Správa železnic postaví u Nedakonic za více než miliardu novou napájecí stanici
Nová TNS v úseku Nedakonice - Říkovice. Foto: Elektrizace železnic

Nová TNS má sloužit i pro napájení dalších tratí, kde se teprve chystá elektrizace.
Vždyt se nedávno kvůli změně na AC likvidovala DC měnírna, nové VVN pole, a navíc co argumentace s napájením Luhačovic, vždyť je to 46 km, totéž Bylnice. SŽ je díra na peníze.
A výkonově to bude do Luhačovic stačit, když to má obsloužit ještě dvě ramena a možná i Zlín?
Netušíte někdo, zda současná TNS je už na hraně a potřebuje posilu?
Protože SŽ plánuje a stále odsouvá výstavbu TNS Břeclav (nyní v mapě roky 2026-30), kde uvádí, že ta současná už pracuje na hraně… (omezuje už provoz?) Přitom projektant TNS byl už vysoutěžen před pár lety. Nebo je nutné kvůli jednotné fázi i opravit vlastní “dráty” a odsouvají to spolu s rekonstrukcí Břeclav – Rakvice na 200 km/hod? (v mapě roky 2028-30). Díky!
Bude mít větší kapacitu, jelikož bude v budoucnu napájet i další tratě. A ano, ta břeclavská je na výkonnostním limitu, takže podobný případ. Jinak žádné „opravy“ drátů nejsou kvůli jednotné fázi třeba, jednotná fáze tam prostě buď je nebo není.
Díky. Pak nechápu, proč řeší dřív Nedakonice, která bude “v budoucnu” napájet další tratě, když Břeclav je na hraně teď…
Když si rozkliknu tu smlouvu, tak tam vidím položky rozpočtu:
PS 12-03-36 TNS Nedakonice, transformátory vvn/vn pro trakční měniče – 34 850 900 Kč
PS 12-03-37 TNS Nedakonice, technologie trakčních měničů – 32 498 900 Kč
PS 19-03-41 TNS Nedakonice, vazba měničů – 2 608 650 Kč.
Poněkud níže výslovně:
„Ostatní technologická zařízení
Technologie statických frekvenčních měničů (SFC) bude v souladu s Technickou specifikací statického frekvenčního měniče (SFC), viz příloha 8.1.2 těchto ZTP.“
Proč se tedy níže v diskusi objevuje, že to SFC být nemá?
Asi agentura JPP.
Jak píšeš, bude to pokračování jednotné fáze z Rikovic až do Břeclavi. A začíná se projektovat na Brno. Holt jednostranné napájení už natáhne.
Asi. Občas je touha být zajímavý zjevně nad snahu nepsat blbosti. 🙂 Každopádně pokud tomu někdo blíže rozumí, měl bych dotaz: Těch výše zmíněných cca 70 milionů jsou ty „velké prachy“ za tuto technologii, nebo je většina (rozdílu oproti klasice) ukryta v jiných položkách? Jinak k tomu „pokračování na Brno“ – asi by bylo dobře udělat nějakou koncepci nejprve nějakých ostrovů kolem větších uzlů. Jinak řečeno, vypínačka na lokálním vrcholu širé tratě u Popic ničemu až tak nevadí, zato ty Modřice v místě rozjíždění/brzdění úplně všeho silně, stejně jako třeba Hády, Blansko, Letovice a už vůbec nemluvím o vysočinské magistrále.… Číst vice »
Ten trojúhelník má být prostě ověřovací provoz SFC. No a ty vypínačky, prostě se postavily tam, kde to energeticky vychází a ne tam, kde to dopravně nevadí. Stejně tak napájecí stanice se musí budovat tam, kde je schůdné připojení k distribuční soustavě a ne tam, kde by to bylo pro železnici ideální.
Můžu se zeptat, před několika lety se investovalo do TNS Nedakonice nemálou finanční částku, bylo to do jiného objektu?
Ne, stejného. Stejně jako SpS Rohatec prošla cca 3-4 roky zpět rekonstrukcí.
Bude to připravené na jednotnou fázi?
To je úplně první věc, co mě napadla.
Mají vyzkoušeno, že to funguje ale obávám se, že i přesto zvítězí §1, nikdy se to tak nedělalo.
Jinak „příprava“ na jednotnou fázi se neprovádí, buď tam je nebo není.
Tady to vůbec není o §1, ale o tom, že SFC napáječka stojí mnohonásobně víc než klasická trafačka. Jinak v Nedakonicích jednotné fázi technicky nic nebrání, tu můžou mít i sousední úseky vedle SFC s klasickou trafačkou, se kterou se fáze zesynchronizuje, tzn. až po neutrální pole (vypínačku) u první sousední trafačky.
V planu je SFC Břeclav, takže určitě ano.
SFC určitě ještě nějaké budou, ale ne plošně. Jinak ta Břeclav už je definitivní?
Že jsou drahé je možné, ale v dnešní době by se u takto dlouhodobých zařízení mělo vždy brát to technologicky nejvyspělejší co trh nabízí a ne to nejlevnější.
No hlavně to musíte ekonomicky zdůvodnit, jelikož utrácíte peníze daňových poplatníků. A rozdíl mezi trafačkou a SFC je i více než pětinásobný.
Taky jde o to, jaký výkon dovolí distribuce odebírat v asymetrickém režimu.
To taky, ale tohle u nás naštěstí nebývá limitující. Zaprvé to umíme dobře spočítat a za druhé je naše distribuční síť dostatečně „robustní“. Viz. velmi vysoký výkon napáječek (Plzeň, Mýto, Břeclav a mnoho dalších).
SFC napáječka je už nyní v Otrokovicích ne? Proto je v Nedakonicích trvalá stahovačka a v Otrokovicích podmíněna stahovačka.
Ano, je. Už výše jsem psal, že SFC se technicky může zesynchronizovat i se sousední trafačkou, což se tady ještě nestalo a v Nedakonicích se tudíž stahuje (tak trochu zbytečně).
Ta synchronizace je problém, protože na tom úseku se počítá s celou řadou možných scénářů při výpadku Říkovic nebo Otrokovic, kdy by bylo nutno z Nedakonic napájet „vše okolo“ – viz níže: TT Nedakonice • napájí jednostranně po SpS Rohatec • napájí jednostranně po neutrální pole před Otrokovicemi TT Otrokovice • napájí jednostranně úsek Otrokovice – Říkovice • napájí jednostranně úsek Otrokovice – Vizovice TT Říkovice • mimo provoz Kdyby vypadly Otrokovice, tam samotné Řikovice nestačí, protože celý úsek by měl u Nedakonic pouhých U = 21,1 kV a to je málo. Proto tam musí být ta přemostitelná neutrální pole… Číst vice »
Proč je to tak drahé? Protože může! U nás rekonstruovala obec dvě učebny základní školy za více než 11 mil. Kč. Předražené na první pohled. Na ten druhý, podrobnější, bylo možno zjistit, že jednotlivé položky byly předražené 3-5x oproti normálním tržním cenám. Ale nikoho to nezajímá. Proč? Protože se jednalo o dotační titul MMR, ve kterém se prostě muselo těch pár vládou schválených miliard utratit. A tady? Doslova blbá trafostanice za neuvěřitelných 1,5 miliardy Kč a Ministerstvo dopravy se tím ještě veřejně chlubí? Nejen na tomto případu je jasně vidět, jak lidé (voliči) absolutně ztratili realitu ve věci skutečných hodnot… Číst vice »
A opravdu to bude blbá trafostanice? V roce 2025 bych místo blbé trafostanice očekával AC měnírnu, která výhledově umožní přejít na jednotnou fázi na celé železnici.
Posoudit přiměřenost Investice tohoto typu volič nemůže a nikdy nemohl, nemá k tomu předpoklady. To by měla řešit hospodářská soutěž, ale ta se ve skoromonopolním drážním rybníčku moc nekoná.
A kde ta hranice voličské posouditelnosti investice tedy leží?
V oblasti, ve které se konkrétní volič pohybuje. Jsou mezi námi tací, kteří nezvládnou rozumně hospodařit ani se svým měsíčním příjmem. Většina z nás učinila největší životní investici při nákupu nemovitosti k bydlení a pokud člověk nějak průběžně sleduje trh, je schopen posoudit, jestli cena X za byt Y je přiměřená. Ale posoudit náklady na stavbu mostu? Na nákup stíhačky? Na opravu operačního sálu? Bez šance. A bylo to tak vždy, není to výsada dnešní doby.
To je přesně to, čím se voliči oblbují: tomu nerozumíte, to je moc složité atd. No a potom se ten volič na první stránce Blesku dočte, jaké úplatky létaly kolem „hloupého“ Motola, protože těm cenám za veřejné zakázky nikdo nevěnoval pozornost. A stráááášně se tomu diví a nadává na vše a všechny kolem sebe. Každá stavba, i most, nakonec končí u ceny betonu, armovacího železa a lidské práce. V její knize Atomová bába (str. 53) tvrdí Dana Drábová, že „Velkou část nákladů (výstavby jaderného bloku), zhruba třetinu, tvoří beton“. A tuhle nehoráznost nechali oba pánové, kteří s ní rozhovor vedli,… Číst vice »
A těch 6000 kč je i s prací?
Nemá prostě „beton“ být zjednodušení pro hrubá stavba bez technologií?
Samozřejmě že se ve výroku jedná jen o stavební část, resp. o hrubou stavbu bez TZB.
Dále pak cenu tvoří technologická zařízení (reaktor, turbína, potrubí, elektro, řízení, bezpečnost,…..).
A nezapomeňte připočíst všechny papíry a razítka, to je taky pořádná pálka.
A propos co to pořád mektáte o voličích? Toto je zájmem a odpovědností státu, tedy všech, včetně těch co nevolí nebo volit nemohou, třeba kvůli limitu pro aktivní volební právo.
Pokud víte, že je to předražené, tak podejte trestní oznámení.
Podle jakého paragrafu TZ?
Podle zadneho.
TO zadne specifikace paragrafu a odstavce ci konkretniho trestniho cinu vubec nemusi obsahovat. to urci nasledne vysetrovani.
Co ale musi obsahovat, tak musi obsahovat informace, ktere vas vedou k presvedceni, ze je stavba predrazena. Nestaci tam napsat „je predrazena“, bez jakychkoli dalsich informaci a argumentu.
Takze ano – pokud jste presvedcen, ze je predrazena, tak to TO podejte. nic vam v tom nebrani – staci zajit na nejblizssi pobocku policie ci nejblizsi statni zastupitelstvi.
TO jsem za svůj život již bohužel podal dost; jejich právní náležitosti znám velmi dobře. Jen netuším, co by Policie měla vyšetřovat, když „předražená zakázka“ v tomto státě není přečinem. Byla cena na rekonstrukci ZŠ nejnižší ze všech nabídek? Byla. Proběhlo VŘ dle zákona? Oficiálně ano.Tak co chcete vyšetřovat a soudit? A stejné to je i u této napájecí stanice. Prostudujte si rozhodnutí soudů, jak rozhodují v podobných případech. Na začátek doporučuji kauzu Michala Pobuckého a jeho boys, který jako primátor Frýdku Místku nechal čistit tamní příkopy za několikrát předraženou cenu. Výsledek – dle soudů se nic nestalo, protože se… Číst vice »
predrazena zakazka sice neni samo o sobe nic – o tom zadna.
ale vzhledem k tomu, jak jste to tu prezentoval, clovek mel pocit, ze jste presvedcen o tom, ze tam probehly nejake uplatky, dohody na pozadi, apod.
A ty uz trestne jsou.
Takze pokud mate podezreni, podejte TO, a nepindejte v diskusich.
Buďte té lásky, prostudujte si dostupné materiály k případu Pobucký a teprve potom mne a ostatní čtenáře tady poučujte o tom, co v tomto státě je a není trestné v případě veřejných zakázek.
Děkuji.
To je úplně fuk, dojděte na OČTŘ a vysvětlete jaký máte problém, jak jste k tomu došel, jaké požadujete aby si OČTŘ opatřili důkazy a všechno další co by mohlo pomoci, ostatní včetně kvalifikace (tedy podřazení pod paragraf a jeho skutkovou podstatu) je jejich práce. Takže místo plkání konejte.
Já teda, jako volič, očividně ztratil realitu, protože absolutně nedokáži posoudit, zda je to předražené. A už vůbec ne „na první pohled“. Jednoduše netuším, kolik taková napájecí stanice má stát, co všechno v ní je, co to má dělat, jaká je situace na trhu… apod.
Ale vy jako volič, který očividně neztratil realitu, to poznáte hned z nadpisu.
Považuji se za běžného voliče a opravdu nedokážu posoudit, kolik můžou stát technologické celky pro TNS, ani řádově. Navíc není známo, co to má všechno umět. Já si nedělám iluze, vzhledem ke stavu konkurenčního prostředí v železniční výstavbě, ale ta vaše analogie s 2 místnostmi ve škole (které dokáže plusminusšpyrytus posoudit spousta lidí) je zcela mimo.
Ja bych rekl, ze cena je podstrelena. Dnes se osazuji menice 3FAC – DC – 1FAC, ktere symetricky zatezuji 3F soustavu a umi do ni i zpet z 1F symetricky rekuperovat. A ty stoji raketu. Doporucuji exkurzi do Otrokovic, kde jiz jsou takove menice osazeny.
SFC měniče jsou pouze ve dvou napáječkách a to Otrokovice a Říkovice, kde byly postaveny v rámci konverze Ferdinandky. A vůbec není jisté, jestli se s nimi bude pokračovat, poněvadž náklady na ně jsou oproti klasickým trafačkám více než astronomické.
Cena SFC hází vidle například i do ekonomiky konverze, nicméně se s nimi pokračovat bude muset (např. Nezamyslice, Brno-Černovice), a to proto, že nesymetrické trafačky narážejí na limity distribuční soustavy. Spíš je trochu neznámá životnost polovodičových prvků v SFC, která určitě nedosáhne životnosti a účinnosti prosté trafačky.
No a ve Švýcarsku kvůli ceně stavějí měniče bez rekuperace.
Založte firmu na stavbu levných trafostanic z kalamitního smrku. Jistě pak v soutěži uspějete a SŹ ušetří…