Správa železnic: ETCS nemusí znamenat stopku pro historická vozidla. Dopravci ale musí chtít
Parní lokomotiva 464.102 Ušatá po renovaci. Pramen: NTM
Pomoci na technické úrovni se Správa železnic nezříká. Ale musí to být konstruktivní, nikoliv tak nám to zařiďte, říká Tomáš Konopáč.
vzhledem k tomu kolik stojí instalace etcs do takového vozidla, a tyto vozidla by neexistovala bez volného času, úsilí a finančních prostředků nadšenců, která se o tyto vozidla starají, tak jen nějaké „chtění“ opravdu nestačí
Jaký problém by znamenalo do historického vagónů instalovat zabezpečení? Podle mě to je jen nezájem o ty krásné stroje 😮💨 to mě mrzí
tak jistě máte po kapsách pár set milionů a můžete to těm spolkům darovat
Len taká otázka – keď tam pôjde vozeň na kontrolu trakčného vedenia, alebo na defektoskopiu, keď tam pôjde pracovný vlak, podbíjačka, MUV-ka …. to všetko bude mať ETCS ? Pokiaľ nie, tak nebude jednoduchšie tie historické vozidlá vyriešiť v rovnakom režime ako tieto špeciálne. Však zasa tých historických jázd nebýva tak veľa …. (v porovnaní s bežnou prevádzkou) …
Ano, všechno co tam pojede bude muset mít ETCS, o MUVkách byl myslím i článek zde,
o MVTV2 (dráteníci) vím, že už vybavená vozidla mají.
Pracovní vlaky, na výluce ne (trať, kolej je vyloučená), ale na přepravu ano (kolují fámy, že firmy co na těch výlukách pracují si budou přepravu než mezi výlukami objednávat u dopravců, kteří mají HV vybavená ETCS).
Co tady řešíte. ETCS je žumpa za evropské peníze a způsob, jak dát vydělat pár mocným a zlikvidovat konkurenci drobných dopravců. A nostalgie? Jedinou poctivou přece provozuje Langusta. A tomu ETCS do kredenců zaplatí stát, neboť nastavil ři… ve správné době na správném místě. A ETCS v té anglické kopii mašiny, která nikdy neexistovala…… No comment.
Řešení je naprosto jednoduché: V případě, že SŽ nehodlá připustit výjimky, tak ať na své vlastní náklady pořídí těch vozů s ETCS třeba 10 a ty ať jednotlivým dopravcům zapůjčuje. Bezplatně, pochopitelně. Přeci na to spolky, potažmo cestující, nebudou doplácet
Pořídí SŽ, a zapůjčuje, ještě k tomu bezplatně?
Za prvé by to bylo nefér k těm, co ty peníze do toho investovali a investují, za druhé je to úplná blbost, proč by něco takového SŽ měla dělat, po státu taky nechcete, aby Vám platil údržbu a opravy Vašeho auta.
Tak se holt nebude jezdit s historií po koridoru, když na to nemají, respektive případně počkají až zástavba do historie zlevní na jejich možnosti.
To je pravda, po státu opravdu nechci, aby mi platil údržbu a opravy mého auta, protože žádné nemám 😀
Tak u státní postrkové služby přes Vysočinu tenhle model fungoval…
Tak postrky na Vysočině bylo něco jiného, šlo o dočasné řešení, kvůli výlukám, ETCS nic dočasného není, a šlo o nutnost kvůli nákladní dopravě, další odliv nákladní přepravy by železnici dost poškodil, čím ji poškodí, to že nebude historie jezdit po koridoru, pokud nebude mít ETCS? A nevidím důvod, když jiní jsou schopni si vybavit vozidla, proč bychom někomu měli dotovat jeho historické vláčky.
Ale ok, ať tedy SŽ si nechá tato vozidla vyrobit, ale bude to klasický pronájem, ne zadarmo.
Další kdo nechápe, že sebrat ty desítky milionů na jednotkovou instalaci fakt nejde lusknutím prstu, respektive je mi to úplně jedno.
Tak uvidime, jaky zvolime model. Jestli obvykly „nejde to, protoze..“ a nebo to budeme chtit a udelame to.
https://cafans.b-cdn.net/images/Category_5977/subcat_36267/CPuU82Nx_0306141009541.jpg
nebo
https://cdn11.bigcommerce.com/s-f725e/images/stencil/1280×1280/products/1591/2459/DSC_2338-Edit-Edit__59661.1619120368.jpg?c=2
Nehledě na to, že při větších akcích typu Den železnice bude takových vozů potřeba třeba pět i víc…
Při dnů železnice apod. jede vźdy současné 5 a více historických souprav? V Praze jezdily letos celkem snad jen 2!
Řešení dobré. I kdyby se to podařilo nějakým způsobem zrealizovat, kdo to těm provozovatelům zaplatí? Správa železnic nebo přímo pan Konopáč ze své kapsy? To si vážně pan Konopáč aspol. myslí, že všechny ty spolky na to budou mít?
A co takhle aby to třeba částečně zaplatili památkáři?
Pamatkáři fakt nepotřebují provozní soupravy. Pro ně je nejlepší, když se na nic nešahá a pokud možno všechno zůstane v původním stavu. Což u zástavby ETCS fakt nehrozí.
Super. Přesně tak bych si to představoval. Nacpat do hytláku a tento připojovat pokud bude ETCS nezbytné. Navíc to zařízení bude mobilní a snadno přenositelné (přepojitelné ) a provozovatelé parních lokomotiv by si mohli takto vybavený vůz půjčovat.
Pokud má ETCS vlak umět zastavit, tedy ovládat brzdy, tak si myslím že univerzální zařízení které by se půjčovalo nebude tak snadné (a tudíž ani levné) vyrobit a hlavně certifikovat
Zastavit přece může tak, že vypustí vzduch z brzdového potrubí.
To nestačí, je potřeba shodit výkon, což u parních lokomotiv je třeba zajistit mechanicky.
To už nechcte na anglánech. Ti to aktuálně testují takže to vymyslí a pak se (ostatně jako celá železnice) i tohle rozšíří do celého světa. A nemyslím si, že by to musel být problém. Stačí aby každý hnací stroj měl na sobě zařízení které bude umět v případě nouze ovládat brzdy bez zásahu obsluhy. Prostě něco co chybělo u kabin lanovky na Ještěd. Takové zařízení máte v každém osobním voze a i v těch kabinách lanovky byla a říká se tomu záchanná brzda která taky dokáže spolehlivě zastavit celý vlak. Ta je sice ovládaná člověkem, ale v době kdy máme… Číst vice »
Brzda se dá vypustit odkudkoliv, ne? Záchranná brzda tak funguje odedávna. Tam opravdu jediný limit jsou věci co musí být v nějaké předepsané vzdálenosti od čela vozidla (snímače).
Jak říkal Spejbl „Doba pokročila, venku se připozdívá…“
V našem případě doba pokročila a s ní i technika. To o čem jsme my modeláři dříve jen snili nebo někteří i měli v menším se stalo skutečností a maká to a maká. A ani to nestojí příliš. To jen pro ilustraci, že nic není nemožné. I tu parní lokomotivu by bylo dnes možné předělat na dálkové ovládání.
https://www.youtube.com/watch?v=DkJ7jsqQsbE
Panebože to jsou lhář, snilci , nebo já nevím. Nic z toho samozřejmě nebude. Jen je to snaha, predstirání, že nám sockám na kolejích se chce někdo věnovat. Ale to není byznys, nikoho nezajimame . To je celé. Z počtu nehod vyplývá, že i dnes se proti silnici bavíme v promilích, nebo setinách, jak chcete. Po zavedení ETCS by se jednalo o natolik málo raritních jízdách, že snad to mizivé mini promile teoretické moznosti vzniku nehody by snad moho být společensky přijatelné, ne ?? Ale jak vidím, v CR NE ! Tož nezbývá než tiše závidět okolním zemím jako je… Číst vice »
V Rakousku i Německu musí mít i parní mašiny povinně normální zabezpečovač. Ve Švýcarsku mají běžně dokonce i úzkorozchodky ETCS. Takovou tam mají tu úctu k historii …
A jak chcete jezdit rychleji než 160 km/h, když LVZ (kdyby se dál rozvíjelo a instalovalo) je pro tyto rychlosti naprosto nevhodné?
Na konvenční síti není třeba jezdit více než 160 km/h. Dokonce je to z kapacitních důvodů zcela nežádoucí.
Nikdy neříkej nikdy. Co (zmršená) trať 220?
Momentálně se na konvenční síti jezdí 100 km/h protože se LVZ už neinstaluje.
A s tím, jak se bude ETCS na hlavních tratích rozšiřovat, očekávám pokles této hodnoty.
Momentálně se jezdí na konvenční síti 160 km/h tam, kde nebyl LVZ vypnut. Tak laskavě neplácej nesmysly.
Tak mě napadlo, kdyby čtečka balíz byla na druhém voze, nešlo by znaužít prokluz? 😀
Žádná uvolňovací rychlost, ke klacku dojíždí po zábrzné křivce až na 0. Při nejhorším zastaví hytlákem u klacku, mašinou mezi návěstidlem a námezníkem.
On tam je ještě problém, že by mohlo dojít k jakési „rozsynchronizaci“ mezi obsazováním úseků a polohou vlaku.
Když je anténa daleko za čumákem, tak může nastat stav, že čelní náprava už obsadí následující úsek, ale anténa umístěná daleko za čelem vlaku ještě nepřečetla danou balízu, což by – při započítání různých tolerancí bezpečným směrem – mohlo vést k tomu, že RBC vyhodnotí, že úsek obsadil někdo jiný (protože „náš“ vlak ještě nenačetl balízu u styku / počítače náprav, tak přeci zároveň nemůže být v následujícím úseku) a vlaku shodí MA.
navíc je to pěkná pitomost instalovat zabezpečovač jinam, než na hnací vozidlo, navíc, který se dá ještě odpojit
Ale tady není problém v tom, že se dá odpojit, ale naopak výhoda v tom, že se dá připojit (byť s určitými technickými omezeními).
Problemem neni ETCS, ale cena, ktera samozrejme neodpovida cene vyrobni a vyvojove. Problemem je cena za vsechny ty certifikaty, platby patentu. Vubec nechapu, proc system ETCS, ktery si platila v podstate EU neni otevreny.
ETCS se zacne normalne sirit az v momente, kdy vsem zasadnim patentum, ktere jsou pro provoz ETCS nutne, vyprsi platnost. Delka platnosti patentu je cca 25 let a ten cas jiz bezi. Pak cena bude rekneme „normalnejsi“.
Do te doby se na nasich tratich nic zvlastniho nestane, vyjma koridoru a par vyjimek, takze bych to na miste spolku vubec neresil.
Další problém je nesmyslně vyšroubovaná poptávka. Nová lokomotiva s/bez ETCS stojí skoro stejně, ale honba za retrofity do výhradního provozu, které výrobci nestíhají, to umožňuje šroubotat.
Tak parní lokomotivu snad nemusí vybavit hned. Zatím se omezení bude týkat jen hlavních koridorů. Během několika příštích let poptávka po retrofitech prudce spadne a bude po převisu.
Pak ovšem nebude možné vidět letět Šlechtičnu po koridoru z Prahy směrem na Kolín stejně jako nebude možné vidět Albatrosa letícího z Čech na Slovensko.
Z Parhy na Kolín je kapacita na pomalý vlak tažený parní lokomotivou?
Prý pomalý vlak tažený parní lokomotivou. Pane, bavíme se tady o Šlechtičně! A v druhém případě o Albíkovi. To nejsou nějaké 310ky.
S ohledem na stáří těch strojů se s nimi stejně víc jak 80 km/h nejezdí.
80 bez zastávek zas není tak málo. Je pár náklaďáků třeba s bardotkou, které jedou 100 z kopce.
Až na to, že s Esama, Peršingama a Hrbaticemi se běžně jezdí i tou 100.
A ještě Vectron a Traxx samozřejmě.
S nákladem.
Nevím kolk ukazovala ručička rychlomšru v budce strojvůdci, ale byl to mazec a zážitek na který se nezapomíná.
Což ale neznamená, že jste nejeli max. 80.
A i kdyby. Zajímavé,že pouhé dva roky stačily na to aby ještě před dvěma roky ta kapacita pro takové jízdy byla dnes nikoliv. Asi je něco prohnilého ve státě Českém..
https://youtu.be/h27ZuZex0lE?t=119
To i slon by mohl závidět.
Škoda. Průlet Děčínské Lízy po koridoru do Českého Brodu v září 2021 Vám sem nedám protože jsem žádný nenašel. Já mám video jejího průletu z Dolních Počernic ,ale to sem dám těžko. Není jak. Byste koukal jak je to „pomalý “ stroj.
O půlnoci určitě…
A nemusí to být ani parní lokomotiva.
Ten pomalý parní vlak je obvykle tak rychlý, jako je NEx vlak.
No až bude do Kolína VRT, tak „stará“ trať bude pro parní trakci jak dělaná
😀 😀 😀 😀 😀 😀
Vývoj jde dopředu, zařízení se zmenšují, jejich cena se snižuje – možná bude za 2 roky celá mobilní část ETCS v diplomatickém kufříku (bez snímačů a akčních členů)
První mobily také neměly vestavěný radiopřijímač, teď ho máte (a jste povinný za něj platit poplatek, pokud neplatíte jinak) v každém smart i stupid founu.
A časem bude ETCS i v bazaru (z vyřazených strojů) 🙂
Tak jistě, technické řešení se najde, stačí sehnat pár desítek milionu. Jen se obávám, že spolky provozující parní krasavice takhle ve vatě nebývají.
“ Ale musí to být konstruktivní, nikoliv tak nám to zařiďte” Soudruh Konopáč zjevně nepochopil, že SŽ je veřejná služba, tedy přímo v jejich popisu práce opravdu je “jim to zařídit”! Jsou za to placení z daní. My (jiní na SŽ) se tak opravdu chovat nemůžeme (a ani nechceme). Tenhle papalášovský přístup je jádrem všech zásadních problémů SŽ – “já jsem úřad, poníženě proste, žádejte a vymýšlejte, my vám to pak milostivě posoudíme a třeba se i někdy uráčíme rozhodnout”. A pak proč je železnice zcela nekonkurenceschopná. Tyhlety manažerské funkce by fakt neměl vykonávat nikdo, kdo nikdy nepracoval v soukromém… Číst vice »
Jenže takové zadání mají patrně od státu, jemuž může být železnice „ukradená“.
Takže když si pořídíte auto, tak Vám stát taky má zařídit, aby bylo způsobilé pro provoz na pozemních komunikacích?
Ne, povinností dopravce je mít vozidla technicky způsobila pro provoz, ne že jim stát bude něco zařizovat.
Když mám auto schválnené podle norem z data výroby, mělo by být použitelné dál.
Nová auta mají eps, ecall,… ale do starých se nemusí cpát abs.
Nebojte, auta si taky nebudou uzivat svobody dlouho. Řekněme že jakakloiv post market modifikace se musí schvalit najetim 10 tisíc km pod dohledem zpusobile osoby. Tak to funguje na železnici. A na dalnici bez omezovace co automaticky rozeznava znacky nevjedete (to je zjednodušeně jedna z funkci ETCS). Možná to zni jako utopie ale je to jen jeden schvaleny návrh zákona daleko.
Ale taky se mění pravidla, omezují se vjezdy do měst, do center měst (v cizině běžně jedná o zákaz na základě limitu EURA, které dané vozidlo splňuje), tam kam jste před pár lety vjet mohl dnes může být zákaz, nebo zákaz vjezdu pro určitý typ vozidel, atd…
…a proto do ní leje 50 miliard ročně jen do investic.
Ale že výsledek tomu neodpovídá…
Od státu nemají v tomto zcela jistě zadání žádné. Právě proto, že ministerstvo dopravy ani politiky tohle vůbec nezajímá.
SŽ má v popisu práce spravovat a tvořit infrastrukturu sloužící běžnému provozu a nějakým mimořádným událostem.
Provoz historických vlaků je zábava, něco navíc. Nemyslím si, že je tohle věc, kterou by měl stát potažmo SŽ řešit. Tyhle stížnosti mi připomínají debaty kolem historických vozidel ČD. ČD jsou dopravce, jehož úkolem přeprava osob a nákladů. Muzejnictví je něco navíc, co dělají nad rámec povinností, proto je nesmysl jim vyčítat, že si třeba nechaly jednotky 460 a 560 ve zkrácené verzi s pouze jedním vložákem.
Ne, provoz historických vlaků je z hlediska SŽ provoz jako každý jiný. Proč si myslíte, že SŽ má nějakou kompetenci rozhodovat, kdo je důležitej a kdo ne? Kde jste to vzal?
Až na to, že nic takového ale pan Konopáč neříká. A je vrcholné sráčství z anonymního účtu dezinterpretovat něčí výroky a vysmívat se člověku, který sem byl ochotný přijít do podcastu. Příště si to může taky rozmyslet, protože tohle nemá nikdo zapotřebí.
Až na to, že korektní odpověď je úplně jiná. O dezinterpretaci rozhodně nejde a slovník typu “tvrdá vyjednávání” tady nemá co dělat. Uvědomte si, že pracuji na SŽ v dosti příbuzné pozici, i když na jiných projektech jiné odbornosti. Redakce moji totožnost zná, nikdo jiný opravdu nemusí.
A tak co teda? Budeme kolem úředníků chodit po špičkách a hladit je po vláskách – hlavně přijďte a bavte se s námi? Víte vy vůbec, jaká je uvnitř SŽ nálada z důvodu těchto projektů?
Bez komentáře. Ano, tak to je , jak píšete. Koneckonců ve všech sférách s dohledem státu. Nikdo nic nikdy nevidělal, ale imaginární peníze napichují v milionech jak seno na vidle
Pripomenulo mi to trošku tie boostre, čo majú americké posunovacie rušne pripojené k sebe na zvýsenie celkovej ťaznej sily aj celkovej adhezie. Sú to v podstate nízke vozidlá bez stanovišťa, teda nebrania vyhľadu z ovladacieho rušňa a nezáleží či su v danom momente tlačené alebo ťahané. aj keď v pripade historickēho vlaku by tlačené ETCS vozidlo asi špatilo celkový umelecký dojem.
No mě by docela zajímalo co je na ETCS tak velké. Je to GSM modul, průmyslový počítač (2x?), rozhraní pro pár čidel a elektropneumatický ventil.
To mi evokuje spíš „kufr na příklepovou vrtačku“ než „ledničku“.
Kdyby to ETCS nebylo tak drahé, včetně schválení zástavby, tak tenhle problém neřešíme…
Třeba až bude více starších vozidel dovybaveno, bude už se dávat spíš jen do nových, takže už nebude taková poptavka, vývoj už bude zaplacený, tak to předpokládám zlevní
Vzhledem k tomu, že na ešusech, který jezdí každou chvíli v jiné sestavě, bude také pouze jedna mobilka a řidičský
(pardon) … a řidičák bude mít pouze některé antény, tak by to opravdu nemusel být problém.
V USA, kde mají na tratích se systémem PTC taky výhradní provoz se problém řeší podobně. Parní lokomotiva má pouze „opakovač“ který přenáší informace z dieselové lokomotivy. Zároveň jsou na parní lokomotivě nainstalovány některé antény, snímač otáček (ty naopak posílají informace systému na dieselu) a nové brzdiče, dokonce ovládání EDB dieselu.
Dneska jsou však lokomotivy upravovány a vybavovány tak, aby měly PTC kompletní, což znamená, že letos jede Big Boy na tour bez pomocné lokomotivy.
no přípojného vozidla…..M 131 jezdívá s vlekem,dobrý,ale když pojede solo?a nebo jiná varianta,jezdit jen po lokálkách..
Pro M 131.1, M 152 a M 262 by lokálky mohly stačit.
Pro Albatrose taky… Stejně není kapacita. Asi hloupý přístup že?
U CD Nostalgie to nikoho trapit nemusi – tam je strategie jasna, vsechny velka kola zavrit a at kolem Luzne jezdi neco maleho..
Stejne pomalu vse hezke jiz dojezdilo. Kdyby jste vazeni videli v realu jak funguje dilna v Luzne u Rakovnika, jaka tam je produktivita prace…….
Katastrofa
Vy v dílně Lužná pracujete, že víte jaká je tam produktivita práce? Ono opravovat historická vozidla není práce v úkole.
Kdybych tady napsal verejne co vse vim a jak to tam funguje, tak to tam muzou zavrit. Ukazka v praxi je 464.008 ..
No ono si stačilo již v minulosti povšimnout jízd kdy měla být nasazena parní lokomotiva a nakonec bez udání důvodu jel diesel. Tradičním zaklínadlem je výstraha, sucho a zákaz jízd parních lokomotiv. Jenže když zákaz již neplatí a stejně jede diesel……
„V případě vyhlášení nebezpečí sucha bude parní lokomotiva nahrazena motorovou lokomotivou.“
Toto se akruálně týká jízd 6.a 7.7. ale jen 434.2186 a jízd ve Stč kraji, ale netýká se 354.195 a jízd v Jč Kraji stejně jako jízd v krají Zlínském.
Pokud se podívám na kalendíř na celé léto je to jedna velká bída a samý motor.
434.2186? bumerang? po velke oprave neustale problemy..
kolikrat dojela uspesne z poctu jizd??
zbytecne komentovat…
To stejne zeleny spenat (464.202)
V cele veleodbornik z Hrusek, kteremu mu svereny stroj jiz 2 sezonu jezdi tak, ze na leve strane fouka odvodnovaci ventil parniho stroje…
ale v komentarich na facebooku vystupuje velmi suverene vuci fanouskum…….
ale jsou tu i spolky, kde to krasne kvete a jsou to kluci sikovni :)))
No něco málo k tomu špenátu 202. K unikající páře z levého parního stroje, je to z důvodu praskliny válce, loko toto má již od svého znovuzprovoznění cca v roce 1996. Určitými opravami se proti tomu bojovalo, ale neúspěšně. Takže 202 jezdí na 1 a půl výkonu a na levé straně trochu páří.
Bude to prostě jako dnes jízdy například s Rocket nebo Adlerem nebo tramvajovou koňkou. Zaplatí se výluka případně se bude jezdit na speciální trati. Co mají říkat muzejníci ktečí vlastní tramvaje na metrový .
https://zdopravy.cz/prvni-parni-lokomotiva-s-etcs-ve-velke-britanii-zacali-s-jejim-testovanim-211206/
Pan Konopáč navrhuje to co jsem na diskusích o ETCS navrhoval už od začátku . Akorát nevím, proč by měla čtečka balíz být na hnacím vozidle(lokomotiva, motorový vůz) a ne na přípojném voze s kterým by bylo propojeno. Pak by stačilo za státní dotaci pořídit několik (cca 20) těchto řídících vozů a ty pronajímat provozovatelům historických vozidel bez ETCS. To je moje šotoušské řešení problému finančně únosného zachování provozu historických vozidel .
Pokud tvrdíte, že čtečka balíz nemusí být na hnacím vozidle máte samozřejmě pravdu. Nicméně musí být vždy na vedoucím vozidle. Což vylučuje vaše řešení ve všech směrech
Fajn. Potom hodíme hytlák vybavený ETCS před lokomotivu. Bude to jako řazení vlaku za války kde lokomotiva také často nebývala v čele 🙂
Protože, (pokud to dobře chápu,) systém počítá s určitými prokluzovými vzdálenostmi, podle kterých určuje rychlost, kterou smí vlak dojíždět k návěstidlu. Pokud by byla anténa pouze na nějakým hitláku za mašinou, tak by se při projetí návěstidla mohla lokomotiva dostat do kolizní dráhy s jiným vlakem.
Taky jsem to navrhoval v předešlých diskuzích zde na serveru Zdopravy.
No, možná se ledy hnuly a řešení s putovním služebákem je možné.
Čtečka má být do nějaké maximální vzdálenosti od čela. Podle mě by se to dalo vyřešit prostým odčítáním této vzdálenosti od brzdné křivky. Asi tam bude ještě nějaká problém, ale pitvat se mi to nechce.
jasně,pojede M 131 s řídícím vozem…no to jsme to dopracovali…
Nemyslím si, že čtečka balíz je zrovna něco, co kdovíjak těžce zasáhne do konstrukce vozidla.
Jak je to vlastne s historickymi letadly? Ta predpokladam taky musi mit odpovidac odpovidajici 🙂 soucasne dobe? Nebo je u nich nejaka vyjimka s tim ze ridici letoveho provozu o historickem letadle vi a nepusti jej nad urcitou vysku?
Většina provozu historických (popř. „historických“ – letuschopných replik, když by se originál za letu nejspíš rozpadl, a kde se odpovídač obvykle nedá ani namontovat) letadel létá v „neřízených“ prostorech, kde není sekundární odpovídač povinný. Jen pár z nich (tuším třeba Lukačovič na Elektře nebo nějaké spitfiry) má odpovídače, ale to už je o penězích jejich majitelů…
Řízení o letadle samozřejmě ví (z primárního radaru, popř. i komunikace) a pilot zase ví, které prostory nesmí narušit.
P.S. nad FL60 (letová hladina 6000 stop = cca 1800 metrů) musí mít odpovídač všechno, co letí.
Tak jednoznačně to neplatí. Běžně smíme do FL95 bez něj a ve vyhrazených prostorech nad Jeseníky jsem byl ve FL230 bez odpovídače.
Do určité výšky není mimo vybrané prostory odpovídač povinný.
Kdyby majitelem historického kolejového vozidla jen tušili,jaká je ve vzduchu ,,pohoda,,
Platí tam samozřejmě předpisy a nařízení.
Ale taková buzerace ,jako je na kolejích,ve vzduchu prostě není.
Vemte si jen zdravotní způsobilost strojvedoucího a pilota .
Vemte si podmínky,za jakých mohu být dopravcem na kolejích .
Pořídit si letku historických letadel a provozovat je není takřka žádný problém.
Ano, historická letadla stejně jako UL ,balony, rogala a motorové padáky nemusí mít odpovídač . Letový provoz je stále řízen především radiofonickým kontaktem s ŘLP.
Většina spolků dnes kupuje motorové vozy řady 810 za cca 1 milion korun. Pochybuji, že budou mít dalších 2-5 mega na zástavbu ETCS do každého stroje….
další věc,kam to tam chcete nacpat??zas to bude na ůkor míst k sezení….
Anebo ještě lépe do kabiny strojvedoucího, tam je místa dost. Jako např. na některých dřevěnkách dosazení bedny elektronického nabíjení po odstranění dynam ze strojovny.
Tak místo záchoda a je to.
Spis počítejte 15 mega
OBUhytlák. Na sítích už diskutováno 😉
Smazáno pro urážky. Uživatel zablokován.
Promiňte, ale musím se ozvat. Aby nějaký zbabělý internetový prales urážel Tomáše Konopáče, jednoho z mála skutečných odborníků na ETCS, je podle mě přes čáru. Hádat se věcně je OK, ale osobní urážky jsou ubohé.
Oldo to je v rámci napravování reputace u GŘ za tu diskuzi ve Šindlu ???? V pohodě, dle toho co zde čtu, pana Konopace nikdo neuráží. Jen nám tedy prosím zde všem napiš, z jaké praxe pan Konopáč tedy jako odborník čerpá ? Pokud tedy rovnou z vejšky nepřišel do kanclu….dělal dispecera ? Vypravciho ? Na traťovce ? Nebo ??? Nebo je něco jako současný ministr zahraničí, který má za sebou taky roky praxe ve všech možných komzulátech a diplomatických službách???
Cože, on neházel vexle v Tanvaldu? Fuj!
plně souhlasím…tak nějak to dopadne,po 30ti letech služby na železnici už mě všechny iluze opustily
Pan Konopáč je šoutouš, nikdy v reálném provoze nebyl, pouze na vysoké škole, je to teoretik. Kdy se přizná že pro MD vytvořil implementační plán ETCS, který poslali do Bruselu.
Šotoušství je hezká věc, potřebujeme takové lidi, ale ke kvalifikaci nestačí, je potřeba, aby měli i fundované oponenty a to zatín chybí. Především je třeba abydráha jezdila spolehlivě pak bude i bezpečná.
To je snad jasné, kdo by NIP ETCS na MD vytvářel? Tam jsou rádi, že po roce debat „vyřeší”, zda 230 V jednofáze střídaviny ve výpravní budově bude nadále UTZ. 🙂
Pan Konopáč asi nepochopil, že to není otázka zda je to technicky možné, ale zda jsou dopravci a majitelé vozidel ochotni do toho cpát nehorázné finance aby se jim ta investice vůbec vrátila zpátky. A vše je byznys, takže ani výrobci těchto zařízení to nebudou dělat zadarmo a z nadšení pro nostalgii. A naopak pokud za nimi přijde, složí patřičný obnos a bude chtít zařízení vyrobit byť pro jedno specifické vozidlo, tak mu to výrobce udělá.
To snad aby takové zařízení bylo putovní a bylo možné jej dle aktuální potřeby stěhovat z jedné historické lokomotivy do druhé.
Už vidím, jak takovou čtečku balíz stěhujete z mašiny na mašinu.
A proč musí být na mašině a ne na připojeném řídícím voze? Ten by pak byl putovní – jen by se přivěšoval za různé historické mašiny.
Protože je nějaká předepsaná maximální vzdálenost mezi čtečkou a čelem vlaku.
A když je mašinka dlouhá, např. Albatros, postačí jedna čtečka a nebo by musela být druhá na tendru pro opačný směr jízdy?
Protože neznám přesnou hodnotu té maximální vzdálenosti, tak vám bohužel přesnou odpověď v případě Albatrose nedám. U normálních lokomotiv (třeba Vectron) bych očekával, že budou mít čtečku jednu.
Čtečka balíz a nějaké kabely k přípojnému vozu může bát to jediné, co se na takovéto vozidlo připevní.
takže už na vždycky sebou tahat valník??no to snad ne?
Jestli chtějí jezdit po koridoru tak ano, nebo ať si jezdí, kde to nepotřebují.
U toho vlaníku bych očekával nějaké historické maskování v podobě hytláku (služebního vozu), aby to nebylo ve vlaku tak nápadný.
Samozřejmě bude opruz při objíždění soupravy, bude složitější posun.
Nevím, jak je ten krám rozměrný, kolik váží a k čemu všemu se připojuje. Ale jen mne celé dění okolo dráhy utvrzuje v tom, že udělat jí papáček před sedmi lety po téměř třiceti letech bylo dobré rozhodnutí.
To bude totiž jen další z lidí, kteří si asi myslí že všichni žijou pouze z nekonečných dotací, čerpání erárních peněz a neomezených zdrojů, ktere proste jsou…
Ale je fajn že se myslí na historická vozidla, v době kdy se tímto znemožní provoz spousty vozidel potřebných pro běžný provoz.
Je to jednoduché, budou majitelé ochotni to zaplatit? Ano, budou jezdit i na tratích s ETCS, ne, holt budou jezdit jen po těch posledních lokálkách bez.
Ta infrastruktura tu má primárně sloužit především pro bezpečný, pravidelný provoz, ne pro nějaký historický provoz.
Zrovna na zachování provozuschopnosti historických vozidel jdou určitě vyjednat velké dotace hned na několika ministerstvech. Jenom je občas potřeba ty úředníky informovat co je potřeba a trochu to „tlačit odspodu“.
No, jasně, dobře, a už jste to někdy zkoušel? Evidentně o muzejnictví taky nic nevíte… jestli víte, jak ty „velké“ dotace dojednat, dejte know-how sem, několik spolků vám utrhá ruce, možná vám dá i provizi .