Správa železnic chystá modernizaci části koridoru, který nyní opravuje. 200 km/h bude „výhledově“
Železniční stanice Uhersko. Foto: Jan Král / Mapy.com

Odstranění přejezdů řeší samostatná akce, i přes výhradní provoz pod ETCS zůstanou návěstidla.
Ach jo… místo toho, aby se řešil komplexně celý úsek Pbice – Č. Třebová vč. tunelů před Brandýsem, raději se postupuje zase malými nezkoordinovanými přískoky rychlostí hlemýždě.
To znamená, že se nemají provádět potřebné opravy, dokud (dosaďte dle potřeby)?
To ze je trat 25 let od posledni rekonstrukce se zjistilo nahle vcera? Ja myslim, ze casu na pripravu spojit opravu soucasne s jejim dalsim vylepsim bylo vice nez dost.
Stavba se plánuje od konce desátých let. Dvacet pět let měl úsek v roce 2021, teď to má prakticky 30 let a je to jeden z nejvíce zatěžovaných úseků na síti (+ vliv160 km/h). A opravdu nechápu ty komentáře zdejších odborníků – podmínkou 200 km/h je: (A) úprava spodní stavby + (B) příprava na 25kV – obojí proběhne už teď, takže 80% stavebního objemu těch vašich vylepšení (a 95% výlukových omezení) bude za námi. (C) odstranění přejezdů, což je z pohledu stavebního zásahu do trati trivialita, stejně jako samotné přepnutí na střídavinu (které stejně nasane až buhvíkdy, protože pro všemožná… Číst vice »
Proti tomu bych nic nenamítal, kdyby tohle nebyly Blending Call projekty, tzn. „hele, nějaké peníze, pojďme to rychle utratit na údržbu, ale hlavně nic nevymýšlet, ať se to stihne!“
Tak mohli bychom tu údržbu také zaplatit ze svého, což by při nastavení financování údržby mohlo znamenat, že údržba nebude provedena. A to bych u prvního koridoru považoval za průser. Krom toho považuji zvyšování rychlosti na prvním koridoru nad 160 km/z za naprosto nežádoucí, neb zvýšení rychlosti znamená snížení kapacity již kapacitně přetížené trati. Vždyť jinde by tento rozsah provozu byl možný pouze na čtyřkolejné trati.
Tam se „výhledově“ bude jezdit 200 a o kus dál s bídou 80. K čemu to pak je? SŽ by hlavně měla řešit 4 koleje z Prahy aspoň do Č. Brodu, Libeňský přesmyk, něco podobného v Kolíně a možná i v Lysé n/L., most na Výtoni, trať Praha – Kladno a dále, zrychlení většiny sítě aspoň na 120 km/h atd. 200 km/h v krátkém úseku prakticky nemá smysl.
Všechno to jsou věci, které jsou v nějaké fázi přípravy a realizace, které jsou často mimo kontrolu SŽ.
Takže mají založit ruce a s přípravou dalších akcí čekat 50 let, než se zrealizuje to, co jste vyjmenoval?
Tomu hodně měla pomoci VRT Polabí, která se začala připravovat jako úplně první úsek VRT. Bohužel přišlo hodně NIMBYstů a následné připojení k VRT Střední Čechy, čímž se příprava zpozdila.
Ten „o kus dál“ se má řešit ve 30. letech a s tím se časově potká eliminace všech přejezdů.
Takže chápu to správně že
1. teď udělají cyklickou obnovu
2. za cca 7 let znovu investiční obnovu
3. ještě poté náhradu přejezdů v opět jiné stavbě
4. a pak se dokončí VRT která z toho odvede většinu osobní dopravy….
Tak jo, no… 🙂
Mezi 3. a 4. je několik dekád, než se postaví komplet VRT Praha – Brno – Ostrava
Náhrada přejezdů tady není úplně nereálná, ale nějaký čas zabere (s nepředvídatelnými zdrženími) a vzhledem k relativně malé časové úspoře to není úplně priorita, bez ohledu na vaše šotopřání.
Až na ten bod 4 máte pravdu. VRT v ČR se nedočkáme.
Možná naši vnuci 🙂
Zatím stále na koridoru rychlostí 70 km/h (o tratích mezi krajskými městy ani nemluvě).
Proč ne?
VRT většinu osobní dopravy neodvede ani omylem, zůstane veškerá doprava příměstská osobní, všechny rychlíky a velká část Ex vlaků.
… a tyto valy už budou moci využít avizovanou rychlost 200 km/h.
tohle už mi opravdu hlava nebere :/ takže už máme dvě stavby které nepřináší naprosto žádné zlepšení daného úseku.
Co kdyby třeba na začátku „salámovou“ zrušili ty přejezdy a pak další jednou stavbou přepli trakci + úpravy GPK
Jsem zvědav, u kolika z těch přejezdů, jenž řeší návazný projekt, shledají páni projektanti, že nejlepším řešením bude provést pod tratí podjezd a ta v té době již dvakrát předělávaná trať se bude rozhrabávat potřetí.
U žádného, všechno to budou nadjezdy, přičemž prioritní je mnohakolejný přejezd ve stanici Uhersko.
Zkuste si nejdřív zjistit víc a pak až nadávat a tvořit různé pitomé teorie.
Podjezdy tam být můžou jen těžko – podívejte, jak po každém větším dešti vypadá podjezd u obce Opočno (cca 1km od Uherska směr Choceň)
No prostě 15 let jsme se nepohli. 15 let se nepohnem.
Dnes jezdí Pendolíno v 2026 do Svinova za 3:06.
2015: 2:53
Vrt Polabí se odsouvá a odsouvá.
A je to dost velký marketingový rozdíl. Jestli pojedete 2:50. nebo
Nepohli jsme se proto, protože máme nízkou kapacitu tratí. Vlaků osobní dopravy nám přibývá a jelikož docházelo k při nějakých nepravidelnostech ke zpožděním vlaků, tak se to vyřešilo natažením jízdní doby. Mne se to také nelíbí, ale zatímco před deseti lety mleli drážní úředníci o zřeďování vlaků a nechtěli zvyšovat kapacitu tratí, tak teprve nedávno se přiznalo, že kapacita se zvýšit musí. Ale šlo se na to „od lesa“ a tvrdilo se, že ETCS L2 kapacitu tratí zvýší, což se samozřejmě nepotvrdilo. Zase si úředníci chtěli ušetřit práci, ale zase to nevyšlo. Tak se tedy konečně odsouhlasilo zvýšení kapacity trati… Číst vice »
Tady jde krásně vidět, jak moc pomohlo zavedení DESÚ, trvalo necelé 2 roky k tomu, že se na kraji dokopali k ZAHÁJENÍ územka (návrh podán 30.10.23). A to vůbec neberu fakt, že se nyní jedná o jedno řízení o povolení záměru. Až tady bude zase někdo nadávat, jak se pošmelem jménem digitální stavební řízení všechno zabetonovalo, doporučil bych mu si přečíst nový stavební zákon, který jaksik bohužel „zapadl“ ve víru negativních zpráv o DSŘ. Kritika, ano, ale taky vyzdvihněme systémové kroky, které se povedlo realizovat.
To je zajimavé, že na ŘSD si DESÚ pochvalují, protože jim povolí většinu staveb do půl roku, v Praze stavby tramvají to samé. Skoro jako by problém nebyl v povolování staveb (když to dělá jeden centrální orgán plný dobře placených expertů), ale v Skanzenu Železnic a místních samosprávách, který se k tomu nejsou schopni dokopat jim to vůbec poslat.
Takže nejprve cyklická výměna. Pak odstranění přejezdů. Naváže se úpravou na 25 kV a zvýšením maximální traťové rychlosti. Deset let permanentních výluk. A VOCHOC nic.
Odstranění přejezdů z tělesa dráhy je stavebně velmi jednoduchá věc, z toho zásadní výluky nehrozí, spíš napěťovky a možná stahovačky během staveb silničních nadjezdů. Úprava na 25kV je součástí této první stavby.
Co tam máte dál?
Strategie oprav dle SZ je takova idiocie, ze to snad neni nahoda ale nekym cilena rizena sabotaz ceske zeleznice.
Ta idiocie je v systému přidělování peněz politiky, kteří rozumí jen kroucení kolečkem. SŽ může dělat jen to na co dostane peníze, týká se to především investic, ale i velkých oprav.
A jakto ze u dalnic to jde?
To jsou právě ti točvolanti. Politik kroucení kolečkem po dálnicích rozumí, tak to prosazuje.
Ano, u SŽ to jsou různí úředníci, kteří se neznají. Jedni plánují opravy, druzí investice.
Vypůjčím si text od jedné kapely:
Výhledově budeme všichni šťastní.
Výhledově – v týhle divný době asi ne.
Výhledově budeme všichni šťastní.
Výhledově – v týhle divný době asi ne.
a kdy se do ( . ) začne s tunely mezi Ústím a Chocní!!!!????
Ty bych považoval i za důležitější než 200 km/h vedle, zvláště pokud by ty výkony zvyšovaly riziko výpadků napájení, o možném reálném snížení kapacity vyššími rychlostními rozdíly nemluvě (při pravidelném využití). Také zachování návěstidel k použití při výpadku relativně zatím dost zranitelného ETCS bych bral spíše kladně, když už tam jsou.
To je natolik potrebna a efektivni stavba na jedne z nasich nejvytizenejsich trati, ze naprosto logicky bude realizovana jako posledni.
Nebo se na Ústí a Choceň vykašlat a postavit 200kmh trať vedle d35 a max zastávku v Mýtě a Litomyšli.
Jenže kapacita vám chybí mezi Chocní a Č. Třebovou ne mezi cca Zámrskem a Svitavama. A z tech Svitav pojedete na Olomouc jak?
Když už by se povedla novostavba podél D35 (včetně asi 5km vrcholového tunelu), tak mimoúrovňový rozplet u Lačnova a spojka do Třebovic je maličkost 😉
ne, prosim, litomyšl do ničeho netahat, zase si vymyslej nějakou bejkárnu. málo toho za posledních 180 let bylo?
Výborně, tak už někomu konečně dochází, že bez návěstidel to během výluky ETCS prostě NEJDE a do budoucna také NEPŮJDE. Je úplně jedno, z jakého důvodu ta výluka ETCS bude, zda výluka bude kvůli údržbě, nebo bude z důvodu nějaké poruchy, ať už samotného ETCS, nebo jen výpadku GSM-R, bez kterého ETCS L2 není dostupné. Bez návěstidel v současné podobě se prostě jezdit v případě výluky ETCS nedá, protože při odstranění oddílových návěstidel a náhradě vjezdových, cestových a odjezdových návěstidel modrobílým světem poklesne kapacita trati v lepším případě k dvaceti procentům stavu, kdy je trať vybavena návěstidly autobloku a stanice… Číst vice »
Tak že by nejezdící vlaky politiky běžně nějak zvlášť trápily, se bohužel neobávám, ale některý by se toho pak mohl chytit, kdyby nešlo jen o nákladní dopravu (kterou se daří úspěšně „zazdívat“ často už teď), jestliže by se mu to náhodou hodilo proti někomu jinému. 🙂
Hele a jak často je v poruše LS? Jak často vypadává u sousedů LZB/PZB? To jsou tak specifické případy, že toto fakt není klíčový problém. Mnohem častěji se stává, že vypadne SZZ/TZZ jako celek, a to je pak úplně jedno, zda návěstidla jsou nebo nejsou.
Přesně tento typ myšlení je důvodem, proč má předpis D1 přes 700 stran, aby podchytil každou anomálii, když se něco rozsype. K lepší bezpečnosti ani vyšší kapacitě to nijak nepřispívá.
Přesně tohle, co píšete, ukazuje na to, že o dané problematice nic nevíte. Když vypadne LS, čímž asi myslíte LVZ, tak se jede s omezenou rychlostí na 100 km/h jen dle návěstidel. Stejné to je a bude při výpadku ETCS. Vůbec neřešte, že vypadne SZZ a TZZ. Protože pokud bude nedostupné ETCS (záměrně to píšu takto kvůli výpadku GSM-R), tak se pojede stále dle návěstidel s maximální rychlostí 100 km/h. Vlakům Sp, R a Ex se prodlouží jízdní doba, ale zase naroste kapacita trati a odpadne předjíždění vlaků. Čili nedojde k součtu výpadků SZZ/TZZ s výpadky ETCS a to je… Číst vice »
Míjíte pointu příspěvku.
Já teď neřeším, co způsobí výpadek ETCS, ale jak pravděpodobné je, že vypadne právě ETCS a nikoliv celý systém pod ním. A ne, podle prvních pár měsíců to posuzovat nebudeme, jako benchmark berme evropské tratě, kde se ETCS L2 používá posledních 10-15 let.
Systémy TZZ a SZZ nejsou systémy pracující pod ETCS, ty pracují přeci zcela nezávisle na ETCS a to si od nich přebírá data, aby je prostřednictvím DMI předal strojvedoucímu a v případě, že strojvedoucí DMI nerespektuje, aby zasáhlo. Pokud má TZZ a SZZ návěstní body, lze stále jet i při výpadku ETCS, přičemž návěstidla ve stanicích stále budou, takže je stále dobré mít možnost je v případě výpadku využít a ne se o ní vědomě připravit. Navíc přenos informací mezi infrastrukturou a vozidlem je stále možný jako optický, tedy nezávislý na rušení, které nám jako jednu z tváří hybridní války… Číst vice »
Já tomu teda nerozumím, ale třeba v Dánsku mají docela dlouhé úseky tratí pod ETCS bez návěstidel. Jsou to typicky jednokolejky, kde každých 30 nebo 60 minut projede Desiro/LINT a to je vše. Staniční personál tam široko daleko nebude. Jak moc jim chybějící návěstidla vadí a jak často se nejezdí?
Když někde jezdí vlak po 30, případně 60 minutách, tak výpadek ETCS se moc neprojeví. Ale tady na koridoru jezdí vlaky po cca 3 – 5 minutách. A to se nedá při výpadku ETCS vůbec vyjezdit.
Jenže tady se nebavíme o nějakých vedlejších dánských tratích se slabým provozem (navíc v naprosté většině bez nákladní dopravy a rozsahem provozu odpovídající našim tratím provozovaných dle předpisu D3), ale o našich přetížených koridorových tratích. Trochu rozdíl, nemyslíte?!? A rád bych připomněl, že návěstidla ve stanicích jsou nutná mimo jiné i pro posun, kterého s Desirem či Lintem moc neuděláte, kdežto u nákladní dopravy či sestavování vlaků osobní dopravy s lokomotivou je ho stále dost. Takže návěstidla pro posun být musí. A tam, kde nejsou, tak to akorát komplikuje provoz. Nakonec i výprava výchozího vlaku osobní dopravy potřebuje návěstidlo, protože… Číst vice »
To L. z inicálů znamená Lubor, že? 😀
nedokazu si predstavit lepsi planovani oprav a nebo vyluk… i jako prepravci by se mi hrozne libilo mit vyluky takhle natazeny na nekolik let