Správa železnic: ETCS nemusí znamenat stopku pro historická vozidla. Dopravci ale musí chtít

Parní lokomotiva 464.102 Ušatá po renovaci. Pramen: NTMParní lokomotiva 464.102 Ušatá po renovaci. Pramen: NTM

Pomoci na technické úrovni se Správa železnic nezříká. Ale musí to být konstruktivní, nikoliv tak nám to zařiďte, říká Tomáš Konopáč.

Odebírat
Upozornit na
guest
44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaaa

“ Ale musí to být konstruktivní, nikoliv tak nám to zařiďte” Soudruh Konopáč zjevně nepochopil, že SŽ je veřejná služba, tedy přímo v jejich popisu práce opravdu je “jim to zařídit”! Jsou za to placení z daní. My (jiní na SŽ) se tak opravdu chovat nemůžeme (a ani nechceme). Tenhle papalášovský přístup je jádrem všech zásadních problémů SŽ – “já jsem úřad, poníženě proste, žádejte a vymýšlejte, my vám to pak milostivě posoudíme a třeba se i někdy uráčíme rozhodnout”. A pak proč je železnice zcela nekonkurenceschopná. Tyhlety manažerské funkce by fakt neměl vykonávat nikdo, kdo nikdy nepracoval v soukromém… Číst vice »

Rušňovodič Peter

Pripomenulo mi to trošku tie boostre, čo majú americké posunovacie rušne pripojené k sebe na zvýsenie celkovej ťaznej sily aj celkovej adhezie. Sú to v podstate nízke vozidlá bez stanovišťa, teda nebrania vyhľadu z ovladacieho rušňa a nezáleží či su v danom momente tlačené alebo ťahané. aj keď v pripade historickēho vlaku by tlačené ETCS vozidlo asi špatilo celkový umelecký dojem.

P_V

Kdyby to ETCS nebylo tak drahé, včetně schválení zástavby, tak tenhle problém neřešíme…

-mm

Třeba až bude více starších vozidel dovybaveno, bude už se dávat spíš jen do nových, takže už nebude taková poptavka, vývoj už bude zaplacený, tak to předpokládám zlevní

Lars

Vzhledem k tomu, že na ešusech, který jezdí každou chvíli v jiné sestavě, bude také pouze jedna mobilka a řidičský

Lars

(pardon) … a řidičák bude mít pouze některé antény, tak by to opravdu nemusel být problém.

V USA, kde mají na tratích se systémem PTC taky výhradní provoz se problém řeší podobně. Parní lokomotiva má pouze „opakovač“ který přenáší informace z dieselové lokomotivy. Zároveň jsou na parní lokomotivě nainstalovány některé antény, snímač otáček (ty naopak posílají informace systému na dieselu) a nové brzdiče, dokonce ovládání EDB dieselu.

Dneska jsou však lokomotivy upravovány a vybavovány tak, aby měly PTC kompletní, což znamená, že letos jede Big Boy na tour bez pomocné lokomotivy.

petr

no přípojného vozidla…..M 131 jezdívá s vlekem,dobrý,ale když pojede solo?a nebo jiná varianta,jezdit jen po lokálkách..

Tomasek

U CD Nostalgie to nikoho trapit nemusi – tam je strategie jasna, vsechny velka kola zavrit a at kolem Luzne jezdi neco maleho..
Stejne pomalu vse hezke jiz dojezdilo. Kdyby jste vazeni videli v realu jak funguje dilna v Luzne u Rakovnika, jaka tam je produktivita prace…….
Katastrofa

VaPa

Vy v dílně Lužná pracujete, že víte jaká je tam produktivita práce? Ono opravovat historická vozidla není práce v úkole.

Petr

Bude to prostě jako dnes jízdy například s Rocket nebo Adlerem nebo tramvajovou koňkou. Zaplatí se výluka případně se bude jezdit na speciální trati. Co mají říkat muzejníci ktečí vlastní tramvaje na metrový .

Jaroslav

Pan Konopáč navrhuje to co jsem na diskusích o ETCS navrhoval už od začátku . Akorát nevím, proč by měla čtečka balíz být na hnacím vozidle(lokomotiva, motorový vůz) a ne na přípojném voze s kterým by bylo propojeno. Pak by stačilo za státní dotaci pořídit několik (cca 20) těchto řídících vozů a ty pronajímat provozovatelům historických vozidel bez ETCS. To je moje šotoušské řešení problému finančně únosného zachování provozu historických vozidel .

Projektak

Pokud tvrdíte, že čtečka balíz nemusí být na hnacím vozidle máte samozřejmě pravdu. Nicméně musí být vždy na vedoucím vozidle. Což vylučuje vaše řešení ve všech směrech

Lars

Protože, (pokud to dobře chápu,) systém počítá s určitými prokluzovými vzdálenostmi, podle kterých určuje rychlost, kterou smí vlak dojíždět k návěstidlu. Pokud by byla anténa pouze na nějakým hitláku za mašinou, tak by se při projetí návěstidla mohla lokomotiva dostat do kolizní dráhy s jiným vlakem.

Alibaba

Taky jsem to navrhoval v předešlých diskuzích zde na serveru Zdopravy.
No, možná se ledy hnuly a řešení s putovním služebákem je možné.
Čtečka má být do nějaké maximální vzdálenosti od čela. Podle mě by se to dalo vyřešit prostým odčítáním této vzdálenosti od brzdné křivky. Asi tam bude ještě nějaká problém, ale pitvat se mi to nechce.

petr

jasně,pojede M 131 s řídícím vozem…no to jsme to dopracovali…

Fanda Modernizace

Jak je to vlastne s historickymi letadly? Ta predpokladam taky musi mit odpovidac odpovidajici 🙂 soucasne dobe? Nebo je u nich nejaka vyjimka s tim ze ridici letoveho provozu o historickem letadle vi a nepusti jej nad urcitou vysku?

Omega

Většina provozu historických (popř. „historických“ – letuschopných replik, když by se originál za letu nejspíš rozpadl, a kde se odpovídač obvykle nedá ani namontovat) letadel létá v „neřízených“ prostorech, kde není sekundární odpovídač povinný. Jen pár z nich (tuším třeba Lukačovič na Elektře nebo nějaké spitfiry) má odpovídače, ale to už je o penězích jejich majitelů…
Řízení o letadle samozřejmě ví (z primárního radaru, popř. i komunikace) a pilot zase ví, které prostory nesmí narušit.

Omega

P.S. nad FL60 (letová hladina 6000 stop = cca 1800 metrů) musí mít odpovídač všechno, co letí.

Stráťa

Tak jednoznačně to neplatí. Běžně smíme do FL95 bez něj a ve vyhrazených prostorech nad Jeseníky jsem byl ve FL230 bez odpovídače.

Stráťa

Do určité výšky není mimo vybrané prostory odpovídač povinný.

Jiří Stančík

Kdyby majitelem historického kolejového vozidla jen tušili,jaká je ve vzduchu ,,pohoda,,
Platí tam samozřejmě předpisy a nařízení.
Ale taková buzerace ,jako je na kolejích,ve vzduchu prostě není.

Vemte si jen zdravotní způsobilost strojvedoucího a pilota .
Vemte si podmínky,za jakých mohu být dopravcem na kolejích .
Pořídit si letku historických letadel a provozovat je není takřka žádný problém.

Jaroslav

Ano, historická letadla stejně jako UL ,balony, rogala a motorové padáky nemusí mít odpovídač . Letový provoz je stále řízen především radiofonickým kontaktem s ŘLP.

Karel

Většina spolků dnes kupuje motorové vozy řady 810 za cca 1 milion korun. Pochybuji, že budou mít dalších 2-5 mega na zástavbu ETCS do každého stroje….

petr

další věc,kam to tam chcete nacpat??zas to bude na ůkor míst k sezení….

Dave

Anebo ještě lépe do kabiny strojvedoucího, tam je místa dost. Jako např. na některých dřevěnkách dosazení bedny elektronického nabíjení po odstranění dynam ze strojovny.

Jakub Rákosník

OBUhytlák. Na sítích už diskutováno 😉

selarp

Smazáno pro urážky. Uživatel zablokován.

Oldřich Sládek

Promiňte, ale musím se ozvat. Aby nějaký zbabělý internetový prales urážel Tomáše Konopáče, jednoho z mála skutečných odborníků na ETCS, je podle mě přes čáru. Hádat se věcně je OK, ale osobní urážky jsou ubohé.

petr

plně souhlasím…tak nějak to dopadne,po 30ti letech služby na železnici už mě všechny iluze opustily

dolf

Pan Konopáč je šoutouš, nikdy v reálném provoze nebyl, pouze na vysoké škole, je to teoretik. Kdy se přizná že pro MD vytvořil implementační plán ETCS, který poslali do Bruselu.
Šotoušství je hezká věc, potřebujeme takové lidi, ale ke kvalifikaci nestačí, je potřeba, aby měli i fundované oponenty a to zatín chybí. Především je třeba abydráha jezdila spolehlivě pak bude i bezpečná.

Osoba odborně nezpůsobilá

To je snad jasné, kdo by NIP ETCS na MD vytvářel? Tam jsou rádi, že po roce debat „vyřeší”, zda 230 V jednofáze střídaviny ve výpravní budově bude nadále UTZ. 🙂

Joe

Pan Konopáč asi nepochopil, že to není otázka zda je to technicky možné, ale zda jsou dopravci a majitelé vozidel ochotni do toho cpát nehorázné finance aby se jim ta investice vůbec vrátila zpátky. A vše je byznys, takže ani výrobci těchto zařízení to nebudou dělat zadarmo a z nadšení pro nostalgii. A naopak pokud za nimi přijde, složí patřičný obnos a bude chtít zařízení vyrobit byť pro jedno specifické vozidlo, tak mu to výrobce udělá.

Mimopražský

To snad aby takové zařízení bylo putovní a bylo možné jej dle aktuální potřeby stěhovat z jedné historické lokomotivy do druhé.

Franta Pepa Jednička

Už vidím, jak takovou čtečku balíz stěhujete z mašiny na mašinu.

Jaroslav

A proč musí být na mašině a ne na připojeném řídícím voze? Ten by pak byl putovní – jen by se přivěšoval za různé historické mašiny.

Alibaba

Protože je nějaká předepsaná maximální vzdálenost mezi čtečkou a čelem vlaku.

mic

A když je mašinka dlouhá, např. Albatros, postačí jedna čtečka a nebo by musela být druhá na tendru pro opačný směr jízdy?

Alibaba

Čtečka balíz a nějaké kabely k přípojnému vozu může bát to jediné, co se na takovéto vozidlo připevní.

petr

takže už na vždycky sebou tahat valník??no to snad ne?

182-097

To bude totiž jen další z lidí, kteří si asi myslí že všichni žijou pouze z nekonečných dotací, čerpání erárních peněz a neomezených zdrojů, ktere proste jsou…
Ale je fajn že se myslí na historická vozidla, v době kdy se tímto znemožní provoz spousty vozidel potřebných pro běžný provoz.

Franta Pepa Jednička

Je to jednoduché, budou majitelé ochotni to zaplatit? Ano, budou jezdit i na tratích s ETCS, ne, holt budou jezdit jen po těch posledních lokálkách bez.
Ta infrastruktura tu má primárně sloužit především pro bezpečný, pravidelný provoz, ne pro nějaký historický provoz.

Stráťa

Zrovna na zachování provozuschopnosti historických vozidel jdou určitě vyjednat velké dotace hned na několika ministerstvech. Jenom je občas potřeba ty úředníky informovat co je potřeba a trochu to „tlačit odspodu“.

T_t

No, jasně, dobře, a už jste to někdy zkoušel? Evidentně o muzejnictví taky nic nevíte… jestli víte, jak ty „velké“ dotace dojednat, dejte know-how sem, několik spolků vám utrhá ruce, možná vám dá i provizi .