Spor o vagony. JHMD a jejich správce trvají na vlastnictví historických vozů
Klub podle JHMD nedokládá žádnou relevantní nájemní smlouvu, vlastnické právo prý neprokazuje ani doklad Drážního úřadu.
Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek zřejmě nemůže doufat v brzké vyškrtnutí čtyř historických úzkorozchodných osobních vagonů z majetkové podstaty Jindřichohradeckých místních drah (JHMD), na které byl koncem května prohlášen konkurs.
Klub vagony považuje za své, podle insolvenčního správce JHMD Davida Jánošíka ale patří dopravci a klub na ně nemá žádný nárok. Vyplývá to z Jánošíkova vyjádření pro soud v reakci na žalobu, kterou na něj klub podal. Do majetkové podstaty zapsala vagony předchozí insolvenční správkyně Daniela Urbanová.
Klub prostřednictvím žaloby Jánošíka žádá, aby historické vozy z majetkové podstaty firmy vyjmul. Klub tvrdí, že vagony nepatří a nikdy nepatřily JHMD; ty je měly pouze pronajaté.
„Žalovaný se však s výše uvedeným tvrzením žalobce o jeho vlastnickém právu k movitým věcem neztotožňuje. Žalovaný sděluje, že s argumentací žalobce nesouhlasí, neboť je přesvědčen, že movité věci jsou ve vlastnictví dlužníka (JHMD), pročež byly řádně pojaty do soupisu majetkové podstaty dlužníka,“ stojí v reakci insolvenčního správce.
Klub podle něj nedokládá žádnou relevantní nájemní smlouvu, vlastnické právo prý neprokazuje ani doklad Drážního úřadu. „Dokládá jen skutečnost, že na základě žádosti žalobce došlo k registraci drážních vozidel … a údaje uvedené v registru drážních vozidel nemusí odpovídat faktickému stavu,“ píše se ve vyjádření k žalobě.
„Žalovaný je zcela přesvědčen, že žalobce nikdy nebyl vlastníkem předmětných movitých věcí a nemá tedy důvod domáhat se vyloučení movitých věcí z majetkové podstaty dlužníka,“ stojí v dokumentu. Pro jistotu ale insolvenční správce dodává, že beztak došlo „k řádnému vydržení vlastnického práva k předmětným movitým věcem dlužníkem“, neboť vagony řádně užíval déle než tři roky.
Podrobná argumentace je ve vyjádření insolvenčního správce k žalobě zde.
Konkrétně jde o vozy Ci/ú 350, BCi/ú 244, Ci/ú 319 a DF/u 647. Všechny byly vyrobeny mezi lety 1897 a 1906. Podle člena klubu Jana Šatavy seznam není konečný, klub bude žádat vydání ještě dalších pěti vagonů, z toho tří nákladních.
Historie sporných vagonů je přitom často pestrá. Vagon Ci/ú 350 byl získán v 90. letech od Mysliveckého sdružení Bošilec, které jej využívalo jako seník. Prohlášení myslivců je nyní jedním z navržených důkazů. Poštovní vůz se služebním oddílem DF/u 647 se zase našel u českokrumlovského lékaře Alexandra Jegorova, který jej využíval jako zahradní domek.
Jednání ve sporu o vagony nařídil soud na 25. října 2023.