okolo Brna (tzn.… Číst vice »
V Praze u hlaváku taky žádný velký počet aut nezaparkuje, většina lidí přijede/odjede veřejnou dopravou. To samé bude Brno hlavák, Jihlava město Ostrava hlavák (Svinov nevím), a Ústí nad Labem.
Naopak – Praha je v odkazované zprávě Dobré správy taky zmíněna (v kontextu že „pro dojíždějící autem se zřídí Nehvizdy“).
Díky za zmínění Ostravy, u které platí to samé co pro Ústí, Hranice a spoustudalších míst – že kdo bude chtít/muset k VRvlaku jet autem, nebude tam mít moc možností na výběr (na rozdíl od Prahy vs. Nehvizd, Jihlavy vs. Pávova a Brna vs. Vídeňské).
Prvně je potřeba si položit otázku, zda je ve srovnávaných případech situace alespoň trochu podobná.
Hranice nejsou krajské město a ve městě se 17.000 obyvateli nečekejte nějakou významnou MHD. Ovšem ze širšího okolí se tam připojuje okres Vsetín se 150.000 obyvateli. Což úplně mění podmínky a spousta lidí klidně nechá auto už ve Valmezu nebo na Vsetíně, nepojedou až do Hranic.
Jinak to parkoviště v Hranicích u nádraží je plné i bez VRT. Ony ty okolní tratě jsou docela rychlé už teď, tak se jezdí vlakem.
Ti ale nebudou v Hranicích vůbec přestupovat – přímé vlaky od Vsetína pojedou směr Praha i směr Ostrava (viz plánek linek s VRT).
Tzn. Vsetínští se jako „nastupující do VRvlaků v Hranicích“ vůbec nepočítají.
P. S. Jihlava je krajské město = o to víc bych čekal, že právě víc vlaků zajede přímo do města, zato u Hranic by to bylo méně důležité.
Nemějte obavy, nastřelený koncept JŘ není doma a může se časem měnit podle poptávky.
O. K., tím víc pokud by mělo jít o vlaky, které by v Hranicích měly sjíždět a pak za chvíli zase najíždět na VRT (což dle oficiálního konceptu není plánováno), by platilo, že toto by vůbec činit nemusely při existenci stanice přímo na VRT u Hranic, kde by mohlo být 700 či až 3000 (ať se držím pávovských čísel) parkovacích míst a že lidi by si vybrali, jestli jet k tomuto VRT-terminálu, anebo zda dojedou vlakem/autobusem do žst. Hranice na Moravě k vlaku, který tam sjede na t-280. Nebo když už VRTková stanice (přímo na VRT) ne u Hranic, tak… Číst vice »
… a co se týče toho „nečekání významné MHD“, tak pro návaznosti na vlaky jedoucí např. ve 30min. intervalu (nota bene tvořící uzel, tzn. setkávající se ve stanici) stačí 30min. interval MHD.
Navíc VRT dle oficiálních propozic má výrazně navýšit počet lidí využívajících veřejnou dopravu, což by se týkalo i návazné dopravy, tedy mj. MHD.
Však já neříkám, že u Jihlava město má být nějaké megaparkoviště (na to je Pávov lepší), jen reaguju na Paola, že dojezd řeší výhradně MHD.
Tím pádem ale je systémovým řešením, vybudovat ta kapacitní parkoviště u stanic, kde ty VRvlaky tak jako tak zastaví – tedy např. Světlá, HB, Přibyslav, Žďár, Třebíč, Okříšky (tam by byla fůra místa, po zrušení kolejí u 2. nástupiště, demolici budovy a namísto ní zřízení 1 – 2 nových kolejí jako náhrada za zrušené nástupiště!) či Jihlava město.
A ne nesystémový postoj, že kdo bude chtít k vlaku autem, bude mít (v rámci kraje jediné!) kapacitní P+R u stanice určené primárně pro dojížďku autem (a od některých míst v kraji vzdálené desítky km).
A on někdo razí představu, že u VRT nádraží se nemá parkovat? Já téma VRT moc nesleduju, tak mi to možná uniklo.
V situaci, kdy „pro dojíždějící autem“ bude vybudováno jiné nádraží pár km od toho centrálního, to tak může vyznívat.
Jinak viz výše – tato argumentace totiž je v rámci ČR docela vzácná a nedojde k její aplikaci např. u Ústí nad Labem (kdy se nabízela původní varianta s VRTstanicí za Ústím, kde by parkovacích míst mohla být fůra) či Hranice na Moravě (kdyby VRTstanice byla přímo na VRT; ironií je, že dle schématu linek nemá žádná linka sjíždět z VRT od Ostravy, obsloužit Hranice a pak zase najet na VRT; má jít vždy jen o jedno z uvedeného).
P. S. K Ústí a Hranicím bych přidal i Louny (sjezd do stanice, která i tak je na kraji města, namísto toho aby se udělala stanice přímo na nové VRT).
Ani v Lounech VRV stavět nebude.
Hm, skutečně: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+LOUNY.pdf/f904c7db-5ace-4a94-8232-619b57d320d5
Resp. ne dle linkového vedení (str. 8) zato (mně již dříve známá) mapa (str. 10) podle mě obsahuje „obousměrný“ sjezd.
Nicméně pokud by od Loun ve směru na Most nic na tu VRTku nenajíždělo, tak o to víc dává smysl stanice přímo na VRTce – aby tam zastavovaly dálkové vlaky z Prahy směr Most – K. Vary + aby tam mohly být stovky až tisíce parkovacích míst (srov. s Jihlavou-Pávovem a podobným počtem míst k parkování).
Z mého pohledu opět měření různým metrem.
VRV zcela jistě nebude zastavovat ve stanicích, které uvádíte, např. Světlá, Okříšky,…. to už by potom skutečně nebyl VRV, kdyby měl stále brzdit ze 250 km/hod. a znovu se do té rychlosti rozjet.
Budou tam zastavovat linky jedoucí v části své trasy po VRT, sloužící právě i pro četné (a to i denní) dojíždění z různých částí Kraje Vysočina mj. do Prahy.
Tyhle vlaky pojedou zpravidla maximálně jen 200 km/h (ale i těch 250 je možných) na kousku VRT a pak sjedou na konvenční tratě a pojedou jako normální rychlík – rychlost podle tratě kudy pojedou. Na VRT stále brzdit nebude, s takto pomalou 200 km/h rychlostí bude naopak snaha aby ji opravdu na VRT dodržel.
Jestliže pojedou „třístovkové“ jednotky i na lince Praha – po VRT Brno – dále po konvenční (200 km/h) trati Vyškov – Kojetín – Zlín, tak nedivím důvod, aby nejely „třístovkové“ jednotky přinejmenším i na lince Praha – po VRT ke Světlé – dále po t-230/250 Velká Bíteš – dále po VRT Brno.
Ten poměr jízdy po VRT vs. neVRT je obdobný.
U té linky co bude sjíždět ve Světlé se počítá, že bude stavět častěji (Praha 2x -Nedvizdy – Pučery- Světlá … Bítež – Vídeňská * Brno) na VRT, takže rozjezd na 300 by byl neefektivní. Ten expres mezi Prahou (Zahradní Město) a Brnem hlavním nestaví v návrhu nikde.
Z hlediska nyní diskutovaného: O. K., připouštím, že v tom je znatelný rozdíl (i když si říkám, proč tedy i taková linka nemůže zastavit aspoň na Pávově? že tam bude zastavovat zrovna spoj směr Vídeň…) Mimo rámec diskutovaného: v oficiálním schématu plánovaných linek jsem si ověřil, že je to jak píšete – takže nejen že Pučery nepoužitelné pro směr jízdy do Brna, ale totéž do značné míry i Nehvizdy (jediný zastavující Ex bude Ex5 směr Bratislava; zajímavé je, že MD přesně ví, že ty komerční Sprintery – které nebudou v jeho objednávce nepojedou přes Brno hl. n., ale u Nehvizd… Číst vice »
MD neví, MD odhaduje nějak budoucnost.
Podle mě se klidně může stát, že nějaké sprintery si nikdo neobsadí a pak bude na VRT nějaká čára volná, trochu se překopá grafikon a udělá se pomalý vlak na 200 stavící ve všech stanicích na VRT, (úplná spekulace) včetně dotatečně postavené stanice někde u Velmezu.
Podle odhadovaného počtu cestujících ale bylo prováděno ekonomické hodnocení budování VRT.
Pokud se realita bude výrazněji lišit oproti odhadům, znamenalo by to také, že nepřesné bylo i to hodnocení.
Pro mě je hlavně zajímavé, že to samé MD, které nyní nechává vlaky Praha – Brno zastavovat i v Kolíně/ČT, najednou počítá s tím, že mezi Prahou a Brnem nebudou vlaky v jeho objednávce (!) ve většině případů zastavovat vůbec nikde.
Navíc, ty „rychlé čáry“ se budou obsazovat dle toho, jak bude/nebude hotova VRT (320 km/h) Brno – „u Přerova“, případně další stavby.
Tzn. počet „rychlých čar“ by naopak měl postupně růst (nota bene když VRT prý přetáhne na příslušných relacích z aut většinu lidí).
… a do třetice: co když by pár let po uvedeném, najednou nějací soukromníci ty Sprintery (což i tak je zajímavé, že MD přesně ví, že soukromníci by chtěli provozovat zrovna bezzastávkové vlaky, když nyní zejména u LE to je se zastavováním dokonce častější než expresy ČD)?
To by se pak by pomalejší „závazkové“ spoje opět zrušily? Nebo – ?
Zase začínáme porcovat medvěda.
Pokud jsou odhady pžestřelené, tak je to samozřejmě špatně. Ale přo dopravních stavbách se takového odhady dělat musí, jinak nepostavíme nic.
Jak přesně se v budoucnu usadí počet linek rychlých X pomalých při dostatečné poptávce je myslím v tuto chvíli jedno (změnit se to může vždycky trhem nebo direktivou), protože zatím žádná VRT není (viz medvěd).
Když se podíváte na okolí výpravních budov měst, která jste vyjmenoval, bude docela velký problém ta kapacitní parkoviště v těch sídlech u žst. vybudovat.
V České Třebové to zvládli už před cca 14 lety. Obdobným způsobem to můžou zvládnout v přinejmenším většině uvedených měst (Přibyslav a Žďár určitě; Světlá je na okraji města, tak snad tím snadněji by to tam šlo. Resp. nedovedu si představit, co by mělo být jiným řešením – z celého Třebíčska/Havlíčkobrodska/Pelhřimovska dojíždět (když už tedy by šlo o lidi, kteří by se chtěli/mohli k VRvlakům dostat jedině autem) výhradně na jeden jediný terminál – ten u Jihlavy-Pávova? P. S. Docela by mě zajímalo, kolik parkovacích míst bude (byť v úhrnu za všechna tři zastavovací místa) u nádraží ve Velkém Meziříčí… Číst vice »
Mimochodem, dle „jihlavské“ argumentace by dávalo logiku postavit terminál na VRT jihozápadně od H. Brodu – taky s argumentací, že brodští pojedou z nádraží v městě, zato lidi ze širokého okolí dojedou autem k terminálu za městem.
(Kdyby tím autem měli jet z jakékoliv obce v okrese HB do Pávova, tak při jízdě směr Praha půjde o docela slušnou zajížďku.
ty intervaly na VRT nebudou uplne zlaty – takze pokud budete mit use-case, ze do Prahy/Brna/Vidne byste chteli jen na otocku. Vyjde Vam to tak, ze ranni a vecer vlak bude v jedny stanici? A pokud vam to vyjde lip treba i z Jihlavy a bydlite kousek za mestem tak co? budete cekat na nejakej autobus co taky rano/vecer nejede? A bude nekdo resit autobus, kdyz stejne ma auto? (pokud se projedete nekdy po venkove, tak pokud jsou doma, pocet dospelich se vetsinou rovna poctu aut)
Mezi Prahou a Brnem je navrženo 6 linek za hodinu bez přestupu.
Do Vídně jsou z toho dvě.
Ano, Jihlava je na tom trochu hůře, jedna linka z Pávova a jedna linka z města na každou stranu.
Nebo pokud pojede směrem na ČB, kterýžto směr není z Pávova řešen vůbec.
Chutny navrh.Aktualni nadrazi Jihlava – mesto budi ve mne dojem ! nasleduje stanice Mordor“ . At jim to vyjde… Dobra zprava za mne.
následuje nádraží ve Zlíně. Doufejme.
Těm pár bezdomovcům, co se tam perou a chlastají, to stačí. Jo, to je fakt svérázné nádraží krajského města. Ale Brno na tom není o moc lépe.
Jsem netušil, že do Vídně jezdí vlakem jenom bezdomovci.
Kdy se začne stavět??
Zde: https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S621600383_202401150950.pdf
A reálně?
Proč to datum rozporovat, když povolení je z roku 2021, výběrové řízení je ukončeno a leták byl aktualizován 3 měsíce zpátky.