Správa železnic chystá další úpravy ostravského uzlu, hledá projektanty modernizace úseku ze Svinova do Kunčic

Jednotka CityElefant dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Ostrava-Svinov. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýJednotka CityElefant dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Ostrava-Svinov. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

K proměně trati má dojít od roku 2026.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
GreenBitch

Správa železnic chystá. Nu, hezky řečeno. Ještě se hodí doplnit „odloží“ a „prodlouží“ a dostanete ucelený obraz tohoto ústavu ve třech slovech. Kdyby tak SŽ dotáhla do realizace projekty, které se táhnou ne roky, ale už desítky let. My si budujeme „píárko“ jak do tří let začneme stavět vysokorychlostní tratě, přitom už „generace“ čekají na elektrizaci 15 km trati z Kunčic do Frýdku.

Tomáš Záruba

Dvoukolejka Odra – Svinov nevznikne…?

Jinak tedy jestli na reko Ostravy něco měnit, tak hlavně posunout peróny na Svinově aspoň o 200-300 m severně a přímý přestup na mosty. I za tu cenu, že od Opavy to půjde jen někam. Jestli nějak inteligentně lze cosi podobného sloučením Stodolní a Středu, tak by to taky neškodilo.

jan v

To by bylo velmi rozumné – s přestupem přímo na Karolinu a Náměstí republiky.

Lukyn

Tam je mimo jiné problém v tom kam to nacpat, už teď tam ústí tři koleje, v budoucnu mají přijít dvě další od VRTky a ještě přidat další od Kunčic, to zhlaví by se pěkně protáhlo. V tu chvíli by to už možná chtělo překopat celý Svinov, což by vůbec nebylo špatné, přeci jen to asi bude v budoucnu třeba, ale kdo to teď zaplatí.

Marian Kechlibar

To by teda nebyl zrovna malý záměr. V podstatě to znamená postavit to nádraží znovu, včetně další odbavovací budovy (co se starou?)

O dost levnější a technicky jednodušší by bylo něco jako krytý travelátor…

jal
Tomáš Záruba

V podstatě by stačilo, aby se nástupiště zkrátily na úrovni jižního podchodu, a o cca totéž prodloužily na sever.

Marian Kechlibar

Tedy o cca 300 metrů. Příslušný segment mostu by bylo nutno postavit znovu, kvůli jinému rozložení sloupů, protože by se celková šířka kolejiště pod ním zásadně rozšířila. Taky by to chtělo novou odbavovací budovu přímo pod mostem, protože ty proudy cestujících, které tamtudy projdou, nebudou chtít chodit za infrastrukturou (WC, prodejny, lístky) půl kilometru tam a zpátky do té současné. Nové podchody (případně podchod a nadchod) by to chtělo aspoň dva, protože na ten současný severní by pak chodil málokdo a jeden nový by ty proudy lidí nepobíral. Mně se to jeví jako +- kompletní předělávka jedné z největších stanic… Číst vice »

Tomáš Záruba

Ale tak to samozřejmě. Myslím ale, že by to stálo zato. Stará budova však pořád může zůstat pro přestupy na busy a auta.

David (Komi)

To se neplatí… Navíc. Samotné nádraží ve Svinově má samozřejmě svou historickou výpravní budovu, kterou nemůžeš od kolejí jen tak oříznout… Řešení upřímně ve Svinově moc nevidím… V čem naopak potenciál vidím, je Hlavní nádraží. Tam, pokud se zejména přednádraží překope od základů, a stane se z něj smysluplný dopravní uzel by nějaké čachry machry dávaly smysl…

Tomáš M.

To je dobrá “Ostravská” komedie, plánuje se oprava dalšího uzlu a ta největší odložená ještě ani nezačala……#mynic
Plánujeme, odložíme, odložíme, plánujeme, odložíme, odložíme, odložíme

Platamon

Ala začala – zrušením 3.koleje Bohumín – Ostrava Hrušov, kde se pěkně pomalu rozjížděly náklady z ranžíru/Polska a na dvojkolejku se dostaly až na dohled O.hl.n., ale pokrok nezastavíme.

Ic540

Přesně tak. Takové věci někdy hlava nebere…

Úsek Polanka Bohumín měl být vždy 4kolejný. Zde se ty náklady sbíhají, rozjíždí, sjíždí atd. Časem by k tomu přibyly 2koleje VRT. Být tomu tak nevznikl by problém nikdy. V rámci reko uzlu Ostrava by se vylepšila záhlaví dle nových potřeb. A uskutečnil ten avizovaný přesmyk. Dosavadní opravování bylo spíše rozporováním a nevedlo k ničemu. Ale Vo tom to je to rozhodování. Mě to zrušení třetí koleje už tehdy nakrklo…

Ic540

Záhlaví zhlaví. Sorry. Překlep…

Pavel

Jde o rekonstrukci dvou tratí, ne celého uzlu. Frýdlantské dráhy se téměř nedotkne. Nepočítá s výstavbou poměrně krátkého propojení nádraží Vítkovice a Střed. Nepočítá s tím, že by cestující dálkovými rychlíky nastupovali a vystupovali v centru města, ale jen na kilometry vzdálených nádražích v Přívoze a ve Svinově.

jal

Dálkové rychlíky jezdící přes centrum tam zastavují. Na Stodolní. Tam bude prodlouženo nástupiště.

Permonik

Neni dálkový rychlík jak rychlík. Zastvuje tam RJ a rychlík do Olomouce přes Jeseníky a do Těšiny. Praha, Brno, Olomouc – nikoliv.

Ondřej

když tama ani nejedou, tak tam logicky nezastaví. chtěl bys, aby nejezdily do svinova, ale jezdily na hlavní přes vítkovice a střed? O tom se asi ani neuvažuje.
Nicméně mě by se propojení vítkovic se středem líbilo, umožnilo by to totiž opravdový a kapacitní sbahn.Z karviné do opavy přes hlavní – stodolní/střed- vítkovice -zábřeh?- a svinov

Permonik

Proč bych měl chtít aby nejezdíly do Svinova?

jal

Jak se dostane vlak bez úvratě z Karviné na střed a Vítkovice? : – )

Propojení Vítkovice – střed by sice bylo hezké, ale kdo by tím jezdil? Do/kolem DOV a nové prům.čtvrti P3 parku jezdí/bude jezdit MHD a s železnicí se tam nepočítá jak v osobní, tak nákladní dopravě.
A z Hrabůvky atd jezdí tramvaj v některých úsecích 80km/h.
Nikdo nebude 2x přestupovat vlak/MHD a prodlužovat si čas dojezdu někam do centra.

Pavel

Poloha přívozského a svinovského nádraží je důsledkem poměrů, které panovaly v roce 1829 při projektování Severní Ferdinandovy dráhy. Moravská Ostrava byla malým městečkem bez významného průmyslu, první důl v Moravské Ostravě (Šalamoun) byl otevřen až r. 1840. Od té doby se město změnilo k nepoznání. Ale hlavní přestupní nádraží zůstala tam, kde byla projektována před 200 lety. Ve většině evropských měst je přitom normální, že lidé do nich dojíždějí denně do práce regionálními a příměstskými vlaky přímo až do centra. V Ostravě se lpí na tom, že je zapotřebí, aby i po další století museli lidé přestupovat ve vzdálených (a… Číst vice »

jal

Tak zbourat Ostravu a postavit ji stejně jako Brno, aby měla nádraží v centru.
A až to bude hotové, vymyslí se odsun mimo centrum.
: – )

Všechny toto vlaky mohou jezdit už teď, na to není potřeba jezdit přes Vítkovice.
Je ale vidět, že to neznáte. Tak obrovská poptávka ze směru Studénka tam opravdu není, jinak by nestačil dvouvozový panter. A ten jezdí poloprázdný. Opravdu všichni nechtějí, jako v Brně, hlavně do centra,

K tomu tak hustý provoz na trati přes centrum, že další vlaky by se vešly jen sem tam.

Pavel

Autobusy z Novojičínska jezdí plné.

Tomáš Záruba

Smysl by celkem dávalo jezdit od Studénky do Zábřeha (zde přestupy směr OP), a pak do toho centra (asi bez zastavení Vítkovice), které by vzniklo sloučením Stodolní/středu. Problém ale vidím v tom, kudy se pak vymotat dále na Bohumín.

David (Komi)

Ježíííšiii… Prosím tě, nepiš tady nic o tom, že tramvaje jezdí na některých úsecích „až“ 80km/h. Naprostá většina tramvají stále takovou rychlostí na těch málo a hlavně krátkých úsecích ani nejezdí. To za prvé. A za druhé, ty úseky jsou tak krátké a obecně ty tramvaje staví tak často, že 80km/h se ti absolutně neodmaže popsat do jízdního řádu. Než něco takového napíšeš, zvaž, zda to má smysl… Oněch 80km/h je jen propagační nesmysl, která nemá žádný vliv na nějakou jízdní dobu…

Ic540

Ne všechno z dálkovky lze do centra nacpat. Dálkové vlaky však jezdí ale není výběr dopravce. Co by se mohlo časem změnit v dálkovce. Že by vlaky Brno Ostrava a zpět vyjma okrajových které potřebují ten Bohumín mohly zajíždět přes centrum Ovy tedy Stodolní a Střed do Kunčic k 1 nástupišti. Zde by šla učinit očista a je zde i potřebné zázemí pro čety. Když už tedy mluvíme o centru Ostravy a zajíždění tam. To by zajisté získalo na atraktivitě… Z dálkovky by tedy zde mohly od do Prahy jezdit RJ což jezdí. Také téměř všechny R Olomouc Ostrava. A… Číst vice »

jal

Kde se ta očista dá udělat? A naplnění vodou, odhovnění? Nic takového v Kunčicích není.

qwertz

Co pořád máte s tím centrem? Víte které jsou největší Ostravské obvody? Ova-Jih následovaná Porubou. Proč by tedy dálkové vlaky měly zastavovat v (historickém) „centru“, kde nebydlí ani nepracuje největší část obyatel?

Pavel

Zrovna Jihu by trasování aspoň některých vlaků přes Zábřeh a Vítkovice dost pomohlo, a co se týče počtů pracovních míst a škol, troufnu si tvrdit, že v centru je jich o dost více než v noclehárně jménem Jih.

Jarek

Kde teče beton tečou prachy. Posunuli termín Ostravského uzlu, nejsou schopní desítky let optimalizovat trať na Beskydy, ale vymýšlíme další a další projekty. Zastávka Zábřeh i když se již několikrát posunul termín se měla dělat už 2025?A Vítkovické nádraží? Vyměníme v rámci afektizace prostředků nadchod za podchod a prodloužíme ho až do cigánova na Sirotčí?A z celkového pohledu každoročních výluk na 321se další nic kolejný provoz úplně ztratí 🙂 Aneb z cizího krev neteč a kdo si hraje nezlobí.

Peršing

#mynic

Vladimir

Neprošla čisté náhodou tato trať větší rekonstrukci cca před 3 lety?

Permonik

Na leteckých mapách to vypada, že měnily jen jižní kolej od Vítkovích do Zabřehu (ted tam probíha vyměna asi koleji na severní koleji dle webu sž) a na leteckých mapách je vidět rekonstrukce mostu přes Ostravici.

jal

Jen oprava mezi Svinovem a Vítkovicemi. Generálka mostů nad Místeckou a reko kunčického zhlaví Vítkovice s opravou úseku ke zhlaví v Kunčicích..

Větší rekonstrukce se zvýšením rychlosti na 100 proběhla mezi Kunčicemi a Havířovem. Kde u Šenova je opět PJ 50.

Bral bych tuto zprávu dost rezervovaně.
„…to bude brzy ústit ve veřejnou kritiku a v pozastavení investic,…“
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/zeleznice-stavby-svaz-podnikatelu-ve-stavebnictvi.A230522_163145_ekonomika_cfr

qwertz

NE

Igor

A bude s tím konečně postavena zastávka Ostrava Zábřeh nebo termín dokončení zase za rok posuneme o rok?

Permonik

Zastávka je samostatný projekt a má být hotova předtím.

Dle mapy Správy železnic.

Ikdyž oni postavi zástavku a pak rozkopou trať? … Tak nic usek je dvojkolejny.

jal

Pokud by zastávku opravdu stavěli, udělali by to jako v Havířově střed. I s novým spodkem a svrškem, při případném reko dalších úseků tratě by se s tím už nehýbalo.

Permonik

Ano. Já jsem prvně myslel že je tam častečně jednokolejka. Zastávku by postavili a hned u toho jednokolejny usek rozkopali, takže by vlak neprojel.

Ale je tam dvojkolej.