Správa železnic připravuje modernizaci kutnohorského nádraží za 2,2 miliardy
Nádraží Kutná Hora. Pramen: Správa železnic

Zanedbané kutnohorské nádraží se dočká nových nástupišť i podchodu.
Zanedbané kutnohorské nádraží se dočká nových nástupišť i podchodu.
…tak jsem napsal to, co tady už dalo víc lidí. To s těma Nedakonicema.
To psal nějakej lojza. Kutná Hora není jedinou stanicí kde jsou 2 trakční soustavy. Co třeba Nedakonice??
https://www.spravazeleznic.cz/-/sprava-zeleznic-pripravuje-modernizaci-kutnohorskeho-hlavniho-nadrazi
Tak kolik vagónů se nově nevejde k nástupištím?
Kutná Hora není jediná styková stanice, mezi 25 kV AC a 3 kV DC je styk přímo ve stanici ještě v Nedakonicích. Dalších pět styků soustav 25 kV a 3 kV je na širé trati: Kadaň, Králův Dvůr, Benešov, Svitavy a Nezamyslice. Pak jsou ještě dva případy stanic s více soustavami – Tábor (1,5 kV DC směr Bechyně) a Znojmo (15 kV 16,7 Hz směr Retz, napájeno z rakouské strany).
Znojmo se zatím s ničím nestýká.
OK, Znojmo beru zpět. Už před mnoha lety se mluvilo o elektrizaci do Jihlavy jako o hotové věci, tak jsem žil v domnění, že tam 25 kV AC už vede, ale podle mapky stále ne.
to co jste napsal, se navzájem vylučuje: „není jediná styková stanice…..pět styků…..je na širé trati“
takže styk na širé trati je totéž co styková stanice?
ještě jednou, Nedakonice jsou koncipované na to, aby se tam všechny projíždějící vlaky přepřahaly? tj. je tam/bylo, dostatečně velké depo, dostatek kolejí, atd.?
Tábor má oba systémy v podstatě oddělené, a Znojmo už vysvětlil Alibaba,
Nepsal a nemyslel jsem to tak, že styk soustav na širé trati je styková stanice, pouze jsem uvedl všechny 3/25kV styky, pro úplnost. Dva jsou ve stanici, dalších pět na širé trati. Ohledně Nedakonic, ano, přepřahalo se tam, dnes už asi moc ne, viz třeba https://www.railtrains.sk/modules/AMS/print.php?storyid=1460 V Táboře se zřejmě nikdy z 25 kV AC do 1,5 KV DC (či opačně) nejelo, ale kolejová spojka okolo budovy pošty to tam umožňuje, teoreticky kdyby od Prahy přijela mašina, která umí oba systémy (třeba Traxx), tak může pak pokračovat pod 1,5 kV trolej. Co se týká Znojma, podle informací třeba tady https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_Znojmo%E2%80%93Retz… Číst vice »
co máte furt s tím znojmem? tam je nějaký styk napájecích soustav??
není, viz má odpověď výše
Zas nepovedená akce. Proč to neudělat všechno při jednom, když se to legálně může rozprcat do několika akcí, aby to vyšlo co nejdráž? A proč stykové místo neposunot do širé tratě co nejblíže Kolínu, když to můžeme posunout jen za zhlaví a pak to v rámci další super akce (= za další peníze daňových poplatníků a EU) zas posunout dál?
Pokud se v těch následujících akcích nebude znovu rejpat do toho co se už udělalo, tak v tom nevidím žádný problém.
Výluky nejsou problém?
Neví někdo, jestli vyrovnaj niveletu kolejí do stejné úrovně, ne jak je to dneska se schodem?
Na druhou stranu by byla utopená budova, takže asi ne.
Aj to sa dá riešiť, na Slovensku sa tak riešila na koridore stanica Leopoldov a prvá koľaj sa od budovy sa vyhodila, nástupište na 550 mm išlo od druhej koľaje (nová prvá), urobili múrik a dva schody smerom k budove a bolo „vymalováno“. Je to ok, všetko ide keď sa chce….
Jediná stanice, kde je styk soustav přímo ve stanici? Co třeba Nedakonice?
Tak nevím co se přesunutím přepínání soustav mimo stanic změní? To v KH nebudou stavět rychlíky? TratˇK. Hora Zruč byla nedávno modernyzovaná, ale úvratˇ v KH zůstala i když se o její zrušení již delší dobu mluví v souvislosti zajíždění turystů do KH město. Budo se muset optat svého 11-ti letého příbuzného na bližší info !
Na KH – Zruč byly modernizovány jen dílčí relativně krátké úseky…
Pokud se nepletu, je modeznizováno souvisle od Kutná Hora hl. n. až do Malešova.
Možná by bylo dobré se ho zeptat i na to, jaké i/y se píše ve slově „zmodernizovaná“ a „turistů“ , případně co znamená slovo interpunkce …
Pan jest Polakem. 🙂
To se poptej, v 11ti má za sebou možná i 1. třídu základní školy, tak by ti mohl vysvětlit zapeklitou věc jménem pravopis.
Pravopis. Psaní pravou rukou.
Levopis. Psaní levou rukou.
Životopis. Psaní životem.
Bude potřeba víc vícesystémových strojů, zatímco v Hoře se budou vršit lamina, a v Kolíně staročešky. Alespoň u Carga. Což budou mít jistě v Kolíně radost🙂
Za současné situace jeden přepřah navíc…
No chudáci. 60 let starý střepy a ono se s nima už nedá jezdit…
Jsem rád, že dojde k prodloužení staničních kolejí, když trend je bohužel opačný.
Pokud chce SŽ dostat nákladní dopravce na tuto trať z koridoru, musí jim nabídnout nějaký bonus (správou/státem placený postrk z Kutné Hory) nebo alespoň podmínky srovnatelné. Pokud by šla opačným směrem, šla by proti tomuto záměru.
Obecně – nechce se jí, protože jí to komplikuje život. Chce to ŽESNAD.CZ. Pracujeme na tom 4 roky a nevypadá to zatím moc dobře.
A mohl by jste napsat, co konkrétně na této trati by bylo potřeba udělat pro zvýšení její atraktivnosti pro nákladní dopravu? S kopcem do Křižanova se asi nic udělat nedá, a s tímto handikepem asi tranzit moc nenaláká.
NeTrakční soustava? NeRekuperace? NeProvoz moderních lokomotiv v dvojité trakcí?
Nedlouhé koleje?
Desítky kilometrů tratě už jsou na vysočinské magistrále po rekonstrukci.
A daleko větší desítky kilometrů na ni stále čekají…
Jak daleko bude styk soustav od stanice?
Vlak pojede od HB bude se plouzit stanici 80 Km/m a za oblouky ve směru na Kolin by mohl zrychlit na 160 ale ejhle bude muset přepnout masinu….
A co když se ten styk vysune až z Hlízov…?
Styk bude hned za zhlavím na Kolín.
Ta rovinka je 4,5 km dlouhá. Je otázka jak moc dává smysl se tam rozjíždět na 160 km/h, když z obou stran je oblouk na cca těch 80 km/h.
Ideální místo na styk soustav by bylo někde uprostřed té rovinky.
Od Kolína bude hlizovska spojka a ta bude na nějakých cca 130 Km/h
To si počkáme. Nebude dřív střídavina na Pravobřežce?
Bude.
A existuje už nějaký hramonogram pro pravobžežku?
Ihned poté, co bude dostavěno velvyslanectví ČR na Marsu se na to chlapi vrhnou.
Ale nikdo neví kdy.
To jsem zvedavy, jaka bude delka nastupist…
No sicher, že 120 m… To bude muset bohatě stačit. Ani se nesnažím domyslet, jak moc s 2,2 mld. rozpočtem musí zahýbat několik delších nástupišť (nevím kolk? …tři, čtyři…). Pár prefabrikátů, dosypáno štěrkem, či prosívkou a vydlážděno… Snad nějaká lavička… Opravdu by stačil nějakej fortelnej model (beton a pořádný desky, který by se podle potřeby měnily), možná i nějaký sloupek do modra…
Kde by se v Kutné Hoře vzala tři nebo čtyři nástupiště a k čemu by byla? Bohatě bude stačit doplnění druhého ostrovního nástupiště.
Perón vzor Duchcov.
Kaštanům to stačí.
Je třeba je udržovat ve střehu.
Můžete tipovat od cca 200m (Golčův Jeníkov) do cca 320m (HB). Přikláním se spíš k tomu Havl.Brodu.
No, v posledních dnech se začala přepínat už i trať 521 resp.171 Praha – Beroun. Ta hi-fi mobilní měnírna v Chuchli se ale nemůže rozhodnout, a tak nám do troleje nově dodává proud střídavě-stejnosměrný (chvíli jde a pak zas ne)🙂
V lepším případě jen zvlněný =. Pro ilustraci: při odběru 400A se ze 3000V stane klidně 2200V.
I když uznávám, že 50Hz to ještě není, spíš tak 2x za minutu.
Ale možná je to nový systém naší SŽ-AC-DC.😀
Nebude to MS-DC? 640 kilowattů musí každému stačit.
I to je rozmazlování !
Bude zde odbocka na VRT trat?
To leda by s VRT propojili trať do Zruče nad Sázavou :-)). Trasa VRT prochází poměrně dost daleko od nádraží Kutná Hora hl. n.
To by šlo, Škorpil už to tam zVRTal dost.
Ano, něco tam zaručeně zVRTaj.
Stykové stanice kde se přepřahá jsou v Evropě běžné! Viz Hodoš, Dobova a další.
v Evropě možná, ale na československé síti byla jediná a minimálně na české je jediná dodnes
v reakci na komentáře níže, jediná, kde se předpokládalo a provádělo přepřahání loko kvůli změně soustavy ve velkém
Prvotně kvůli absenci dvousystémových strojů.
to je fuk, proč to bylo prvotně, prostě bylo, jaký to mělo důvod na faktu nic nemění
Fuk to nie je, ten dôvod je dosť podstatný, pretože práve dôvod, že v čase styku oboch sústav už niekedy koncom 60.tych rokov ešte neexistovala na ČSD dvojsystémová lokomotíva (Gorla 350, prvá tuším 1972), takže sa ten styk musel urobiť v strede stanice a jednosmerky od Kolína alebo laminátky od Havl. Brodu išli od polovice stanice so stiahnutým zberačom na volnebeh a dojazd, kde zasatavili na konc na návestidle. Diesel ich potom vytiahol cez zhlavie a odtlačil („odťukol“) späť na druhý koniec stanice, kde už zasa od polky stanice vlastnou silou zašla do na opačné zhlavie a čakala tam opačný… Číst vice »
právě že, to je fuk, protože ten důvod na faktu, že je tím ta stanice unikátní nic nemění, je to prostě tak……
nebo mi chcete říct, že kdyby tehdy bylo dost dvousystémových loko a stanice byla tak postavena „jen“ z vrtochu úředníka, tak by ta stejně provedená stanice nebyla unikátní????
je v nějakém provedení, v jakém jiné stanice nejsou, to je fakt a z jakého je to důvodu na tom faktu nic nemění
PS: mimo jiné, tu historii samozřejmě znám
A Nedakonice na trati Břeclav – Přerov je co? Zastávka? Sice nejsou rozsáhlé tak jako Kutná Hora, ale manipulace a odrazy na potřebnou napájecí soustavu tu fungují dodnes.
takže v Nedakonicích bylo spoustu let běžné, že se tam všem vlakům (nebo alespoň většině) přepřahala loko ze střídavé na stejnosměrnou a obráceně?
Tábor by taky šel… a nebo dřív Kořenov))))
Samé zásadní uzly. Ještě Šapjane, že.
A Jesenice.
A Brenner.
A všechno, co jste právě vyjmenovali, jsou pohraniční stanice (z toho čtyři slovinské). Rozdíl vidím právě v tom, že Kutná Hora není pohraniční a od doby zadrátování se v síti ČSD/ČD/SŽ(DC) objevil dostatek vícesystémových vozidel, takže kratochvíle s přepřahy AC/DC už snad není potřebná. Historii popsal Romino výše.
To jsem rád. Zrovna náhodou jsem tam letos jel a asi jsem čekal trochu víc. Na druhou stranu se mi líbí spojení motorákem až do centra.
S tou věčnou úvratí…
Kutnohorského oblouku se asi nedočkáme, i když by po vybudování dopravního terminálu u nádraží Kutná Hora město mnoha lidem z regionu velmi usnadnil dojíždění do zaměstnání v Praze a Kolíně.
Dobrý kec… v Hoře je největší aglomerace sídliště Šipší, odkud je to slušná procházka k nejbližšímu vlaku, z vesnic jezdí téměř všichni autem, protože veřejná doprava je postavena, jak je a v Kolíně je to do fabrik rovněž pořádný kus cesty. Nikdo 3x přestupovat nebude. Velké parkoviště u hlavního je třeba a posílit rychlíky ve vhodných časových polohách (nedávno zavedené Sp jezdí v řadě časů prázdné, proč asi…).
Reálně, Šipší má méně obyvatel, než Hlouška. Samozřejmě, Hlouška je roztažená až nahoru ke hřbitovu, ale větší část je relativně blízko nádraží město. Do centra Prahy to je nyní na 1 přestup, tedy na hlavním. Sp jezdí prázdné až v tom posledním úseku, z Prahy do Peček vozí dost lidí. Parkoviště u hlavního chtěli stavět na malínské straně, nevím, jak to nakonec dopadlo, zda se stavět bude. Ale v případě nádraží město jde stále o těch asi 7000 obyvatel, co je má relativně blízko (většina Hloušky, značná část vnitřního města a Karlova), plus především o turisty. Ta snaha přesměrovat regionální… Číst vice »
Takže čas na střídavé ešusy. Termín je daný.
Ešusy tam už ani nezajíždí ne?
Mám pocit, že pár ešůsů tam snad ještě zajíždí, nebo minimálně zajíždělo
Přes Svinibrod, naprd.
Omlouvám se, špatně jsem se podíval do JŘ, jeden Ešus tam zajíždí ráno.
Sama stanice tím posunem styků na širou trať ztratí na svém významu pro nákladní dopravu, čímž pádem ani nebude potřeba tolik kolejí jako dosud.
Také to znamená (kromě dalších „konverzních“ akcí) další důvod pro nákladní dopravce, aby měli zajištěno dost vozidel schopných provozu na obou hlavních českých napěťových soustavách.
Z Bratislavy až do Kutné Hory to vezmou laminátky a v Kutné Hoře se to přinejhorším přepřáhne na trojsystém a hurá do Hamburku. Už ale k tomu nebude potřeba ani posun odrazem ani naftová posunovací lokomotiva. Časem to ty laminátky dovezou až do Děčína, nezadusí-li je ETCS. A šestikoláky holt doslouží v Polsku.
Které šestikoláky? Myslíte tu hrstku, kterou lze na tuzemské trhu tu a tam zahlédnout?
Nebo ty, co už se vrátily z Polska, protože si polák pořídil něco novějšího?
Bože, psssst…!!! Já bych zbytečně Slovinské Železnice raději ani slůvkem nedráždil o potřebě, či nepotřebě, staničních kolejí.
Neztratí, pořád bude právě zde potřeba zavěšovat a odvěšovat postrky. Pokud tím postrkem bude ještě v té době laminátka, tak to manipulaci usnadní.
Jsou v plánech dostatečně dlouhá nástupiště ?
Další stykové stanice jsou kromě Nedakonic také Tábor, tuším i Nové Sedlo a Most.
Pouze Kutná Hora a (v článku chybně nezmíněné) Nedakonice, resp. svým způsobem i Tábor.
V těch severních Čechách jsou tuším styky s důlními drahami 1500 V, klasicky s neutrálním polem.
Tak pojámat Tábor jako stykovou stanici mezi 1,5 a 25 KV je opravdu netradiční myšlenka.
Třikát hurá! Jednak zmizí styk ze stanice. Druhak za 740 metrů dlouhé koleje pro nákladní vlaky. A za třetí … no to asi až to bude hotové.
Teď už by jenom bylo skvělé, kdyby si na to dokázali vydělat sami a nebyli černou dírou na peníze daňových poplatníků.
Výborně, takže 15. září Správa železnic vydá tiskovou zprávu a už 18. září je zkopírována na zdopravy.
Perličkou tím pádem je, že ani Dobrá správa neuměla správně uvést, že Kutná Hora rozhodně není jedinou stanicí se stykem (byť jen těch „hlavních dvou“) napěťových soustav v rámci území České republiky. 🙂
Malý detail, styk soustav je také ve stanici Nedakonice, která se ale v praxi k přepřahání prakticky nevyužívá.
Používá, všechna hv musí přepínat
Ale používá. I když ne tolik jako Hora…
Pokud vím bylo období kdy se tam vůbec nepřepřahalo, ale s expanzí soukromníků v nákladní dopravě, co jsou rádi že seženou aspoň jednosystémové lokomotivy, se zase přepřahat začalo. Není ten rozdíl v tom, že stanice Kutná Hora se dá přepínat, ale v Nedakonicích je styk na pevném místě?
Ani v Kutné Hoře se nedá přepínat – rozdíl je v tom, že KH byla dříve než dvousystémové stroje a na Ferdinandku už byly předem dodány dvousystémové lokomotivy, no ale styk se pro sichr udělal v co nejjednodušší stanici (byl to vlastně druhý styk v republice, a všechno ostatní už se dělá na širé trati), no a pak se to začalo hodit soukromníkům. Na tu Kutnohorku ani nebyly později dodány dvousystémové lokomotivy (když už všude jinde jezdily), jen pár symbolických kusů do dep Nymburk a Jihlava.
Co v Kutné Hoře posunout peróny o 400 metrů až někam k Vrchlici, aby se od Prahy dalo jet do Kutné Hory města jen s jednou úvratí?
Nádraží je tady stejně v polích za městem, takže posun stejně nevadí.
Oprava, ne s jednou úvratí, ale s jedním zastavením.
A co ti, kteří pokračují pěšky do přilehlé zástavby? Do města můžete též popojet autobusem, ten byste honil do polí. A to jen kvůli neschopnosti SŽDC postavit kus nové koleje třeba právě teď, v rámci přestavby stanice…
Plánuje se do města jezdit bez úvrati a elektricky. Ale zatím jenom plánuje.
Plánujeme, hudba budoucnosti, v příštím desetiletí, chiméra, … Naše oblíbená klišé.
Kutná Hora hl.n – Kutná Hora /město/ a bez úvrati? Za další 2-3 miliardy? Možná, snad. Uvidíme. Budeme přemýšlet.
Skvělý Správný Sudop Rozhodně s něčím zajímavým přijde. 😉
Takže prý za 5 miliard.
Za to dvojkolejně, mimoúrovňově, na 25kV. A nádraží KH město, bude jako bahnhof Horrem nebo Lutherstadt-Wittenberg. Nové, čisté a v energeticky pasivním standardu. 🙂
A vlaky samozřejmě jen fungl nové patráky od Škodovky. 🙂
EU/Oslíčku otřes se.
🙂
Proč jen to dělat tak drahé…
No přece aby zbylo za nehty. To dá rozum. 🙂
Můj oblíbený termín z toto ranku je „výhledově“. 😁
Zapomněl jsem na něj jak na smrt!
Je to 3. na řadě. Hned po trati na letiště a přeložení nádraží v Brně. Tedy relativně brzo (z geologického hlediska).
No právě, proč se to nedělá najednou a styk soustav se nepřesune naopak k žst. Církvice? Pak by mohly jezdit ešusy až do KH m.
A proč to neposunout za Čáslav mohlo by to jezdit, až do Čáslavi.
Souhlasím, posun styků přinese Kutné Hoře samé nevýhody, už sem nebudou smět stejnosměrné mašiny v osobní i nákladní dopravě. Spíš bych udělal konverzi úseku KH-Čáslav na stejnosměr, aby tam mohly zajíždět Os a Sp z Prahy.
Ale ony tam můžou jezdit Sp z Prahy stejně jako jezdí do Olbramovic. No a osobákem by z Prahy do Čáslavi jel leda masochista, ani do té Kutné Hory jich nezajíždí zrovna moc.
Skvělý nápad na další konzervaci nevyhovujícího stejnosměru.
A co takhle udělat konverzi na dopravce, který umí jezdit pod oběma soustavami, hm?