Správa železnic postaví u Nedakonic za více než miliardu novou napájecí stanici
Nová TNS v úseku Nedakonice - Říkovice. Foto: Elektrizace železnic

Nová TNS má sloužit i pro napájení dalších tratí, kde se teprve chystá elektrizace.
Netušíte někdo, zda současná TNS je už na hraně a potřebuje posilu?
Protože SŽ plánuje a stále odsouvá výstavbu TNS Břeclav (nyní v mapě roky 2026-30), kde uvádí, že ta současná už pracuje na hraně… (omezuje už provoz?) Přitom projektant TNS byl už vysoutěžen před pár lety. Nebo je nutné kvůli jednotné fázi i opravit vlastní “dráty” a odsouvají to spolu s rekonstrukcí Břeclav – Rakvice na 200 km/hod? (v mapě roky 2028-30). Díky!
Když si rozkliknu tu smlouvu, tak tam vidím položky rozpočtu:
PS 12-03-36 TNS Nedakonice, transformátory vvn/vn pro trakční měniče – 34 850 900 Kč
PS 12-03-37 TNS Nedakonice, technologie trakčních měničů – 32 498 900 Kč
PS 19-03-41 TNS Nedakonice, vazba měničů – 2 608 650 Kč.
Poněkud níže výslovně:
„Ostatní technologická zařízení
Technologie statických frekvenčních měničů (SFC) bude v souladu s Technickou specifikací statického frekvenčního měniče (SFC), viz příloha 8.1.2 těchto ZTP.“
Proč se tedy níže v diskusi objevuje, že to SFC být nemá?
Můžu se zeptat, před několika lety se investovalo do TNS Nedakonice nemálou finanční částku, bylo to do jiného objektu?
Ne, stejného. Stejně jako SpS Rohatec prošla cca 3-4 roky zpět rekonstrukcí.
Bude to připravené na jednotnou fázi?
To je úplně první věc, co mě napadla.
Mají vyzkoušeno, že to funguje ale obávám se, že i přesto zvítězí §1, nikdy se to tak nedělalo.
Jinak „příprava“ na jednotnou fázi se neprovádí, buď tam je nebo není.
Tady to vůbec není o §1, ale o tom, že SFC napáječka stojí mnohonásobně víc než klasická trafačka. Jinak v Nedakonicích jednotné fázi technicky nic nebrání, tu můžou mít i sousední úseky vedle SFC s klasickou trafačkou, se kterou se fáze zesynchronizuje, tzn. až po neutrální pole (vypínačku) u první sousední trafačky.
V planu je SFC Břeclav, takže určitě ano.
Že jsou drahé je možné, ale v dnešní době by se u takto dlouhodobých zařízení mělo vždy brát to technologicky nejvyspělejší co trh nabízí a ne to nejlevnější.
Proč je to tak drahé? Protože může! U nás rekonstruovala obec dvě učebny základní školy za více než 11 mil. Kč. Předražené na první pohled. Na ten druhý, podrobnější, bylo možno zjistit, že jednotlivé položky byly předražené 3-5x oproti normálním tržním cenám. Ale nikoho to nezajímá. Proč? Protože se jednalo o dotační titul MMR, ve kterém se prostě muselo těch pár vládou schválených miliard utratit. A tady? Doslova blbá trafostanice za neuvěřitelných 1,5 miliardy Kč a Ministerstvo dopravy se tím ještě veřejně chlubí? Nejen na tomto případu je jasně vidět, jak lidé (voliči) absolutně ztratili realitu ve věci skutečných hodnot… Číst vice »
A opravdu to bude blbá trafostanice? V roce 2025 bych místo blbé trafostanice očekával AC měnírnu, která výhledově umožní přejít na jednotnou fázi na celé železnici.
Posoudit přiměřenost Investice tohoto typu volič nemůže a nikdy nemohl, nemá k tomu předpoklady. To by měla řešit hospodářská soutěž, ale ta se ve skoromonopolním drážním rybníčku moc nekoná.
A kde ta hranice voličské posouditelnosti investice tedy leží?
V oblasti, ve které se konkrétní volič pohybuje. Jsou mezi námi tací, kteří nezvládnou rozumně hospodařit ani se svým měsíčním příjmem. Většina z nás učinila největší životní investici při nákupu nemovitosti k bydlení a pokud člověk nějak průběžně sleduje trh, je schopen posoudit, jestli cena X za byt Y je přiměřená. Ale posoudit náklady na stavbu mostu? Na nákup stíhačky? Na opravu operačního sálu? Bez šance. A bylo to tak vždy, není to výsada dnešní doby.
To je přesně to, čím se voliči oblbují: tomu nerozumíte, to je moc složité atd. No a potom se ten volič na první stránce Blesku dočte, jaké úplatky létaly kolem „hloupého“ Motola, protože těm cenám za veřejné zakázky nikdo nevěnoval pozornost. A stráááášně se tomu diví a nadává na vše a všechny kolem sebe. Každá stavba, i most, nakonec končí u ceny betonu, armovacího železa a lidské práce. V její knize Atomová bába (str. 53) tvrdí Dana Drábová, že „Velkou část nákladů (výstavby jaderného bloku), zhruba třetinu, tvoří beton“. A tuhle nehoráznost nechali oba pánové, kteří s ní rozhovor vedli,… Číst vice »
A těch 6000 kč je i s prací?
Nemá prostě „beton“ být zjednodušení pro hrubá stavba bez technologií?
A propos co to pořád mektáte o voličích? Toto je zájmem a odpovědností státu, tedy všech, včetně těch co nevolí nebo volit nemohou, třeba kvůli limitu pro aktivní volební právo.
Pokud víte, že je to předražené, tak podejte trestní oznámení.
Podle jakého paragrafu TZ?
Podle zadneho.
TO zadne specifikace paragrafu a odstavce ci konkretniho trestniho cinu vubec nemusi obsahovat. to urci nasledne vysetrovani.
Co ale musi obsahovat, tak musi obsahovat informace, ktere vas vedou k presvedceni, ze je stavba predrazena. Nestaci tam napsat „je predrazena“, bez jakychkoli dalsich informaci a argumentu.
Takze ano – pokud jste presvedcen, ze je predrazena, tak to TO podejte. nic vam v tom nebrani – staci zajit na nejblizssi pobocku policie ci nejblizsi statni zastupitelstvi.
TO jsem za svůj život již bohužel podal dost; jejich právní náležitosti znám velmi dobře. Jen netuším, co by Policie měla vyšetřovat, když „předražená zakázka“ v tomto státě není přečinem. Byla cena na rekonstrukci ZŠ nejnižší ze všech nabídek? Byla. Proběhlo VŘ dle zákona? Oficiálně ano.Tak co chcete vyšetřovat a soudit? A stejné to je i u této napájecí stanice. Prostudujte si rozhodnutí soudů, jak rozhodují v podobných případech. Na začátek doporučuji kauzu Michala Pobuckého a jeho boys, který jako primátor Frýdku Místku nechal čistit tamní příkopy za několikrát předraženou cenu. Výsledek – dle soudů se nic nestalo, protože se… Číst vice »
predrazena zakazka sice neni samo o sobe nic – o tom zadna.
ale vzhledem k tomu, jak jste to tu prezentoval, clovek mel pocit, ze jste presvedcen o tom, ze tam probehly nejake uplatky, dohody na pozadi, apod.
A ty uz trestne jsou.
Takze pokud mate podezreni, podejte TO, a nepindejte v diskusich.
Buďte té lásky, prostudujte si dostupné materiály k případu Pobucký a teprve potom mne a ostatní čtenáře tady poučujte o tom, co v tomto státě je a není trestné v případě veřejných zakázek.
Děkuji.
To je úplně fuk, dojděte na OČTŘ a vysvětlete jaký máte problém, jak jste k tomu došel, jaké požadujete aby si OČTŘ opatřili důkazy a všechno další co by mohlo pomoci, ostatní včetně kvalifikace (tedy podřazení pod paragraf a jeho skutkovou podstatu) je jejich práce. Takže místo plkání konejte.
Já teda, jako volič, očividně ztratil realitu, protože absolutně nedokáži posoudit, zda je to předražené. A už vůbec ne „na první pohled“. Jednoduše netuším, kolik taková napájecí stanice má stát, co všechno v ní je, co to má dělat, jaká je situace na trhu… apod.
Ale vy jako volič, který očividně neztratil realitu, to poznáte hned z nadpisu.
Považuji se za běžného voliče a opravdu nedokážu posoudit, kolik můžou stát technologické celky pro TNS, ani řádově. Navíc není známo, co to má všechno umět. Já si nedělám iluze, vzhledem ke stavu konkurenčního prostředí v železniční výstavbě, ale ta vaše analogie s 2 místnostmi ve škole (které dokáže plusminusšpyrytus posoudit spousta lidí) je zcela mimo.
Ja bych rekl, ze cena je podstrelena. Dnes se osazuji menice 3FAC – DC – 1FAC, ktere symetricky zatezuji 3F soustavu a umi do ni i zpet z 1F symetricky rekuperovat. A ty stoji raketu. Doporucuji exkurzi do Otrokovic, kde jiz jsou takove menice osazeny.
SFC měniče jsou pouze ve dvou napáječkách a to Otrokovice a Říkovice, kde byly postaveny v rámci konverze Ferdinandky. A vůbec není jisté, jestli se s nimi bude pokračovat, poněvadž náklady na ně jsou oproti klasickým trafačkám více než astronomické.
Založte firmu na stavbu levných trafostanic z kalamitního smrku. Jistě pak v soutěži uspějete a SŹ ušetří…