Správa železnic čeká s kolaudací mostu přes Orlík na verdikt o mostu starém

Nový železniční most přes Orlíkb těsném sousedství starého. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNový železniční most přes Orlíkb těsném sousedství starého. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Projektová dokumentace počítá s ubouráním starých pilířů až na úroveň 0,5 metru nad dno nádrže.

Správa železnic začne řešit kolaudaci nové mostu přes Orlík až ve chvíli, kdy bude jasno ve věci památkové ochrany starého mostu z roku 1889. SŽ usiluje o jeho demolici, přičemž aktuálně ve sporu s památkáři zaznamenala bod a celá věc se vrátila na začátek.

„Explicitně není podmínka demolice starého mostu ve stavebním povolení uvedena. Odstranění mostu je však popsáno v projektové dokumentaci, kde je také uvedeno ubourání pilířů mostu na úroveň 0,5 metru nad dno nádrže a s tímto řešením zároveň vyjádřilo souhlas Povodí Vltavy,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Nový most, po kterém se jezdí od loňského listopadu, tak zůstává ve zkušebním provozu. „To je stav, pro který platí z hlediska jeho bezpečného užívání stejné podmínky jako pro kolaudaci. K řešení problematiky kolaudace přistoupíme v okamžiku, kdy bude pravomocně vyřešena památková ochrana starého mostu,“ doplnil Gavenda.

Nový most vznikl v těsné blízkosti starého, osy obou mostů dělí pouhých devět metrů. S novým mostem se také počítalo jako se základnou pro demolici starého mostu. Tomu ale v říjnu 2021 zamezil tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek (SOCDEM), když potvrdil červencové rozhodnutí svého ministerstva o zařazení mostu mezi kulturní památky.

Nedávno ale slavila úspěch kasační stížnost Správy železnic k Nejvyššímu správnímu soudu. Ten rozhodnutí o památkové ochraně (i její potvrzení městským soudem) zrušil a vrátil věc k novému rozhodnutí ministrovi kultury.

Tagy most přes Orlík Správa železnic
5 komentářů