Správa železnic poslala u Prahy dva vlaky proti sobě, zůstaly 30 metrů od sebe

Současná úrovňová nástupiště ve Mstěticích nahradí jedno ostrovní. Pramen: Správa železnicSoučasná úrovňová nástupiště ve Mstěticích nahradí jedno ostrovní. Pramen: Správa železnic

Provoz ve stanici Mstětice je zastaven, proběhla evakuace cestujících.

Odebírat
Upozornit na
guest
90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MajsterN

Indické řízení provozu to je.

Patrik

Zdá se, že panu Sůrovi ta SŽ nějak leží v žaludku…
Takže už jen nadpis „Správa železnic poslala….“ – jistě, MU způsobila celá firma, jak jinak.
A na konci článku pro změnu, že zatímco na strojvedoucí se stát zaměřil, tak výpravčímu se nic nestane… Tak určitě – vůbec nebude sundanej, vůbec nepůjde na psychotesty, ani na přezkoušky, ale bude se dělat jakoby nic.
A pokud už chcete něco srovnávat, tak by to též chtělo porovnat množství MU za rok, které způsobí někdo například projetím navestidla, nestažením sběrače, apod a kolik jich na druhé straně způsobí někdo z řízení provozu.

Aaabbb

Na jednu máte pravdu, na druhou stranu ale věci typu MLS (monitoring licencí) nebo sankční systém strojvedoucích se týkají jen strojvedoucích. Když pochybí strojvedoucí, typicky projede návěstidlo zakazující jízdu, hrozí mu kromě postihu od zaměstnavatele i postih ve správním řízení u Drážního úřadu. Vypravčí nebo signalista to tak nemá. Tam nic takového není. Samozřejmě (to platí pro všechny) dokud to nepřekročí hranice trestného činu.

Antonín

Na této trati jezdím málo, ale většina tratí okolo Prahy, zvláště hlavních neřídí už výpravčí, ale je řízena dálkově z dispečinku, podobně jako letecký provoz, odkud dostává pokyn strojvedoucí k odjezdu, který předá vlakvedoucímu, který vlak „odmávne“.

Juraj

Hele, nejspíš mi něco uniká, ale docela mě zneklidňuje, jak běžné je používání PN. Vždycky mi přišlo, že to zcela neguje funkci nějakého zabezpečení, protože vlastně říkáme „ignoruj, co tam svítí, a nějak se to vyřeší“.

Maj to jinde v zahraničí stejně? Nevyžaduje se aspoň potvrzení přes vysílačku?

Jenda

Zabezpečený to je právě tou PN. Protože ten kdo jede kolem ní, tak ví, že něco neni standardní a má počítat s tim, že jede klidně na obsazenou kolej a je tam max 40 rychlost a jízda podle rozhledu, tedy může jet klidně 5km/h a pičovat si u PC může kdo chce a jak chce, že to trvá.

Brzda dopravy

Jediná věc, která je tam zabezpečená je ta, že se dobrá správa a obsluha PN zbavuje veškeré odpovědnosti a informuje nás o tom, že alespoň funguje napájení bílé žárovky na návěstidle…

Filip Jirsák

Jenomže zrovna v tomhle případě to skončilo dobře jenom náhodou, ne díky PN. Protože pokud musí strojvedoucí očekávat překážku (nevím, zda to byl tenhle případ), musí očekávat stojící překážku nebo překážku jedoucí jeho směrem, nikoli protijedoucí překážku.

Grzegorz

Například v Polsce musí výpravčí udat důvod PN.
Jinak by strojvedoucí neměl pokračovat.

Tomáš Záruba

Kdybyste viděl, jak to chodilo po povodních 2002 v Ražicích… Tuším asi 3 roky?

Michal Němčanský

V Německu je Zs1 Ersatzsignal tři bílá světýlka do trojůhelníku (což je i u nás ještě na některých mechanikách a dost možná to máme od těch němců) nebo bliká taky bílá to jsou ex DDR Hl návěstidla nebo nová Ks. Ve Švýcarsku bliká červená nebo svítí takový Hilfssignal.

Brzda dopravy

To je ale mrzení na dobré správě, pitomých 30 metrů a mohl to mít zase na triku nějaký zlotřilý fíra, který nemyslí na nic jiného, než že chce projíždět návěstidla…

Sice jsme použili zaklínadlo přivolávací návěst alias univerzální dědic veškeré odpovědnosti, ale zjevně to nestačilo.

Tak tedy budeme muset strčit do těch předpisů nějakou další kličku, třeba jako povinný dotaz strojvedoucího, jestli PN platí pro něj, jestli to náhodou není postavené na obsazenou kolej a zápis do deníku PN se dvěma průpisy…

Petr

No nejhorší je, že se nenašel nikdo v okolí, kdo by nadejchal. Hodilo by se to na alkohol a bylo by…

Petr Šimral

Je v použití zcela běžně, to už psali předřečníci. U nás v Praze Uhřiněvsi na koleji 103 umožňuje, aby si strojvedoucí v klidu dobíral písek a za něj přijel vlak, který pak bude zpracován v terminálu.

MilanSima

Před časem jsem zjistil, že existuje návěst Jízda podle rozhledových poměrů, díky které strojvedoucí při jízdě na obsazenou kolej nemusí být spraven rozkazem. Ví někdo zasvěcený, jak moc se tato návěst používá v praxi? Nebo zda se ve stanicích s modernizovaným zabzař už „instaluje“ pravidelně?

Dejv

Je pravdou, že navést existuje, ale používá se opravdu zřídkakdy a hlavně tato návěst přichází do stanice až po rekonstrukci a přechodu na nové zabezpečení.

Kilinger Jaroslav

Používá se úplně běžně, např v Plzni je to u některých vjezdů od Žatce pravidlo. A samozřejmě ani v jiných reko stanicích není nic výjimečného..

vikouš

V Jaroměři se dá tato návěst vidět…při spojování rychlíků

Marty

Úplně normálně se používá a funguje. Ten kdo o tom ví prd by to neměl ani nijak komentovat

Sycek

Dyt on se pta. Tak mu muzete slusne odpovedet.

F. Brabenec

…řekl odborník. 👎

Radim

V Brně na hlavním se používá celkem často

Divák

Ty privolavacky, to je celkem dost riskantní záležitost. Jestli by se nemělo významně omezit jejich používání…

jackbrno

To se omezí těžko. Používá se to jen v případech, kdy nelze jízdu povolit jinak, obvykle z technických důvodů. Např. zabzař nemá informaci o uzavření přejezdu v obvodu stanice nebo při přesměrování na/z nesprávné koleje a podobně. Omezení použití PN by ve spoustě případů znamenalo zbytečně úplné zastavení provozu, přestože k tomu reálně není důvod. Ovšem pokud se už výpravčí rozhodne použít PN, tak by si měl desetkrát důkladně promyslet a ověřit, že cesta je skutečně volná. Je tam ale ještě další stupeň ochrany, že strojvedoucí jede podle rozhledových poměrů a měl by být schopen zastavit před jakoukoliv překážkou.

Karel

Ne. Zastavit musí před kolejovými vozidly , stojícími nebo stejným směrem jedoucími v jeho jízdní cestě. V ostatních případech se o to musí pokusit.

Smutny pohled

Bys pak musel na vše vypisovat rozkaz a trvalo by vše 10x déle.

Brzda dopravy

Proto asi můžeme občas tolerovat nějakou tu mimořádku, která všechno prodlouží 100x déle…

qěcy

A rozkaz zabrání tomu, že postavíš výhybky omylem jinam?

qěcy

Tak například pro pravidelné ježdění na obsazenou by mělo být všude VCRP. Ale to není zadarmo, spíš jde o to, jestli stojí za to mít VCRP ve všech stanicích a třeba i na všechny koleje.
A pokud chcete jet na obsazenou bez VCRP a bez PN, jak to zabezpečíte líp, než na PN?

Jenda

Musim se zastat kolegů s červenou čepicí. Nemyslim si, že by jen tak někdo si namačkával PN a věřim tomu, že nejeden z nich se necítí uplně bezpečně, když to musí použít. Otázkou je, proč je infrastruktura v takovém stavu, že se PN musí použít více, než by bylo dobré.

JirkaM

Může mi někdo vysvětlit proč k mimořádně události nejede drážní inspekce? Jsem ještě do nedávná myslel že to je standardní postup. Takže SŽ pochybí a sami si to vyšetřují? Není to trochu na hlavu?

Martas

Dle mě je to na hlavu. Takovej Boeing styl

Smutny pohled

Co tu chceš řešit? Viník je 100% jasný.

Martin Verner

A příčina taky? Je stoprocentně dané, že tam nemohl být žádný systémový problém, závada, jiná mimořádnost, organizační neřádstvo, cokoli?
On to ten výpravčí asi taky neudělal jen pro své pobavení. Nějaký důvod to mělo. Možná jen osobní nepozornost, ale jen možná.

Ivan_pha

Opravdu? Co když měl špatně rozepsané směny, nebyl dodržena odpočinek a byl unaven?
a takových okolností může být spoustu, takže i když je dotyčný viník, nemusí to znamenat, že byl původce chyby.

Detepak

SŽ vyšetřuje i když projede strojvedoucí červenou. Znám případ, kdy vyšetřovatel řekl, že kdyby SŽ nezanedbala svou povinnost, nestalo by se to, takže je to 59:50. A jak myslíte, že to dopadlo? Hodili to jen na toho strojvedoucího. Jsou zaujatí a neobjektivní. Nikdy nepůjdou sami proti sobě. Ale nevím, proč jim to dopravci žerou.

Roman

Nedošlo ke škodě ani úmrtí

Marana_CZE

„Zatímco se stát v čele s Drážním úřadem v minulosti u mimořádných událostí zaměřil na chyby strojvedoucích a jejich trestání, chyby zaměstnanců Správy železnic neřeší.“ Tak vzhledem k tomu, že ty lidi čeká přezkoušení, kde o tu D-07(08) většinou přijdou, případně i část z těch lidí s tou prací sekne, tak ten mechanismus není moc třeba. Nebo se snad za projetí návěstidla berou licence strojvedoucím? 🙂 Každopádně nemusíte mít obavy pane Sůra stejně jako strojvedoucí neprojedou stůj z nudy v práci, tak to nedělají ani výpravčí, kteří na rozdíl od strojvedoucích přijdou o zkoušky a musí být přezkoušení, tak by… Číst vice »

zwi

Takže přidávat další represe strojvedoucím je v pořádku? Těm stres navíc nevadí.

Marana_CZE

Já vám nevím, jak jste tohle dokázal vymyslet, když v tom textu systém bodů pro strojvedoucí nijak neschvaluji, banaopak ho odsuzuji třeba touto větou „stejně jako strojvedoucí neprojedou stůj z nudy v práci“, čekal jsem že lidem dojde že restriktivní systém nemá smysl v momentě, kdy zdůrazním, že to lidi nedělají úmyslně… Zvláště v kritických situacích kdy je potřeba mít na mysli jiné věci, než to že když to poděláte tak přijdete o práci a možná půjdete do chládku.
Každopádně strojvedoucí nepřijde o licenci, narozdíl od výpravčího co přijde o zkoušky…

Jarmil

Vážená plácačko. Strojvedoucí nepřijde o licenci, přijde o oprávnění. A ty zkoušky má pravidelně také
Než něco napíšete tak si o tom něco zjistěte.
Nebuďte prosím ukřivděný. Je to všude stejné.

Marana_CZE

Kde schvaluji represe pro strojvedoucí? Ba naopak je zhazuji větou o tom, že to nedělají úmyslně a logicky se tedy jedná o zbytečný stres navíc, stejně jako u výpravčích.
V kritických situacích (porucha SZZ, zastavování u stůj) opravdu máte mít na mysli jiné věci, než to že když to poděláte tak půjdete do vězení, přijdete o zkoušky a nejspíše i o práci.

Marana_CZE

A je pak tedy potřeba psát takové věty, když si sám jste vědom špatného nastavení systému? Krom toho, že se toho ještě nějaký iniciativní zaměstnanec chytne…
Nebylo by lepší se zdržet komentáře, případně tedy vysvětlit na základě statistik o MU, že nastavený systém pro strojvedoucí situaci nijak nezlepšil a pravděpodobně by stejně tak škodil u výpravčích.

Honza

Máte špatné informace.Kolekce řešilo OSŽ.Dnes už dávají jen debilníček a tašku.Aliance řeší plat a FKSP.

Jozef Sec

Ale strojvedoucí po projetí návěstidla, jdou taky na prezkousky. Navíc mají peněžní postih od zaměstnavatele, přeřazení na jinou práci a ještě pokutu. U nich stres asi nevadi. To je na vyznamenání.

Pohádkár

Jsem strojvedoucí u soukromého nákladního dopravce. A když u nás člověk projede návěstidlo, tak jde automaticky taky na přezkoušení plus ho čeká “odměna” a na nějaký čas přeřazení na posun z traťového strojvedoucího. A to může projet o pár metrů. Stres je součástí práce na dráze a každý se s ním vypořádává po svém. Stačí zvednout vysílačku v době nějaké výluky v jakékoliv stanici a člověk to hned slyší 😀.

Smutny pohled

Bohužel. Na CDP se bere každý, kdo tam chce. Náročnost a zodpovědnost, vůbec neodpovídají těm penězům, co tam berou. Je to almužna.

Michal M

A co s tím má společného CDP?

Jarmil

Ono občas mu ten pán výpravčí k tomu projetí i pomůže svým chováním..🙈🤪

jackbrno

Strojvedoucí při projetí „stůj“ snad nejdou k přezkoušení? Na to jsi přišel jak? Jo, pokud někde nedobrzdí a proklouže o pár metrů za návěstidlo a nikoho při tom neohrozí, zkouškám se vyhnout může. Ale při rozjetí ze nebo vjetí do stanice proti „stůj“, okamžitě jde k přezkoušení.

Rejpal

Pokud to podělá výpravčí, tak skončí maximálně ve vězení. Pokud to podělá strojvedoucí, tak skončí v rakvi. A nebo to podělá někdo jiný a strojvedoucí skončí v rakvi.

Kilinger Jaroslav

Tak samozřejmě přezkoušení po MU projetí návěstidla čeká každého strojvedoucího taky.
U toho mrdníku SŽ věřím tomu, že se snaží „přikrýt“ průsery vlastních oveček co jen to je možné.
Viz „Berounská“ trať..

Lukáš

To jste dost mimo, kontrolní orgány jsou natěšené na každou pitomost, za kterou by vás mohly buzerovat a trestat.

Killinger Jaroslav

Buzerovat a trestat ano, ale interně a víceméně bez “ ztráty kytičky“ a jen bububu..A minus 200 Kč. Jak se jen naskytne aspoň trochu možnost, hned vykukové od SŽ hledají, jak vinu hodit , aspoň čàstečně na dopravce a vlastní pochybení skrýt. Ono už to začíná u tiskového mluvky ( viz dnes prvotní vyjádření toho Straky nebo Kavky , či kterého ptáka tam teď mají, když Nela asi nemá čas)- strojvedoucí nedovoleně projel návěstidlo… Pak to sice opravil, ale tohle je jejich uvažování, takhle funguje ( a vždy fungovala i za doby unitární železnice) ta slavnà SŽ . Ti lidé… Číst vice »

libcha

Je to vůbec mimořádná událost, když vlak vjel na obsazenou kolej na přivolávačku?

Honnzok

Nebylo, ale teď už je….

praktik

Bývala to MU odjakživa, pokud ten vlak jedoucí na PN nebyl o vjezdu na obsazenou kolej předem zpraven – i když přitom zpraven nebyl, musel ovšem takový vlak počítat s tím, že by mohl vjet na obsazenou kolej. Asi aby v případě maléru bylo vždy možno najít snáze viníka.

Smutny pohled

Bez zpravení nemůžeš vjet na PN na obsazenou.

Ivan_pha

Obsazena sice byla, ale vlakem jedoucím protisměrně.

Ladin

Mě na Novinkách dostalo (teda i zde poslední věta mnohé naznačuje) doslovné vyjádření:

Drážní inspekce na místo vůbec nevyjížděla. „Událostí se zabývá Správa železnic,“ řekl Novinkám mluvčí inspekce Martin Drápal.

zwi

Jste rychlejší, také jsem to sem chtěl poslat. Prostě úplná pohoda dle DI.

Daddy

Tomu nevěřím, to je kampaň

Antos

Pokud ho výpravčí poustel do stanice na privolavacku, nemusel ani vidieť jak jsou postavené výhybky? V každému prípade fíra zastavil v souladu s predpisy.

Petr

Toto musí vědět, pokud ne tak NESMÍ obsloužit Pn.

Smutny pohled

Jak nemusel? On musí vědět, jak to má postavené a pak může dát PN.

jackbrno

Rozhodně musí vědět, že má postavenou a volnou vlakovou cestu. Bez toho prostě nemůže vlak pustit ani na PN

Michal²

Pat a Mat by práci výpravčích a dispečerů na trati 231 a 232 zvládli líp

Petr

Víš jak vypadá prepojování zabzař? Tak nepiš blbiny.

Berta354@centrum.cz

To je každou chvilku. Nedávno to bylo v Děčíně na východě, kdy na desiro ČD najelo desiro LDB.

Patolízal

Zdá se, že centrální dispečerské stanoviště není nejšťastnější řešení.

Tim

Pokud se nic nezměnilo tak ve Mstěticích stále sedí výpravčí, teprve zde probíhá rekonstrukce a po ní teprve nejspíš bude stanice napojena na CDP

noerf

Pokud by to řídili z CDP, tak systém už neumožní nastavit cestu na obsazeno kolej. A pak záleží, zda jaké vypráví obsluhuje zařízení. Co si pamatuji, tak na některých to ještě nedávno vypadalo, jako ve filmu Přednosta stanice a některé byli výrazně modernější.

Z 074

Ježíši! To je zase titulek 🤦‍♂️

Honza

Že?😁😁😁

Vid

Na novinkách je to vyjádření mluvčího Správy železnic o jednu větu delší a tvrdí tam, že Jeden vlak na nádraží v Mstěticích projel návěstidlo a pak ten zbytek, co je i tady v článku. Tak jsem zvědav, jak to bylo.

Strojvudce88

Opravte prosím v prvním odstavci opakované slovní spojení „od sebe“. 🙂

Vid

A nemáte info, jestli to o tom projetém návěstidlo opravdu mluvčí Správy železnic řekl, nebo si jeho vyjádření kolegové na Novinkách upravili?

Přesná citace z Novinek: „Jeden vlak na nádraží v Mstěticích projel návěstidlo a vjel na obsazenou kolej proti druhému vlaku. Zastavily několik desítek metrů od sebe, na místě probíhá evakuace cestujících,“ řekl Novinkám po 19. mluvčí Správy železnice Martin Kavka.

Vid

Díky, tak ze strany Správy železnic tedy vyjádření v pořádku.

Pavel Q

řekl bych, že nevědí, co je to přivolávačka

Novomír

Na novinkách je aktualizace článku:
Jeden vlak na nádraží v Mstěticích projel návěstidlo a vjel na obsazenou kolej proti druhému vlaku. Zastavily několik desítek metrů od sebe, na místě probíhá evakuace cestujících,“ řekl Novinkám kolem 19. hodiny mluvčí Správy železnice Martin Kavka. Později upřesnil. že strojvedoucí návěstidlo neprojel,

David

Aby zase nepřekvapila dechová zkouška u těch strojvedoucích… I když to jde za SZ.

Jirka

Táta po 42,5 letech fíroval. 10 let v důchodu. To že nejezdí ho nemrzí, má pravdu v tom, že dneska je to jinde než za „nej“. Co ho štve je že Praha bude za depo vožralů. Přitom léta nepamatuje, že by kdo z kolegů měl problémy s alkoholem, když už tak to bylo do 0,3 nějaké nevytrávené pivo, příliš rychlý návrat po přípitku z něčí svatby apod….Ale to pendolino a teď ten paňťák…..staří bardi se obrací v hrobě….

Marie

Dechová zkouška je negativní u obou.