Správa železnic jde u Vyšehradského mostu hlavou proti zdi. Soutěž může být jen záminkou, říká exnáměstek
Železniční most přes Vltavu ve Výtoni, stav duben 2023. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Ve druhé části rozhovoru bývalý pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr vysvětluje svůj tvrdý postoj ohledně opravy mostu na Výtoni.
Dá se to zrekonstruovat?
Dá, ale bude to šíleně drahý, dlouho to bude trvat a životnosti se moc nepřidá.
Tak my chceme rekonstruovat…
Pan náměstek si muže tu hromadu šrotu odkoupit a dát na svoji zahradu 🙂
Proč mi to připomíná ty, co tak brojili za záchranu obdobných šrotů na Seifertově? A tam už to opravdu vypadalo, že z nich něco někomu spadne na hlavu.
Trvání na rekonstrukci je de facto cestou ke kolapsu železniční dopravy v Praze. Most by měl jít rychle k zemi a náhrada by měla vyrůst co nejdříve. Dost keců.
Nechápu, proč se most nemůže zbourat a namísto něj postavit nový, 3-kolejný. ale vzhledem totožný s tím starým. Žádná architektonická soutěž, protože podmínkou by bylo, že nový most musí vypadat stejně jako ten stávající. Laik se přece podívá a zkonstatuje, že to vypadá pořád stejně, most i celkové panorama. A to snad jde, nebo? V Bratislavě je Starý most zcela nový, ale vypadá pořád stejně, zůstal mu vzhled i charakter, akorát, že nehrozí, že spadne. Teď unese i tramvaje, co předtím nepřicházelo do úvahy. Přestavovalo se za gotiky i za baroka, myslet si, že něco musí být stejné i za… Číst vice »
Statika?
Skoro nikto si nevšimne, že most je širší a polomery oblukov sú trocha väčšie aby to statika zvládla. Ide o všeobecný vzhľad – nikto vás nebude kopať že je niečo o meter väčšie.
Ten most byl projektován a postaven před stopadesáti lety, kdy nejvyšší hmotnost na nápravu byla 14 tun. Dnes se pomalu blížíme ke dvojnásobku. Jak hodlají autoři rekonstrukce zajistit nosnost 25 tun na nápravu pro další fungování? Památková ochrana je trochu mimo mísu, most je účelová dopravní komunikace a její estetická hodnota je jenom jakási přidaná hodnota pro provoz nepodstatná, i když o „kráse“ této příhradové konstrukce bych měl pochybnost.
Asi zbývá jediné řešení: Počkat na dokončení opravy Mostu inteligence, pak dát červený terčík, zhasnout a pozvat brigádníky z Mostu nebo bližšího Kladna. Nebude most, nebude problém, a alespoň bude místo pro stavbu nového.
Sheinherr pri porovnaní budovy na Vyšehrade s Výtoňským mostom zabudol na malý detail. Budova vyšehradského nádraží už svojmu účelu davno neslúži, kdežto most nielenže áno, ale najmä má kľúčový význam pre diaľkovú aj prímestskú najmä osobnú železničnú dopravu na území mesta Prahy.
Díky Bohu, že je Schenherr již jen jedním z bývalých náměstků… Na co sáhl, to zkazil. Viz. Libeňský most. Tento projekt se mu podařilo zpozdit, nikoliv zabít.
Ohledně vhodnosti opravy mostu se Scheinerrem nesouhlasím a radši bych viděl nahrazení mostu novým, nicméně v případě SŽ má pravdu. Tlačit na sílu neprojednatelnou variantu je mrhání energií.
Když chceš jako řádný hospodář vylepšit funkci svého majetku, a pak přijdou aktivisti a nechají tvůj majetek označit jako památku…
Pokud je ten most významná památka, nechť si ho dají do muzea, aby vydržel ještě dalších 300 let a neprší na něj.
Myslím,že to může brzo skončit tím,že bude zakázaný železniční provoz.A to bude teprve veselo a hodně lidí změní názor.Už delší dobu jsem se přes něj bál jezdit a vždy jsem si oddechl když jsem byl z něho pryč.
Tohohle neumětela když i jen vidím, tak mi vstávají všechny chlupy na těle. Doufám, že na věky věků už zmizí v propadlišti dějin.
Článek je hodně jen o chlubení Scheinherra, co vše udělal správně, ale už ne, co se nepovedlo. Odbornost v článku ale chybí.
Tento pán se zaklíná památkovou ochranou a argumentuje „Zahraniční odborníci navrhují, že vnitřek stavby a mostovka se kompletně vymění za nové technologie.“ Co potom zbyde z té památkově chráněné stavby? Tento hybrid už nebude mít s původní stavbou moc společného. Pokud chtějí zachovat památkově chráněnou konstrukci, je jedinou cestou její přesun na jiné místo. Rekonstrukcí vznikne buď replika nebo tento zmiňovaný hybrid. Řetězový most z Podolska byl také před zatopením přenesen na nové místo u obce Stádlec a památková ochrana zůstala zachována.
adamek je proste umanutej a mozna zavola i do nasa, jestli tam nemaji nejaky matros na zachranu te rezave technicke prisernosti.
To bychom ale jako repliku mohli v podstatě považovat i Karlův most…
Dobrá připomínka
A při které rekonstrukci Karlova mostu muselo být vyměněno 70 % jeho konstrukce ihned a zbytek nejpozději do 30 let jako je tomu v případě rekonstrukce mostu na Výtoni.
Most se nikde přesouvat nebudem to je právě ta nejhorší varianta ze všech.
A kudy tedy budou jezdit vlaky až je nebude schopen unést?
Obávám se, že se nakonec stejně bude muset schválit nějaký Lex Železniční most, aby se u klíčových dopravních staveb mohla jednoduše sehnout památková ochrana.
…sejmout…
Přesně tak. A pak se možná budou dogmatičtí památkáři divit. Ne nadarmo máme úsloví jako Pyrrhovo vítězství nebo kdo chce vše, nemá nic. A je trochu paradox, že právě památkáři nejsou schopni se z historie poučit. Ještě pár let to zdržujte a přijde vlna, co smete nejen tenhle most.
Stačilo by takovým stavbám památkovou ochranu nedávat…
Ale on ji již má. Kdyby neplatí ………
Památková ochrana se dá stavbě přidělit i sejmout. Tam problém není. Problém je v nechuti a v neuvědomění si památkářů, že jde o využívanou dopravní stavbu, která by měla co nejlépe sloužit svému účelu. To, že je stavba památkou by nemělo bránit v jejím využívání k účelům, ke kterým byla postavena.
Proč zvláštní zákon? Stačil by pokyn premiéra ministrovi kultury. Sejmutí památkové ochrany je v jeho kompetenci a jeho rozhodnutí je konečné!
Most je majetkem SŽ, nikoliv Prahy. Tak co by se stalo, kdyby SŽ nechala most snést a na jeho místě postavila nový? GŘ SŽ už ustál tolik průšvihů SŽ, tak by snad ustál i toto a nový most by byl na světě. Nebo je to scifi?
V normální zemi by se při tak flagrantním porušení zákonů (snesení památkově chráněného mostu bez povolení a sejmutí památkové ochrany) ze strany státní organizace stalo především to, že by letěl GŘ. A nový by dostal za úkol provést čistku. Myslím, že ani u nás by tohle nemohl manekýn ustát. A pak tu máme ještě trestní zákon: § 229 Zneužívání vlastnictví Kdo poškodí důležitý zájem kulturní, vědecký, na ochraně přírody, krajiny nebo životního prostředí, chráněný jiným právním předpisem, tím, že zničí, poškodí, učiní neupotřebitelnou nebo zašantročí vlastní věc větší hodnoty, která požívá ochrany podle jiného právního předpisu, bude potrestán odnětím svobody… Číst vice »
A teď si představte, že most už nebude z důvodu svého opotřebení schopen sloužit svému účelu. Takže se provoz zastaví a co s tím dál? K čemu potom bude trestní zákoník a památková ochrana? Dokáží ty vlaky udržet nad vodou tak, jako to dokázal most?
Most není majetkem SŽ, ale ČR, čili nás všech. SŽ je jen správcem.
Je majetkem všeho pracujícího lidu.
A vládnoucí strany! Na tu taky nesmíte zapomínat. 🙂 Nebo vládnoucí koalice, když ne strany…
Tyhle hejty ničemu a nikomu nepomohou.
Ta památková ochrana je klatba. Ta se musí zlomit, protože takový konstrukci nepatří. Nejde o architekturu, jen o účelovou konstrukci. To je jako chránit požární schodiště.
Vy jste na to vzdělán, aby jste to dokázal posoudit? Celé soumostí je památkou od r.2004 a žádost na sejmutí této ochrany byla dvakrát zamítnuta Ministerstvem kultury.
Je cosi shnilého na Ministerstvu kultury. železniční most na Výtoni není kultura. Jako není kultura betonové silo, nebo stavební jeřáb.
Technické památky spadají do gesce Ministerstva kultury.
No právě. Není něco podivného na tom, že využívaná dopravní stavba patří do gesce ministerstva kultury?
Kupodivu i požární schodiště může mít památkovou ochranu, je-li ojedinělým dokladem historické konstrukce, tak jako Vyšehradský most 🙁
No to právě není. Ojedinělým. Jde o běžnou příhradovou konstrukci, kterých jsou na tratích desítky. Právě jedna taková „ojedinělá“ byla snesena u Výstaviště v Holešovicích a přijde do muzea. Stejného typu.
Obávám se, že ojedinělost konstrukce Vyšehradského mostu je brána jako celku včetně jedinečného předpolí a širšího okolí z kulturního hlediska.
Nejde o to aby byl v muzeu, hodnotu má ,že doplňuje panorama dané oblasti, kterou ztratí po jakémkoliv přesunutí jinam nebo do muzea, V muzeu stačí fotografie. Brooklynský most také není v muzeu.
Panorama dané oblasti doplňuje obloukový most. Pokud totiž hledíte na panorama, jsem si celkem jist, že z té dálky nezjistíte, že jde o ocelovou nýtovanou konstrukci. Když se na to díváte z blízka, tak ty nýty vidíte, ale pak to zase není tak unikátní stavba, protože to není jediný ocelový nýtovaný most v republice.
Tento most není ojedinělým dokladem historické konstrukce. Je to obyčená prefabrikovanná stavba již v době vzniku zastaralá.
Památkové je chráněné v podstatě panoráma v daném místě, takže jakýkoliv příměr strašně kulhá na obě nohy. UNESCO a já máme na to jiný názor.
> Památkové je chráněné v podstatě panoráma v daném místě
A proto ho nevratně poškodíme novým mostem přilepeným ke stávajícímu a přestavbou památkově chráněných předpolí kvůli napojení kolejí na novém mostě?
O osud mostu jsem se také trochu zajímal. Také zazněl názor, že by bylo vhodné vybudovat nový most tříkolejný a tím zvýšit jeho kapacitu. Ono to má svou logiku. Most z jedné strany navazuje na stanici Praha Smíchov, na opačné straně na výhybnu Praha Vyšehrad, z níž 2 koleje pokračují do Prahy hl. nádraží a 1 kolej do stanice Praha Vršovice.
Předpokládal jsem, že tříkolejný most bude samozřejmostí. Nebo to už není v plánu?
no stale behaji po svete lide jako pan scheinherr…
Tak ona to byla původně nákladní spojovací dráha. Tak byla i svými parametry koncipována a na těch se příliš nezměnilo ani po rozšíření. Zvláštní, že když konečně bylo možné provést Nové spojení tunelovou variantou, všichni jásali, že zmizeli vlaky od žižkovských činžáků a sem do centra města chcete dál přidávat další a další vlaky a nehledá se jiné řešení.
Nový most by o mnoho víc vlaků do Nuselského údolí nepřivedl, ale snížil by hlukovou zátěž ve svém okolí. Ocelový most při průjezdu vlaku drnčí, nový by měl tišší štěrkové lože.
Jaktože ne. Viděl jste ten graf SŽ předpokládaného nárůstu v příštích letech? Řekl bych, že tu dobře někdo manipuluje a kouzlí s čísly, vycucanými z prstu.
Nové řešení je známé. Nové spojení 2 z Hlavního, přes Karlák na Smíchov a do Vršovic, ale to je běh na dlouhou trať. To když bude v roce 2040, tak to bude úspěch.
Je smutné, že vůbec musíme řešit, co má přednost památková ochrana nebo zajištění provozuschopnosti.
Můžeme se tu bavit, že při správné údržbě by ten most byl v jiné kondici, ano bezpochyby, ale žádná údržba z toho neudělá nesmrtelnou věc, jednou to dospěje do bodu, že doslouží a je potřeba nahradit.
Most byl plánovaný s životností 100 let, což znamená, že už skoro o čtvrt století přesluhuje, tudíž své splnil. A pochybuji, že ve světě najdeme most stejně starý, či starší, který by stále snášel plný rozsah dopravního zatížení a ještě by unesl i rozvoj oné dopravy, většinou mají různá omezení.
https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Gate_Bridge
otevreno 1937 ve slannem, vlhkém prostredí … vubec ho už neopravujou a nikdy nedochazelo k dodělávkám aby zvladl rozvoj, a už připravují jeho výměnu …
tyhle velke mosty maji party udrzbaru, ktere je kontinualne meni. velke casti konstrukce uz puvodni nebyvaji (typicky vozovka a to, co je pod ni).
Jenže o tom to je, když je něco památkově cenné a turistický významné. Dvacet let když budete na něco s údržbou kašlat, obzvláště u vody, bude to vypadat podobně.
Jenže ta údržba se do značné míry nedá dohnat zpětně. Vyšehradský most svou památkovou ochranu získal až v době, kdy už na něm byla údržba zanedbaná desítky let.
Na tom není nic smutného. Kdyby památková ochrana neměla přednost, tak vůbec nemusí existovat – jakákoli rekonstrukce by byla bez památkové ochrany levnější. A pokud výjimečně ne, zvolí majitel tu levnější „památeční“ metodu sám od sebe, i bez památkářů. Problém vidím spíš v tom, že od památkářů podle mne nikdy přesvědčivě nezaznělo, proč to má být chráněno. Proč má být chráněna ta současná podoba mostu, proč ne třeba ta, jakou měl jeho předchůdce? Pokud je současný most z památkového hlediska lepší, než byl jeho předchůdce, není možné, že nový most vzešlý z architektonické soutěže bude ještě lepší, než ten současný?… Číst vice »
to je bizardní názor… Anarchie pro všechny nebo pro vybrané … To máme všichni volit „levnější“ variantu, a začít např krást? nebo jenom statni orgány můžou nedobat na zakony?? ten zbytek mate vysvetlen v prohlaseni za kulturni památku… a váš nazor, prohlásit starou podobu mostu ktera se nedochovala za pamatku…. no comment..
Bizarní! Tedy jestli Vám do toho nezafoukal nějaký blizard…
Jste si jist, že reagujete na můj komentář? Protože nic z toho, s čím polemizujete, jsem nenapsal.
Nejlepší by bylo, kdyby jednoho krásného dne zafoukal vítr a ten most spadl sám od sebe.
Pseudoproblém by byl jednou provždy vyřešen.
Ten most by se neměl bourat. A ani rekonstruovat. Nechat tak, až to bude hodně špatné, prostě zavřít. Za pár desítek let spadne tak jako tak.
A těch pár desítek let se bude jezdit jak?
Se prostě jezdit nebude.
Může mi někdo vysvětlit jak opičárna tipu jeden menší most vedle současného nenarusi panoráma?
Proč ten most prostě nevymeni za repliku která bude mít tři koleje
tříkolejná replika ti s velkou pravděpodobností nevyjde staticky.
Třetí kolej i zamýšlený počet vlaků v budoucnu je jen umělá bublina, aby to vyšlo a byl větší tlak na likvidaci. Takový počet vlaků tudy nejezdil ani v době boomu nákladní dopravy před otevřením jižní spojky v 64. A jak ta je dnes využita, to vidíme. I to její tzv.zdvojkolejneni je jen jaksi napůl, protože na Kačerově musí být ostrovní peron a zastávka, i když se staví už metro D a další bude o pár set metrů dál zanedlouho.
Obávám se, že novostavby bydlení v Praze a okolí spolu se zvýšenou hybností budou klást nároky na dopravní infrastrukturu neporovnatelné s boomem nákladní dopravy před otevřením jižní spojky v 64. A jelikož je Praha v jádru „středověké město“, už dnes přetížená silniční doprava zvýšené nároky nevyřeší.
Troufám si tvrdit, že tudy dnes projede mnohem víc vlaků, než před rokem 1964.
V porovnání s dneškem jezdilo tehdy naprosté minimum osobních vlaků. Nějaký čtvrthodinový interval osobáků si tehdy neuměli ani představit. A to tam má ještě přibýt tangenta, kterou si mimochodem vysnil nějaký Scheinherr.
Ve špičkách by to snad mělo být za hodinu 6 os. na Radotín a dál, 1 os. na Zličín a dál, 2 rychlíky na Plzeň/Budějovice. To je 9. Plus to bývaly Vysočiny, Svitavy, Regiojety. Nově tangenta. Takže nějakých 12 vlaků za hodinu. Vlak co 5 minut v každém směru.
Tak nevím do kdy budu číst tyto bludy. To opravdu nemá ani z politiků nikdo jiný názor, než opoziční marťan a dle jeho PR asi spasitel Prahy? Stručná rekapitulace těch mostů. Holka je experiment za nehorázné peníze s neověřenou životností a provozními náklady, pomník nesmyslného ega, ze kterého ani děti tu Vltavu neuvidí. Barranďák má vysokohodnotný beton jako vyrovnávku, která nemá žádnou statickou funkci mimo toho, že konstrukci zatěžuje více, než původní asfalty. Opět za nehorázné peníze. Libeňák je zcela zablokovaná stavba, zejména díky egu pana marťana, z toho důvodu, že se prostě rozumně opravit nedá. Což mimochodem konstatovaly i… Číst vice »
U minulého článku jsem dostal mínusy na to, že jsem pochyboval o rozumu těch, co prohlásili most, postavený jako dočasný, za kulturní památku. A tady to máte.
Morem této země jsou všeználci komentující a soudící zcela suverénně naprosto všechno.
A odvolávání se na zdravý, respektive selský rozum obvykle akorát ukazuje, že diskutér o věci nic reálně neví, ale má potřebu se za každou cenu kategorickým soudem vyjádřit.
Jak jste na to přišel, že ten most byl postaven jako dočasný?
Asi psali na Wiki 😉
1)Tak ony se cizí peníze dobře utrácejí a oprava je naprosto neefektivní cca 4 dražší než nový most, neboť životnost takto opravené konstrukce je podle zkušeností ze světa pouze 50 let tedy poloviční než nove, takže za 50 let zase generální oprava. 2) Nevím jestli si ten pán dovede představit, že tam 3 roky budou den co den nejtovat tu konstrukcí, protože z Prahy ji nikdo nikam neodveze. (nejtovat je jako bušit do té konstrukce zbíječkou) 3) jezdit po jedné koleji 3 roky, znamená výrazně omezit železniční dopravu na nejvytíženějším uzlu v ČR. ALE JE PRAVDA, ŽE I TO JE… Číst vice »
Výborný odborník na mosty viz Libeňák, kde to nějak už 6 let vázne. Ale podle něj je to všechno opravitelné. Je ti stavaři se na tom ne a ne shodnout. Tak se vždy pozve “ odborník se správným názorem “ – rozuměj se stejným názorem jako momentálně vládnoucí garnitura v Praze. Tak všem zdar a ať nám to alespoň nepadá, jako lávka v Tróji za vlády ANO v Praze.
Zdraví MT.
Na Libeňském mostě už práce probíhají. Jezdím kolem. Vše je vysoutěženo, zhotovitel vybrán.
Přijde mi že tito lidé žerou od rána do večera gumové medvídky že jsou tak vygumovaný. Jestli vznikne proti takovýmto zákon na stavbu nového mostu, mám pro něj skvělý název. „Lex Harribo“ Přestaňte být vygumovaný.
1) Kdo je vygumovaný?
2) Název Haribo má jen jedno r.
oooo vy jste mě tak utřel teďka…. .. vygumovaný jsou ti co podporují finančně i časově náročnou rekonstrukci která nebude mít žádný přínos…. doslova žádný.
že vy je papáte taky?
ad 2) HArry RIchter BOnn, původní výrobce těchto cukrovinek 🤗
napsal jste osobni utok, mate i nejake vecne argumenty?
Starý železo se nedá opravovat. To je FAKT. Dá se vystavovat, ale v trvalý a navíc zvyšující se zátěži nevydrží.
už jsem je napsal. žádný přínos.
Ten příklad Barrandovského mostu je zajimavej. Co je nového na rozhodnutí zda někam dám vrstvu betonu nebo asfaltové směsi? Něco podobného se řeší na každém druhém rekonstruovaném mostě…
Ta vrstva ale není normální beton. Tuha i diamant mají taky stejné chemické složení – jen uhlík, ale úplně jiné vlastnosti. Brácha se přistěhoval na vesnici a dal se k dobrovolným hasičům, kteří něco betonovali u hasičárny. Když jim (profesí je stavební inženýr) ukazoval, jak se má vibrovat beton, tak na něj koukali, jak na zjevení. Pak se nelze divit, že půlku základů a věnců na vesnici rozhrabou slepice. Je to nezhutněné, zprahlé atd.
https://www.tbg-metrostav.cz/produkty/ultra-vysokopevnostni-beton-uhpc-topcrete/
Ale já jsem nikde nepsal o tom, že jde o normální beton. Fascinují mě lidé, kteří si do příspěvku doplní svojí myšlenku (v příspěvku neexistující) a pak s ní úspěšně polemizují…
Scheinherre: když k tomuhle mostu přidáte hned vedle stejný most, tak to bude neprůhledný. A protože stejný most nejde postavit, tak to soumostí bude neprůhledný a hnusný, bude to kýč. Máte prostorovou představivost? Hlavou proti zdi jdete i vy, Scheinherre. Zde neexistuje kompromis, jehož hlavním výsledkem bude něco estetického a harmonického a zachování starého mostu na místě. Neexistuje.
Ale on hned vedle nepřijde STEJNÝ most. Může tam být klidně nějaký prostorově nenápadný. I to už technici umějí. Jenže když technokraté potřebují argument…
Který návrh vedlejšího mostu ze soutěže Vám přijde nenápadný? Všechny jsou bohužel jako pěst na oko. Já byl zastáncem nebourání, ale po seznámení se s návrhy různých „dvojmostí“ jsem pro jeden nový most a stávající přesunout.
Dvojkolejný most nemůže být nenápadný. Může být tenký a nenápadný pouze při pohledu přesně v příčném pohledu. Což při jakémkoliv běžném pohledu okem není možné, leda tak při přiblížení z dálky několika kilometrů.
Most inteligence je přesně takový. Abyste viděli jeho ladnost a tenkost, musíte být aspoň kilometr od něj a to kolmo k němu.
Branický most je typický příklad toho, jak se u nás udržuje a opravuje. Až když to hoří.
Kde ho zase vyhrabali?
asi se vynoril v souvislosti s lavkou holka.
Tedy v kontextu předchozí části rozhovoru a tvrzení pana Scheinherra, že jeho rozhodnutí musela být vždy založena na datech mě překvapuje, že zde sám nevidí ten evidentní rozpor. V jeho názoru na problematiku mostu nespatřuji jakoukoli dávku racionality nebo založenosti na datech, naopak zde vidím zcela očividné unášení subjektivními pocity a dojmy. Při tom je to docela škoda. Jeho působení jako náměstka pro dopravu jsem jinak vnímal poměrně pozitivně, ale těmito hodně aktivistickými výstřelky si minimálně v mých očí dost škodí.
Faktem je nesejmuta pamatkova ochrana a opakovane odmitnuti jejiho sejmuti.
Chapu, pro typickeho ceskeho cloveka neni zakon fakt ale neco cim se nemusim ridit, kdyz nechci, v civilizaci to ale tvrdy fakt je.
A tento fakt skudci z dlazdene opakovane ignoruji, pak si natlucou rypak a misto aby se poucili, tak akorat postekavaji a knuci
Dřív nebo později bude sejmuta. Třeba už ze zbytku mostu na dně Vltavy.
Přesně tak… A co potom? už vydim ty vygumované staromilské hlavy co budou kategoricky házet špínu na SŽ i když byl v soutěži vybran skvělý návrh který měl původní odpornou konstrukci nahradit .
ano, pokud by majiteli spadnul most, o ktery se nestaral, tak za to ten majitel samozrejme muze, to neni tezka uvaha
Pokud ten most spadne v dob, kdy bude ještě provozován, tak patří zavřít Svoboda, ředitel oblastního ředitelství Praha a spousta dalších za obecné ohrožení.
Pokud spadne s červenými terči -* tak patří zavřít za nepéči o kulturní památku, myslím, že i na to moudrý zákonodárce myslel v trestním zákoníku. Náhrada škody – tedy minimálně pokuty od památkářů, více nákladů na případné povinné vytvoření repliky a na vylovení a odbahnění konstruce samozřejmě za nimi.
PS: pokud by most spadl i s vlakem, tak všichni max sazbu.
Obávám se, že než se pánové dohodnou, tak most spadne.
já nevím, proč si tu každý myslí, že je normální jednat protizákonně.
Můžu vám třeba objet klíčem auto? argument – nelíbí se mi a zavazí mi.
Berete?
Jasně že neberete, protože je to vaše auto a zákony aj.
Ale že máme i jiné chráněné zájmy než váš zájem o neporušený lak plechovky, to už nechápete, že?
sž ten most chce dát pryč takže poškrabání je úplně mimo. a ano zavazí taky.
SŽ je státní organizace, nikoli soukromá, spravující majetek této země. Pokud někdo rozhodne, bude to stát prostřednictvím Ministerstva dopravy. O osudu mostu je rozhodnuto už dávno.
Degradaci materiálu v tom mostu nezmění ani ten váš zákon. Ani ta hloupá srovnání.
ty srovnani jsou skutecne velmi duchaplna 🙄
most lze dle posudku opravit. zda i po opravě bude mít památkovou ochranu, to už nechejme na posouzení památkářů. problém je, že se jich na to dobrá správa nejspíš ještě ani nenamáhala zeptat, protože ta má jasno.
Ano všechno jde opravit. Tento most opravíte tak, že vyměníte prakticky všechny části mostu. Bude to po opravě ještě památka, novodobá replika nebo Potěmkinova vesnice?
Negrelliho viadukt, při rekonstrukci zčásti nově vystavěný, nějak ztratil na své historické hodnotě?
Souhlas. Jen si nejsem jist, zda tento most požívá památkovou ochranu oprávněně. Vždyť už na počátku 30. let minulého století se opakovaně uvažovalo o jeho náhradě mostem jiným. Navzdory tomu, že šlo o most tehdy relativně nový (z r.1901). Jenže nejdříve nebyly – jak je Čechách obvyklé – peníze na nový (jiný) a pak už byla válka. A po válce byly jiné priority. Kdyby to v těch třicítkách či čtyřicítkách dotáhli do konce … Tehdy by rozhodně neřešili památkáře, desítky studií a haldy projektů … Škoda.
Památka se památkou stává obvykle časem – například tím, že podobné konstrukce už nejsou nebo jich je minimum, respektive i tím, že nějaký čas vytváří výrazný prvek. Samozřejmě musí být i tak splněna jistá kvalita stavby – např. má něco dokládat, být představitelem čehosi atd.
Podle mne je to naprosto nezpochybnitelná technická památka.
Neumím vyhodnotit, zda to jde rozumně opravit – a hlavně zda opravou nebude její hodnota naprosto devalvována. Instintivně si myslím, že opravit lze a hodnotu bude mít i tak, ale toto by měl rozhodnout někdo kompetentnější.
Pokud z mostu po opravě zůstanou pouze jeho oblouky a bude k němu přilepen nový most, těžko to ještě bude památka.
To by Karlův most už památka nebyl. Je v něm totiž vložen betonový most a původního toho moc není. Viz. třeba dokument z oprav v roce 1970:
https://youtu.be/G8jGJfpTrP8
a minimálně (tuším) dva pilíře jsou z konce 19. století, stejně jako 3 pole
To zdejší pavlačové báby ovšem nejsou schopny pochopit.
Plány a realita jsou dvě odlišné věci a je úplně jedno, že se z mnohých vychází dodnes.
Ohánět se zákony vám jde, ale jako typicky jen těmi, které se vám zrovna hodí. Faktem je, že bude potřeba splnit hlukové limity a jak je splníte se současným rámusákem, to jsem tedy opravdu zvědavý. Co se týče památkové ochrany mostu, tak nikdo vám nemůže zaručit, že za pár let ještě bude (i vzhledem ke stavu mostu). A ve výsledku jsem ani stále nikde nečetl žádné vyjádření ve smyslu, že náhrada ocelové konstrukce plánovaná SŽ s tím, že zbytek se použije a zrekonstruuje (pilíře apod.), by byla nelegální směrem k památkové ochraně. Mimochodem ta vaše slavná rekonstrukce stávající ocelové rekonstrukce… Číst vice »
Hlukové limity se posuzují podle data vzniku stavby. kdyby se posuzovaly podle vždy aktuálních platných, tak zavřete komplet železnici v centrech měst i magistrálu. Tak opatrně s těmi nápady. Nemůžete u stavby s památkovou ochranou sundat 90% viditelné konstrukce, tu nahradit úplně jinou a tvářit se, že tu ochranu respektujete. Prostě non sens. Mimochodem se diskutovalo i o tom, kolik z hmoty je přípustné vyměnit a zda by přesná replika byla OK z hlediska památkářů. K osobnímu útoku – ať věc posoudí kompetentní orgán památkové péče – tedy ministerstvo kultury, respektive správní soud. Za mne fakt, že na mostě je… Číst vice »
Co to plácáte zase za nesmysly. Jestliže se hlukové limity nemusí vůbec u starých staveb řešit, proč se asi tak máte kolem koridorů (které byly rekonstruovány ve stávajících stopách) kilometry PHS (a není to samozřejmě jen o nich, realizovaly se i další opatření)? Je pravda, že pro některé stavby platí mírnější limity, ale dost pochybuji, že by se do nich most pod Vyšehradem vešel (bez nějakých výrazných zásahů, které by nebyly po libosti památkářů). Ten zbytek je snad skoro škoda komentovat. Stále tu jen plácáte stejnou písničku o zákonech a jak je všichni chtějí porušovat atd., při tom zrovna vy… Číst vice »
1. odstavec… znate hlukove mapy čr?? https://geoportal.mzcr.cz/shm/?extent=-1170816.6365%2C-1321940.4353%2C-187651.7902%2C-882076.5795%2C102067 tady sam vidíte jak jsou limity na hluk dodrzovany… jak se, presně, snížil hluk z magistraly od roku 2017
Postaví se zdi a tím byla naplněna litera zákona. Nikdo už neřeší, zda je to řešení účinné. Samozřejmě není. Funguje jen pro nízké objekty a prostranství umístěné přímo za zdí. Totéž tzv. protihluková okna. Tam velmi záleží na kvalitě montážních prací. Parta Ukrajinců bez znalostí a odborného dozoru v přeprodané zakázce za co nejlevněji bohužel toto nezaručují.
Tak buďte rád, že se nepostupuje dle Gwanna. Dle něj platí neustále limity platné v době vzniku stavby. Takže v rámci rekonstrukce by žádný tichý asfalt nebyl…
> Hlukové limity se posuzují podle data vzniku stavby. kdyby se posuzovaly podle vždy aktuálních platných, tak zavřete komplet železnici v centrech měst i magistrálu.
Jenže při rekonstrukci stavby musíš dodržet ty aktuálně platné. Proč by se jinak stavěly ty protihlukové zdi, používal nízkohlučný asfalt apod.
realita… ulice v holešovičkách praha… tichý asfalt položen roku 2014 viz treba https://www.metro.cz/v-holesovickach-se-zacina-s-vymenou-asfaltu-opravi-se-i-most-plo-/praha.aspx?c=A140717_162559_co-se-deje_rab jak jsou limity dodrzovany v roce 2017 viz mapa víše, 2023 ani se neptejte jak jsou limity dodrzovany
Tak buďte rád, že se nepostupuje dle Gwanna. Dle něj platí neustále limity platné v době vzniku stavby. Takže v rámci rekonstrukce by žádný tichý asfalt nebyl…
pokud pamatkova ochrana chrani panorama a ten rezaty srot, muzete jeji pozadavky naplnit i vystavbou noveho obloukoveho mostu a umistenim stare konstrukce nekde jinde.
vy jste odbornik na pamatkovou ochranu, ze s tim tady mavate jako by to bylo slovo bozi?
a vy jste odborník na železné konstrukce?
Památková ochrana je vyhlášená na celý soubor 11 mostů (dohledejte sám).
O tom, že by ten švýcarský profesor měl v Praze přednášku o stavu mostu, jsem při svých náhodných toulkách internetem neslyšel. Ale přednášku od českých slovutných profesorů se spoustou fotografií a vyšší matematiky jsem na youtube viděl. Jejím závěrem bylo, že není co rekonstruovat, most je na kompletní výměnu. Takže – památkáři blokují, Scheinherr blokuje, demagogové blokují, pletou si fyzikální fakta a vydávají je za něčí názory. Pozvaný zahraniční profesor nemá k Praze a ČR vztah (je mu nejspíš ukradena), pochází ze země s mentalitou „neutrality“ ve válkách atd. (mezi dobrem a zlem nic jako neutralita neexistuje; existuje dobro a… Číst vice »
Nevím, jak do posudku opravitelnosti mostu vstupuje „vztah k Praze“. Pěkná pitomost. Jemu naopak má být všechno kolem ukradené, aby vypracoval co nejobjektivnější expertýzu. Fakt neskutečná hovadina, co jste napsal.
Památkáři neblokují, most je památka, to není žádné blokování.
Návrh, co skončil druhý, je podle mě bez nápadu a hnusný, křiklavá hra a rádoby navázání na současný most. Nenazýval bych ho sice Kotasovinou, to ne, ale nelíbí se mi. Toliko ke vkusu, je subjektivní, překvapivě, že?
Doufejme, že bude ochrana sejmuta a vznikne nový most.
Uprimne, kdyz vidim svycarska inzenyrska dila, tak bych si netroufnul zpochybnovat erudici svycarskych inzenyru.
Mimo jine i proto, jak vypadaji ceske betonove mosty mnohdy po 30 letech. Kdyz maji vydrzet minimalne 100 let.
Argument o nevztahu k Praze je tak neuveritelne dementni a omezeny, ze uz i tak pochybnou kvalitu sdeleni posila bezpecne mezi blaboly
Zjevně neumíte hledat
Tohle je jediné s čím nesouhlasím s panem Scheinherrem. Kvůli památkové ochraně a potřebě 3 koleje z toho dělat takový paskvil?
Takže památkově chráněné předpolí mostu lze přestavět, aby se dala napojit kolej na přistavěným mostě. Z památkově chráněného nýtovaného mostu po rekonstrukci zůstanou jenom oblouky, které bude stejně nutně upravit kvůli přechodu na 25 kV. Takže se oprávněně ptám: Bude most ještě památkou nebo jen nakašírovaná Potěmkinova vesnice?
Bude z toho takovej Karlštejn dostavba 1850, nebo chrám sv vítá dostavba 1900 cca…
Je to plně zatížený most, ne hezký domeček na okukování turisty a tu a tam nějakou tu bohoslužbu. Musí fungovat na 150 %. (třetí kolej a rozvoj příměstské dopravy +50%)
To vygumovanym hlavám nevysvětlite . Ty vidí jen památkovou ochranu a dál nic, jen tma. Jsou vygumovaný.. naprosto
hmm jak nacpete 150 pct dopravy na navazující useky jako je semmering nebo tragicka trat podel berounky??
😂 No to byste k tomu musel ještě vyhrabat z hrobu pana architekta Mockera, který se podílel na obou zmíněných historizujících rekonstrukcích a dostavbách. 😉
A Hilberta, na toho se rado nepravem zapomina.
Pro zelezne mosty by to ale chteli napr mostaren bratri Kleinu
👍😂
Obnovit huť bratří Kleinů v Sobotíně. A zavést tam dělnické vlaky pro návoz lidí na směnu. Pak bude zase svět v pořádku
Tím bych se zrovna nechlubil, že už u nás nemáme téměř žádný domácí průmysl. Mostárna ve Slaném a Vítkovice to nezachrání. Likvidace Poldi je nezapomenutelná.
No asi by byly uspesnější nez soucasni stavitelé mostů, ktere jdou do kopru po 10 max 20 letech. a za velke, statní, prachy se musi rekonstruovat…. Na tadyted se 30 let nesahlo a furt slouzi.. vite jak to stavebni lobby musi stvat…Ale SŽ se snazi aby i tam bylo modre zabradli a vsimne od uspesně vysoutezeneho stavitele…
A když je přinutí vjet tam s vlakem, protože ten most to unese a všichni kecají … most se zřítí… půjde si sednout na doživotí za OO mezi vrahy?
Tak tam pujde Svoboda nebo prislusny mamlas z oblastniho reditelstvi Praha
Vážně? já bych tam poslal vrchního památkového naopak….
Právní bezvědomí jak z 50.let. Zničíme třídního nepřítele.
To přemýšlení o odpovědnosti za skutky je tak složité? Může za to, že stavebník neumí donést stanovisko od hygieny stavební úřad nebo stavebník?
Podle normálního uvažování, stavebník.
Podle poněkud pokrouceného – stavební úřad, protože to stanovisko chce.
A pokud kvůli tomu někdo bude bydlet později a proto ho vystěhují z již prodaného bytu do stanu a tam dostane zápal plic, tak i za to je třeba zavřít pracovníka stavebního úřadu.
Tak v tomhle státě běžné už řadu let. Občanský přístup k věcem veřejným tomu ovšem dosti dopomohl. Dnes už nevadí snad nic.
…..Šlo o novou metodu, projektanti byli skeptičtí, přizvali jsme proto univerzitu i experty. Tím krokem jsme ale mostu nakonec prodloužili životnost… Říká o silničním mostě. Jenže my nepotřebujeme prodloužit životnost rozpadajícího železničního mostu o „nějaký ten pátek“ dávno po skončení jeho plánované životnosti (a následně totéž řešit znovu s jinými profesory a experty ze zahraničí), my potřebujeme most nový, tříkolejný, se životností alespoň 100 let, který umožní i dopravní řešení na předmostí. Přístavbu, která by zhoršila celkovou průhlednost mostu památkáři (pokud ví co chtějí) stěží povolí, stejně tak jako nový most bez oblouků, který památku totálně znehodnotí. Řešením je tudíž… Číst vice »
Proč jiný návrh, když soutěž řádně proběhla a vítězný návrh splňuje požadovaná kritéria?
Souhlasím, ale v rámci kompromisu, který by tu věc mohl odblokovat jsem uvedl i tuto možnost.
Jen je v rozporu s pamatkovou ochranou. Ale to nevadi, uprk inzenyru pred pravniky
Jakou ochranou? Pokud se starý most zbourá, může se stavba provést. Pokud nezbourá, stavba zůstane v šuplíku.
Most, ten stávající, má památkovou ochranu.
Pokud jste ani tohle nepojmul tuto informaci, asi lepší abyste šel diskutovat se suchou jabloní o míře červivosti jablek.
Nebo úprk památkářů před realitou, tedy únavou materiálu?
Řádně, no. Hlavně v dostatečném utajení před městem, jejž se týká, a teprve s následnou diskusí, když už rozhodli.
Nový most vedle památku znehodnotí, na rozdíl od jejího zničení? 🙂 No…
Souhlasím s Hřibem. Ten most nejlépe zachráníme, když z něj uděláme lávku.
Ne. Mezi Výtoní a Dvorci udělá případně daleko lepší službu „běžná“ lehká lávka a ne toto monstrum. Navíc to není ani územním plánu, pokud vím, takže to naštěstí skutečně nehrozí.
Teda, vy nejste zrovna taktik.
monstrum je spravne slovo. ono je spousta mist, kam by se aspon jeden repasovany oblouk dal dat a pomohl by pruchodu uzemim, a zaroven by se tedy tato vzacna konstrukce zachovala.
Když tam chce pan inženýr zachovat ty oblouky, tak by nám mohl vysvětlit, i jak tak chce narvat 25kV s ochranou vzdáleností 75cm. Pokud teda nechce chodcům dodat novou energii.
T zrolej nebude, bude se to projíždět se staženými půlkami a konce troleje opatříme hákovnicemi.
Prostě to chce přestěhovat Wilsoňák a udělat trať k němu jinudy. To je z toho, že máme Prahu a ne Libici. 😀
Obávám se, že je to především z toho, že železnice v Praze je obecně dlouhodobě zanedbaná (co do údržby a rozvojových investic). Jakékoliv řešení se tak ocitlo v pasti, Navíc se celá „kauza Vyšehradský most“ značně zpolitizovala. Do této kauzy hovoří příliš mnoho lidí, avšak většina ovšem také bez jakékoliv odpovědnosti za případné řešení.
Budou ji a její okolí, možná na rozdíl od mnoha z těch rozhodujících, chtít využívat. Tak aby to bylo snadno dostupné a pohodlné, a také příjemné.
Jakmile do něčeho zčnou vrtat politici, je z toho průšvih. Jak by tady bylo krásně nez politiků.
A proto Ministerstvo dopravy řídí „odborník“ . A nejen toto.
nepočítala, stejně jako s novou zastávkou Výtoň, která nabídne výborný přestup na tramvaje. To bylo také iniciativou města.
Ale proč se potom rušilo nádraží Vyšehrad?
Pro mimopražské nádraží Vyšehrad je vzdáleno jen 100m od Výtoňě!
Protože je v oblouku, kde není možné vybudovat nástupiště dle současných norem.
Ještě štěstí, že to nevěděli ve Vsetíně, protože by pak neměli nové nádraží, když nemůže být v oblouku.
Milé Leštění, oblouky na Vyšehradě a ve Vsetíně jsou různých poloměrů a ve Vsetíně je poloměr oblouku dostatečně velký na to, aby tam 550 mm vysoké nástupiště dle současných norem šlo vybudovat. Stačí to nějak takto, nebo je třeba ještě dalšího vysvětlování?!?
Na Vyšehradě by šlo oblouk zmírnit posunutím kolejiště k Vnislavově ul., ale znamenalo by to odstranit pás zeleně mezi kolejištěm a ulicí, což by nebylo příliš žádoucí a obtížně by prošlo.
Pravděpodobně byste musel vohnout i pravobřežní pole inkriminovaného mostu.
Možná by stačilo přesunout nástupiště o jednu kolej blíže k budově (východ z podchodu už by stejně museli stavět znovu), nebo aktualizovat normy na základě technologického vývoje (jo, když se technika sekne, může být problém, ale jinde to nevadí). Ovšem, pokud budou nová nástupiště mezi budovou a mostem, s případným přístupem i přes budovu, zase tolik se nestane.
Pod tím „technologickým vývojem“ si máme představit ohebnou skříň vozidel, aby v ostrém oblouku nevznikala mezera mezi prahem dveří ahranou perónu…?
Vzhledem k dírám u mnohých nástupišť, umístěných i v přímé, kudy dokáže propadnout i malé dítě, bych tomuto nepřikládal az takový význam.
ČSN připouští v zastávce minimální R=300, což při běžné délce vagonu 26,2 m znamená mezeru v půli vagónu 28 cm. S tím byste byl spokojený?
Když se nechce, je to horší, než když to nejde.
Na Vyšehradě je poloměr oblouku 295 m. O pět metrů menší než stanoví dnešní norma. To ovšem neznamená, že by se nemělo vyvlastnit, uvést do původního stavu, vč.podchodu s případnou dostavbou tak, aby byl průchozí. Proč? Protože památka a první podchod v Praze. Stát dovolil prodej, čili jeho máslo na hlavě.
Ve Vsetíně nástupiště přechází z rovné do oblouku, ale Vyšehrad byl přímo ve vrcholu oblouku.
A to je nominálně kolik?
Doporučuji studium vyhlášky 177 Ministerstva dopravy, tam to najdete.
Ne ta norma, kolik mají poloměr ty oblouky na Vyšehradě…
Předpis říká, že nové zastávky se nezřizují v oblouku o poloměru menším než 300 m. Na Vyšehradě je 295 m.
Těch 5 m by šlo přidat nevelkou úpravou geometrické polohy koleje.
Ale je, jen nesmi byt koleje v prevyseni.
Takze dezinformace
jj, ale pak budou hůře projíždět nezastavující vlaky…
to ano, ale reálně to jsou akorát náklady, manipulační jízdy a pár EC/R. Myslím, že to nebude velký problém, většina je Os vrstva
jj, ale hlavně kvůli těžkým nákladním vlakům je právě Vyšehradský most a jeho rekonstrukce/nahrazení snad takovým problémem. Jestli rekonstruovaný bude mít potřebnou nosnost. Ten nenápadný s kolejí vedle něj asi těžko 🙁
Ale do jaké míry se dá podle posudku zrekonstruovat, nevím.
Ale jde. Jen by muselo být okolo 380mm vysoké, což TSI INF ani PRM nevadí a je to dokonce navržený postup říká, že se má navrhnout výška podle konkrétního poloměru pro dodržení profilu, ne tam jen plácnout našich normovaných 380. Téměř všechna moderní vozidla ten schůdek ve výšce 380mm mají, a jeden celkem pohodlný 170mm schod se nepovažuje za nepřekonatelný. (Stejně tak nevadí TSI třeba poloperonizace nebo úzká nástupiště, pokud se vám plně peronizovaná stanice s dostatečnou kapacitou nevejde na pozemek atd.)
Zrovna na místě, kde potřebujete co nejrychlejší vyměnu cestujících, aby to neblokovalo důležitou spojnici z hlavního na Smíchov, by bylo vhodné, aby ta stanice byla bezbariérová. To není přece o tom, co normy umožňují, ale o tom, co je potřeba.
typická ukázka proč železnice je konkurencí válcována . nejde to protože( dosaď jeden z milionu absurdních důvodů)
Máte zajímavé míry. Vchod do bývalé budovy nádraží je 400 metrů od zastávky tramvaje na Výtoni.
Ale zato blíže Albertovu, s kratším dojezdem na Karlovo náměstí, vazbou na Nusle a přístupem rovnou k vysokým školám. Výtoň naproti tomu obsluhuje z poloviny pouze řeku. Do Braníka stejně použijete tramvaj rovnou ze Smíchova, do Podolí by se hodila ta lávka od (zhruba) Moulíkovy k Podolské, s přístupem na Císařskou louku.
A tím jak je trať na náspu, tak by se mohlo chodit z chodníku rovnou do podchodu…
Předpokládám, že součástí té rekonstrukce bude i randál, který je při každém průjezdu vlaku. Snad bude stačit imitace z reproduktorů. Jinak UNESCO vyloučí Prahu!
A to by stálo kolik?
To záleží na tom, jestli by se soubor s daty pro reprodukční soustavu vybíral samočinně za pomoci softwaru evidujícího čísla vlaků a získávajícího údaje o složení vlaku. Druhá možnost je, že by výběr byl svěřen lidskému činiteli, ne vždy spolehlivému. Jistě bychom se chtěli vyhnout stavu, kdy by po mostě plavně svištěla vlajková loď a z reproduktorů by se ozývala jedoucí osmsetdesítka nebo (ó hrůza!) lokomotiva na uhlí. Také by bylo třeba odpovídajícím způsobem řídit hlasitost zvuku z jednotlivých reproduktorů nainstalovaných po délce mostu, aby byl zvuk v souladu s pohybem vlaku. Věřím, že do doby spuštění pilotního projektu „Imitace… Číst vice »
Já bych přidal i ten kouř a dým. Jen nevím, jestli z parní trakce, nebo z rozštelovaného dieselu.
Zvuk z jiného než aktuálně projíždějícího vozidla by se mohl používat 1. dubna. 😉
Čistá demagogie. Takže jednokolejny most,ke starému mostu pristavet lze, ale trikolejny most ke starému pristavet nelze….
A proč ke dvoukolejnému přistavovat ještě tříkolejný? Zbytečná šířka, zbytečná hmota i ve variantě prostých nosníků. Bohatě stačí jedna kolej navíc a tomu odpovídající „přídavek“ hmoty, pokud to má vše zůstat v tom místě.
Já navrhuji nechat most jak je, sem tam zatřít barvou nějakou tu rez, on nakonec spadne sám a pak se to vyřeší. To je takový klasický český přístup. Stejně se všichni budou ještě 10 let dohadovat co s tím mostem udělat, pak to někdo vymyslí a zase se bude někdo jinej dalších 10 let odvolávat :-). Cca do těch 10 let by to mohlo spadnou úplně samo a může se začít stavět novej a bude to nejrychlejší. 🙂 Jinak jsem pro nový most, staví se parádní a elegantní nové mosty, nevím proč má všechno v Praze připomínat železářství za dob… Číst vice »
No…ono to tak ve výsledku i dopadne.
Bude-li shůry přáno, tak spadne mezi průjezdy vlaků, takže se nikomu nic nestane…
Doufal jsem, že při průjezdu Pendolina, které zůstane viset mezi pilíři, aby to bylo dramatické a spektakulární. 🙂
tak a radši začít rovnou stavět tunel ze smícháče na hlavák 😀
Podle mě bude jednodušší na Smíchově začít razit podél metra další dva tubusy přímo na Hl.n. a na Smíchově vlak zakrtkuje pod Vltavu a na Willsoňáku zase vykrtkuje a nebude zastavovat na Můstku. 🙂 To se do 10 let dá stihnout, než ta nádhera spadne do Vltavy. 🙂
Z Berouna na hlavák bez zajížďky na Smíchov 😀
Kdyby se pravidelně natíral a vyměňovali se jednotlivé prvky, neřešíme dnešní problém takového rozsahu.
Hodnocení počínání správy železnic je naprosto přesné.
Už by konečně z jejich přístupu měl být vyvozen důsledek.
Ale to se nestane, počkáme na červený terč a pak parta vandalů zkusí protlačit parlamentem nějaký ad hoc zákon o zbourání památky, který pak skončí a bude zrušen ústavním soudem.,
A místo racionálního řešení v souladu se zákony se budeme ještě dvacet let hádat až buď most opravdu sám spadne nebo bude dobrá správa donucena jej opravit.
Aneb jak debil nerespektující zákony a jedoucí si svoji potrhlou linku neuvěřitelně uškodí všem.
To nebude třeba, most časem spadne sám.
Naprosto s vami souhlasim. Bohuzel minusacum to asi neni mozne vysvetlit ani takto racionalne.
Když se vám podaří jmenovitě definovat množinu osob (jméno, příjmení a datum narození), která je za tuto zoufalou situaci odpovědná…pak bude možné se začít bavit… 😀
Opravovat pro dopravu v Praze i v ČR velmi důležitý most, jehož tak 60 – 70 % segmentů je za hranicí životnosti tím způsobem, že ho na několik let zavřu, rozeberu, zrentgenuji všechny segmenty, vadné vyměním a znovu složím, s tím, že totéž budu muset dělat za pár let znovu, to není racionální. Žádný zákon, ani zákon o památkové péči nemůže nařídit oceli, aby nedegradovala. Doba, kdy jsme chtěli poroučet větru, dešti je už snad za námi.
Dá se postupně nahrazovat původními materiály a postupy, jako spousta jiných, svému účelu dosud sloužících památek. Kdyby vedle stál ten jednokolejný (variantně dvoukolejný) doplněk, nemusíte trať zavírat. Kdyby se s tím bylo začalo hned, nemuselo by to teď být tak náročné. Já vím, kdyby… Ale to jen, že se teď háže vina kamkoli vedle.
A výsledkem bude neustálá investice do nevyhovujícího mostu . A neustálý výluky při opravách..
Nedá se postupně nahrazovat. Je to nýtovaná konstrukce. Abyste se dostal k některým částem, musíte to rozebrat celé. Jinak hrozí, že vám to spadne. A vy nevíte, jestli ten segment nemá mikrotrhliny, dokud ho nezrentgenujete.
Ano. Kdyby se musel most zachovat v současné podobě, bylo by nutné vyrobit repliku původní nosné konstrukce a tu nasunout na opravené pilíře.
Mezi projektanty se říká: „Když vám někdo tvrdí, že něco nejde, zadejte práci někomu, kdo to neví a on vám to vyřeší.“
Není přece směrodatné pouze to, jestli most rekonstruovat lze, nebo nelze. Jsou tu další hlediska, jako hluková zátěž pro okolí, vyhovění dnešním požadavkům na průjezdný profil a hmotnost vlaku, cena, doba výluky, životnost…
Most je památkově chráněn, Správa železnic si v žádném případě NESMÍ dělat z právních norem trhací kalendář.
Takže pro dopravu sloužit nemusí?
Nikoliv, pouze to nedává možností Správě železnic si dělat cokoliv, co jí napadne a drze si to prosazovat.
Takže památkově chráněné předpolí mostu lze přestavět, aby se dala napojit kolej na přistavěným mostě. Z památkově chráněného nýtovaného mostu po rekonstrukci zůstanou jenom oblouky, které bude stejně nutně upravit kvůli přechodu na 25 kV. Takže se oprávněně ptám: Bude most ještě památkou nebo jen nakašírovaná Potěmkinova vesnice?
Předpolí rozhodně nelze takto brutálně přestavět. Proto s oblibou tvrdím, že jediné, co by pro řešení současné nezávidění hodné situace připadalo v úvahu, je nýtovaná replika mostu s úpravou pro pozdější změnu trakční soustavy na střídavých 25 kV. Tedy s úpravou v podobě opětovné zvednutí příčného ztužení na konci a začátku každého oblouku. Jiné řešení zde prakticky nepřipadá v úvahu. Je samozřejmě třeba se smířit s tím, že nebude na mostě třetí kolej, což vzhledem k nesmyslnosti linky Běchovice – Malešice – ZM – Vršovice – Smíchov ničemu nevadí. Reálně jediným mínusem tohoto řešení jsou emise hluku, nikoliv životnost, ta… Číst vice »
To, že je něco památkově chráněno je jen rozhodnutí nějakého úřadu. Fyziku, mechaniku, statiku tato rozhodnutí moc nezajímají. Právní normy by měly respektovat přírodní zákony.
Život není jen fyzika, a i technicky se dá řešit leccos. Jediné, co nelze, je donekonečna zachovat původní molekuly; ostatně i naše buňky se neustále obměňují, dokud mohou, a pak jsou nahrazeny více či méně věrnými replikami, respektive jejich kombinacemi. 🙂
ani fasáda nevydrží věčně. ale je oprávněný požadavek ji obnovovat dobově obvyklým způsobem v době a v barvě obvyklé. samozřejmě u památkových objektů. rovněž je normální vyrábět repliky oken a ne osadit gotický dům plastovými šmejdy z bauhausu a dozdít nesedící otvor.
(jakkoliv mnozí jsou zjevně schopni i tohoto. když vidím, jak orpavují např. roubenky – a ani montážní pěnu zaříznout neumí…)
V jedné památce s replikami oken, resp. částí původních oken po repasi právě sedím. Musím říct, že místnost s okny 2×3 metry s jednoduchými skly je výborná, je světlá, jen ta budova je energeticky neuvěřitelně neúsporná. Ale dvojitá vakuová skla památkáři zakázali, protože by se musely změnit rámy, ty současné by je neudržely. Já opravdu nemám nic proti památkám, ale pokud mají sloužit svému účelu a nemají být jen jako expozice, tak je potřeba v památkové péči dělat ústupky, dovolit modernizaci a zachovat jen nějaký artefakt. Ale tak minimálně pražští památkáři neuvažují. Oni to totiž neplatí.
Nepochopil jste, že podle památkářů je lepší nechat památku spadnout než připustit, aby byla neodborně (tedy jinak, než oni chtějí) opravena!
Jenže o tom, že se něco bude památkově chránit, nerozhodují žádné právní normy, ale dost často prachobyčejný lobbing, který se z té ochrany snaží vytřískat nějaký zisk.
Dotaz (nesleduji to podrobně): šlo by na současné pilíře umístit novou trojkolejnou mostovku?
To je právě to řešení, se kterým přichází vítězný návrh. Ten pilíře zachovává a konstrukci dělá širší
a předpokládám že nový most dle vítězného návrhu bude také s oblouky . v tom případě o co jde?
Nejsou rezavé a nýtované… 😀
A skvěle se tak hodí k původním pilířům, n’est-ce pas? 😉
Most v Čelákovicích je taky úplně jiný na původních pilířích, jospa…
Ano, a vítězný návrh s tím počítá.
Vyšehradský most by bylo možné v současné podobě zachovat, ale v tom případě by bylo nutné urychlit přípravu NS2 tak, aby bylo hotové do deseti let.
A tím pádem by odpadl provoz všech R a Ex/IC/EC, protože ty by mohly na druhém břehu jet rovnou po trati, později rovnou tunelem do Berouna.
Pamatuji-li se správně, ministerské rozhodnutí ve věci mostu má padnout do konce roku. Bylo by zajímavé vědět, jaké procesy jsou nyní v běhu (a případně v jaké fázi), aby se úmysl zdařil. Zasedají pravidelně odborné komise, které zvažují nastalou situaci? Nebo se jen čeká, aby se ukázalo, který názorový proud mezitím bude prosazován důrazněji a s větším křikem? Podle toho se pak rozhodne? Těžko říci. Troufne si ministr rozhodnout proti petiční skupině, jež prosazuje opravu mostu? Sotva. V tématickém diskusním večeru ve Winternitzově vile zazněl také popis průběhu zamýšlené opravy, mj. použití jednokolejného provizoria „asi na čtyři stavební sezóny“. Kolik… Číst vice »
Panťáky durch, zbytek buď konec na Smíchově, nebo odklonem přes Krč.
to vám povím úplně přesně jaké procesy probíhají. soudě podle měú okresního města v polabí. procesy neprobíhají žádné. den před lhůtou přijde paní referentka co tedy má napsat . a po hádce za zavřenými dveřmi se najde za 20min to nejblbější řešení
Tohle je čirá demagogie on pana Scheinherra: „Na památkově chráněnou stavbu nemůžete udělat soutěž, která dovolí i její zbourání. Protože pak vám soutěž posloužila jen jako zástěrka na její zbourání. Pokud takový precedent uděláme, je to návod i pro soukromé majitele památek.“ Soutěží se náhrada mostu, pokud se podaří schválit. No a bourací práce se musí taky soutěžit, to nejde zadat nějakému kamarádovi s demoliční firmou napřímo. Ohledně památek v soukromém vlastnictví to reálně vypadá tak, že majitel začne bourat o víkendu bez povolení a co nejrychleji dojde do takového stavu, kdy už to musí strhnout celé a postavit něco… Číst vice »
A vy doporučujete skoro kriminální počínání soukromých vandalů rozšířit na veřejnou sféru?
A demagogii s dojmologii tu předvádíte akorát vy.
Nedoporučuje. V psaném textu popisuje počínání některých vlastníků.
A jak to dělá z výroku pana Scheinherra demagogii?
No říká že se nedá soutěžit most, který má stát na místě (ne)zbouraného, což je podle mě blbost.Radši mít soutěž hotovou ať se dá stavět hned po případném zbourání.
ale nejprve musíte mít povolení bourat!!!!
to nemáte.
čili neúčelně vynaložené prostředky.
Tu nostalgii po železničním mostu fakt nesdílím. Pokud bych měl přijmout argumenty pro jeho zachování a přenést je i na další stavby v ČR, tak se fakt už nikdy nikam nepohneme. Také mi přijde zvláštní, že se vůbec nezmiňuje jeho hlučnost – to vážně nikoho netrápí? Doufám, že se fakt vybuduje most nový, hezký a hodný 21 století.
Přesně. Je opravdu hodně hlučný. Hlavně že u VRT se řeší 5m vysoká protihlukovka u obce co je 700m od VRT, ale tady je to každému jedno. Ale beztak to dopadne tak, že se teda nakonec všichni dohodnou že se to teda opraví, už budou všechny papíry kolem a těsně před zahájením do toho někdo hodí vidle že je to hlučné a začne kolečko „nový/opravit starý“ znovu
Pravděpodobně by se dal částečně odhlučnit, byť vložením nepůvodních prvků, což by ty původní nemuselo narušit.
A jakpak se bez řezání a přestavby upraví pro 25kV ?
To, co prosazuje Scheinherr je kompromis, který je tím nejhorším řešením. Přístavbou by původní most byl architektonicky znehodnocen, při tom by ale byla zachována většina problémů, které má.
Taky je dobré připomenout, že ten most je architektonicky znehodnocen už dnes. Jednak absencí údržby je celý rezavý bez nátěru a druhak už v minulosti proběhly stavební úpravy, když se trať elektrifikovala. Portály každého oblouku jsou posunuty nahoru a působí dost nepřirozeně, přímo ošklivě. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/02/p%C5%99%C3%AD%C4%8Dn%C3%ADk3.jpg
Proč je takový problém most nahradit novou konstrukcí, klidně i formou repliky, ale postavené moderní technologií? Ta samá otázka platí pro Libeňský most. Tady se urptuně bojuje za estetický vzhled u dopravní stavby, která slouží tisícům lidí každý den, nikoliv několika turistům, kteří se prochází po náplavce.
Krása a navíc jste řekl to podstatné, MOST JE DOPRAVNÍ STAVBA. Tomu ten současný děděček už dávno neodpovídá.
Rozhodně. Ale jak to nějakým pro ně srozumitelným způsobem vysvětlit památkářům?
Bohužel tím nejpitomějším způsobem, že se to nechá spadnout pod vlakem… Nechci malovat čerta na zeď, ale ono to k tomu spěje.
Díky za zmínění úpravy portálů. Říkal jsem si, že to k těm obloukům vůbec nepasuje a je to velice ošklivé. Teď je to za mě konečně vysvětleno. 🙂
Ohledne Libenskeho mostu obloukova cast je zachranitelna. Bez nejakych neresitelnych zalezitosti. Tramove mosty pujdou pryc. Za mne to smysl dava, ucelem je zachovat most jako historicky doklad a ne pouze nakasirovanou moderni stavbu.
Přístavbou třetí koleje ke stávajícímu mostu se ten most architektonicky znehodnotí – proto si myslím že je esteticky šetrnější ho spíše posunout, jak navrhuje Hřib, čímž se i zachová podstatně větší procento stávající památkově chráněné konstrukce, a na stávajícím místě udělat zcela nový most podle vítězného návrhu. Je to stejné jako přistavět např. ke Karlovu mostu jiný most kde by např. jezdily tramvaje, pak takovouhle přístavbou ten most zabijete.
Podle mě i ten posun je blbost a je to spíš návrh pro zmírnění odporu konzervativců. V novém místě by působil jako pěst na oko a mít starou rezavou, rozpadající se konstrukci, která potřebuje řádově vyšší náklady na údržbu než obyčejná pěší lávka, není žádná výhra.
Každopádně tím budou mít problém SŽ/památkáři, a ne cestující z hlaváku na Smíchov.
Takže budeme z Vltavy dělat odkladiště mostů? A je to vůbec průchodné? Není to na samostatné územní rozhodnutí? Neposune to celý ten projekt o další roky, aby toho mohli někteří jen zneužívat?
To není z mé strany snaha přehltit diskusi otázkami a vyvolat tím dojem, že to nejde. Fakticky jde všechno. Ale vede to k něčemu? Nemluvě o tom, že níže po proudu je koryto řeky širší, tudíž by samostatná kovová konstrukce nepřekryla celou řeku, což by byla trochu pěst na oko. Cpát to mezi Výtoň a Palackého most snad nenapadlo ani toho největšího fanatika. 🙂
Výše (nikoli níže) po proudu by to mělo akorát vyjít mezi břeh vstřícně Podolské ulici a Císařskou louku, od Císařské louky možno doplnit prostou lávku zhruba k Moulíkově ulici – a máte krásný přístup ke smíchovskému nádraží z Podolí. Cpát to směrem k Palackého mostu blbost je. Jiná věc je, že jakýkoli posun změní pohledy na historické panorama od a k Vyšehradu – a to asi o dost více, než prostý most pro třetí kolej jižně od opraveného starého pro dvě stávající koleje.
Samozřejmě máte pravdu (směrem na jih je proti proudu), díky.
Ohledně doplňování mostů – pevně věřím, že tento půjde pryč, žádné zaplňování řeky se konat nebude, vznikne nový, tříkolejný most a staromilci si zkrátka za 5 let zvyknou – a doprava neutrpí. Win-win-win situace.
Už aby ten most šel k zemi (a doufejme, že ne samovolně 😀 ), místo něj postavit to co patří do 21. století.
Je to jasné. Most spadne a pak se udělá stejně nový…
Doufejme, že nespadne s plným vlakem.
Včasné zastavení provozu na neudržovaném mostě je odpovědností správce.
Ovšem když se řekne A, musí se říci i B.
Ano, jde opravit. Ale za jakou cenu, jak, na jak dlouho a s jakým dopadem na dopravu.
Takže zde bohužel…
Což nic nemění na tom, že to, co navrhuje Dobrá Správa a ti kriminálníci z Olšanské je zcela nepřijatelné.
100 let vam je malo?
ne 100, ale max. 30.
Postavit vedle prostý most pro třetí kolej a vedle něj opravovat starý vyjde z hlediska vlivu na dopravu dost možná podobně, jako úplné zastavení provozu s výměnou mostů.
Poslalo UNESCO s žádostí o rekonstrukci také peníze???
Tak můžeme se na milé UNESCO vykašlat a nechat Prahy vyškrtnout.
Jen pak jaksi třeba dojede méně turistů. Za což vám hoteliéři poděkují. (mně osobně by se líbilo, kdyby nedojel už ani jeden…ale spoustu firem a lidí tohle živí)
Stačí nechodit do centra, já už v centru nebyl tak minimálně dva roky, ale já mám štěstí, že bydlím mimo centrum a pracuji taky mimo centrum, takže to jenom projedu durch vlakem
Jasně, udělat z centra úplný skanzen, a pak na to ještě nejlépe nadávat. 🙂 A trvat na tom, že tranzit má přednost před místními zájmy, byť bohulibě vlakem.
Jé…to by v té Praze bylo najednou krásně…
méně turistů? tak jednoduše to jde? sen pražáků a vy do toho montujete hoteliery .
Nebojte, ozralci ze vsem koutu evropy dojedou tak jako tak. Zmizi mozna nejbonitnejsi turisti – napr Japonci jezdi vyslovene po UNESCO pamatkach
Už vidím turistu, jak jede do Prahy kvůli železničnímu mostu. Drážďany se nedaly, UNESCO je vyškrtlo a kupodivu město žije dál.
Vy se domnivete, ze umisteny Prahy na seznamu UNESCO privadi do mesa nejake turisty? To o drtive vetsine opravdu zajimavych lokalit rozhodne neplati. Viz nedavny priklad Drazdan.
Praha by nebyla jediná, kdo si „poškodil“ panorama. Baku se taky vyhrožovalo roky a nakonec nic.
„A navíc má autentickou funkci a stále slouží dopravě.“
No a já bych zase řekl, že spíš dopravě škodí.
Má autentickou funkci vytvářet randál ve svém okolí, ty vlaky tam jezdí i v noci.
To tak leda. A opravdu spíš škodí kvůli rychlostem (na příjezdu do Smíchova je 60, přes most a nádraží za ním je už nyní 40)
Aby té dopravě, myšleno železniční, vůbec ještě dokázal sloužit. Ještě pár let dohadů a diskuzí a můžeme se dočkat stavu, kdy na most bude smět vjet pouze 810 a nebo ani to ne.
Pohoda, do té doby se vjezdy vyspádují a bude se rozpojovat souprava a šoupat po jednom voze mostem, na konci se to seřadí a jede se dál. 🙂
Nu, ve variantě nechat vše rozpadat a pak to buď vyměnit nebo zrušit, hlavně se nemuset moc starat, to tak dopadá. Vlastnictví ovšem také zavazuje.
Vlastnictví konstrukce, jejíž životnost je o desetiletí překročena zavazuje jen k jejímu nahrazení.
tady doufam pujde proti zdi pan Scheinherr – mozna ze by mohl i doslovne
Scheinherr, myslím, pro dopravu v Praze udělal dobrého dost, a to říkám jako někdo, kdo s ním v tomto kategoricky nesouhlasí. I to je součást demokracie, ta pluralita názorů. Vulgarity nejsou na místě, Scheinherr není žádný arogantní povýšenec typu Krnda. 🙂
Je tam pár vtipných věcí „Vše musím mít založené na datech a odborných podkladech“ Ale „Pokud zahraniční odborníci nezávislí na Správě železnic říkají, že ten most se má zrekonstruovat, tak jsou to pro mě relevantní podklady, aby byl zrekonstruován.“ Nebylo to náhodou o tom, zda lze most nějak technicky „zrekonstruovat“? To byl přeřek, nebo si ty data a podklady interpretuje chybně? Poslední odpověď vlastně popírá celou myšlenku „rekonstrukce“. Barrandov: „Nalezli jsme chybu a uvažovali, zda ji opakovat, nebo vylepšit.“ Tenhle příměr mi nějak k Výtoni nepasuje. Máme most, co je v hrozném stavu, technologicky zastaralý, a kapacitně nevyhovující. Není tedy… Číst vice »
Jenže tady do hry vstupují i jiné než čistě technické požadavky, a i ty lze řešit pomocí současného technologického poznání. Není vše jen ve více či méně tupé náhradě starého novým.
Nýtování ocelové konstrukce, vystavené silnému dynamickému namáhání, vyřešit nejde.
Drážďany řešili také stavbu mostu a odpor UNESCA a nový most, sice silniční stojí, tam to jde a tady je pořád nějaký odpůrce , to je jak se stavbou dálnic či VTR, vždy se najde někdo komu něco vadí, ať je to brouček, kytička nebo že to povede blízko mého pozemku…. Panu náměstku bych hlavně připomněl jeho Libeňský most, kdy se kasal, že ho dokáže opravit za 0,5 miliardy a dnes je to více než ,2,5 miliardy a pořád se o tom mluví… a konečná cena bude větší nebo se bude muset zbourat , jen doufám že podobně to nedopadne… Číst vice »
Cena Libeňáku je dobrý dezinfo, těch 2,5 mld. je za kompletní rekonstrukci z Holešovic až na Palmovku, včetně tramvajové tratě, nového proplachovacího kanálu a nové lávky k Docku, půlmiliarda je akorát ta nejcennější část konstrukce přes Vltavu. Proponenti nového mostu jaksi zapomínali, že celé soumostí má přes kilometr a většinu stavby do odhadů ceny pro jistotu nezahrnuli.
Jinak zákaz dopravy nad 12 tun připravil právě Scheinherr, na Hřiba akorát vyšlo focení s cedulí, což je tak všechno, co pro to udělal.
To soumosti ke vskutku rozsahle. A velka cast bude tak jako tak novostavba
Mimochodem podivejte se kolik stoji reko branickeho mostu
Která evropská města používají cargo tramvaje?
třeba zmiňované Drážďany…
Zurich: https://transphoto.org/photo/1699701/?&lang=cs,Drážďany :https://www.youtube.com/watch?v=AKt5jnoV-8E a https://www.smartcityvpraxi.cz/zajimave_projekty_93.php
Drážďany byly ze seznamu světového dědictví UNESCO vyškrtnuty. Právě kvůli tomu mostu.
Blaue Wunder se ten most jmenuje. A vidíte, ač vyškrtnuty ze seznamu UNESCO návštěvnost města každým rokem stoupá. 🤗
Mnohem větší problém než samotná dodávka po městě, kde je i silniční dodávka relativně malé „zlo“ (vlastně je k ní silnice primárně určena), je neschopnost přesunout dálkovou část trasy vně města na koleje. Viz nevyužívání vleček v Ruzyni, Hostivici či dokonce jejich vytrhání v Malešicích atp., nemluvě o redukci seřadišť (a nemyslím teď ta úplně centrální nádraží, jakkoli i tam je třeba věci nějak dostat, takže variantně těmi dodávkami) a naopak přidávání lánů asfaltu a hal do úrodných polí. Další kapitolou je urputná snaha dostat na koleje cestující i za cenu vyloučení přepravy zboží tamtéž, což je mnohem větší problém… Číst vice »
Takže dálnice jsou špatně, autobusy jsou špatně, a když se lidi naženou do vlaku, tak je to taky špatně ? Železnice je jen pro náklady ?
Děkujeme za klasickou ukázku toho, jak se ekologisté chytají do vlastních argumentačních pastí. Dálkovou část chceme na koleje (s tím se dá souhlasit), ale po městě to potřebujeme rozvážet něčím jiným, než je dlouhý nákladní vlak. A taky potřebujeme někde přetřídit velkoobjemové zásilky od jednotlivých dodavatelů na mix, který je na míru jednotlivým odběratelům. Účelem totiž je, aby k obchodu, který mám v docházkové vzdálenosti, přijelo jedno auto, které tam vyloží všechno, a ne že se tam bude střídat hafo aut, z nichž každé vyloží trošku a hurá o obchod dál. A k tomuhle třídění potřebuju – světe div se… Číst vice »
Ty cargo tramvaje jsou určitě super nápad a možnost dalšího využití TT.
Panoramatem argumentovali už předci, když se most dělal dvojkolejný, takže argument s panoramatem je jen alibistický.
A pane Scheinherr, kompromis není most + druhý s jednou kolejí, ale nový most s 3 vizuálně stejný, to první je jen prasárna.
Tak tohle je ze strany pana Scheinherra solidní manipulace a demagogie.
Profesor Brühwiler řekl, že most se rekonstruovat DÁ, pan Scheinherr to interprtuje, jako že most se rekonstruovat MÁ.
Žádosti UNESCA o rekonstrukci se dá buď vyhovět, nebo jí zamítnout. Žádost není potřeba obcházet nebo ji nerespektovat. To by totiž pak nebyla žádost, ale příkaz.
Chápu, že pan Scheinherr chce most zachovat a rekonstruovat, ale ať narovinu řekne, že to tak prostě chce, a ne že je to ta jediná správná cesta.
Když někdo něco chce, tak si zároveň myslí, že je to ta správná cesta. Kdyby si to nemyslel, tak to nechce 🙂
pak je mozna lepsi, ze v soucasne konstelaci na magistratu uz ty svoje vize naplnit nebude moci, doufam
Dobře, lepší by bylo napsat „jediná možná cesta“ nebo „jediná myslitelná cesta“.
Rekonstruovat se dá způsobem, že se nakonec prakticky všechno vymění a zůstanou jen ty pilíře, což je obdobný případ jak u Libeňáku. Akorát to vyjde dráž, protože se to bude měnit po kouskách místo aby se to nahradilo najednou a pořádně s moderní technologií.
Jojo…aby to nebylo jako se někdy uvádí v pitevním protokolu (cca. „smrt by bylo možné odvrátit pouze rychlou a vysoce specializovanou péčí“).
Ten jeho profesor mu určitě napsal, že most se rekonstruovat dá, ale za cenu obrovských výdajů.
Ovšem, památková rezervace se dá také zrušit a celé město přestavět, jak už se (leckde žel, kde není respektováno ani měřítko) děje. Otázkou je, zda to ještě bude naše město. Zda Praha zůstane Prahou, nebo se stane uniformním městem bez vlastních znaků. Pan Scheinherr jen spojuje ono „dá se“ s tím, že „chceme“ (jako stávající reprezentace). A pokud „chceme“ a „dá se“, proč z toho dělat „nemá se“?
Nerozumím tomu, co je v případě Vyšehradského mostu „vnitřek stavby“. Jinak obecně zajímavý rozhovor, děkuji.
Kdyby existovali památkáři před rokem 1900 tak žijeme v jeskyních protože by blokovali stavbu všeho nového včetně kostelů i rodinných a činžovních domů.
Stavba nového tak aby byl za provozu postaven vedle a pak jen s krátkou výlukou posunut a vyměněn je jednoduchá a efektivnější
Palec nahoru uz po precteni nicku
Ale omni nerozhodují o všem. Jen se legitimně do rozhodování zapojují. Technokraté také nemohou mít jediné slovo. Musí a má být nalezen konsensus.
V případě životnosti sto let staré , trvale vystavené neplánovamu zatížení, nýtované ocelové konstrukce není kompromis možný. Buď nahradit nebo nechat spadnout.. A to už není kompromis, ale dilema
Kdyby památkáři existovali před rokem 1900 tak se například nebouraly v centru Prahy románské kostely a paláce, včetně nezdokumentované freskové výzdoby.
Ano, vše se nedá konzervovat, ale přece jenom jsme jak kulturně, tak hmotně jinde než ve středověku.
A pokud se vám líbí města postavená ze samých paneláků, budiž, sice to nechápu, ale já z toho mám depresi. A vzhledem k ceně bytů v centru Prahy vs. na jižním městě či čerňáku je nás takových opravdu hodně.
Takže s těmito úvahami opravdu opatrně, je to cesta o planýrování bagrem dle hesla co je staré je špatné.
V roce 1900 nebyl už dávno středověk. Kolem roku 1900 se nestavěly paneláky. Na konci 19. století vznikly v Praze tak „bezvýznamné“ stavby jako Rudolfinum, Národní divadlo, Národní muzeum. Chrám Sv. Víta na Hradčanech byl dostavěn až v roce 1929. To by současní památkáři nedovolili, protože by to zhyzdilo panorama Hradčan. Co je proti tomu ocelový obloukový most, který má být nahrazen jiným ocelovým obloukovým mostem.
Docela hnusnej podsuv, to o těch panelákách…
Tehdy by konzervovali přechozí most a dnes by se přistavoval už třetí vedle tohoto. Půlku Prahy by tvořily pole a louky, protože by bylo potřeba zachovat jedinečný ráz zemědělské krajiny, samozřejmě s dobovým obděláváním za pomocí hospodářských zvířat a spousty ruční práce. Ale měli bychom aspoň autentické farmářské trhy!
Demagogie v plne krase.
Most puvodni byl v roce 1900 cca 30lety. To zadni pamatkari neresi ani ted.
Ano, je otazka zda by nezachovali nejaky retezovy most.
K loukam a pastvinam – ani dnes to neni tak jednoduche jak pisete. Jen by se treba nepovolila stavba fabriky v Prokopaku. Coz asi neni nic tak opovrzenihodneho…
Žili bychom také v mnohém zdravěji a neřešili pseudoproblémy s auty. Jde o to, v jaké fázi je ještě přeměna zdravá a v jaké už nezdravá. Je tam určitý bod zlomu. Vývoj je sice nepřetržitý, ale nemusí být překotný. Dobré může být zachováno. V opačném případě nastane stejně jednou obrat – o to prudší a bolestnější, čím rychleji se k němu ženeme. 🙂
Ať už se k památkovému aspektu stavíme jakkoli, jednu věc nelze novému návrhu upřít: naprosto geniálně řeší prostupnost celým územím pro pěsí a cyklisty, od Nuselského údolí až po Smíchovské nádraží.
Přiznejme si, že aktuální řešení s čekáním na semafor na výtoňské straně, pak dlouhými schody a přecházením dvou rušných výpadovek na smíchovské straně není žádná velká výhra.
Řešil někdo, nakolik by něco srovnatelného bylo realizovatelné v případě rekonstrukce?
Není možné. Prakticky ani jiné projekty, které s rekonstrukcí „nepočítali“ to propojení nedokázaly takto dobře zrealizovat.