Spor o nové trolejbusy do Ostravy. Šéf ÚOHS vrací do hry námitky česko-ukrajinského sdružení
Trolejbus 26Tr pro Ostravu. Autor: Škoda Ele
Dopravní podnik Ostrava (DPO) stále nemůže vybrat dodavatele dvanácti nových parciálních trolejbusů v hodnotě 168 milionů korun. Předseda Úřadu pro
Ještě dodám, že kromě níže okomentovaného ukrajinského Bogdana a běloruského Belkomunmaše je tu opravdu velmi dobrý výrobek elektroatobusu od ruského Kamazu – viz video: https://www.youtube.com/watch?v=P38r_d0hPSE
(tenhle týpek má opravdu dobrý videjka – hlavně o novinkách železnici)
základní data:
dojezd na jedno nabití – 26 kilometrů (postačující pro Ostravu, Brno i pro Prahu
nabíjení – přes speciální pantograf – 20 minut
cena pro Moskvu – 33 000 000 Rublů za kus – město za rok 2018 objednalo 300 kusů, pro rok 2021 taky 300 ks a od 2021 800 kusů ročně
– ruší veškeré trolejbusy i autobusy (viz video)
Fascinuje mě, jak se stále u těchto řešení zamlčují baterie, resp. jejich životnost. Při tomto řešení, pokud se trolejbus bude nabíjet vždy na konečné udělá i 20 nabíjecích cyklů denně. Při nabíjení proudem 3C (20 minut) daleko od optimálního cyklu baterii. Dnešní špičkové baterie mají životnost kolem 10.000 (optimálních) cyklů. Při tomto řešení si myslím, že i polovina bude dobrý výsledek. Tedy životnost baterii bude, když budu hodně naivní něco přes rok (20×365=7300). To je trochu jiná matematika, než např. u Tesly, kterou člověk nabíjí 2x týdně (tedy 30x za rok) a přesto to je argument pro spoustu lidí, proč… Číst vice »
U moskevských elektrobusu jde zejména o penězovod pro kamarády pana starosty, dost se tomu věnoval ČS dopravak, lze tam najít články k tématu.
Kubrt/ Pavel P.: Když byla revoluce – bylo mě pár dní 7 let – takže mě neberte za „rusofila“. Jsem z generace, které bylo vštěpováno, že všechno české, středoevropské, východoevropské či ruské je to nejhorší a nejnekvalitnější pod sluncem – a naopak všechno Émerické a německé/západoevropské je muck-muck to nejlepší ve vesmíru… No ale nebylo by raději záhodno brát místo bolístek z minulosti a politiky obecně – čistě technické parametry „cena-výkon“ (výdrž baterky na jedno nabití, životnost, spotřeba, kvalita zpracování elektrobusu, pořizovací cena apod??? Už je doba, kdy turečtí, čínští, ruští/běloruští/ukrajinští, polští a čeští producenti jsou (opět) na světové špičce… Číst vice »
ÚOHS právě donutil DPO porušit zákon. Ten explicitně uvádí, že je potřeba originál a ne nějaká kopie.
U bankovní záruky. Nicméně jsou i jiné formy složení jistiny.
To není zdaleka tak jednoznačné, zejm. proto, že zároveň platí povinnost elektronické komunikace datovou schránkou, což se s fyzickým kusem papíru vylučuje. Stačí si to vygooglit.
Náhodou jsem nedávno mluvil s kamarádem co to nedávno řešil, a v bance se na něj dívali jak na debila, když chtěl papír s razítkem. Prý papír nechce nikdo, tak 20% žadatelů chce digitálně podepsané PDF, zbytek ani to ne.
Prosím vás, jen takový detail: Ta značka trolejbusů je Bohdan, ukrajinština nemá „g“. Takhle třeba čtou i náměstí „Haharina“.
Ta firma sama na svých stránkách v Angličtině používá transliteraci Bogdan, tak co s tím naděláme.
Tak to má špatně.
Znal jsem jednoho Pakistance, který Nora jménem Kjell poučoval, jak se to kj má správně vyslovovat. Bogdan se rozhodl, že na zahraničních trzích si bude říkat Bogdan a cokoliv dalšího už je jen mlácení prázdné slámy.
Že se tak rozhodl je jeho věc. Ale je to špatně.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bogdan_group
Ukrajinština má i G…
Má, ale jen v cizích slovech.
Postrádam informaci o kvaltiě vztahů mezi dopravním podnikem Ostrava a ÚOHS, jsou jejich vztahy též vyhrocené?
Nějaké nesmysly, jak jsou nějaké vyhrocené vztahy mezi tím a oním, jsou jaksi nepochopení demokracie. Odvolat se může každý, každý má na to právo. Někdo ten úřad zřídil, někdo jej má v gesci. Články jak se kamarádí s tím a s tím, jsou jen nic a plácání prázdné slámy. Pokud někdo ví, že je tam korupce, tak má toto oznámit na policii. Zajímavá jsou fakta, nikoliv nějaké sny novinářů. Buď chceme demokracii a musíme respektovat práva všech, nebo totalitu a budeme to vybírat, jak se kdo kamarádí.
Na současné Ukrajině má „prohlášení pojistitele“ jako prokázání složení požadované jistoty cenu cáru papíru. Ukrajina je zcela na huntě, finančně i ekonomicky, a to do té míry, že Zelenskij oficiálně vyhlásil výprodej Ukrajiny, což se rovná státnímu bankrotu. To ÚOHS neví?
Nicméně do VŘ se přihlásila česká firma, takže ÚOHS nemůže vůbec zajímat, co se děje na Ukrajině. Ve smlouvě jistě bude i nějaké penále za nedodání/pozdní dodání/chybné dodání, lze tedy očekávat (a případně sankcinovat), že to český dodavatel má nějakým způsobem podchycené.
link na Bogdan:
https://bogdan.ua/en/corporation-structure/production/passenger-transport/
Bogdan je úspěšná firma produkující trolejbusy na světové úrovni za poloviční ceny (podle cen zveřejněných prodejů do jiných měst) – u nás se dá předpokládat že bude levnější o nějakých 15-20% oproti běžným cenám.
Zdaleka nejůspěšnějším producentem na východ od Ostravy, a řekl bych že mnohem kvalitnějším a ještě mnohem levnějším producentem než ukrajinský Bogdan je Belkomunmaš z Minsku – ta fabrika vážně frčí a prodávaj mraky autobusů a trolejbusů od Minsku až po Vladivostok
https://bkm.by/en/
No jo ,ale potřebujeme aby našim firmám konkuroval někdo z východu cenou a snižoval tak naše výplaty ? Věřím , že co se týká kvality , že jsou na tom dobře , že jsou z východu neznamená že neumějí . Ale nižší cena je jednoznačně dána nižší cenou práce. Takhle se nikdy nikam v ceně naší práce neposunem.
Posuneme … přestane u nás přeplácení zaměstnanců.
Jj, posuneme. Respektive místo 10 manažerů a jednoho joudy, který skutečně tvoří hodnoty (za třetinovou výplatu každého z těch manažerů) zůstane jeden manažer a pod ním několik joudů, jak by to mělo být správně z hlediska základní ekonomiky.
Českým podnikům zase česká cena práce pomáhá na západních trzích, tak co s tím? Buď to akceptovat a dodávat na západ produkty, které nebudou bodovat jen cenou a umožní tak postupně sbližování ČR se západními zeměmi i ve mzdách, nebo se izolovat a zavést ekonomiku čučche.
Snižoval by hlavně marži Škodovky… jestli by to ovlivnilo výplaty a případně o kolik kdo ví.
Je to stejné jako když Solaris dodává autobusy třeba do Německa nebo kdysi Trollina do Švýcarska.
Já jsu jen hloupej,ale fakt jsou tak světoví jak píšete? Kolik toho dodali do světa ? Se jen ptám….v porovnáním třeba se Solarisem
Když pomineme to zmíněné území od Minsku (zde tedy od Lucku) po Vladivostok, tak Bogdany, resp kooperační trolejbusy Bogdan-Ursus, jezdí v Lublinu (38 kusů).