Spor o nové trolejbusy do Ostravy. Šéf ÚOHS vrací do hry námitky česko-ukrajinského sdružení
Dopravní podnik Ostrava (DPO) stále nemůže vybrat dodavatele dvanácti nových parciálních trolejbusů v hodnotě 168 milionů korun. Předseda Úřadu pro
Dopravní podnik Ostrava (DPO) stále nemůže vybrat dodavatele dvanácti nových parciálních trolejbusů v hodnotě 168 milionů korun. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj vyhověl rozkladu společnosti Tram for envi a vrátil svým podřízeným stížnost jednoho ze soutěžících k novému projednání. Platí tak nadále předběžné opatření, podle kterého nemůže DPO uzavřít s vítězem smlouvu.
Tram for envi, které zastupuje v Česku ukrajinského výrobce trolejbusů Bogdan, byl ze soutěže vyloučen, soutěžící se proto obrátil na antimonopolní úřad. „Předseda vyhověl rozkladu dodavatele a zrušil prvostupňové rozhodnutí, kterým se zamítal návrh proti jeho vyloučení ze zadávacího řízení Dopravního podniku Ostrava,“ potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Spor o vyloučení se týká častého problému v tuzemských veřejných zakázkách: originálu o potvrzení jistiny, například bankovní záruky či pojištění. Právě kvůli tomu byl Tram for envi vyloučen. „Podle právního názoru předsedy ÚOHS bylo v souladu se zákonem, když navrhovatel u pojištění záruky prokázal složení požadované jistoty předložením kopie písemného prohlášení pojistitele. Nebyl tak dán důvod pro vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení pro neprokázání složení požadované jistoty,“ dodal Švanda. Podle něj má být proto věc opětovně posouzena první instancí, a to v intencích právního názoru předsedy.
Dopravní podnik Ostrava už dříve uvedl, že do uzavření celé zakázky nebude průběh soutěže komentovat. Ještě před rozhodnutím ÚOHS DPO prodloužil dobu na uzavření tendru do června. Není sice jasné, kdo je dalším zájemcem v soutěži, s ohledem na jiné zakázky na trolejbusy lze očekávat účast Škody Electric.
Ukrajinský výrobce Bogdan je v poslední době novým účastníkem soutěží na trolejbusy, poprvé se nedávno objevil v zakázce na nové trolejbusy pro Opavu nebo Brno.
DPO hledá v soutěži celkem dvanáct parciálních trolejbusů, které mají zvládnout jízdu 12 kilometrů mimo trolejové vedení.