Správa železnic a cyklostezek. Místo rušení se mají tratě konzervovat pro budoucnost
Nepoužívané tratě by se do budoucna nemusely hned rušit. V zájmu zachování liniové stavby v území a zároveň úspory nákladů
Nepoužívané tratě by se do budoucna nemusely hned rušit. V zájmu zachování liniové stavby v území a zároveň úspory nákladů by se zakonzervovaly; staly by se z nich takzvané tratě s utlumeným provozem. Taková je představa ministerstva dopravy, které chce úpravu prosadit do příští novely zákona o drahách. K tomu by mohlo dojít příští rok. Do aktuální novely se novinku dostat nepodařilo. Deníku Zdopravy.cz to řekl první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.
„Taková trať by zůstala ve vlastnictví státu, v území by přitom byla zachována jako liniová stavba, což je velmi důležité. V okamžiku, kdy se ta linie přeruší, už ji nikdo nedá dohromady,“ uvedl Čoček. Správa železniční dopravní cesty by přitom ušetřila náklady, trať by byla neprovozovaná, železničáři by ji nemuseli udržovat provozuschopnou a mohli těleso využít pro jiné účely. Čoček zmínil například cyklostezku nebo turistickou cestu. Samotné těleso včetně mostků a propustků by udržovat museli.
Ministerstvo si od toho slibuje i utlumení sporů s nadšeneckými spolky a ochránci železnice, které propukají při každém záměru na zrušení trati. Musí to být však ošetřeno tak, že při konzervaci dráha zůstane nadále dráhou a udrží si i svou kategorii. To by ulehčilo její případnou obnovu, která by se prováděla v původních parametrech, nešlo by tedy o novostavbu a s ní spojené administrativní potíže. Trať by se obnovovala na žádost vlastníka dráhy, SŽDC by musela zhodnotit přínosy takového kroku ve studii proveditelnosti.
Dnes konzervace dráhy není možná, vedou se tak spory, do jaké míry SŽDC na některých opuštěných lokálkách plní roli řádného hospodáře. Typickým příkladem je dávno nepoužívaný a zarostlý úsek Kralovice – Mladotice, který je už řadu měsíců ve správním řízení na zrušení. Proces se ale nedaří zakončit, neboť protestují spolky i obce.
Podudržovaných a nepoužívaných lokálek bude přitom nejspíš přibývat, protože zatížení tratí roste výrazně rychleji než prostředky na opravy a údržbu. Z pohledu potřebnosti tak vždy dostanou přednost nejzatíženější části sítě a právě lokálky na to nejspíš doplatí nejvíce.
Konzervaci tratí měla přinést už aktuální velká novela zákona o drahách, ministerstvo ji ale nakonec samo nedoporučilo s tím, že se návrh ještě musí dopracovat. Dojde na ní tak až příští rok.