Dopravci Železnice

Spor o nákup vlaků na Slovensku za evropské dotace. Ministerstvo financí kritizuje jejich pořízení

Nový motorák 861.1 ze ŽOS Vrútky pro ZSSK. Pramen: ZSSK
Nový motorák 861.1 ze ŽOS Vrútky pro ZSSK. Pramen: ZSSK
Podle analýzy chce stát koupit na některé tratě zbytečně velké soupravy, na některé naopak kapacitně nedostačující.

Mezi slovenskými ministerstvy financí a dopravy se rozhořel spor o to, zda je účelné použít evropské dotace v hodnotě 140 milionů eur na nákup některých vlaků. Analytikům Útvaru hodnoty za peniaze, který patří pod ministerstvo financí, se nelíbí především plán na pořízení dieselových jednotek.

Na spor upozornil slovenský Denník N. Celá zpráva Útvaru hodnoty za peniaze je k dispozici zde. Ministr dopravy Andrej Doležal uvedl, že se s jeho závěry neztotožňuje a chystá pokračování v soutěžích.

Útvaru se nelíbí především nákup patnácti dieselových motorových jednotek a čtyř elektrických dvoupodlažních jednotek, které mají jezdit na trati z Bratislavy do Žiliny. Podle něj projekty zlepší kvalitu dopravy jen omezeně, protože na tratích, pro které jsou určené, už nyní jezdí modernizované soupravy.

V případě dvoupodlažních jednotek pro rychlíky Bratislava – Žilina kritizuje útvar například to, že kapacita těchto vlaků bude o 28 % nižší, než je současný stav.

Hodnocení analytiků není závazné

Ministr dopravy uvedl, že se názorem analytického útvaru řídit nebude. Ze zákona to není nutné. Podle slovenské legislativy se hodnocení provádí u všech akcí nad 40 milionů eur. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), která bude vlaky pořizovat, uvedla, že v nejbližších dnech vypíše veřejné soutěže na nákup nových vlaků.

V případě nákupu dieselových vlaků půjde o nákup jednotek pro tratě Žilina – Rajec, Čadca – Makov a Kraľovany – Trstená, kde nahradí modernizované motorové jednotky z let 2006–2010. Analytici upozorňují, že odhadovaná cena je vyšší, než za kolik se uskutečnily jiné nákupy dieselových jednotek v zahraničí. Poukazují i na to, že jsou pro vybrané tratě zbytečně velké a rychlé: na části trati je maximální rychlost 60 km/h, přitom vlaky mohou zvládnout dvojnásobnou rychlost. Poukazují také na zbytečně velkou kapacitu v porovnání se současným stavem.

Podobně analytický útvar kritizuje i nákup elektrických dvoupodlažních jednotek pro rychlíky Bratislava – Žilina. Cena je podle nich zbytečně vysoká v porovnání s jinými vozy, naopak kapacita nemusí stačí. Ministerstvu dopravy vytýkají, že k nákupu dochází bez jasné dlouhodobé koncepce. Ministr dopravy Andrej Doležal upozornil, že jde o dlouhodobé investice.

87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
saivo

Skôr by som poukazoval na kvalitu tých „motorových jednotiek“.
Hlavne výrobca , ktorý takéto niečo nikdy nevyrábal.

jan

Já bych větší kapacitu nikomu nevyčítal. Ty malé 2 vozové co se kupují u nás, k čemu toje.. Je třeba do těch vlaků pak dostat naopak lidi.

xyz

„Ty malé 2 vozové co se kupují u nás, k čemu toje..“
Zavádějící informace. „U nás“ se kupují jednak 2vozové, jednak 3vozové, a jednak velkokapacitní pro JMK.

Tzn. přesně ten stav, kdy jsou různé velikosti podle toho, jak si objednatel (ten který kraj) přál.

Na rozdíl od Slovenska, kde objednatel (centrálně MD pro celé Slovensko) to udělal „šmahem“ všechno na jednu velikost.

DJ TRAIN

Kralovany – Trstena velka kapacita hmmm.. na viacero odchodoch clovek sedi ako dobytok, alebo sa velmi kreativne spriahaju supravy, ale velka kapacita……smiat sa opat uradnikom, alebo plakat…debilita uradnikov je stejna v sr i cr

David

Opatrně s tou kritikou ČR.

Gajda

Svým způsobem ty diesly smysl mít můžou, když se to pak začne dělat správně, stačí se podívat na Komárno, to co tam kdysi stačilo by dnes ani náhodou nestačilo. A pokud chtějí u těch elektrických jednotek vyšší kapacitu, tak i pokud to napíšou pro někoho na míru, tak ten by přeci neměl mít problém tu jednotku vyrobit i jako pětivozovou.

Marcel Štancl

Ještě kdyby tak někdo protáhl to Komárno i na Komárom

a8n

Píšete v době, kdy rozpočet SR pokryje jen polovinu objednaných výkonů (zbytek asi odjezdí ZSSK na dluh).

Frantisek

A tento stav vydrží dalších 40 let?

a8n

30 už s drobnými obměnami vydržel, takže není moc důvod doufat ve změnu.

CeV

Tyto starosti v ČR nemáme.
Zde budou jezdit na lokálkách vraky, ať to provozuje kdokoliv.

Adrián

U Vás aspoň niečo jazdí. U nás na lokálkach buď nejazdí nič alebo jazdí nepoužiteľne pre cestujúcich.

Pajoš

Co tam máte proboha tak strašného, že je to nepoužitelné pro cestující? Ptám se, nevím, díky

medical_examiner

Nejspíš jízdní řád.
Ten dokáže trať vzkřísit i pohřbít…

Ic540

Čtete mi z duše.
Jízdní řád je v mnohém alfa a omega…

Adrián

Tu sú nejaké odkazy: https://www.zsr.sk/files/pre-cestujucich/cestovny-poriadok/pdf2021/kcp-2020-12-13/kcp-151.pdf
https://www.zsr.sk/files/pre-cestujucich/cestovny-poriadok/pdf2021/kcp-2020-12-13/kcp-152.pdf
https://www.zsr.sk/files/pre-cestujucich/cestovny-poriadok/pdf2021/kcp-2020-12-13/kcp-195.pdf
Vybral som najväčšie chuťovky 🙂 Ale nehovorím, dve až tri lokálky sú celkom schodné, no väčšina je prevádzkovaná v duchu vyššie uvedených odkazov.

Karl vB.

To je fakt v režimu „před krmením a po dojení“. To se snad ani nevyplatí udržovat trať.

xyz

V případě třetího z odkazů, tedy tratě do Velkých Kapušan, dokonce platí, že tam osobní doprava byla po několik let už zastavena. Odkazovaný stav je po obnovení soobní dopravy.

A všechny tři jízdní řády jsou hezkou ukázkou té „koordinované objednávky z jednoho místa“ a proto „bez nesouladů na hranicích krajů či jinde“. 🙂

Adrián

V prvých dvoch príkladoch určite. Náklady na údržbu značne prevyšujú výnosy z použitia železničnej dopravnej cesty. V poslednom príklade je na pozadí relatívne silná nákladná doprava a navyše je trať elektrifikovaná, čiže tú už len pre tú nákladnú dopravu treba udržiavať.

Pajoš

Díky, už mi to došlo 🙂

DJ TRAIN

Kvalitne second hand by nie len SR bralo… ale s kvalitnym sukromnym, alebo statnym dopravcom…. nie parodiou na dopravcu ( Zlinsko, Liberecko vsak vieme)

Vlastimil Kocurek

Nedělejte na Slovensku ze všeho takovou vědu. Francouzi nakoupili jednotky, které vůbec svou šířkou nejsou schopny projet okolo nástupiště. Dnešní svět je o pokusu a omylu, korupci a práce v mladém kolektivu nebo lidí, kteří to mají za pár. Když to dáte dohromady, tak to ještě dobře dopadlo :):)

Ketchup1970

Už ta nástupiště obrousili, viděno v Montpellier při čekání na TGV do Paříže 9/2018

Vlastimil Kocurek

Dík za informaci, no byla to dobrá blamáž.

Jiří Kocurek

Jasně, dřív se takové věci nestávaly. Drřív se stávaly Stéblové a podobně. Ale to nebyli dnešní mladí na světě, takže na ně se to házet nedá. Nebo snad ano?

Vlastimil Kocurek

Ezt sem értem

xyz

Tak je jasné, že centrálně „z Bratislavy“ jsou ty kapacitní potřeby a další specifika konkrétních regionů tomu objednateli známy méně než kdyby regionálku objednávaly (+ soupravy zajišťovaly, resp. jejich kapacitu a další parametry stanovovaly) příslušné kraje.

Holt „výhoda“ centrální objednávky „z jednoho místa“ (jak by se některým jedincům líbilo i u nás, nota bene s tím, že v Česku je těch tratí, jakož i objemu výkonů, výrazněji více než na Slovensku).

Jiří Kocurek

A teď si představete, že „Bratislava“ objednává MHD v Žilině a je to druhý den po zápase, kdy Slovan Bratialva dostal od Žiliny pět nula. Obdobně Sparta v Brně…

DJ TRAIN

diky bohu tomu tak nie je, zrovna Zilina prekopala linkovy i tarifny system, Ruzomberok detto… vyrazne zmeny k lepsiemu

Ten_z_Bíliny

Nevíte, co to má být za dvoupodlažní jednotky?

Avlaky

Bude se to teprve soutěžit, takze je možný Elephant 2.0

Vlastimil Kocurek

To snad ne!!!!!!!!!!!!!!!!

PeterC

Dvojposchodove su Elephant 2.0 su predsa jednotky 671, 971, ktore su uz zastarale (nie su predsa interoperabilne). Sysle u nas na Slovaci predsa nejazdia….

Jerry

Elefanty už se nedělají

esc

Jednosystémové (25 kV/50 Hz), šestivozové, minimálně 32 míst v první a 530 v druhé třídě. Neoficiálně se mluví o tom, že soutěž má být nastavena tak, aby to vyhrál Stadler.

julio

Nech je to aj Stadler, hlavne nech to je Kiss 200 a jazdí to dlho bez porúch.

julio

Ešte by som doplnil. Modernizácia tratí pokračuje smerom od Žiliny na Košice, je to dlhodobý plán a kupovať by sa prednostne mohli jednotky, ktoré sú teraz novinkou a u ktorých je predpoklad, že sa budú vyrábať nejaký ten rok. Teda mohli by sa doobjednať v prípade, že bude k tomu vôľa a hlavne potreba nových vlakov. Kupovať nové jednotky v počte štyroch kusov je hlúposť, neviem, ako chcú zabezpečiť obratnosť v prípade údržby a čistenia jednotiek. O dve viac by bolo rozumnejšie.

Kubrt

Na tohle existují opce.

a8n

Podobně jako u pušpulů, lamino s béčky.

ICE_Laco

Potešili by jednotky od Bombardieru, ktoré vo Švajčiarsku premávajú pod označením RABe 502 (Verzia IR200). Sú osemvozové a majú okolo 680 miest na sedenie.

https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_RABe_502

X 1

Jednotky Swissexpress od Bombardieru mají víc porodních bolestí než je zdrávo.
Proto by volba na Stadler Kiss byla víc než sázka na jistotu.

ICE_Laco

A vyrába Stadler aj osemvozňové súpravy?

X 1

Schopný výrobce ti vyrobí co chceš a co jsi ochotný zaplatit.
🙂

Juraj

Ona je, ako obvykle, rovnováha niekde uprostred. Celé to vychádza hlavne z toho, že na Slovensku neexistuje dlhodobá koncepcia osobnej dopravy a linkový model, podľa ktorého by sa dalo nakupovať strategicky. A tak sa to lepí nevýhodne po kusoch. UHP sa mýli v tom, že vyššia kapacita alebo rýchlosť sú nepotrebné. Strategická investícia sa nerobí na súčasný stav, ale s výhľadom do budúcna, a lepšie súpravy sú jeden z argumentov na pritiahnutie nových cestujúcich. Taktiež sa nedá hľadieť len na vek, pretože 10 rokov stará 813 stále nie je moderné vozidlo. U tých dvojpodlažných EMU na R Bratislava – Žilina… Číst vice »

DJ TRAIN

neda sa nic ine len suhlasit… napravuje sa v zssk i zsr investicny dlh… lepsia kvalita predpoklad viac cestujucich… tam sa bohuzial nemoze ist len podla tabuliek mf sr ale musi firma aj cca poznat odbor a predvidat – tab. nezachytia vsetko a ano no 81x sa sprava ako nova ale k nove nema ( Mravec, Regionova a podobne klony .. tiez by to nie len v SR a CR ale i inde pomaly slo na vecnost)

Vlastimil Kocurek

Pryč s haraburdím. Za peníze z EU nové vlaky.

DJ TRAIN

verim tomu, ze sa to zlepsi … nastastie zacali preberat u EU fondov sposob a taktiku Polska so vsetkym a tam zeleznicnu, cestnu infrastrukturu a vozy – zeleznicne, busy a mhd menia obrazne povedane motorovou pilou.

Jiří Kocurek

„10 rokov stará 813“

Mám jisté výhrady k věku toho vozidla. Ta vozová skříň pamatuje, když Ivan Lendl porazil Samprase.

Juraj

Beriem vek, s ktorým pracuje vo svojej analýze UHP. Holt 813.0 vznikali 2006-2012, potom nadviazala malá séria 813.1, kde je toho nového viac, ale základ stále rovnaký.

PeterC

813…ved to predchodca 810 Sukafon, co to ma spolocne s modernym vlakom ?

PeterC

Vyrobok z Vrutok – len to nie ( hybrid Bmpz s kabínou z 861: alebo Pars novostavbu turbosysla)…

Ondra L.

To je trochu divny argument s tou rychlosti, vzdyt u novych dieslovych vlaku je snad tech 120 km/h dnes standardni a navic pri zivotnosti tech vozidel by se melo prihlizet i k jejich univerzalnosti, nakupovat jednotku pro jednu konkretni trat mi pripada jako setreni na nespravnem miste.

švestka

Tak je fakt, že než na dieselových severobalkánskývh tratích bude někde 120, tak tyto jednotky budou dávno ve šrotu.

DJ TRAIN

teraz by sme urazali porovnavanim regionov, mravcov a podobnych javov balkan…. jednotky Koncar, ktore sa tam vyrabaju maju k balkanu daleko no

qěcy

A spolehlivost těch končarských jednotek je jaká?

DJ TRAIN

Nie su s elektrickymi ani diezel jednotkami vyznamne potiaze… cenovo je to tiez prijemne.. a u vozov MHD tram tazky luxus….vcetne tram nad dlzku 32 m
U vlakov je instalacia lokalnych zabezpecovakov a priprava miesta na instalaciu ETCS, pripadne samotna instalacia samozrejma

Pajos

To je přece logické, v tom ústavu dělají jeden den analýzu výstavby přehrad, druhý den analýzu potřeby fotbalových hřišť, třetí den analyzují klima, čtvrtý den výstavbu fotovoltaických elektráren a teď prostě přišly na řadu vlaky. Tak odborné se podívali do jedné tabulky kde byla traťová rychlost a pak se podívali do druhé tab kde byla max. Rychlost těch.motoraku a zvedli prst. Pak zjistili že to co tam jezdí teď je v podstatě zánovní (reko 2010) a měli jasno. Tady je něco špatně a analýza byla na světě 😁

Jiří Kocurek

Tak stačí SW omezit maximálku na 80 km/h, slevnit vlak o 0,99 € a už to nebude plýtvání potenciálem rychlosti.

Kuba

Není to jenom o rychlosti, ale i o velikosti. Pokud na lokálku, kde s přehledem postačuje bageta, chtějí koupit o skoro polovinu větší jednotku s úměrně vyššími provozními náklady, tak je zdvižený prst na místě.

Pajoš

Ano je to i o velikosti, ale tam bych osobně nebyl tak kritický. Čistě teoreticky nové vlaky přilákají další cestující, tak aby se tam pak nemačkali 🙂

Frantisek

Nebo mohou v některých případech namísto do přípojné stanice dojet až do spádového města, třeba pospojované s dalšími. A hned bude i víc „zátěže“.

Pajoš

Tak ono kdyby se kupovaly jednotky se stejnou kapacitou jako ty dnešní tak by závěr analýzy mohl být, že je to neprozíravé a že to nepočítá s očekávanou zvýšenou poptávku po železniční dopravě v budoucnosti…myslím že v takovémto“netechnickém“ parametru je analýza spíše o tom co chce kdo slyšet.

MildaIV

Já bych hlavní problém viděl v tom, že takovéto problémy řeší stát. Neexistuje žádný rozumný dúvod, proč tam nemít soukromé dopravce, kteří to dokážou dělat efektivněji, protože jde o jejich vlastní peníze.

DJ TRAIN

to je tiez diskutabilne… modelom sukromnych dopravcov funguje UK a vo finale zistuju, ze to az tak super nie je….. skor by sa mi pacil model odviazat statnym firmam ruky od zakona o verejnom obstaravani…. aj tak vsetci tusime ako real funguje….. stanovit… dopravne ciele, investicne ciele…financie a starajte sa….a podla splnenia cielov budete odmenovany…

Ondra L.

Stat to resit muze a muze k tomu mit dobre duvody i v prostredi, kdy veskera doprava ve statnim zavazku prosla soutezemi. Muze se tak napriklad zajistit proti financnimu upadku dopravce, kdy by pak snaz mohla docasne prevzit provoz jina firma nebo primo stat.

julio

Ťažko je hodnotiť rozhodovanie úradníkov, ktorí sa vezú vlakom možno raz za rok a prdel si vyvážajú v limuzínach. Oni nemajú tušenie, že rekonštrukcia tratí bude pokračovať a teda že budú potrebné nové vozidlá.

Gwann

a, podporovatel populistů všeho druhu promluvil…vozí prdel v limuzínách…bože, jak tohle chodíte….

julio

Trafil som klinček po hlavičke?

Vlastimil Kocurek

hej

Jiří Kocurek

Zcela jednoznačně. Kdo nádává má totiž vždycky pravdu. Kdyby řezal psa za zlomenou větev 10 metrů nad zemí.

Vlastimil Kocurek

Čo trepeš

Vlastimil Kocurek

My jsme měli kdysi předsedu vlády, který, podle mne, ani nevěděl, že existují vlaky, tak vždy to všechno poškrtal. Te´d je generálním ředitelem Instituce modré planety, ale myslím, že vlakem dodnes nejel.

Ondra L.

No mozna si ten byvaly predseda vlady mysli, ze jezdit verejnou dopravou je levicove a tudiz spatne, tak jako si to mysli o jizde na kole, noseni batohu nebo piti z pet flasky 🙂

Jiří Kocurek

Ano to je ta osoba, o které všichni vědí všechno. „Pochybuju, že kontinetální drift je způsoben lidskou činností“. A všichni ho kritizovali, že ten idiot tvrdí, že kontinetální drift neexistuje. A měli další důkaz toho, jaký je to idiot.

Frantisek

Aby spíše takoví nějací (nemusí to platit na všechny) nerozhodli, že se pokračovat nebude a všichni se nacpou do aut…

Avlaky

Chápu to že když budou malokapacitní tak je blbost je kupovat, ale zase ty zmodernizované co tam jezdí teď se můžou přesunout jinde

Martin Chovanec

Klidně. A pokud je to součástí plánu, pak se tím podle mě přidaná hodnota investice zvyšuje.

Kubrt

Ty „zmodernizované“ jsou bagety – které jsou od začátku omyl a není nic špatného na tom je nahradit něčím lepším. Jistě by se to dalo i mezi ministerstvy i směrem k veřejnosti odkomunikovat a vysvětlit, ale nejspíš za tím bude hlavně vnitrokoaliční šarvátka Olano/Kollár.

MildaIV

Asi to bude tím, že chybí koncepce modernizace, z které by jasně vyplývalo, co konkrétně se tou náhradou zlepší. Pokud si do koncepce napíšu, že do roku toho a toho chci mít jenom jednotky s takovýmí a takovými parametry tak analytický útvar jenom zkontroluje, jestli je chystaný nákup v souladu s touto koncepcí.

Beata Zemkova

Ziadna sarvatka OLANO/Kollar. Je to len neschopnost ZSSK odkomunikovat navrhnute riesenie alebo prist s alternativnym riesenim. Vsetky tri trate su vhodne na pouzitie elektrickych jednotiek s bateriami, co by davalo vacsi zmysel ako kupovat nove diesle.

DJ TRAIN

ano len tym, ze sa na to roky vsak vieme co… terajsi management sa to snazi dohanat a robi vela racionalnych krokov…. ja len dufam…jednak i cez to, ze nastupoval za Fica ho nechaju……je tam zjavna uprimna snaha a vedia co robia… a, ze konecne zacnu riesit aj infrastrukturu…. KE – ZA muzeum…. KE . ZV rovno tragedia

Avlaky

Aha, já myslel že nějaké vagóny, no tak bagety to moc dobře není

DJ TRAIN

ak presuvat 81x a podobne tak len do taviacej pece a na srotovisko prosim.. radsej nieco nove z Vrutok, DE, CZ, UA – ale prosto NOVE a patriace do 21 storocia!

PeterC.

Suhlas, 81x by som tiez navrhol presunut k najblizsiemu srotovisku a taviacej peci. Netusim ake poschodove supravy chceli obstarat pre trat BA-ZA. Snad to neboli nejake pekne Stadlery Kiss….

medical_examiner

Jednotky jsou pro lokálky všeobecně omyl, protože celá jednotka se využije jen ve špičce. Ale co v sedle?
To by chtělo zkonstruovat malý čtyřnápravový motorový vůz, který by ale byl průchozí.
A k tomu zkonstruovat i částečně nízkopodlažní řídící vůz, který by se připojoval ve špičce.

Pavel z Tisovca

40 rokov som robil rušňovodiča motorovej trakcie a môžem zodpovedne potvrdiť že cestovanie na „lokalkach na M240 ktoré boli vyrobené v 60tich rokoch bolo pohodlnejšie ako dnešné dvojnapravove „sroty“ v ktorých cítiť každú kolajovu spojku na „zadku“!!! Chlapi čo ste zodpovední za nákup nových HDV nakupujte lacnejšie kvalitnejšie a rýchlejšie!!! Prajem veľa zdravia a odvahy lebo tú budete potrebovať najviac!!!

medical_examiner

Však říkám – chce to novou M240.
S polospouštěcími okny, ale zároveň s klimatizací, WC se septikem, a třeba i zásuvky a Wi-fi…