Správa železnic chystá velký zátěžový test ETCS, shání u dopravců desítky vozidel
Správa železnic hledá více dopravců, o nasazení rozhodnou minitendry.
Zavedení výhradního provozu pod evropským zabezpečovačem ETCS bude předcházet několik zátěžových testů na vybraných úsecích české železnice. Kvůli tomu Správa železnic vypsala soutěž na dopravce, kteří pro každý test poskytnou vozidla.
Zakázka je zveřejněna na profilu zadavatele, odhadovaná cena je 9,6 milionu korun bez DPH. Správa železnic uzavře rámcovou smlouvu s více dopravci, pro konkrétní testy pak proběhne minitendr mezi těmi, kdo již smlouvu mají.
Dopravci mají poskytnout vozidla i strojvedoucí se znalostí jízdy pod dohledem ETCS. „Předpokládaná kapacita vozidel na jeden test je cca 15–20 kusů vozidel,“ uvedla Správa železnic v zadávací dokumentaci. Harmonogram testů zatím není k dispozici, závazný termín bude uveden až na výzvě k minitendru. Simulace má nalézt například chyby v přenosu dat mezi základovými stanicemi BTS a palubními jednotkami.
První zátěžový test na české železnici proběhl letos v lednu. Zátěžové zkoušky probíhaly za běžného provozu, zapojili se do nich různí dopravci s téměř dvěma desítkami lokomotiv a dalších vozidel vybavených mobilní částí ETCS, zkoušku řídili dispečeři z Centrálního dispečerského pracoviště (CDP) Přerov, a to ve spolupráci s dodavateli celého systému. Druhý test proběhl dnes v noci mezi Rokycany a Plzní.
První zátěžový test ETCS na české železnici ukázal, jak má systém daleko ke spolehlivosti
Výhradní provoz pod ETCS má začít od 1. ledna 2025 na 903 kilometrech tratí s jedinou výjimkou. Už nyní je jasné, že se nestihne zavedení na levobřežním koridoru podél Labe.