dkv_obrazok

Správa železnic chystá modernizaci části koridoru, který nyní opravuje. 200 km/h bude „výhledově“

Železniční stanice Uhersko. Foto: Jan Král / Mapy.comŽelezniční stanice Uhersko. Foto: Jan Král / Mapy.com

Odstranění přejezdů řeší samostatná akce, i přes výhradní provoz pod ETCS zůstanou návěstidla.

Správa železnic pokročila s přípravou modernizace další části I. tranzitního koridoru, který prošel v 90. letech minulého století rozsáhlou proměnou. Krajský úřad Pardubického kraje zahájil územní řízení na modernizaci trati mezi Chocní a Uherskem.

Jde o úsek, který měl být jedním z prvních, kde dojde ke zvýšení rychlosti na 200 km/h v české železniční síti. Dvoustovku využívají vlaky v Česku jen na části koridoru z Prahy do Českých Budějovic. Na 200 km/h staví Správa železnic dva nové úseky mezi Brnem a Přerovem.

Zahájení územního řízení oznámil Krajský úřad Pardubického kraje na úřední desce. Jde o 15,5 kilometru dlouhý úsek koridoru, který prošel v roce 1996 kompletní modernizací. K zahájení územního řízení došlo jen pár dnů před tím, než Správa železnic v tomto úseku zahájila takzvanou cyklickou obnovu, tedy rozsáhlou opravu za zhruba půl miliardy korun.

Modernizace koridoru bude ale jen jednou z podmínek k tomu, aby na trati byla zavedena rychlost 200 km/h.

Místo 200 km/h cyklická obnova. Na koridoru u Chocně začalo velké omezení, provoz bude po jedné koleji

V projektu zůstávají přejezdy

„Řešení geometické polohy koleje umožní ve výhledu zavedení rychlosti 200 km/h kontinuálně z Chocně po Uhersko. Před zavedením traťové rychlosti 200 km/h bude nutné zrušit nebo nahradit všechny existující úrovňové přejezdy,“ uvádí se v dokumentaci zpracované společností Metroprojekt. Ty ale nejsou součástí tohoto projektu. Řeší je samostatná akce s názvem Náhrada přejezdů P4893, P4894, P4895, P4898 a P4899 na trati Česká Třebová – Praha. „V rámci stavby budou přejezdy v menším či větším rozsahu rekonstruovány,“ uvádí dokumentace, jejíž autoři upozorňují současně na skutečnost, že nelze určit přesný harmonogram náhrady přejezdů. Proto ji posílají do řízení se zachováním přejezdu.

Dokumentace současně uvádí, že limitujícím faktorem pro zvýšení traťové rychlosti bude rovněž energetika. „S provozem vlaků rychlostí 200 km/h bude možné počítat po přepnutí napájecí soustavy na střídavý systém 25 kV, 50 Hz, který je technicky a ekonomicky vhodnější pro daný záměr,“ uvádí.

Úsek je od ledna jedním z míst s výhradním provozem pod ETCS. I když Správa železnic dříve uváděla, že z těchto tratí začnou mizet návěstidla, tady zůstanou i po modernizaci. Důvod? „Zajištění propustnosti trati během výluky stávajícího ETCS,“ píše se v dokumentu.

Pod zkratkou BC (Blending Call) Správa železnic už v minulosti modernizovala koridor například z Velimi do Poříčan. Kromě rekonstrukce svršku a spodku dojde také k modernizaci nástupišť v jednotlivých zastávkách. Dojde k vybudování nové odbočky Sruby, ve stanici Zámrsk prodlouží 4. kolej. Správa železnic v mapové aplikaci uvádí termín zahájení 2031, v  letáku 2029.

Na stavbu by měla navázat ještě úprava trati z Pardubic do Uherska, zde Správa železnic uvádí termín zahájení v roce 2032.

Tagy 200 km/h Blending Call Choceň - Uhersko Správa železnic
29 komentářů