Spor o nákup vlaků na Slovensku za evropské dotace. Ministerstvo financí kritizuje jejich pořízení

Nový motorák 861.1 ze ŽOS Vrútky pro ZSSK. Pramen: ZSSKNový motorák 861.1 ze ŽOS Vrútky pro ZSSK. Pramen: ZSSK

Podle analýzy chce stát koupit na některé tratě zbytečně velké soupravy, na některé naopak kapacitně nedostačující.

Mezi slovenskými ministerstvy financí a dopravy se rozhořel spor o to, zda je účelné použít evropské dotace v hodnotě 140 milionů eur na nákup některých vlaků. Analytikům Útvaru hodnoty za peniaze, který patří pod ministerstvo financí, se nelíbí především plán na pořízení dieselových jednotek.

Na spor upozornil slovenský Denník N. Celá zpráva Útvaru hodnoty za peniaze je k dispozici zde. Ministr dopravy Andrej Doležal uvedl, že se s jeho závěry neztotožňuje a chystá pokračování v soutěžích.

Útvaru se nelíbí především nákup patnácti dieselových motorových jednotek a čtyř elektrických dvoupodlažních jednotek, které mají jezdit na trati z Bratislavy do Žiliny. Podle něj projekty zlepší kvalitu dopravy jen omezeně, protože na tratích, pro které jsou určené, už nyní jezdí modernizované soupravy.

V případě dvoupodlažních jednotek pro rychlíky Bratislava – Žilina kritizuje útvar například to, že kapacita těchto vlaků bude o 28 % nižší, než je současný stav.

Hodnocení analytiků není závazné

Ministr dopravy uvedl, že se názorem analytického útvaru řídit nebude. Ze zákona to není nutné. Podle slovenské legislativy se hodnocení provádí u všech akcí nad 40 milionů eur. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), která bude vlaky pořizovat, uvedla, že v nejbližších dnech vypíše veřejné soutěže na nákup nových vlaků.

V případě nákupu dieselových vlaků půjde o nákup jednotek pro tratě Žilina – Rajec, Čadca – Makov a Kraľovany – Trstená, kde nahradí modernizované motorové jednotky z let 2006–2010. Analytici upozorňují, že odhadovaná cena je vyšší, než za kolik se uskutečnily jiné nákupy dieselových jednotek v zahraničí. Poukazují i na to, že jsou pro vybrané tratě zbytečně velké a rychlé: na části trati je maximální rychlost 60 km/h, přitom vlaky mohou zvládnout dvojnásobnou rychlost. Poukazují také na zbytečně velkou kapacitu v porovnání se současným stavem.

Podobně analytický útvar kritizuje i nákup elektrických dvoupodlažních jednotek pro rychlíky Bratislava – Žilina. Cena je podle nich zbytečně vysoká v porovnání s jinými vozy, naopak kapacita nemusí stačí. Ministerstvu dopravy vytýkají, že k nákupu dochází bez jasné dlouhodobé koncepce. Ministr dopravy Andrej Doležal upozornil, že jde o dlouhodobé investice.

Tagy Ministerstvo dopravy SR Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
87 komentářů