Správa železnic chystá velký zátěžový test ETCS, shání u dopravců desítky vozidel

Technologie ETCS. Pramen: ČD - TelematikaTechnologie ETCS. Pramen: ČD - Telematika

Správa železnic hledá více dopravců, o nasazení rozhodnou minitendry.

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Johnny Cash

ETCS už funguje dokonce i mezistátně. Dlouho jsem nebyl v Břeclavi a byl jsem mile překvapen jízdou pod ETCS plynule z Rakouska až do přednádraží. Automatické vypnutí hlavního vypínače na hranici jsem raději pro jistotu řešil ručně.

Dušan

Funguje to pořád tak „na půl plynu“, protože vozidla, co nejsou stále schopny se přihlásit do GSM-R CZ (= Railjet ÖBB, řada 1216 OBB), tak musí nově zastavit v Bernhardsthalu a nově se přepínat do STM PZB/LZB nebo do izolace, což když v tom úseku byla zavedena výluka ETCS, tak toto nebylo.
Na druhou stranu ano – je asi nesmysl „blokovat“ vozidla, co se normálně do GSM-R A/CZ umí přihlásit, aby tento úsek „na sílu“ jezdila v módu STM PZB/LZB kvůli pouhým dvěma řadám vozidel, co mají problém.

Valtteri

Tam jsem zvědav. Byl jsem informován, že budou potřeba ETCS zkoušky i v ČR, aby se dalo do přednádraží z Rakouska dojet. Osobně jsem nic oficiálního zatim neviděl, ale může se stát, že bude potřeba v Bernhardsthalu ETCS vypínat z tohoto důvodu.

G....

Chápu, že státní organizace musí vše soutěžit, ale neměla by být snaha zároveň o co největší rozmanitost vozidel? Elektrické jednotky, lokomotivy, … Ideálně od každé řady / série nebo alespoň dodavatele něco.

Petr Šimral

No, já včera v noci rozmanitost viděl… Pantery, Esa ČDC 363.0 i 363.5 (alespoň doufám, že jsem to v té tmě rozeznal správně), Esa ČD 362, Vectron ČD, někde tam měla být Pesa Regiojetu UK, ale neviděl jsem ji, pak tam jezdily diesely, předpokládám 742.2 ČD a 742.7 ČDC. Vectron SŽ To vše v systémové verzi 2.0. My jsme přivezli 383 411 a 383 438 v rozdílných verzích software, nicméně systémová verze 2 a 386 029 a 038, taktéž rozdílná verze software, ale systémová verze 1. Minimálně u nás, přestože jsme se vynasnažili o rozdílnost, k žádnému problému nedošlo. Zaznamenali… Číst vice »

vbb

> 363.5 (alespoň doufám, že jsem to v té tmě rozeznal správně)
Bohužel ne.
Anebo vidíte do budoucnosti 🙂

Petr Šimral

Hádat se zcela jistě nebudu 🙂 Prostě tmavě modré Eso.

Michal M

Mám skoro stejnou radost z toho to číst jako jste měli vy když jste byli u toho…

jan táborský

Hlavně včas informujte kdy a kde se test bude konat. Lepší když cestující budou vědět a pojedou autobusem, nebo zůstanou doma .

Petr Šimral

Zatím proběhlé dva testy (dohromady tři dny) se vždy jely v noci, kdy je minimum osobní dopravy.
Například dnes v noci jsme v Berouně způsobně vyčkali odjezdu rychlíku v Berouně v 0:35 (mimo jiné přijel do Berouna 6 minut s náskokem) a vyrazili „rozvracet“ ETCS až za ním.
Osobní doprava má při zkouškách přednost.

jan táborský

Ale to si nerozumíme, pokud jste AŽ.. tak to nasaďte v plné náloži, nebojte se toho , uvidíme jestli to půjde jako D4 radioblok na Volarkách tak se spuštění systému už mne týkat nebude. O tom , že je to systém nespolehlivý a předražený není pochyb. Nechtěl jsem říci sám sobě nebezpečný…. (pokud to klapne omluvím se Vám zde placenou inzercí) ,pokud se dožiji

Petr Šimral

Ne, já opravdu nemám nic společného s AŽD 🙂

Martin H.

Hele, můžeš mě prozradit, jak dlouho máš zkoušky a kolik jsi toho odjezdil s ETCS, že tak dobře víš jak je to nespolehlivé? Tak šup, neboj se toho, napiš to sem…

jan táborský

Budeš se asi divit, ale já jsem byl u vzniku systému, prvních zkoušek okruh, osazování jednotek ale hlavně u budování infra, kde to nevychází a nevychází. V polabí to asi půjde odladit ,ale jinde ne .Nejsem nejmladší . Uvidíme po testu, těším se .

Martin H.

Tak testy proběhly a vypadá to, že to funguje, tak co včil?🤔

Michal M

Včil se Jenda odmlčí.

jan táborský

ale no tak….

noerf

Zajímalo by mne, jestli byla při zkoušce u Přerova chybovost okolo tři procent, zda-li se to projevuje u lokomotiv nebo nízkopodlažních jednotek, které mají antény níže

Petr Šimral

Já se domnívám, že antény jsou na střeše, takže níže asi nebudou…

Martin H.

To byl jeden z argumentů SŽ na Uničovce, když se tam tripovalo jak o život, že jsou antény schované mezi trakční kontejnery a tak mají horší příjem. Nic se neprokázalo, ale u některého pantera je zkušebně zvedli.

Rony

Druhý zátěžový test proběhnul dnes v noci, mezi Berounem a Plzní.

Markus

Good job!

Sucharda

Ti co dostali dotaci na ETCS jistě na oplátku poskytnou vozidla zdarma. Neboť státní fond dopravní infrastruktury rozdělil železničním dopravcům minimálně miliardu korun na vybavení svých vozidel palubními součástmi systému řízení a zabezpečení železniční dopravy ETCS.

Michal M

A co takhle kdyby důchodci, kterým jsou rozděleny desítky miliard měsíčně, chodili zdarma uklízet veřejná prostranství? Aspoň nebudou vysedávat na netu a vymýšlet blbosti.

percula

Chudáku.

Pája

Tedy nechci Vám nijak radit, ale návrh bych měl. Zkusil jste se po včerejšku ještě dospat? V pohodě, v klidu….?

Y.K.

Nevím jestli vám něco říká parafráze, ale ten příspěvek prostě paroduje předřečníkův názor.

Peeetr

Hlavním zdůvodněním supervysokých daní z práce bylo – pojištění proti nezaměstnanosti – což se s naší dlouhodobě nejnižší nezaměstnaností na světě reálně nevyužívalo – zdravotnictví zdarma – to mají ale i lidi kteří nikdy nepracovali – a pak ty důchody, kde by se to mělo v rámci spravedlnosti nejvíc projevit právě dnes.

Otos

Vy jste ale hloupý.

Franta

Trochu hloupé. Jeto odchylka od tématu. Víte co je ETCS?

Michal M

O ETCS vím to, že je to strašlivě předražená krabice, která se zpožděním jednoho století přináší to, co mělo DR v Indusi.
Dopravci dostali na ETCS částečnou podporu na pořízení a nijak je to nezavazuje k jakýmkoliv dalším aktivitám, byť si nudící se penzista Sucharda myslí opak.
Jsem strašně rád, že vidím, že všichni spolupracujou a že se věc povede dotáhnout. A namísto důchodcovského pičování držme palce. ✌

Vavrroch

Jako pensista pravím, že pokud to státní správa nařídí, budu se účastnit ukázněně, s nadšením a se zpěvem schválené písně na rtech. Disciplína musí bejt. Nevím sice, zda v souběhu s uvedeným rozdělováním miliard by pak taková práce byla opravdu zdarma, ale budu věřit Vašemu úsudku. Jen v jednom bych měl ideově nejasno. Řadu let čtu a slýchám, že zadarmo nic být nemůže, nemá, ba nesmí. Byl by přípustný takový úklid zdarma? Ale to by se jistě vyjasnilo při sobotním PŠD (politickém školení důchodců) po dvanáctihodinové směně. A pro ty, co by fyzicky při úklidové práci neobstáli, by se dal… Číst vice »

Franta

Zřejmě asi nejte nàdražak? Jinak byste neuražel lidi kteří prožili celý život na dráze.Asi to máte do důchodu za pytel sraček tak zaviďite?

Michal M

Určitě závidím, že někdo prožil celý život na dráze a pak se ztrapňuje na netu mimózními příspěvky.

nowas

Kdyby si stát nevymyslel ETCS, nemusel by rozdávat dotace.

Marty

Přesně tak

Petr Šimral

Stát si ETCS nevymyslel a současně máte pořád chuť se dívat na fatální nehody?
ETCS na rozdíl od toho, co jsme znali před ním je zabezpečovač s ÚPLNOU KONTROLOU RYCHLOSTI VČETNĚ NULOVÉ…
Pro příklad zde je Závěrečná zpráva z nehody, která by se s ETCS nestala. ETCS by strojvedoucímu nedovolilo si udržet špatný úsudek… Doporučuji přečíst opravdu celé…
https://www.dicr.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Poricany_221010.pdf

Y.K.

Dopravci do toho nedali nic ze svého? Dotace pokryla veškeré náklady? Jaksi ne, že. Proč by tedy měli zadarmo poskytovat něco 1. zaprvé okolnosti donutily instalovat a za 2. sami do toho museli dát své peníze.

A proč musí platit poplatky za dopravní cestu, když ji SŽ modernizuje z peněz SFDI a EU? To by pak podle vaší logiky mělo být poskytováno bezplatně, ne?

Petr Šimral

Při prvním testu opravdu dopravci poskytli nejenom vozidla, ale i strojvedoucí, trasy včetně návozů a trakční elektřinu Správě železnic zcela zdarma…
Nicméně dopravci, kterým nejsou zdaleka dotovány všechny náklady pro zavedení ETCS by rozhodně neměli dělat „dojnou krávu“ pro státní instituce.
Proto vítám vypsané výběrové řízení a i to, že v pořadí druhý zátěžový test již je Správou železnic u dopravců objednán a bude taky zaplacen.

PetrB

Zkoušky formou opakovaných testovacích jízd v předem vymezeném traťovém úseku, v daném termínu a době na ověření samotné technické funkčnosti systému ETCS.Takže poskytnout desítky strojvedoucích a vozidel navíc mimo nasazení i na běžný provoz, nebo vše za běžného provozu?

Michal M

Tak v textu se píše o 20 vozidlech, pravděpodobně bude žádoucí míchat i verze ETCS, které se u jednoho dopravce nepotkají a všechna vozidla tak nikdy nebudou od jednoho dopravce.
„Desítky“ strojvedoucích a vozidel na jeden test tím pádem nikdo poskytovat nebude.

Martin H.

Aktuálně jsou pouze dvě verze palubních částí ETCS a to 3.4.0 a 3.6.0 třeba vozidla ČD mají obě verze. A tratě už by měli být vybaveny pouze verzí 3.6.0.

Dušan

To se ale týká pouze nových instalací a retrofitů – kromě toho zde ale jezdí velké množství vozidel s OBU dle BL2 (Baseline2) – takže v provozu se vyskytují tři verze OBU – stále ta původní dle Baseline 2 a dvě „nové“ dle Baseline 3.

Petr Šimral

Přesně tak, Dušane.

Petr Šimral

Takovou zkoušku běžným provozem neuděláte.
V dnešní noci to probíhalo tak, že had vlaků vyrazil od Berouna i od Plzně tak, aby nejhustší provoz byl v oblasti Kařízku. A tam jsem snad každou minutu tlumil světla.
Pro test se dají využít například vozidla z osobní dopravy, které mají noční pauzu, ideální je noc ze soboty na neděli, kdy i nákladní doprava je slabší a nákladní dopravci mohou mít volná vozidla.
Co jsem tak stíhal sledovat, bylo tam asi 6 – 7 vozidel ČD, 4 – 5 vozidel ČD Cargo, 4 vozidla METRANS, jezdilo nějaké MVTV.

Tom Matto

A ETCS drzelo, tj. zadne nouzove brzdeni kvuli rozpadu spojeni?

ASDF

Ano

Petr Šimral

V našem týmu jsme žádný rozpad spojení nezaznamenali.