posily_do_teamu

Správa železnic chystá další přepínání na AC. Půjde o třicet kilometrů na slovenské hranice

Hraniční přechod Mosty u Jablunkova - Čadca. Foto: Karol Štos / Mapy.czHraniční přechod Mosty u Jablunkova - Čadca. Foto: Karol Štos / Mapy.cz

Jde zatím o první krok v mnohaleté přípravě.

Koridorový úsek trati na Slovensko mezi Českými Těšínem a Mosty u Jablunkova bude jednou z dalších částí tratí, kde Správa železnic přepne trakční napájecí soustavu ze stejnosměrného (DC) na střídavý (AC) proud.

Vyplývá to z vypsané soutěže na zpracovatele záměru projektu. I když bylo o takzvané konverzi napájecí sítě v Česku už dříve rozhodnuto, každý úsek musí ještě projít schvalováním zvlášť. Autoři záměru mají zpracovat i hodnocení ekonomické efektivnosti předmětné železniční stavby. Jde o další fázi papírování, pro konverzi celého Ostravska existuje již studie proveditelnosti.

Součástí akce bude kompletní proměna traťové napájecí stanice v Jablunkově.

Správa železnic zatím dokončila konverzi jediného úseku: Nedakonice – Říkovice. V projektové přípravě jsou úseky Vsetín – slovenská hranice a Říkovice – Hranice na Moravě.

V roce 2022 Správa železnic uvedla, že postup konverze je plánován ve směru od Přerova (2026) a od Jablunkova (2032) až po ostravský uzel (2036).

V případě Čech má začít přepínání od Děčína (2026) a od Kadaně-Prunéřova (2028) až po Vraňany (2035).

Na další oblasti (Olomoucko/Českotřebovsko a Nymbursko/Královéhradecko/Pardubicko) probíhá zpracování studie proveditelnosti, pro oblast Prahy a středních Čech se připravuje soutěž.

Správa železnic již dříve rozhodla o postupném sjednocení trakčních napájecích soustav na střídavý proud. Dosud v Česku existují čtyři různé napájecí soustavy. Pro dopravce to znamená, že musí mít buď dražší vícesystémovou lokomotivu či jednotku, která umí jezdit na více typů trakcí, nebo pro každý z úseků jinou lokomotivu.

Náklady na kompletní přechod jsou odhadovány na 79 miliard korun. Podle dříve schválené studie se provoz na střídavé trakci vyplatí, protože je efektivnější a snižuje ztráty energie.

V Česku jsou dosud dvě hlavní napájecí soustavy – stejnosměrná 3 000 V a střídavá 25 kV, 50 Hz. Na stejnosměrnou trakci se jezdí zjednodušeně řečeno v severní části země, na střídavou v jižní. Stejnosměrné napětí tvoří více než polovinu elektrifikovaných tratí, ale výkonově jde o důležitější tratě, například hlavní koridor z Prahy do Ostravy.

Tagy Český Těšín - Mosty u Jablunkova konverze trakčních soustav Správa železnic
131 komentářů