Správa dálnic a silnic nebude. ŘSD si i jako státní podnik zachová svůj název
Důvodová zpráva poukazuje na to, že zaměstnanci ŘSD dnes mnohdy odborně zaostávají za zaměstnanci soukromých firem.
Ministerstvo dopravy poslalo po 12 letech úvah do meziresortního připomínkového řízení novelu zákona o pozemních komunikacích, která má přinést transformaci příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR na státní podnik.
Nové vedení úřadu Martina Kupky přitom udělalo oproti věcnému záměru zákona z dílny minulé vlády jednu změnu. Opustilo snahu přejmenovat ŘSD na Správu dálnic a silnic. Organizace si i jako státní podnik podrží svůj současný název, pouze přijde o dovětek „ČR“. „Cílem je zbytečně nezvyšovat výdaje, které by byly spojeny se zásadnější změnou názvu tohoto subjektu,“ píše se v důvodové zprávě, kterou má deník Zdopravy.cz k dispozici.
Ředitelství silnic a dálnic s.p. má podle předložené novely vzniknout k 1. lednu 2024. Dostane přitom klasickou výbavu, kterou běžně disponují firmy zapsané v obchodním rejstříku, především dozorčí radu. V té budou sedět i zástupci zaměstnanců. V čele zůstane generální ředitel. Do čela státního podniku plynule přejde ten, kdo bude sedět v křesle generálního ředitele příspěvkové organizace na Silvestra 2023.
Cílem transformace je podle ministerstva zvýšit výkonnost a kvalitu práce ŘSD. Pomoci mají především změny v odměňování zaměstnanců, což má přilákat odborníky. Řadu činností, které dnes ŘSD zadává externím firmám, by si po proměně mělo dělat samo. Důvodová zpráva rovněž poukazuje na to, že zaměstnanci ŘSD dnes mnohdy odborně zaostávají za zaměstnanci soukromých firem, se kterými má organizace obchodní vztahy. „Což z hlediska potřeby řádné kontroly dodávaného plnění není nikterak optimální, a dokonce vede opět k delegaci kontroly tohoto plnění na externí subjekty,“ stojí v důvodové zprávě. Nové ŘSD by také mělo mít dlouhodobější finanční jistotu, pokud jde o investice.
Ani jako státní podnik nebude mít ŘSD vlastní majetek (což je ostatně znak státního podniku), bude mít pouze právo hospodařit s majetkem státu. Za dluhy bude odpovídat stát. To jsou rozdíly proti akciové společnost, kterou je například rakouský ASFINAG. Ten byl dlouhá léta českými ministry dopravy zmiňován jako zářný příklad, nakonec se jím ale nikdo neřídil. Důvodová zpráva zdůvodňuje, proč nebyla forma akciové společnosti vybrána jako vhodná, deník Zdopravy.cz se k tématu ještě vrátí.