egoe-plus
Infrastruktura Železnice

Správa železnic nakoupila u Plasser & Theurer šest vozidel pro dráteníky za 705 milionů korun

Speciální vozidlo MTW 100.013/7. Foto: Správa železnic
Speciální vozidlo MTW 100.013/7. Foto: Správa železnic
Rakouský výrobce má dva a půl roku na dodávku prvního stroje.

Flotilu speciálních vozidel Správy železnic rozšíří šest speciálních hnacích vozidel nezávislé trakce pro kontrolu, údržbu a opravu trakčního vedení.

Zakázku s odhadovanou cenou 645 milionů korun vypsanou v roce 2019 vyhrál rakouský výrobce speciální železniční techniky Plasser & Theurer. Správa železnic za šestici vozidel zaplatí 704,6 milionu korun, jak vyplývá z registru smluv. Jedno vozidlo tak vyjde na více než 117 milionů korun.

Podle smlouvy má výrobce dva a půl roku na dodání prvního vozidla, všechna musí být dodána do 42 měsíců od podpisu. Do jednoho roku musí výrobce předložit projektovou dokumentaci. Správa železnic počítá s umístěním těchto vozidel do Olbramovic, Pardubic, Návsí, Chebu, Břeclavi a Karlštejna.

Správa železnic má od stejného výrobce tři speciální vozidla pro kontrolu, údržbu a opravu trakčního vedení MTW 100.013/7. V roce 2017 šlo o první zahraniční dodávku vozidla speciálně navrženého a vyrobeného pro práce na trakčním vedení na tuzemské síti. Tehdy byla cena podstatně nižší: za tři vozy 176,25 milionu korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bmo

Hm, dřív jsme byli schopní si taková vozidla vyrábět sami…

Jiří Kocurek

Ano, JZD Slušovice například vyrábělo procesory. Co natom, že to byly kopie čipů Intel. Nebo Avia – licenční Renault Saviem. A nesmělo se to říkat.

Zrzek

Zajímavé, že konkrétně u Avie se vepředu na masce psalo licence Saviem. Možná mám ten štítek ještě někde doma.

A. Mikulka

JZD Slušovice samozřejmě PRICESORY nevyrábělo, to bylo mimo schopnosti pana Bitche, jen počítače s nějakým italským či jakým klonem Intelu.
A to, co se nesmělo říkat, měly zpočátku vsechny, později uz jen exportní Avie napsané na masce. Ostuda byla ovšem, že se to vyrábělo prakticky nezměněné po x let – bez serva, bez nastavitelné sedačky řidiče. To byl podobný příběh, jako Dacia 1300. Začínalo se to vyrábět současně s Renaultem 12, tenkrát rozhodně nejmodernější auto v Ostblocku. Ovšem po dvaceti letech Ćeauşescizace to už byla ostuda.

MHD

Spousty modernizací neumožňovala licenční smlouva. Vím o snaze Avie o úpravu ložiska alternátoru, které bylo konstrukčně špatně uložené a kazilo se. Z Francie zamítnuto jako zásah do konstrukce.

Jiří

O Avii se to vědělo, že to je licence Saviem

Georg

asi srovnavate trabanta s mercedesem

Y.K.

Taková opravdu ne.

Dominik

Krátká pracovní plošina a nemožnost práce pod napětím, 2 velké zápory.

Olda

Jestli je to pravda a zřejmě není důvod proč ne, tak se mi nejeví toto VR jako úplně štastné. Tedy, jak kolega zmínil výše, bude se jednat de facto o nový typ, případně tak zásadní přestavbu, že vyžaduje změny v homologacích. Tak pak nechápu, proč není vznesen požadavek na zahrnutí zmíněných záporů, ostatně tak enormní nárust ceny by chtělo, mne nezasvěcenému, blíže osvětlit… Zda-li by se někdo mezi přítomnými našel. Ostatně , člověka by již zajímalo, kdo by mohl být těmi konkurenty ve „výběrku“, protože mne napadá právě tak ten Plasser a …nějak mimo Linec nic. Jistě ETCS je drahý… Číst vice »

Qěcy

ETCS stojí min. 15 mega na vozidlo.

medical_examiner

To je tedy pěkně drahé „bezpečí“, když uváżím, že celá lokomotiva stojí 100 milionů…

Kubrt

Vozy pro práci na trakčním vedení vyrábí i italská firma Tesmec – kupuje je třeba Elektrizace železnic, když zůstaneme v tuzemsku.

Georg

on to nebude uplne novy typ, bude to nejak vychazet z katalogu ci moznosti vyrobce.

Dominik

Za krátkou plošinu může objednavatel, že souhlasil s tak krátkou plošinou. Ale nemožnost práce pod napětím je díky výrobci, protože tuto variantu zamítl, jelikož práce pod napětím se vyskytuje snad jen u nás a na Slovensku a taková vozidla se tedy běžně nevyrábí, tak přímo odmítli se touto variantou zabývat.

Těch záporů má více, ale tyto bych řekl, že jsou nejzásadnější.

Designově to sice nevypadá špatně, ale pro běžnou údržbu by to chtělo něco ve stylu MVTV 2.0 bez zbytečností, jako blokace jízdy s otevřenými dveřmi, apod…

Panto_X

Práce pod napětím je u nás povolena pouze na napěťovém systému 3 000 V DC, na 25 000 V AC 50 Hz nikoliv.

Dominik

Však vím, omlouvám se, že jsem to explicitně nezmínil.
A vzhledem k tomu, že tento stroj se má pohybovat i na stejnosměru, tak to má smysl zmínit.

medical_examiner

Tak se asi zařizují na čistě střídavou budoucnost…😂

A. Mikulka

Na to, jak urputně se v jiných diskusích hádáte, že nejste trafikant, do toho nějak moc vidíte.
A na střídavině se stejně nedá dělat pod napětím.

medical_examiner

Konečně něco konstruktivního…

Georg

zminovane srovnani cen s drivejsim nakupem neni uplne na miste, tato nova dodavka bude jiny model (dokonce tak novy, ze ho musi vyrobce nechat schvalit k provozu v cr).
vozidla z teto dodavky budou taky vybavena etcs, coz drive nebyvalo standardem.

Alibaba

Jak vlastně staré jsou současné vozy? Jsou dělané z vozů 810. Byly vyvíjené a dodávané zároveň od začátku, nebo až na konci po dodání vozů pro osobní dopravu?

Kubrt

Vyráběly se po ukončení výroby „810“. Lze to najít na wiki.

Dominik

Původní MVTV 2.0 (do roku 87 značené jako M153), byly vyráběny v letech 83 až 92, takže jsou o 10 až 20 let mladší oproti původním 810.

Kubrt

Mno, nejmladší MVTV2 je o 20 let mladší, než nejstarší 810. Nejstarší MVTV2 je stejně stará, jako nejmladší 810.

Jiří Kocurek

Jak daleko a vysoko vlasně dosáhne plošina MVTV? Já jen, že ta plošina na hydrulické ruce vypadá, že dosáhne mnohem dál než jen nad střechu vozidla.

vemm

Už někdy v 70-tých letech jejich podbíječky v licenci vyráběla naše firma – MTH Praha(?), která postupně vyráběla a zaváděla do provozu i další nejen licenční, ale i své výrobky pro traťové hospodářství. Tehdejší ČSD měli celostátní působnost, a pro svojí hustou železniční síť se vyplatilo vyrábět vozidla pro údržbu ve „své“ – tuzemské firmě, bez potřeby valut.
Dnes je vše roztříštěné, nelze očekávat větší zakázky. A jistě je výhodnější nakupovat u kováře – než u kováříčka…

Alibaba

Já si myslím, že nejdůležitější pro domácí výrobu bylo „bez potřeby valut“.

Georg

vzhledem k tomu, ze podbijecka je technologicky dost vyzva (ridici system, hydraulika), tak stejne to nejdulezitejsi muselo za valuty dorazit z rakouska…

Jiří Kocurek

V licenci. Takže vývoj nula.

Jan Matoušek

Jsme líní.
Vyvíjíme a reakce jsou ve stylu: „Proč se s tím …, když to můžeme koupit v zahraničí“.

Jsme národ zlodějů.
Vyvineme a vyrobíme a reakce jsou ve stylu: „No jo, ale to je přeci šunt. Vyvinula to ta a ta firma, je to pro ČD, SŽ apod. a určitě je to tunel“.

Jsme chytří a hrdí.
Nakoupíme u renomovaného výrobce v zahraničí a reakce jsou ve stylu: „Proč to nevyvineme a nevyrobíme u nás“.

Nebo jsme prostě jen divní a nevážíme si práce naší ani jiných.

Kubrt

A proto je ČR zemí s nejvyšším podílem průmyslu na HDP.

Jan Matoušek

To sice jsme (věřím ale neověřuji), ale současně je ten průmysl poněkud stereotypní (na což ekonomové dost upozorňují) a s ohledem na možné linie vývoje automobilismu a mobility jako takové je pro mne jeho struktura poněkud zneklidňující.

Georg

linie vyvoje automobilismu ale neznamenaji, ze se nebudou vyrabet auta.

medical_examiner

Budou.
Akorát že některá výhradně na export…

Jan Matoušek

Auta se určitě vyrábět budou. Je ale otázka, zda se automobilky nestanou spíše „dodavateli mobility“, kdy auto zůstane jejich a vy si vhodné auto na určitou dobu objednáte (s řidičem či bez). Výhodou je menší potřeba aut, jejich vyšší časové využití a možnost rychlejší obnovy vozového parku na komunikacích (a z toho plynoucí dnes tak často zmiňovaný ekologický aspekt).

Martin

Hmm, me tedy nejvice zneklidnuji dve veci na prumyslu, rada firem je zavisla na automotive, a ten podil na prumyslu je alarmujici (muze zpusobit lokalni krizi, jako napr. v letech 2008-2012)… a druhy problem je zavislost na subdodavkach a vyrobe – „delnicke“, zde je podil jeste vyssi a napric obory, tedy jsme zavisly na tom, ze nam nekdo praci zada a my to vyrobime, misto abychm my byly tvurci – vyvoj… Celkove kdyz to shrnu, tak nejtypictejsi charakteristikou pro CR je, ze je to vyrobni zavod nejake automobilky. Nemuzu ani prijmout fakt, ze jsme prumyslovou zemi a automobilovou velmoci, pac… Číst vice »

Qěcy

Hm, ať na to. že finálních produktů vyrábíme a hlavně prodáváme i se servisem poměrně málo. A to i máme docela vývoj vlastních výrobků, ovšem nikoliv těch finálních. A vo tom je to s tou montovnou, nízkou produktivitou (přestože efektivita je dost vysoká) a nízkými mzdami.

Martin

Subdodavatelska ekonomika – velky podil vyroby a k nemu maly pomer vyvoje – jeden z nejvyssich odlivu kapitalu mimo CR. S oblibou politici casto vydavaji CR za prummyslovou zemi a stezuji si na odliv dividend a kapitalu, zaroven se chlubi jak dohanime Spanelsko a Italii, ale ve skutecnosti po prepoctu jsme daleko za nimi.

On.

Ale současně máme malou přidanou hodnotu. Vyrábíme uzly,ale konečná montáž výrobků proběhne jinde.

Jiří Kocurek

Říká vám něco firma TYC? Nebo aspoň Robe? Čtete tyto názvy poprvé v životě? Tak se neodvažujte hodnosti průmysl v České republice.

A. Mikulka

Myslíte ty výrobce napodobenin součástek: -D?

Gwann

tak pokud myslíte Strojírnu TYC z mýta, tak s tím 120mio obratem to na kapitány českého průmyslu bohužel nevypadá, velikostí. A i kdyby to byla ta nejinovativnější firma na světě, tak v této velikosti to je o ničem. to bychom potřebovali podobných firem stovky. Nebo svůj Siemens. Ale to tu není a už nikdy nebude, neumíme prodat finální výrobek na západ a vlastně už ani na východ. je u nás jedna světová průmyslová firma – Škoda Auto (a to ještě s výhradami, bez VW by už neexistovala), pár evropsky výrazných a pak už hlavně spousta výrobců komponentů nebo produktů, které… Číst vice »

medvěd

To jsme to dopracovali – pořádný věci musíme nakupovat v cizině.

asdfg

Založte si českou firmu. A celé vozidlo vyprojektujte a stvořte z ryze českých komponentů. Nechte ve firmě pracovat jen lidi z českou státní příslušností. A vozidla nabízejte českým dopravcům.

abc123

Návod na podnikatelskou sebevraždu je to solidní 😀

Qěcy

Tak to není. Ať stvoří komplet vozidlo aspoň průměrně kvalitni a prodá ho i se servisem, lízinkem, a doplňky. Taková firma bude mít nejvyšší produktivitu a přidanou hodnotu.

asdfg

Však se medvěd může snažit. Může mít firmu a nabízet vše od drezíny, přes mandelinku, podbíječku, brusku kolejnic po „nástupce 810″… V tom mu nikdo nebrání.

Roman

A proč ,,nenakupvat“!???Vyvoj,licence,homologace a nahradni dily sou hlavni kriterium téhle volby.Nejedná se o větší počet kusů,jako je nákup vagónů.

Kubrt

Kolik těch mandelinek by se ročně na tuzemském trh uplatnilo? 0,8? Vyvážet by vaše firma samozřejmě nesměla, dle vaší logiky.

Georg

ja jsem z okresu benesov a taky me stve, co vsechno se tam dovazi z jinejch okresu. je to bordel, todlencto.

Vít Jůza

Jméno! Nebuďte slušnej, a řekněte jméno té konkrétní vesničky, která, ó hanba, není soběstačná!

Martin

Podekujte komunismu, vyvoj se temer zastavil, od 90 let nebylo na co navazovat, a uspesne se branime tomu, abychom ziskali zkusenosti ze zemi, kde vyvoj sel dopredu.
Viz projektovani zel. trati, proste sem nepustime cizi firmu a pritom by nam jejich zkusenosti mohli pomoci se posunout dale… totez pr. Skoda Transportation, zakazky pouze domaciho charakteru a kvalita ci technologie nedosahovali konkurence „zapadni vyroby“ az v poslednich letech po akvizicich a zakazkach v zahranici se uci…

none

Ano, jsme stat, kde se misto hlavou pracuje rukama. Ale jak rekl jeden chytry clovek, do svych podniku nepotrebuju lidi s maturitou 😉

Jiří Kocurek

A dělnické pěsti chtějí pozavírat školy a inženýry nahnat k lopatě, aby poznali, co to je práce. Protože vzdělání je zbytečné, chytrý člověk si diferenciální počet odvodí sám.

Martin z topírny

Raději v cizině dobrý, než krámy od našich „jakoby“ výrobců… Třeba Schade Wergel… 🙂

medical_examiner

Ano, protože Scheißewerke Pilsen umí pouze předražené rachotiny…