Správa železnic chystá rozšíření Centrálního dispečerského pracoviště za 1,6 miliardy korun

CDP Přerov. Foto: AŽD PrahaCDP Přerov. Foto: AŽD Praha

Podle Správy železnic stávající budova již nemá dostatečnou kapacitu.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bkv

Pro všechny co se podivují nad cenou. Plzeňská nemocnice připravuje výstavbu pavilonu chirurgických oborů za aktuální cenu 3,8 mld. Kč. Dle mnohých názorů rovnou od klávesnice je to tedy určitě předražené…

MilanSima

Všechno rvát na jedno místo…proč si nevzit příklad z Rakouska či Německa, kde zřizují Regionální dispečerská pracoviště, které mají mnohem praktičtější význam?!

Mirek

Přesně tak, ať žije podpora zaměstnanosti v regionech…

Martin

Však Regionální dispečerská pracoviště (rdp) vznikají. Příkladem je Olomoucký kraj a trať Olomouc (mimo) – Šumperk (mimo). V ostatních krajích jsou v plánu do desíti let

Růža

Každá miniaturizace potřebuje více prostoru.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

SUDOP + AŽD
<3

Vitekcz

Centralizace v době míru přepočtena pouze na úspory, ale co bezpečnost?
Jelikož se jedná o strategický systém státu, není tedy taková centralizace všeho řízení velkou slabinou, kterou by případné vyřazení z provozu kompletně ochromilo celý systém? A v případě takového výpadku a nutnosti lokálního řízení provozu, kde a za jak dlouho seženou lidí?

Lxxxx

Také si myslím, že soustředění řízení provozu na dvě místa v republice je velmi špatné řešení. Takový systém je velmi zranitelný, při nepravidelnostech a výpadcích vznikají komunikační a provozní problémy na velkém území, a pracovníkům kteří pak musí dojíždět do práce i přes sto kiláků se to určitě zamlouvá ze všeho nejmíň. Ta vypočtená „úspora“ je pouze fiktivní protože i v některých dálkově ovládaných stanicích zůstávají výpravčí kteří řídí posun či místní tratě. Dálkové řízení velkých uzlů jako je Bohumín, Ostrava, Olomouc nebo Plzeň je naprostý nesmysl a další nesmysl je stavět řízení provozu pro VRT které ještě spoustu let… Číst vice »

B.W.B.

Plný souhlas, navíc, klidně by ti lidé mohli být každých 20-50km (Poříčany, Kolín, Pardubice, atd.) alespoň by zůstával jakýsi i kontakt s reálným provozem. Obrazovky jsou ploché, krajina ne, spousta dispečerů si toho doposud navšimla. Stejně tak toho, že jsou oblouky, kde je návěstidlo vidět až docela pozdě, a tedy pokud není včas postaveno, tak se holt plížíme. (o stahovačkách hned za tím návěstidlem je to další kapitola). Obrazovka je čistá a suchá, nepadá na ní listí, na koleje ano… Mám docela respekt k práci výpravčích, ovšem také musím říct, že za 20 let jsem služebně navštívil desítky, možná stovku… Číst vice »

Leinad

Že za výstrahou se vlak plouží až k následujícímu návestidlu, co výpravčí s tím? Co kdyby návěst byla vidět na mašině, to kromě ETCS umí třeba už LS.

Karel 1

A když bude výpravčí sedět třeba v těch Pardubicích, tak jako bude mít větší kontakt s provozem ? To jako tam osobně bude komunikovat se strojvedoucím, posunovačem a dalšíma ? Tam komunikuje stejně jako dispečer z CDP. Přes vysílačky a telefony. A sousední stanice by ovládal úplně stejně jako je ovládá CDP. Když se to někdy sejde a CDP předá řízení na PPV Ústí nad Orlicí , Choceň , Pardubice a Kolín, což je těch navrhovaných cca 20 – 50 km, tak máte vidět, jaký nastane zmatek v řízení, hlavně když je výluka, nebo dvě. 😀😂

Martin H.

Ekonomicky je to samozřejmě nesmysl, třeba v Brně je naprosto nová vyhovující budova, takže úspora při přesunu tohoto pracoviště bude 0. Dálkové řízení s v podstatě nikdy nezaplatí a pak stačí jedna epidemie chřipky nebo covidu, případně šikovný bagrista a bez problémů to uzemní půl sítě. Co se týká kvality řízení provozu tak, ač nerad generalizuji, ta jde výrazně dolů a tím je to horší, čím víc do řízení zasahují vlastní odchovanci CDP, z nichž někteří nikdy nebyli v provozu a vlastně ani nemuseli vidět vlak. Je to hrozné vyhazování peněz….

Karel 1

Co se týká kvality řízení, jestli je lepší, nebo horší, když je řízeno z CDP, tak se optejte třeba Petra Šimrala z Metransu. Ten oficiálně potvrdil, že propustnost koridoru, řízeného z CDP je o hodně větší, než když byl řízen postaru z jednotlivých stanic.

Martin H.

O tom se bohužel přesvědčuji téměř každou směnu. A čím dál častěji…

rejpal

Nebylo by lepší nechat současnou budovu CDP v Přerově, tak jak je a novou postavit v Ostravě odkud by se řídil provoz v Moravskoslezském kraji a na VRT. To nemá SŽ problém s personálním obsazením CDP Přerov? Zamýšlel se někdo ze SŽ nad tím?

Granja

Bohužel „nebylo“. Umístění není špatné ani pro dojíždějící a navíc lidé se za prací i stěhují. A teď všichni do mně!

Pája

Znám jen jednoho, co se do Přerova odstěhoval dobrovolně – od bejvalky a tchyně.

Pajoš

Ano lidí se za práci stěhují ale běžné to zrovna není.
Jednak si tím člověk rozbije vazby s rodinou a přáteli, totéž udělá manželce a dětem. To si navíc zvykají na novou školu. A to nemluvím o tom že třeba ta manželka má dobrou práci a stěhovat se kvůli pár tisícovkám navíc nechce že … Jinými slovy stěhovat se za práci je jen pro omezenou skupinu lidí.

Karel 1

Za prací do Prahy denně dojíždí tisíce lidí ,nejen nadražaci , ale i osmickaři. Jen z Pardubic do Prahy každý den ráno cca 2 tisíce lidí.

JAROMÍR

Se ti nechce dojíždět, je to otravné. Neboj VRT se nedožiješ.

J. Rozsypal

Ne, CDP v Přerově má nějaký význam. Je to zhruba uprostřed řízených oblastí

Jenisej

A odkud vezmou dispečery už řešili? Už teď mají problém obsadit současné CDP Přerov a za monitor posadí kohokoli, kdo udrží v ruce myš.

Jiří Podolský

Na celem svete se efektivnost pocita naklady/uspory.Jen u SZ podle toho,co si mysli vedeni.Kolik trati by melo za 1,6 mld.Kc lepsi zabezpeceni?Ze CDP ridi provoz efektivneji,to si mysli p.Jasencak a jeho dispeceri.Nikdo jiny.

IGCT

Aha,a že němci těch CDP mají myslím 7 vč záložních, to už nevíte….
CDP je opravdu efektivnější než aby v každé dopravně byl výpravčí.

Znalec

Švýcaři jich právě kvůli spolehlivosti, výpadkům, infekcím
atd mají 24 a teď babo raď.

Jofrey

Asi mají větší zkušenosti. To je úplně jednoduché

Karel 1

Opravdu ? Nejsou náhodou jen čtyři ?

Pajoš

Ano třeba v dopravné D3 Karlovice opravdu žádný výpravčí být nemusí. Stejně tak v dopravne AH Krhová 😀

Koumes

Osobně jsem navštívil dispečerská centra italských i španělských drah. Mají stejnou koncepci jako naše Správa. Zdůvodňují to snazším řešením větších krizových situací a výpadků dopravní sítě, jednodušším sjednocením technologií, společnými procesy a sdílenými systémy pro jejich napájení, bezpečnostní a požární ochranu, kybernetickou ochranu, efektivnější údržbou, lepší personální zastupitelností a sdílením zkušeností. Komunikační linky mají samozřejmě obchozí nebo záložní cesty.

J. Rozsypal

Tak pojďte do kurzu a ukažte to všem těm neschopným

Gargy

Se nevedlo že bude potřeba větší budovy do budoucna? Ale věděli.. SZ ..tunel na peníze

Info

Má utrácení SŽ někde konec? 1,6 miliardy za jeden barák? Co se chystají postavit? Vltavskou filharmonii 2?

IGCT

Na to, kolik tam bude technologie, je cena vpohodě.

Josef Trögl

Naše nova budova centra přírodovědných a technických oborů v UL stala cca 700 mil. Má dvě křídla, jedno osmipatrové, druhé pětipatrové, polovina z toho jsou laboratoře chemie, biologie atd. A dole je ještě menza a podzemní parkoviště. Pracuje tu nějakých 300 lidí a učíme 500 studentů.
Opravdu se mi zdá 1,5 miliardy hodně.

bkv

Plzeňská nemocnice připravuje výstavbu pavilonu chirurgických oborů za aktuální cenu 3,8 mld. Kč. Dle tebe je to jistě předražené…

Jiří Kocurek

Obávám se, že technologie uvnitř toho baráku bude mnohem dražší než vybavení filharmonie.

Totiž potřebný HW na Alze nekoupíte a SW je na zakáztku, ten si na torrentu nestáhnete. Klidně to můžete srovnávat s vybavením pro ŘLP.

digi

Tak obhajovat monopol AŽD, to jsem od vás nečekal….
Nebudou dražší špíš proto že dodavatelé technologii pro zvuk mají konkurenci na trhu a dodavatelé zab zař žádnou konkurenci nemají a tak si můžou napálit ceny do nesmyslu??

Saiph

Nikdo nikoho neobhajuje, jen někteří mají asi představu, že jde o barák s několika kanclíky, wc a automatem na kávu, když hned prohlašují jak je to předražené.

digi

Tak Opera snad taková je??? Byl jste někdy pod novou scénou u technologií??? Já se vyhraňuju proti tomu že si nějakej čičák myslí že 40ti kanálovej zvukařskej pult si koupí někde na alze… blbost…

Jiří Kocurek

O AŽD jsem nenapsal ani slovo. Ostatně AŽD vůbec nezapadá do vybavení pro řízení letového provozu.

David

Jaký hardware, který nelze koupit na Alze je tam třeba? Čekal bych že komunikace bude probíhat standardně přes Ethernet a veškeré zabezpečení bude na softwarové úrovni. Pletu se?

Jiří Kocurek

Záložní zdroj zvící spalovacího motoru z lokomotivy. Tím bych začal. GSMR ústřednou bych pokračoval…

Jiří Kocurek

… a ještě mě napadají převodníky a optická kabeláž pro uložení do země.

A čert ví, jestli vůbec jedou na x86 a servery nejsou z části IBM Power + i Series.

Anton

Tak ještě tu novou budovu ředitelství SŽ na Smíchově za 2 mld ,ti jedou zásadně ve velkém. A demolice strážních domků přes milion za kus se taky vyplatí.

Vitekcz

Návrh 1,6 mld. Kč
Vysoutěženo 2,2 mld. Kč
Změny projektu při stavbě 2,5 mld Kč.
Podle zvyklosti SŽ.
Není to málo, když to neplatí ze svého?

JAROMÍR

Za to, že první barák je příliš malý nenese nikdo žádnou odpovědnost.
Rezerva pro řízení vysokorychlostních tratí je p. Nevolo další vyhazování peněz, za které taky neponese nikdo žádnou odpovědnost. Můžete tam prozatím než tu ty tratě budou (min. 30let), naplnit tu kapacitu dalším novým aparátem, aby jste po několika letech zjistili, že i druhý barák je malý a zadali stavbu třetího. SŽ je stát ve státě, penězi od státu se skrytě zadotují špatná rozhodnutí a celé se to zalepí jako Příprava vysokorychlostních tratí, o kterých si tu můžeme jen zdát.

ukulele

Jako že by postavili barák s kapacitou na řízení VRT a zaplnili ho po 20 letech? To je přece blbost, tak si to nech ještě jednou projít hlavou.

JAROMÍR

Ještě jednou nebo radši 2x si to přečti než napíšeš další kravinu

Radomil

Pripravuje SZ i radne ( adekvatne hustote provozu) proskoleni zamestnancu? Asertivita a schopnost resit slozitejsi situace stavajicim dispecerum chybi. Mozna bych zacal u kvalitnejsich psychotestu hned u prvniho pohovoru.

J. Rozsypal

Na CDP jsou kurzy na dispečera, přihlaste se a ukažte to všem, máte možnost, neváhejte.

Jiří Podolský

Ekonomika zajiste vychazi.Za penize,za ktere se vybuvala soucasna CDP v Praze a Prerove,mohli vypravci slouzit dalsich 200 let.

IGCT

Výpravčí bude v brzké budoucnosti pozicí minulosti. Nemá perspektivu. Dálkové řízení je efektivnější.

Zrzek

A taky zranitelnější

Granja

To sice ano, ale budeme kvůli tomu smotávat troleje protože závislá trakce je zranitelnější než nezávislá?

Karel 1

Jak zranitelnější ? Porucha výhybky se projeví stejně když bude výpravčí ve stanici, nebo bude řízení z CDP . Nebo si myslíte, že výpravčí v Bohumíně, když mu nepůjde výhybka k ní osobně poběží ? Oprava se bude řešit úplně stejně, bez ohledu odkud je stanice řízena.

Y.K.

To těžko, když jeden zaměstnanec vyjde minimálně (ale opravdu minimálně) na více než půl milionu ročně, většinou více.

Jiří Kocurek

To se musí počítat jenom čistá mzda, 1 pracovní pozice na obsazení 24/7 a absolutní nepotřebnost jakýchkoliv modernizací telefonického dorozumívání a elektrodynamiky, na kterou nejsou díly. Pak „to“ vyjde.

J. Rozsypal

To máte odkud?

Mojmír

A taky všechny pakrové a přednostové s holubama, hradláři, hláskaři, atd.

Dodo

Budovu už jednou měnili v roce 2011. Člověk by řekl, že to není zas tak dávno… Tak snad jim nová rezerva vydrží dyl, než dekádu.

Jirka

Jistě, první pracoviště CDP Přerov se nacházelo v nevyhovujících sklepních prostorách, kam se vešlo cca 15 zaměstnanců. Pokud tomu říkáte „budova“…