Cestovní ruch Informační technologie Infrastruktura Letectví Letiště Zprávy

Spor o řízení letiště v Budějovicích. Možná se poprvé v tuzemsku objeví digitální věž

Virtuální řídící věž, pro mnohé budoucnost letectví. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Virtuální řídící věž, pro mnohé budoucnost letectví. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Letiště České Budějovice aktuálně řeší klíčovou otázku: Kdo a jak bude po otevření v roce 2020 na letišti řídit provoz? Do tendru letiště na poskytovatele letových služeb se totiž nikdo nepřihlásil. A to přesto, že se uzávěrka soutěže neustála odsouvala, až se soutěž protáhla na více než dva roky. I proto se vedení letiště dostalo do sporu se státním podnikem Řízení letového provozu.

Vedení letiště proto požádalo o pomoc i vládu. „V současné době Letiště České Budějovice usiluje o to, abychom byli zařazeni mezi ostatní regionální letiště, která jsou řízena ŘLP. Tento příslib jsme také dostali při nedávné návštěvě vlády na jihu Čech z úst premiéra Andreje Babiše,“ uvedla mluvčí letiště Martina Vodičková. ŘLP nicméně viní ze situace vedení letiště.

Podle šéfa ŘLP Jana Klase se soutěží zbytečně ztratily dva roky, neboť letiště na dotazy ŘLP neupřesnilo zadání. „Tato zakázka byla opakovaně prodlužována až do letošního roku, přesto nikdy nedošlo k vyjasnění zadání způsobem umožňující realizaci , což je možno doložit absencí odpovědí na vznesené dotazy,“ uvedl Klas. Podle něj není v moci žádného poskytovatele zahájit služby do dvou let. Samotný výcvik dispečerů prý trvá dva roky, zároveň je třeba vysoutěžit a nainstalovat technologie, připravit postupy, nechat systémy, lidi i postupy certifikovat příslušnými úřady. To by údajně zabralo čtyři roky.

Letiště České Budějovice, řídící věž. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letiště České Budějovice, řídící věž.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

O řízení provozu na letišti v Budějovicích má nicméně ŘLP stále zájem. Nabízí přitom poprvé v tuzemsku technologii Remote Tower, což je digitální či virtuální věž. Dispečer by neseděl přímo na letišti, díky technologiím by provoz řídil na dálku. Na virtuální věže sázejí například v Maďarsku nebo ve Švédsku. „Jde o námi preferovanou variantu řešení pro České Budějovice a to zejména z hlediska nižších nákladů na pořízení a pak i samotný provoz,“ doplnil mluvčí ŘLP Richard Klíma. Nebrání se tomu ani letiště. „Pro naše letiště je to schůdná varianta, nicméně zatím tato cesta není v České republice certifikovaná,“ sdělila Vodičková.

Remote Tower ovšem neřeší časový tlak, pod kterým se letiště ocitlo. Od května 2020 si tak zřejmě bude muset částečně poradit samo. Na letišti aktuálně vzniká nový terminál, v budoucnu chce letiště odbavovat alespoň 80 tisíc cestujících ročně. Dnes funguje v režimu veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní kategorie 4C (rozpětí křídel letounu do 36 metrů). Nynější přestavba a status veřejného mezinárodního letiště umožní přijímat a odbavovat i stroje typu Boeing B737 nebo Airbus A320.

Vyjádření ředitele ŘLP Jana Klase k tématu, proč se podnik nepřihlásil do tendru Letiště České Budějovice

Opravdu nerad si vyměňuji názory přes média, ale v tomto případě tak musím učinit, protože došlo k veřejnému a nepravdivému nařčení ŘLP ČR, aniž by tomu předcházel jakýkoliv pokus o věcné řešení problému cestou přímé komunikace. Ze strany ŘLP ČR je možno prokazatelným způsobem dokumentovat naší opakovanou snahu o upřesnění zadání, a to jak před vyhlášením VZ (období mezi 2008-2010, následované čtyřmi lety nulové komunikace), tak i po obnovení prací po roce 2014 včetně veřejné zakázky na poskytování LPS v roce 2016. Tato zakázka byla opakovaně prodlužována až do letošního roku, přesto nikdy nedošlo k vyjasnění zadání způsobem umožňující realizaci , což je opět možno doložit absencí odpovědí na vznesené dotazy.

Pro dokreslení absurdity výroků vedení společnosti Jihočeské letiště České Budějovice je možno poukázat na rozpor, kdy je podnik ŘLP prezentován jako jediný subjekt, který může službu řlp zajistit, ale zároveň toto plnění učinil předmětem otevřeného řízení, které z povahy věci předjímá větší počet subjektů schopných zajistit plnění. Rozhodnutí o zajištění služby otevřeným řízení v roce 2016 navíc znemožnilo našemu podniku podílet se na smysluplném zadání aniž by se tím nedostalo do rozporu se zákonem případně se nevyřadilo z možností být realizátorem řešení.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vlada
Host
Vlada

Pokud nenasmlouvaji travel service pak nikoho.bydlin v jiznich cechach bylo by to fajn ale moc neverim.tohle bude pruser za desitky milionu rocne v minusu z krajskych penez 🙁

Tibor Mészáros
Host
Tibor Mészáros

Jihočeské letiště má poměrně velký potenciál, když uvážím blízkost partnerských měst (ČK, Hluboká, JH, TŘ, TÁ, PI atd.).
Kdo dřív přijde, ten dřív mele. 🙂

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Potenciál vyhozených peněz. Kraj s nepoužitelnou (a samozřejmě logicky nepoužívanou) veřejnou dopravou by měl především pracovat pro své obyvatele a tudíž s pokorou napravit to, co garnitura nabubřelého J. Zimoly v této oblasti napáchala.. Za rohem mají Jihočeši LNZ…

Johnny Gomezz
Host
Johnny Gomezz

Potencial to ma – do 100 Km je Linec, Plzen, Jihlava, Praha…
Ještě přes ty kopce do Lince dostavet tu zpropadenou dalnici a není co „řeshit“

Michal
Host
Michal

Skvely napad, jen par korekci:
– „do 100 km“ je jedine Linec, kteryzto ma vlastni obskurni letiste (na chartery), a k tomu luxusni spojeni do Vidne (na spojeni skoro kamkoliv)
– Plzen to ma vyrazne bliz na letiste do Prahy.
– Praha myslim ze letiste ma. Kdyz uz Prazaci maji potrebu nekam jet za letistem, tak do Drazdan na chartery nemeckych cestovek (litaji i pres zimu) nebo do Vidne, ne do prdelakova se ctyrmi chartery za tyden (potencial Budejovic je tak tretina Pardubic).

Ceka akce „Budejovicke letiste“ je o rad vetsi kravina nez letiste Brno a zucastnene by meli zavrit za defraudaci.

Jen tak
Host
Jen tak

To obskurni letiste na chartery je onycejne letiste s pravudelnym linkovym provozem luftwaffe a austrianu

Jen tak naokraj.

Michal
Host
Michal

Máte pravdu, 5x denně Frankfut a k tomu nějaké náhodné výstřely. https://bit.ly/2AJRnFm

Ovšem tím spíš nepotřebují cestovat 100 km do vidlákova, aby tam – a teď mě fakt nenapadá, co víc by tam mohli najít.

DH
Host
DH

Linz má vlastní letiště…

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Že by radní z kraje konečně dostali rozum a poněkud brzdili výstavbu zbytečného letiště? Prasečinou už je pouze to, že kvůli výstavbě této nabubřelé megalomanie kraj zcela rezignoval na jiné, z pohledu provinčních mocipánů daleko přízemnější záležitosti – příkladem na veřejnou dopravu a její řízené ničení v období panování Jiřího Zimoly…

Michal
Host
Michal

Najděte si psychiatra a jestli už jednoho máte, tak si najděte lepšího. Uleví se vám.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

To vyléčí pouze a jen pádné protiargumenty. Dle toho, co jste napsal, se však zdá, že je (jako obyčejně) nemáte.

Michal
Host
Michal

Myslím, že ve Vvašem případě je mnohem lepší psychiatr než argumenty na vaše fantasmagorie.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Mohli tam nechat vojáky a udělat z toho kombinovaný provoz s civilním (místa tam na to je dost) – a řešení by bylo asi jednodušší …

Jen tak
Host
Jen tak

On ty vojaky nikdo nevyhnal. Oni z toho letiste odesli sami.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Oni to také mohli pronajímat amatérům – nyní je situace taková, že tam amatéři mohou být, jenže peníze (velké) neplatí kraji, leč prostředníku, včetně marže blížící se 95%!!! Takže úředníci JČ kraje mimo veřejné dopravy zabíjí i amatérské létání.