Správa železnic opraví část ostravského hlavního nádraží, chystaná modernizace nabírá zpoždění
Oprava povrchu nástupišť na ostravském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Kromě prací na tzv. frýdlantských nástupištích se opravují rovněž nadchody jak k frýdlantským, tak k bohumínským nástupištím.
Máme tomu tedy rozumět tak, že za chvíli budou modernizovat opravené, nebo že ta přestavba uzlu proběhne až za hodně dlouhou dobu? Tj, jako Brněnský hlavák, než tam postaví nové nádraží, tak to zrekonstruované bude zralé na další rekonstrukci.
Dala by se na toto téma uspořádat anketa čtenářů. Já se kloním k vaší možnosti b) – „až za hoodně dlouhou dobu“. Odůvodnění: Z hlediska SŽ je odbavovací hala hlavního nádraží v Ostravě pouhý vedlejší produkt. Pro železniční dopravu v ŽUO je zdaleka důležitější zvýšení kapacity kolejí a příprava na přechod na 25kV. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/11/UzelOV_1.pdf Centrální komise MD studii proveditelnosti pro ŽUO schválila v roce 2017 a SŽ tehdy uváděla termín zahájení akce v roce 2021, dobu trvání 7 let, náklady původně odhadovala jen na ca. 8 mld. Kč. Je rok 2023, Pardubice budou kompletně hotové až příští rok, v pořadí… Číst vice »
A nebylo by nejchytřejší, když by Třebovou rozkopali až 2028, kdy se budou jezdit tak dva roky jednokolejně kolem Pardubic a vlaky z Brna pojedou znovu přes Havlbrod?
No, já nejsem SŽ, ta jistě ví, proč.
Já se pouze mohu laicky domnívat a spekulovat, že např.:
– akce ŽUMun je na rozdíl od ŽUO připravena
– možná je tam tíží stav trolejového vedení, které je na naše poměry zavěšeno docela neobvykle, na bránách
– je tlak různých subjektů na změnu konfigurace některých částí kolejiště v nákladní skupině, umožńující jeho efektivnější využití
– po dokončení této akce by se dalo prohlásit, že souvislý úsek trati z Kolína do Přerova má slušné parametry
Článek je poněkud opožděn. Nadchody už jsou nějaký ten týden hotové.
Ano, vím. Poptával jsem u SŽ nástupiště a nadchody připsali jakou součást, tak jsem to doplnil taky:)
Pokud jste si alespoň jednou přečetl celý článek, zjistíte, že toto není chyba SŽ. SŽ musí v tomto případě čekat na město.
Město určitě nemá vliv na to, že se opravují nástupiště v původní podobě, místo aby je udělali 550mm.
Město ne, ale ten oblouk ve kterém nástupiště jsou tak ano, to by jste tam pak měl minimálně půlmetrovou mezeru mezi nástupní plochou vlaku a peronem.
Jaký má ten oblouk poloměr, že to udělá na 25 dlouhé kruhové výseči půl metru bokem?
Tady to v oblouku šlo… https://mapy.cz/s/kolapuzasu
Podle protichůdných vyjádření obou stran (viz zdejší článek zde z 14.února 2023), zřejmě mezi oběma stranami panuje názorový nesoulad. Ten se může následně promítat i do různých administrativních procedur celé akce, jejichž následkem dochází k odsouvání akce v čase.
Zatím to vypadá, že se to nechá „vyhnít“ a počká se, co přinese čas. Peněz je momentálně málo a možností, kam jinam je vrazit, naopak mnoho.
Tuším, že město po x letech jednání ZP, DUR, DSP vytáhlo že to vlastně chce všechno jinak.
Spíše město pořád neví co chce a SŽ zvolila nejjednodušší variantu. Místo komunikace, dohadování a domlouvání postupu to raději odložili.
A kolik se vlastně těch One ticketů prodalo?
Nejsou peníze. Škoda. Nejlepší by totiž bylo hlavní nádraží zbourat a postavit nové.
Zcela souhlasim…hlavni nadrazi a okoli je ostuda Ostravy ,tam se neustale jen neco lata a nic neni poradne opraveno…ani neverim,ze zacne nejaka rekonstrukce min do roku 2030,furt je kecy,studie a skutek utek….
Ještě bych poprosil ten dřyst o tom vředu města, jak neustále omílte na msstavby.
Az na to,ze na msstavby jsem nic nekomentoval tak dobry no…asi jste dnes vynechal prasky ne?😂😉
Vy jste tam asi nikdy nebyl.
Nebo si to pletete s Brnem nebo Prahou.
Pokud by se někdo vaším návrhem rozhodl doopravdy zabývat, myslíte, že by nenarazil na podobné argumenty, které zazněly u objektů SŽ v Havířově, nebo Vítkovicích? Nejsem místní, a jak tak pozoruji, tak pokud jde řeč o nějakém nádraží v Ostravě, je cestujícími velmi frekventováno spíš nádraží Ostrava-Svinov. Napadají mně otázky: – Do jaké míry je Ostrava-hl.n. doopravdy to „nejhlavnější nádraží“ z hlediska osobní železniční dopravy pro celou aglomeraci? – Je skutečně problémem objekt SŽ Ostrava-hl.n., a nebo má spíš problém (a máslo na hlavě) město Ostrava s tím děsným neupraveným prostorem před hlavním nádražím? Na cizího, který není připraven, to… Číst vice »
Tak Svinov je určite frekventovanějším nádražím, akorát je prostorově již skoro nedostačující, se zapojením VRTky se má vybudovat paté nástupiště, ale víc už se jich tam nevejde. Ten hlavní problém na Svinově je vzdálenost přestupních zastávek. Přeci jen před nádražím je jen bus a mosty jsou dosti daleko, chybí tam ta budova spojující podchod svinovských mostů nějakým pohyblivým chodníkem s perony, popřípadě kdyby tam vedla lávka nad kolejemi s přístupem ke každému nástupišti aby nemusel člověk dolů pod zemy a a nahoru stal by se Svinov opravdu lepším nádražím než Ostrava hlavní, minimálně proto že na přestup nemusíte přes celé… Číst vice »
já si myslim, že je to světový trend, nebo alespoň ve středoevropském měřítku – vzpomeňte si třeba tu procházku na metro Suedtiroller Platz (Jihotyrolské náměstí) ve Vídni z nového hl. n. – to je nekonečná štrapáce bez jakýchkoliv pohyblivých chodníků a bez občerstvení po cestě… To se soudruhum ve Vídni fakt nepovedlo a velmi kazí dojem z té nové stanice… Jak přesně je to v Ostravě nevím – jen si pamatuju, že když jsem prozkoumával Ostravu pomocí MHD – viděl jsem že pod mosty do Poruby vede nějaká železnice a že železniční zastávku to má na úrovni hlavní silnice vedoucí… Číst vice »
Ostrava má máslo na hlavě téměř ve všem významném, co se poslední dobou mělo realizovat a mohlo by přitáhnout turisty. Viz Černá kostka, koncertní síň, mrakodrap. Ale to je na jinou diskuzi na jiném webu.
Obliba Svinova je dána spíše dopravní dostupností pro jednotlivé městské části. Taky záleží, jak chcete to hodnocení, které nádraží má být „hlavní“ měřit. V současnosti je význam Svinova dán stykem dvou tratí Bohumín-Praha a Opava-Č.Těšín. V rámci plánované rekonstrukce spoje Svinovského a Hl.Nádraží a přidání 3 koleje zřejmě dojde k přesměrování části vlaků, které dnes jezdí Polanskou spojkou do Vítkovic spíše na trasu Hl.n., Střed, Kunčice. Spolu s dvojkolejněním trati do FM, která na Hl.n. končí tak význam tohoto nádraží ještě naroste. A mimochodem jde o největší nádraží v ČR (protože nákladní doprava), takže by bylo divné, kdyby nebylo „hlavní“… Číst vice »
V mnohém s vámi lze souhlasit, zejména s možnostmi zvýšení významu OVA-hl.n. po zkapacitnění tratí. Odvozovat ale název osobního nádraží, tak jak to uvádíte vy “ jde o největší nádraží v ČR (protože nákladní doprava)“ mi přijde trochu zvláštní. Protiargument: jaká je nákladní doprava na hlavním nádraží v Praze, nebo Brně?
Hl. nadrazi v Praze a Brne plni pouze funkci osobni dopravy. Nadrazi v Ostrave vedle toho plni i funkci nakladni. To ma za nasledek, ze je asi 10x vetsi rozlohou i poctem koleji nez napr. Praha. Ostrava nema jeden nejdulezitejsi dopravni uzela pri teto velikosti a multifuncnosti je asi logicke, ze v porovnani se Svinovem nese oznaceni Hlavni to nadrazi v Privoze. Nic voc v tom nebude.
mimochodem komunisticti planovaci povazovali za „hlavni“ nadrazi to ve Vitkovicich. Planovali tam vest nejdulezitejsi spoje z Prahy na Slovensko a pred nadrazim dodnes strasi velke tramvajove kolejiste, ktere melo slouzit cestujicim prilehlevo nejvetsiho obvodu Ostrava jih. Jen to nekdo zapomnel rict obcanum a ti hlasovali nohama a jezdili odjinud 😀
Ba právě naopak. 3 koleje mezi Hlavním a Svinovem nemají z přesměrováním spojů nic společného. Tam ta kapacita prostě je potřebná a proto třetí kolej. Na Hlavní od Opavy bude nadále tudy jezdit R27 a R61. Měly by být proložené mezi sebou do přesného intervalu což dnes není. Je zřejmé že spojů pojede více do centra než dnes. Neboť to pravé ta třetí kolej umožní. Úsek Svinov Zábřeh Vítkovice Kunčice posílí o okružní linku S7 až budou BEMU. Výstavba Zábřehu snad bude ruku v ruce s příchodem BEMU. Obě trasy mají svoje cestující a svůj význam si myslím. Přidání spojů… Číst vice »
Tak to je úplně z cesty, a ještě to někteří oplusovali. Pak by muselo být hlavní nádraží v Mariánských Horách, kde vedle smradlavého průmyslu vede 40 souběžných kolejí mezi Svinovem a Hlavním nádražím v Přívoze, a tam odpočívají stovky vagonů na cca 10 neb 15 km čtverečních. . Připomínám jen, na co se tady v článcích neklade malý důraz, že Ostrava je již dnes důležitým tranzitním městem (ne až po VTR), a proto by mě zajímalo, jakým, způsobem bude zabezpečeno, aby vlak mezi Prahou a Slovenskem tam projel 160km/h a jen jednou zastavil. A nestrávili jsme v Ostravě hodinu po… Číst vice »
Ty vagóny tam neodpočívají..jsou tam dvě seřaďovací nádraží Ostrava-Levé a Ostrava-Pravé nádraží…
Zastávky jsou pro lidi. Kdyby tomu bylo jinak, zastavoval by třeba Regiojet jen jednou, ne třikrát.
Zkuste se podívat na mapu. Kdyby všechny čtvrti a města pár km od Ostravy by byla přemístěna do jednoho prostoru a na jejich místech bylo jen pár malých sídel, stačilo by i v Ostravě a okolí jen jedno nádraží a další až po mnoha km ve nejlidnatější vesnici. Jako např. v Brně.
„děsným neupraveným prostorem před hlavním nádražím“
???
Co je tam neupraveného? Ano, centrum města to není, to je dáno historicky.
Parkoviště není oficiální parkoviště nádraží, plocha má být v budoucnu využita, ale zatím to stojí. Mělo tam být muzeum MHD.
Oproti Brnu s hejny bezďáků a cikánů na schodech a v podchodech nádraží, Praha podobně, i když se jich dost odstěhovalo k Andělu, je to civilizované místo.
K mínusářům:
Praha hl.n.
„se tam setkáme se dvěma vrstvami obyvatel: bezdomovci a naprosto vyděšenými turisty.“
Zdroj: https://www.idnes.cz/praha/zpravy/skvrny-a-promeny-krajinar-biolog-jiri-sadlo-lehovec-stvanice.A230413_142945_praha-zpravy_juan/3#space-a
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/skvrny-a-promeny-krajinar-biolog-jiri-sadlo-lehovec-stvanice.A230413_142945_praha-zpravy_juan/3#space-a