Spor o označení jízdenky. Dvacet sekund po zavření dveří je moc, konstatoval soud
Plzeňské dopravní podniky mají ve flotile celkem 114 tramvají. Foto: PMDP.
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) vyhrály zatím nepravomocně spor se studentkou Kateřinou Skýpalovou o platnost pokuty za pozdní označení jízdenky.
Co bych já dal za 20 sekund. Takto jsem nastoupil v Plzni do tramvaje, tedy doběhl, řidič byl ochotný a počkal na člověka s kufrem a batohem. Přeběhl jsem do středu vozu a chytil se tyče, abych neupadl při rozjezdu. Přeběh do středu je nutný, protože v Plzni strojek na kartu je jen u dveří prostředních. Jakmile se zavřeli dveře, hned se zablokovali strojky na označování jízdenek a revizoři slavnostně nakráčeli. Žádných dvacet vtěřin, možná pět. Přitom můj první pohyb byl, že jsem otevřel batoh a šel pro peněřenku, kde mám kartu. S těmi týpky se nedalo mluvit, to jsou… Číst vice »
Zde studentka byla v právu. Každý den jezdím taktéž přeplněnými tramvajemi, kde není k hnutí. Než se člověk probojuje k nějakému automatu na zakoupení jízdenky či ke štípacímu zařízení, je to nějaká chvíle. Jak to má asi člověk jinak udělat? Revizoři jsou často dost velcí šmejdi, ale rád bych věděl jak to člověk má udělat. To má člověk mít s sebou pistoli a prostřílet se nebo jak? Přeji hezký den. 🙂
Tak to jsou frajeři po 20s. A gratuluji inkvizičnímu soudu, že rozsudek potvrdil. Chápu kdyby se oháněli po jedné zastávce. Toto je fakt směšné. 20s..
Směšné je zde vykřikovat o něčem u čeho jste nebyl
Neznám detaily, nemohu soudit tento případ. 20s je relativní doba, může to být hodně i málo.
Zajímalo by mne z čistě právního hlediska (nevím jak je to na zastávkách v Plzni?): Pokud na zastávce nejsou k dispozici přepravní podmínky / řád a možnost se seznámit bude až ve voze, neměl bych mít právo si nejdříve pročíst přepravní podmínky / řád?
(pro případ gramotné osoby neznající dané „prostředí“ (mající u sebe jen peníze))
Přepravní řád musí člověk znát před nastoupením, tohle by neprošlo.
To v ostravské MHD jsou kontroloři oblečeni ve vestách s nápisem „Asistent přepravy“, aby byli dobře vidět a černí pasažeři si mohli vystoupit a pokračovat dalším spojem. Je zajímavé sledovat kolik lidí náhle potřebuje vystoupit když „asistenti“ vlezou dovnitř. Takovýto způsob „kontroly“ je úplně k ničemu protože neplatící pokračují dalším spojem zase bez placení. Vedoucí pracovníci DPO kteří tento systém schválili,by měli dostat náklady na takovéto „kontroly“ k úhradě.
Pozor, v ostravské MHD je třeba rozlišit dvě věci : revizory, kteří kontrolují jízdní doklady a ukládají pokuty, a asistenty přepravy, kteří kontrolují jízdní doklady a „jen“ vyhazují. Revizor má vyšší mzdu, vyšší riziko pracovního úrazu, ale jeho práce znamená nějaké ty příjmy pro DPO. Jenže revizor běžně dostane do ruky občanku se slovy „si tam gadžo napiš co chceš cipe už mam dvanast egzekuci jdi do ****“, takže s tou jeho ziskovostí to není nic moc. Asistent přepravy se s vypisováním nějakých papírků nenamáhá a osoby bez platného jízdního dokladu prostě z vozidla vyexpeduje. Cestujícím se to líbí, politikům… Číst vice »
„Ziskovost“ revizora není primárně v tom, kolik vybere pokut, ale především v tom, že kdyby nebyli vůbec, tak na černo jezdí všichni, nejen nepřizpůsobiví, ze kterých pokud stejně nevymůžete, ale i ti tzv. slušní lidé.
Jsou typy lidí, ze kterých tu pokutu nedostanete ani při desátém bloku, protože nemají ani floka. Pak je skutečně zbytečné psát nějaký bloček pro jednoho, je lepší čapnout tři za flígr a vyrazit ven. Zvlášť je-li -10°C…
Viděl jsem v Brně revizory ve služebních bundách s logem DPMB. Pak končí nějaké dohady, když mají k odznaku ještě bundu. Navíc nepřišli dva jak chodí v Plzni, ale do kloubového trolejbusu jich nastoupilo snad osm. Do další zastávky měli kontrolu hotovou. Bez lístku vystoupili s nimi a sepisovalo se na zastávce, žádné sepisování ve voze jak vidím občas v Plzni. Pak jede revizor ve voze půl Plzně a všichni o něm ví, čili efektivita nula.
v tom chaosu s „označovačema“, kterej je v Plzni, bych stál na její straně…používám pravidelně l. č. 16 na Doubravku a pak „masakr“ č. 53 do Kyšic. Minulou sobotu jsem jel od Hlavního nádraží na Doubravku na černo, z neznámých příčin (asi víkend…) jel na l . č. 16 krátký vůz, používám platbu bankovní kartou a ten označovač je ve voze jen jeden, v tom případě krátkého vozu zrovna v místě, kde byly i dva kočárky a tak nějak i v Plzni se rozmáhá nešvar „nepostupování“ aby i další se mohli svýzt….trolej jela „našlehlá“ až na Polikliniku Doubravka…zkušenost s plzeňským… Číst vice »
Tak to gratulácia PMDP, že vyriešili túto historickú krivdu, a teraz by ma zaujímalo, či im tá publicita stojí za to.
Tiež pevne dúfam, že lístok cvaknutý T+20s im stál za zabavenie dvoch revízorov až na konečnú. To sa fakt muselo oplatiť.
Tak nevím. Už několikrát se mi stalo, že jsem nějakou dobu, třeba minutu, musel hledat jízdenku v peněžence, prostě nebyla hned po ruce (nebo jsem jich tam měl několik a hledal zatím neoznačenou). Kdyby v té době přišel revizor a snažil se tvrdit, že nemám jízdenku, asi by dostal po hubě. Oprávněně.
A právem byste platil pokutu, do MHD se má nastupovat s připraveným lístkem a neprodleně označit, jsou DP kde je i vysloveně napsáno že pokus to vytahujete z peněženky tak máte smůlu. A hlavně většinou se při kontrole okamžitě po zavření dveří vypíná ji oznacovace
Fajn, další dobrý důvod tou hrůzou raději nejezdit.
Tak jestli si nejste schopnej nachystat lístek na zastávce, tak tou hrůzou opravdu raději nejezděte 😉
To někdy prostě nejste. Například když ten autobus dobíháte. Ale pokud si myslíte, že MHD tu není proto, aby sloužila obyvatelům, ale naopak proto, aby obyvatelé sloužili Dopravnímu podniku, pak je váš postoj asi pochopitelný.
Jsem zvědav na další vývoj předmětné causy. V prvních deseti paragrafech OZ se dá najít dost důvodů, proč je takový jurisprudentní přístup soudu nepřijatelný.
no, ještě si může stěžovat u Ústavního soudu ….
Předně se ještě může dovolat (spor o bagatelní částku). Teprve pak může podat ústavní stížnost.
no právě proto že se jedná o bagatelní částku se dovolat nemůže.
Samozřejmě, že když nastupuju do vozidla, tak mám lístek v ruce, ale abych ho stihl označit do zavření dveří, kór když je trolejbus plný nebo nás nastupuje hodně stejnými dveřmi a jeden po druhém lístek musíme označit, to fakt ne.
Tuhle se mi v novych tramvajich v Ostrave stalo, ze jsem nastoupil a hledal oznacovac. Postupne jsem prosel zezadu dopredu a nic nenasel. Na zastavce jsem se proto zeptal ridicky a ona mi rekla, ze nevi. S touhle tramvaji jedu dnes poprve. Nakonec jsme jeden nasli. Byl opravdu jen jeden na celou tramvaj. Za kabinou ridicky.
Docela tvrdé.. já radši jezdím na černo pořád, abych neplatil a pak ještě dostal znovu pokutu. Beru to jako předplatné.
Když odhlédnu od etiky Vašeho počínání, zajímala by mě celková výše uhrazených pokut vydělená frekvencí jízd, z čehož mi vychází průměrná cena jízdenky :).
Za celý život (bez mála 20 let), mě zkontrolovali v pražské MHD jen třikrát a jednou v příměstské lince. Takže se celkem i vyplati jezdit na černo, protože když pokutu zaplatíte do určitého intervalu, tak po vás chtějí 800 Kč. Jinak Tramvajenku mám , ale bohužel teď nemůžu zjistit do kdy (díky prostě to zařídíme).
No já na zakoupení (vydání) lítačky v Praze čekal ve frontě 3 hodiny, takže o etice bych v tomto případě nepřemýšlel. Neetické je nechávat lidi zbytečně takhle hnít. Byla to dětská lítačka, kdy žádný krok nelze provést přes internet.
No a po zrušení validátorú nevím, jak zjistit platnost své anonymní lítačky, kterou jsem kupoval někdy před rokem. Když si ji zaregistruji na webu, už nebude anonymní.
Mám podobné zkušenosti v Brně. Nebudu obhajovat jízdu na černo, ale za poslední 3 roky mě zkontrolovali 2x, takže 3x roční šalinkarty = cca 10 000 se slevou, že su brňák, cca 13500, kdybych brňák nebyl a pokutu bych dostal 2 x 800 nebo 2×1500 Kč. Spolužák na osmiletém gymnáziu dokonce celou dobu jezdil načerno a chytli ho jednou v posledním ročníku. Já tehdy měl všech 8 let roční studentskou šalinkartu za (teď si přesně nevzpomenu) cca 1000 Kč= 8000,- Kč a on zaplatil tomu revizorovi tehdy na místě 200 Kč.
Vas spolužák je prostě zloděj.
A ještě se tím chlubí
Za ty roky, co jsem MHD ridil, je mi jasne, ze to udelala schvalne. I v preplnenem vozidle je oznacovac vzdy v dosahu. A dvacet vterin uz je vazne hodne, to uz jsou vsichni nastoupeny, dvere zavreny a vuz v pulce cesty ke druhe zastavce. At si devenka dela srandu z nekoho jineho… . Mel jsem takovych pripadu v autobusu za ty roky desitky, kdy cestujici nastoupi a ceka a az kdyz vidi nekoho podezreleho, teprve oznacuje listek. Nevim jak v tramvaji, ale v autobusu to bylo krasne videt v zrcatku. Neveril bych ji ani slovo.
Ve Vídni jsem měl několikrát štěstí, že nebyl přítomen revizor, ačkoli jsem měl u sebe lístek. Nevím jak to přesně funguje, ale po zakoupení v automatu vyleze lístek většinou označený, nicméně se mi stalo, že párkrát nebyl a já až po absolvování jízdy zjistil opak. Moje chyba, nikoliv úmysl. V jedné tramvaji se mi stalo, že lístkomat nefungoval a řidič neprodával. A teď vystupte, abyste si ho sehnal někde jinde, když potřebujete stihnout vlak, který vám odjíždí za pár minut..
Řešením je být připraven a stát na vlakovém nástupišti více než 24 hodin předem. Když mi nic nejede, pouštím si na Youtubu plavající ženy.
Kolesa, Kolesa, nemáte být už 6,5 roku mrtvej?
A zmrtvýchvstání je až v neděli
Není napsaný co studuje, neboť nejvíce černých pasažérů jsou studenti práv. K tomu má taky soud přihlédnout.
Myslím, že oproti Vašemu skoro nedokončenému základnímu vzdělání je to rozdíl.
Studenti plzeňských práv by měli mít výsadu jezdit zadarmo. Jsou to budoucí poslanci a ministři.
Zvláštní. Měl jsem za to, že pokud uvidím revizora, jak jde ke mně,a přímo před ním si označím lístek ještě před tím, než mne revizor osloví, tak mi nic nemůže, protože v okamžiku vyzvání k předložení jízdenky platný doklad mám. Předtím jsem mohl jet na jinou jízdenku, jejíž platnost právě vypršela a já už ji zahodil/snědl/dal sežrat psovi.
Výmluvy se vždy najdou. V každém případě povinnost je mít platnou jízdenku po celou dobu jízdy, ne až poté, co vás osloví revizor. A pokud by tedy měla platnou jízdenku a její platnost skončila a ona ji zahodila, snědla nebo dala sežrat psovi, tak v období, co to udělala, po dobu než si označila nový lístek, jela na černo.
revizor(ři) jak nastoupí, tak čekají, potom vypnou označovače, sice neznám plzen, ale je to tak i na mechanických dírkovačích se dělalo blokování vzduchovým válečkem.
Děkujeme za váš hodnotný, zcela poslední příspěvek v diskuzích zde. Čas vypršel:-)
Pan petr.r se jistě potřebuje vyjádřit ke každému tématu, i za cenu nepradivých výroků, ale že by to byl důvod ke zrušení jeho účtu?
Byl.
Jsem jiny Petr.
Ten vypnuty je nyni presvedcen, ze Vas plati nekdo od ČD . 😀
To je jeho boj:-)X dalších v seznamu blokovaných si myslí, že nás platí RJ:)
Sůra a placenej od ČD? Dobrej vtip. ten má na modrou alergii
Že pan Sůra straní žluté se hodně probíralo ještě, když psal na idnes. Podle mne zcela neoprávněně.
Alergii mám pouze na některé lidi.
V tom případě prosím zablokujte i mne. Už jste to jednou udělal, když jsem Vás upozorňoval, že neznáte pravidla českého pravopisu.
Zajmalo by mě co je důvod, ke zrušení účtu? Takle jak to popsal to opravdu je ikdyž teda s automaty na prodej jizdenek
přečtěte si přepravní podmínky DP. Neznalost neomlouvá. V Olomouci je v podmínkách dokonce to, že když je jézdenka označena nečitelně-nelze správně rozpoznat datum a čas označení, je cestující povinen tuhle skutečnost ihned ohlásit řidiči.
A snad v podmínkách každého DP je, že cestující je povinen ihned při nástupu označit lístek.
…čo je pomerne tragické, pretože v Olomouci je označenie nečitateľné skoro vždy 🙂
To je blbost většinou za to může označovač že to nejde přečíst
Tak naštěstí už jsou ve vozech kamery a soudce může snadno posoudit konkrétní situaci. Nebo…?
pochybuji, že jsou všude.
Z audio zaznamu je patrne, ze to udelala bez zjevneho důvodu?
je to jasné, že neprojevila snahu o označení
Takže prodlévala a je vinna!
Vy jste to pozoroval (osobně), že si to troufáte tvrdit? Já si třeba naopak myslím, že je-li pravdivé její tvrzení, že tramvaj byla úplně plná, možná by byla udělala lépe, když viděla revizory, aby místo snahy označit si jízdenku vystoupila na nejbližší zastávce a počkala na další vůz – v Plzni jsou intervaly krátké, tak by ji to ani mnoho času nestálo …
Porad nechapu ten audiozaznam. Leda by to byl videozaznam.
Neni to audiozaznam rozhovoru s revizorem? Treba se mu na nahravce priznala, ze neoznacila jizdenku neprodlene. Napriklad rekla, ze ji musela napred najit nebo se zdrzela odkladanim batohu … Jinak si ten dukazni audio zaznam moc predstavit neumim.
Diktafon v kapse revizora, co je k nepochopení?