Správa železnic chystá na Pravobřežku jednodušší ETCS, na modernější potřebuje trať v lepším stavu

Národní implementační plán počítá na trati s vyšší úrovní zabezpečení.
Správa železnic chystá nezvyklý krok ve vybavování tratí evropským zabezpečovačem ETCS. Jednu z nejvytíženějších tratí v Česku, zejména nákladní dopravou, osadí nejprve jednodušší verzí zabezpečovače v úrovni L1, aby za pár let začala s proměnou na vyšší stupeň zabezpečení.
Jde o takzvanou Pravobřežku, tedy trať podél Labe z Kolína dál přes Nymburk, Mělník, Ústí nad Labem do Děčína. Správa železnic minulý týden vypsala soutěž na zpracovatele záměru projektu instalace ETCS pro úsek Kolín – Litoměřice dolní nádraží.
„V úseku Litoměřice – Kolín je potřeba zajistit pokrytí systémem ETCS do roku 2030. Na stávající infrastruktuře je z hlediska technických možností reálná realizace systému L1. Systém ETCS L2 bude zaveden na modernizované infrastruktuře po realizaci komplexních modernizačních akcí, které jsou plánovány v následující dekádě,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Systém úrovně L1 nevyžaduje rádiový systém pro komunikaci s vlaky. „I tato verze ale umí hlídat chování strojvedoucího a zajišťuje, že vlak neprojede na červenou. V omezené míře kontroluje i dodržování nejvyšší dovolené rychlosti,“ popisuje systém Správa železnic na svých stránkách.
Podle Národního implementačního plánu má být ETCS na Pravobřežce zaváděno od roku 2027, ministerský dokument ale rovnou uvádí verzi L2.
Správa železnic plánuje na Pravobřežce rozsáhlé investice, například z velké části má dojít k přidání další koleje. Většina akcí ale proběhne až po roce 2030. Záměr projektu má ukázat, zda nebude výhodnější již instalovat provizorní LS2 v úseku Kolín – Všetaty a LS1 pouze mezi Všetaty a Litoměřicemi.