Dopravci Nákladní doprava Železnice

Spor o nakládku na stanicích. Regulátor začal řešit pravidla, kdo a zda vůbec si může rezervovat nakládací koleje

Vagóny s kulatinou v Krnově. Foto: Michala Grünbaum / ČD Cargo
Vagóny s kulatinou v Krnově. Foto: Michala Grünbaum / ČD Cargo

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) se začal zabývat v Česku zatím neřešeným problémem přístupu dopravců k nakládacím kolejím ve stanicích. Stojí za ním především velký růst poptávky po přepravě dřeva z kůrovcové kalamity. Menší dopravci ale zjišťují, že často nemají ve stanicích kde nakládat.

Zahájení řízení vyplývá z úřední desky ÚPDI. Menší nákladní dopravce CityRail chce po drážním regulátorovi rozhodnutí ve věci takzvané rezervace kapacity zařízení služeb, konkrétně u takzvaných míst nakládky.

Správa železnic zatím dlouhodobě rezervuje kapacitu takových míst podle přidělených jízdních řádů především manipulačním vlakům. Na většině českých tratí má tak rezervovanou kapacitu míst pro nakládku pouze jeden dopravce – státní ČD Cargo. I když ji nevyužívá, musí jiní dopravci čekat vždy do pátku předchozího týdne na povolení nakládky na další týden. „Když v úterý zjistíme, že potřebujeme mít v určité stanici volnou kolej pro nakládku, musím čekat do pátku, zda vůbec budeme mít tu možnost,“ vysvětluje člen představenstva CityRail Jan Hruška. Rezervace kapacity je přitom bezplatná, takže v podstatě nic nebrání jedinému dopravci rezervovat si prakticky všechna místa nakládky.

Podle Hrušky Správa železnic zcela rezignovala na to, aby žádosti dopravců koordinovala, a nechává to na jejich vzájemné domluvě. „Je to podobné, jako kdyby letiště nepřidělovalo žádné sloty dopravcům, ale nechalo na nich, ať se domluví, kdo kdy bude létat. Přitom povinnost tyto požadavky koordinovat je jednou ze základních povinností Správy železnic,“ dodal Hruška.

Přeprava dřeva je aktuálně jediným segmentem nákladní železniční dopravy, kterého se prakticky nedotkla pandemie koronaviru, i proto je mezi dopravci o takové přepravy velký zájem.

Správa železnic zatím spor nechce příliš komentovat. „Oznámení o zahájení správního řízení z ÚPDI Správa železnic jako účastník řízení obdržela a v současné době ho analyzuje. Tyto služby jsou od začátku pro všechny dopravce poskytovány za nulovou cenu a taktéž jsou i dle vyhlášených podmínek poskytovány nediskriminačně, stejně jako přístup k dopravní infrastruktuře,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
KarelF

Tak jak to tu čtu tak bych to pořešil následovně. Online systém který bude ukazovat kde a kdy je volno. Na nakládku budu mít nějaký čas od-do. Rozdělil bych na exponovaná místa a méně exponovaná místa. V exponovaných místech by se nakládka musela uskutečnit v nějakém čase 1 dne. Za další čas platba a to velká nebo převezení soupravy do jiného nádraží kde by se za odstavení vagonů neplatilo. Aby nedošlo k blokaci opakováním tak v exponovaných místech nakládky možná jen s objednaným časem a cestou vlaku a případně i omezení počtu vlaků za určitý čas 1 vlak 1x za… Číst vice »

Martin.dilli

Samý profík tady, čest výjimkám. Ve stanici jsou v turnusu 5 výpravčích, každý má jiný přístup. Jednoho těší šibovat, druhý by chrápal. Jeden se předpisově chodí i vyxat, další použije rozum. Nejde jen o to dřevo je toho spoustu co ložit. A tak prakticky potkávám i zažívám mnoho dobrých, vtipných i výživných stanic a lidí k obsluze SŽ. A slotovat něco…mno krásná idea

milan

Je to, jak píšete. Vše je za použití zdravého rozumu a domluvě dopravce a Slovinských Ž možné i v omezených možnostech zmrzačených (pardon zmodernizovaných) stanic. Ale pozor, zvlášť v některých oblastech na dráze slouží zaměstnanci bez základní představy o tom, co dělají. Rozuměj „dopravního myšlení“. Místo nich jsou ve stanicích a DOZ přítomni (že slouží je silné slovo) osoby, které vesměs ke kolejím přišli, že už nic jiného nebylo a hlavně mají ty správné známé. Mentorsky se naučili protiřečící si předpisy se změnami o kterých přesně nikdo neví, co vlastně platí a znamenají. Hlavně se všemožně snaží vyjít ne provozu,… Číst vice »

Petr

Nevím proč tu píšete o Slovinské Ž…
Ale když už chcete být za každou cenu vtipný, tak aspoň nemelte blbosti.

milan

A heleme se husa se ozvala.

Leinad

Sloty prostě dražit.

Brian Griffin

Takže: zarezervujete si pokoj v hotelu. Hotel vám rezervaci potvrdí. Po nějakém čase přijde jiný host a projeví zájem zrovna o ten váš pokoj. Hotel vám rezervaci obratem zruší a vyhlásí dražbu toho pokoje. Tohle fakt chcete??

Leinad

Ne, jednou odsouhlasené samozřejmě plati. Třeba takhle: ve stanici jsou 3 koleje. Dražba první skončí někdy během přípravy GVD. Dražba druhé dejme tomu týden před tím. Dražba třetí dejme tomu 24 hodin předem.
Pokud to dopravce zruší, dostane vratku bez storno poplatku a SŽ se obratem ptá druhého v řadě jestli ještě má zájem.

Brian Griffin

A teď zkusíme něco, co se víc přibližuje realitě: ve stanici je jedna nakládací kolej… Tu ve vašem systému samozřejmě dostane ten, kdo si zažádal o kapacitu do ročního jízdního řádu – ostatní tou dobou ještě ani netuší, co budou kdy vozit. Takže týden předem není co dražit. 24 hodin předem už možná co dražit bude, protože tou dobou už dopravce bude s jistotou vědět, jestli tam něco veze. Jenomže za 24 hodin přepravu nenaplánujete: ono to není jenom tam přivézt vagóny, taky jsou nějaké smlouvy s přepravci o tom, kde a kdy se bude nakládat… A ještě jeden dotaz… Číst vice »

Leinad

Ve stanici je jedna kolej a vyblokuje si ji jeden dopravce na celou platnost GVD – no tak storno poplatek může být i 100%. A styl „zejtra to ruším, pozítří mi nech blokovaný“ nemusí být průchozí.
Ve stanici jsou tři koleje, někdo chce hned dvě – ok, první dostane a na druhou dá nabídku do dražby, případně reaguje na příhozy.

Leinad

Konkurence podle modrogumáků.
ČD Cargo sice zakázku nechce, ale jiný ji vzít nesmí. 🙂

vlada749

To nenī chyba těch modrogumåkū, ale těch, kteří tak hezky spravují sīť, a tím je SŽ.

Leinad

Je fakt, že stejnou strategii (vyblokovat si všechny sloty) by mohli zkusit všichni.

milan

V podstatě není co řešit. Dopravní politika státu žádná. Omezování kolejišť stanic, rušení a nebo amputace manipulačních kolejí. Zmetrovizování tratí. O čem se tady dnes chce ještě někdo bavit. Absurdní.

L.K.

Rušily se vlečky,rušily se manipulační koleje,prodávaly se plochy sloužící k nakládce a vykládce………….a teď se někdo diví,že není kde nakládat,kde odstavit nákladní vlaky i vozy…………..

Jiří Kocurek

Jenže ten problém vůbec není o zrušené vlečce. Ten problé je o tom, že si někdo zarezervoval všecky nakládací místa, včetně těch na zrušených vlečkách. A nebo tam skladuje šrotové vozy.

Dalibor

Vlečky se rušily, páč je někdo (majitel) zrušit chtěl. Že by se ve velkým rušily manipulační koleje o tom nic nevím. Většinou se rušily tam, kte náklad v posledních mnoha letech neviděli.

ušatá

Proto, že se nevyplácí vozit po železnici, protože podmínky jsou nastaveny špatně a přes veškeré škody se vyplácí silniční doprava a platíme to všichni.

Dalibor

Mám pocit jistého zacyklení…

K.S.

Naštěstí toto vypadá na v principu jednoduché řešení pomocí úprav předpisů, což ale může být těžší než pohnout horou.

Ne Hanakovi

Však je jediný opravdový nákladní dopravce s to je ČD Cargo!!!

Pavel

Fakt nebude hnán k zodpovědnosti nikdo, kdo povolil, nechal zrušit a nově zoptimalizoval stanice tak, že v nich není možná nakládka vozových zásilek????? Odpovídám si – nebude!!! Potože, aby byla veškerá nákladní doprava po roce 2000 potupně převedena na silnici tak se to muselo dobře vymyslet… – nejdříve příšerné tarifní podmínky, pak červené terčě na manipulačních kolejích, pak zavřené vlečky, konec jízd manipuláků, pak převedení provozu na vlečkový (viz Raspenava – Bílý Potok), pak pro nezájem o přepravu přejebat – pardon optimalizovat a zalít betonem a zábradlím stanice a předělat je na výhybny a hlavně definitivně ZRUŠIT manipulační koleje. Co… Číst vice »

K.S.

Rušení, optimalizace atd je řízené i nějakými předpisy, dělají se ekonomické rozbory atd., pokud by úředník rozhodoval v rozporu s těmito, vystavuje se nebezpečí postihu, soudu atd., na rozdíl od současnosti kdy hrozí jenom šotolinč na internetu. Ano, s nákladní dopravu je problém, ale nehažte to jenom na nějaké mýtické období protiželezičního sentimentu, tak to není a železnice má dost problémů, které ještě zdaleka nemá vyřešené a dost jich může přes noc vyřešit sama, nebo alespoň odstranit jejich příčinu která je železniční byrokracii. Nejznámější je třeba limit tažné síly, který je jenom o změně předpisu a zvednutí hodnoty na shodnou… Číst vice »

Kubík

Pamatuji na sklonu víc jak 20 promile dvacetivozové náklady s postrkem, v tom to není. Jsou to jen výmluvy, aby se dál vozilo kamiony u nichž je zcela jedno, že zničí silnice, která na ně nejsou vhodné, ale jezdí se po nich vesele dál, že kamiony poškodily stovky silniček a mostů je patrně jedno.

Paja

Tak já jsem slyšel o tom jak si někdo chtěl dobrácky objednat vagon na odvoz něčeho a jak s ním bylo na dráze vyj*báno tak, že příště si radši zaplatí kamion. Má to kdy chce, jak chce a ještě levnější. Takže netuším co chcete víc řešit.

K.S.

Máte k tomu vlaku více informací? Přece jenom 20 vozů nic neříká, pokud by byly prázdné, mohlo to být třeba 400-600t. Pokud by nebyl takový problém s hmotností a cenou za palivo atd. tak nebude problém jezdit přes Vysočinu vrchem, což bez státního postrku je.

M H

Přes Vysočinu vrchem dříve jezdívalo mnoho nákladních vlaků…vpředu 2 laminátky, vzadu jedna a vlak s 20-30 vozy jel. Tedy jel Brno, Maloměřice – Kutná Hora, pak se přepřahalo…a lokomotivy jely zpět s jiným vlakem. Rozdíl je v tom, že teď se ve výchozí stanici sestaví vlak včetně lokomotivy a očekává se, že dojede až do cílové. Akorát současné mašiny jsou dělané zejména na sólo jízdu s vlakem po rovině či mírných kopečků…a tomu jaksi tratě stavěné v naší kopcovité krajině podle potřeb dopravy před zhruba 70 lety moc neodpovídají. Problém postrku je spíš ten, že se nákladní doprava rozdrobila natolik,… Číst vice »

ušatá

Kde jste přišel na ty ekonomické rozbory? Takového nic není a jde spíše o soukromé názory a podle nich upravená rozhodnutí. Skutečné propočty se nedělají, natož aby se řešila celostátní dopravní politika právě na základě rozborů, propočtů a objektivních faktů.

K.S.

Když chcete dělat stavbu, tak musíte mít podklady jestli se vyplatí. A nejjednodušší způsob jak ušetřit je redukce kolejiště.

Samozřejmě, řešit to z pohledu celého státu nejde, to by si to někdo musel vzít jako podnikatelský záměr a určit cíl a pak k němu cestu, to je něco co stát asi moc neumí, ale nejspíš je to z podstaty protože v úřadech pracují jiné osobnostní typy než v soukromé sféře.

Mirwald

Co to tady plácáte??

Manipulační kolej nikdo ve většině míst nezrušil a jakýkoliv zrušení je projednáváno s dopravci, v každém případě s ČD Cargo. Stejně tak tomu bylo na Šluknovsku. Pokud je něco opravdu neudržitelnýho, tak manipuláček se dvěma-třemi vozy.

Krom toho předmětné rozhodnutí ÚDI a žádost CityRailu s tímhle NIJAK nesouvisí.

Kubík

Ano, sice na mnoha místech manipulační nikdo nezruši, ale zkrátil tak, že je na nakládku či vykládku nepoužitelné. Viz Davle.

Dalibor

no že v Davli je tak velká poptávka po vlakové nákladní dopravě…

Leinad

Tenhle trend byl v devatesátkách v oblibě i u osobky. Zkurvit nabídku a pat tvrdit že není poptávka. ČD nechtěly Harrachov, Desnou,….
Aby někdo uvěřil ROPIDu, že v Praze jsou vlakové koleje, musela přijít povodeň 2003.

Vbb

Tak to asi nikdo Ropidu nevěří doposud, protože v r. 2003 žádná povodeň nepřišla 🙂 .
(na tomhle serveru je asi nějaká historicko-datová anomálie. V jiném vlákně se zase tvrdilo, že Dvojčata byla v r. 2011 🙂 )

Leinad

Ok, nahradka za metro jezdila už 2002 🙂 psal jsem to z jiného vesmíru.

Nezúčastněný

Nebyla, pravda, ale pravidelně tam uhlířovi jezdilo uhlí. Při přestavbě stanice došlo k takovému zmršení polohy manipulační koleje, že mu k ní nyní nedosáhne pásový dopravník. Výsledek : uhlí dojezdilo a manipulační kolej je tam teď jen proto, aby to vypadalo, jaká byla snaha o možnost tam něco nakládat, či vykládat. Kromě uhlíře tam žádný potenciální přepravce není.

pamětník

Co se všichni tak čertíte? Vždyť to je jen jedna z odvrácených stran adorovaného „rozkulačení“ unitární železnice, které sice nikdo nedotáhl až do správného konce, ale které tady přece všichni tak chválí: nejsou tak dávno doby, kdy aktuálně naložené nebo vyložené vozy dobral a odvezl nejbližší „šoupák“ (a případně přistavil nové) a prakticky žádné hádky o možnost manipulací se zbožím nebyly – tak proč se teď nikdo včas nestará, aby to „lepší nové“ fungovalo také skutečně lépe, když to původní bylo tak špatné?

K.S.

„Týden“ dopředu?! Díval sem se asi do tří kalendářů a podle všech je rok 2020, ne 1920, toto se dá přeci dělat naprosto on-line a třeba na den dopředu.

Ve velkých stanicích by mne pak zajímalo (možná to tak i je), roč nemají SŽ sjednaného někoho na posun, no mohly by na to konec konců mít i vlastní personál, a nepřistavují vagony podle dohodnutých slotů, což by asi kapacitu nakládky zvýšilo a problém nedostatkem nakládacích kolejí omezilo, možná by to mohlo mít i pozitivní vliv na rychlost přepravy po železnici.

K.S.

*proč samozřejmě

Tady na Moravě

To se dělá online. Problém je, že na ten online systém je navázáno 150 dalších předpisů a ajznboňáků z dob císař pána a ti to potřebují mít týden dopředu. Asi neznáte drážní efektivitu a byrokracii. Vždyť v našem státě ani fíra na dálkové nákladce nemá nikdy jistotu kdy a kde skončí směnu. Jízdní řád nákladního vlaku je jenom náhodný cár papíru, do cílové stanice může dojet v rozmezí +- 72 hodin.

dopravák

„Jízdní řád nákladního vlaku je jenom náhodný cár papíru, do cílové stanice může dojet v rozmezí +- 72 hodin.“
No, nevím, jak je to teď, ale i v minulosti existovalo v GVD mnoho tras vlaků, které v nich v životě nejezdily a v reálu jezdily třeba o 12 hodin jinde, ale přesto je „nákladáři“ požadovali každý rok vkládat v těch nesmyslných polohách – takže „nic nového pod Sluncem“ …

Jiří Kocurek

A můžou za to ty zlé kamiony. Protože vozí a dráha ne.

Leinad

Jen jestli to není i přístupem SŽ k trasám. Když jede vlak +12, má přednost. Kdyby jel adhoc, tak bez ohledu na stanovenou rychlost dává přednost.

Dominik

Nákladní vlaky (krom NEx) nemají žádnou přednost, můžu být dokonce pohotový v čase odjezdu a stejně včas neodjedu (i když nejsem ad hoc), protože se tam třeba připlete něco zpožděného.

Zlámalík

§1 – nikdy se to tak nedělalo

Vbb

Den doředu? Já myslím, že Honza Hruška to myslel úplně naopak: aby nemusel čekat až do pátku, ale když třeba ve středu zjistí potřebu si na příští úterý rezervovat nakládku, tak aby to mohl udělat HNED a NEČEKAT.
Ani v roce 2020 totiž neseženete třeba manipulační techniku na zítra, ale ve středu jí na další úterý seženete.

Dominik

Problém u nákladní dopravy je prostě ten, že se situace mění každým okamžikem, kolikrát ráno ještě nevíte, zda odvezete 3 vlaky nebo jeden. Holt ČD Cargo bylo první, tak má zarezervovaný slot a jestliže do pátku v týdnu před plánovanou manipulací jde rezervace zrušit, tak v čem je problém? Vždyť to může mít kdokoliv, i to slavné CityRail, může mít ve stanici xy pravidelně nakládku, tak má na rok zarezervovaný slot dopředu a 5 dní předem se dozví, že se nakládka ruší, tak může zrušit slot, nebo si ho ponechá pro svou jinou potřebu. Dobrá možná by se dalo uvažovat… Číst vice »

Leinad

Pokuta za blokování konkurence je naprosto v pořádku. Kamion má 10 minut zpoždění, tak vlak holt stojí 10 minut přes rezervovanou dobu a odjede 10 minut po čase odjezdu. Nebo se všechno stihne a vlak odjede o 5 minut dříve. Ale jestli si dopravce rezervoval slot který nepotřebuje(vůbec) tak ať platí.

Dominik

No počítám, že slot se rezervuje s vatou, takže asi 10 minut zpoždění kamionu nezpůsobí zpoždění na odjezdu, ale pokud je slot rezervovaný od 13 do 19 a kamion místo v 13:15 přijede v 17:40, tak to problém asi je. Pokutu za úmyslné blokování konkurence bych bral, ale to si nemyslím, že se děje (zvláště, když ČD Cargo běžně tahá vlaky soukromníkům, třeba Metrans) a musel byste prokázat, že je to úmyslná blokace. Takže max do současného modelu, přidat max pokutu za to, pokud dopravce už v předchozím týdnu věděl že slot využije, pokud se situace změnila v kratší době,… Číst vice »

Vbb

Jenže mě jako dopravci A je zcela ukradené, že dopravci B nepřijel kamion. Od 19.00 jsem měl koupený slot, takže na 18.30 jsem objednal jeřáb a auto. Dokazovat, že někdo zdržuje „úmyslně“ či „neúmyslně“, je taky obtížné – když budu chtít škodit a budu vědět, že „neúmyslné“ zdržení se promíjí, tak zvednu telefon, zavolám řidiči kamionu „Franto, skoč si někde na oběd, moc nespěchej, pak si trochu ušpiň ruce a když okolo půl šesté přijedeš, tak říkej, že jsi píchnul.“. A pak budu zlomyslně sledovat, jak druhý dopravce bezmocně nadává, že mu vlak odstavili ve vedlejší stanici a že ho… Číst vice »

Leinad

Vážně věříte tomu, že ČD Cargo očekávaly, že na tolika stanicích zároveň budou potřebovat tolik kolejí? Nakládat v den kdy podle GVD do té stanice nejede žádný vlak?
Tahat vzechlinu (dál než do první stanice podle předpisů SŽ) je jiná věc, je fakt že dopravci si někdy v něčem vyjdou vstříc. Někdy si konkurují a někdy si dělají i sviňárny.

Dominik

Jistě, proč by se mělo nakládat jen v den, kdy tam jede vlak? Souprava tam může stát třeba 3 dny, během té doby se může nakládat průběžně.
Nebo naopak, na jednom vlaku se přivezou vozy, to se odhodí (třeba v Pondělí), během úterý a třeba středy se naloží a ve středu večer/čtvrtek ráno vyrazí na cestu. Takže reálně tam vlak dle GVD jede jen 2x, ale jsou potřeba 3/4 dny pro ty vozy.
Nejen tahat zdechlinu, běžně se vozí Metransu i jejich pravidelné vlaky.

Leinad

Nakládání nemusí trvat 3-4 dny. A kdyby to byla třeba zrnka písku nakládaná po jednom, tak ať se nakládají celou tu dobu, to už holt vyhrál jeden z dopravců a nedělá to aby blokoval.

Dominik

Neodporujete si nyní? Výše jste psal: Nakládat v den kdy podle GVD do té stanice nejede žádný vlak?
Tak v čem je pak problém, když si někdo rezervuje kolej na 3 dny a provádí tam nakládku? Resp. na 4 dny, protože vlak tam přijede první den, druhý až třetí den se nakládá a čtvrtý se odjede.

Leinad

Nakládat 4 dny je potřeba jen něco (zmiňovanými „zrnky písku po jednom“ chci říct, že většinou to lze technologicky stihnout rychleji i s rezervami).
Pokud dopravce vážně nakládá něco, co technologicky nelze naložit rychleji, tak je to v pořádku. Pokud ale manipulační kolej slouží jako místo na bezplatné odstavení vozů, nebo pokud dopravce nevyužije rezervovaný slot, je to špatně.

Jiří Kocurek

Jenže Dráha to nechce dělat líp. Dráha chce jen ukazovat na zlé kamiony, kvůli kterým se ve Stříteži nedá nakládat dřevo, přestože tam vlečkovou kolej nikdo nezrušil. Dráha ji obsluhuje v noci ze středy na pátek. Ano, ze středy na pátek, jednu z těch nocí přijedou. A kdyby tam chtěl zajet soukromník… vypráskat bičem!

Rypal

Nevím, zda na to přijde SŽ, ale zde bych uplatňoval poplatky/sankce za rezervovanou, ale nevyužitou kapacitu. Stejně jako na velmi vytížených koridorech. A ceny by byly klidně pásmové. Pokud dopravce nevyužije cca procenta z rezervací, tak budou poplatky nicotné a postupně přitvrzovat. Vozbu manipuláků to neovlivní, ale dopravce (zde ČDC) si rozmyslí bookovat celou kapacitu na truc malým dopravcům.

František Plášek

Tak po poplatcích za „koleje“ volají rozumní dopravci už několik let. Jde totiž také o to, že v okolních zemích se už většinou platí a tak všichni speditéři cpou soupravy do ČR na odstavování, když pro ně nemají práci. A s poplatkem za rezervovanou kapacitu také souhlasím. SŽ(DC) si ovšem poplatky účtuje z mého pohledu dost nesystémově a (pochopitelně) ve snaze vydělat co nejvíce. Pokud nemá dopravce platit za kapacitu, měl by ji odřeknout cca měsíc předem. Žádný dopravce neví, jestli trasu z ročního GVD bude za měsíc potřebovat nebo ne. A v dnešní době už vůbec. A i trasy… Číst vice »

Dominik

Ono hlavně u té manipulace kolikrát ani ráno nevíte, kolikrát tam budete za den nakládat, jestli 3x jak je v plánu, nebo jen jednou třeba.

Leinad

Nevím jestli jednou nebo třikrát, tak si radši zarezervuju desetkrát.

Brian Griffin

Mám manipulační vlak řádně v GVD – mám k němu zarezervovanou kapacitu nakládací koleje (k čemu by mi asi byl Mn vlak, kdybych k němu neměl ta nakládací místa?)

Přijdu s vlakem později v režimu adhoc – hm, smůla, rezervaci už má ten, kdo přišel dřív. Moje chyba.

asdfr

Ten ten co pride v rezime adhod – sa na ten vlak vykasle a posle to kamionom. Takze smola pre zeleznicu. Ale jasne, pre zelezniciarov znamena menej vlakov menej roboty v praci.

František Plášek

Asi jste nikdy rezervační systém, který si vymyslela SŽ(DC) a kterému nerozumí mnohdy ani jejich vlastní zaměstanaci (myslím principu fungování systému) nikdy neviděl. Jak se píše v článku, ČD Cargo má rezervaci na celý GVD a na téměř všechny koleje na nakládku a vykládku. A to i ve dnech, kdy Mn vlak podle grafikonu NEJEDE ! K čemu tedy je rezervace nutná, pokud se vztahuje ke GVD ? Ano, můžete argumentovat, že nakládka/vykládka trvá nějaký čas. K čemu jsou ale rezervace kolejí ve stanicích, kde za posledních x-let nikdo nakládal ani nevykládal? Proč tvrdí paní tisková mluvčí, že ke všem… Číst vice »

Brian Griffin

“ A to i ve dnech, kdy Mn vlak podle grafikonu NEJEDE !“ Pane kolego, uvažujte: kdy se ty vagóny na té nakládací koleji objeví? No když je nějaký vlak přiveze, že. A kdy zase odjedou? No až je nějaký následující vlak odveze! Takže co dělají ve dnech, kdy žádný manipulák nejede? No přece STOJÍ A ČEKAJÍ! Nebo nečekají a nakládají – kdo jste, abyste dopravcům určoval technologii nakládky? Takhle daleko nešel ani evropský legislativec – to tady by se našli jinačí kabrňáci: dopravče, máš třeba 6 hodin na naložení, pak musíš kolej uvolnit, je nám jedno jak, co kdyby… Číst vice »

Vbb

Kolej obsazená furt?
Jenže to předpokládá, že se tam nakládá průběžně. Mn přiveze vagony v úterý, odveze je ve čtvrtek a třeba do dalšího úterý je kolej volná. Ale Cargo má rezervované sloty po celý týden.
Takže „furt“ obsazené nejsou, jen jsou zarezervované.

Brian Griffin

Ještě tohle: „Nediskriminační přístup si představuji tak, že si KAŽDÝ dopravce bude rezervovat koleje s určitým předstihem podle potřeb svých zákazníků.“ Ano – a přesně tak to JE! Každý dopravce má úplně stejnou možnost si rezervovat kapacitu nakládací koleje spolu s řádnou žádostí o kapacitu dráhy, která se podle zákona podává nejpozději 8 měsíců před začátkem platnosti jízdního řádu. V tu dobu jsou si všichni rovni a případný konflikt požadavků by zřejmě musel přídělce nějak zkoordinovat. Všechno, co je potom, je už ze zákona (!!!) přidělování jenom z toho, co z kapacity zbylo po uspokojení všech řádných žádostí. Chápu, že… Číst vice »

182-097

Zrovna ty přepravy dřeva o kterých je řeč nejsou vůbec něco co si můžu naplánovat rok přesně na rok dopředu… Navíc je na zákazníkovi jakého si vybere dopravce, kolik toho potřebuje naložit a kde. Bohužel to pak dopadá přesně tak, že někde je ideální plac na nakládku, volná kolej, ale nelze nakládat protože má někdo rezervaci kterou nevyužije. A dřevo se pak vozí i několik desítek kilometrů auty někam, kde je nakládka možná. Další věc je problém, kde odstavit prázdné soupravy, kde skládat ložené vlaky – protože velké stanice má „zabrané“ Cargo. Třeba v případě dřeva z Vysočiny – Jihlava,… Číst vice »

Liboslav

SŽDC je státní, ČD Cargo také státní… Proto naše, že?

ušatá

No tak tu máme výsledek rušení kolejišť, nákladišť. To vše přeci proto, že nikdy nebudeme železnici k nákladní dopravě potřebovat. neměl by za to někdo nést odpovědnost? Nebo se neustále v té destrukční činnosti bude pokračovat a budeme ničit krajinu další asfaltizací pro rozbujelou silniční dopravu? A kde pak vezmeme potraviny, vodu a jak tu budeme žít?

pilotWeb

Kde se v tom článku píše že nakladiště chybí? Já tam čtu že je má někdo jen zbytečně zarezervovaná. Tedy i kdyby jich bylo 10x tolik, problém bude stejný.

Pravdepodobnost

Nepise se to nikde. Vsichni to vedi. A s clankem to ma spolecneho asi tolik ze kdyz je dost nakladacich ploch tak se o ne nemusi nikdo hadat.

182-097

Na trati Znojmo-Okříšky, kde se teď ve velkém nakládá dřevo (a čeho se ten článek týká) se dá skoro v každé stanici nakládat najednou alespoň 20 vozů, nakládacích ploch je dost, zrušené žádné nejsou, ale i tak je problém aby se tam všichni vešli. Jen se to obtížně plánuje dopředu. Například si někdo objedná kolej na pondělí-středu. Jenže prázdná souprava co jede třeba z Bosny přijede místo v pondělí ráno až v pondělí večer, auta nestíhají nakládku, dřevo se vozí zdaleka, a ejhle už je čtvrtek, vlak ještě není hotový, a už se tlačí další dopravce co to má rezervované… Číst vice »

Jiří Kocurek

Takže když by bylo v rakousku dost ojetých vagonů, tak by je ČD nevykupovaly, aby na Jančuru nezbylo?

Radovan Komínek

Čtvrtý odstavec textu je hodně výmluvný. Proč by někdo něco dělal, když se to může udělat samo. Navíc co z toho dotčený subjekt, potažmo jeho pracovníci mají? Už na vysoké škole v Žilině nám pan Špánik (starší) vysvětloval, že pro stav železnice je ideální, když po ni nejezdí žádné vlaky. Kolejnice se pak mohou v klidu natírat leštidlem a správci se mohou chlubit ideálním stavem. Myslel to samozřejmě ironicky. Bohužel jsou dnes lidé, kteří to myslí vážně.

Jirka Podolsky

Až přestane příslušný namestek(ing.Jasencak)s personálními cistkami,bude mít třeba i čas na jednání s dopravci a bude hledat řešení…

Nobody

Pane Jiří, pokud jsem správně informován, tak zrovna současný NŘP se aktivně s dopravci schází a komunikuje. Snaží se řešit jejich problémy, např. používání zahraničních SIM karet. Věc rezervace služeb je problematická z pohledu návaznosti na RJŘ.
Pane Jiří, že vy jste dostal padáka? Že byste něco nezvládal a teď kopete???

Jerry

Co by ti soukromníci ještě nechtěli ? Ještě zadarmo koleje…že ve stanicich není kde nakládat za to může sz ,vytrahali koleje nebo je zatercovali.

Lupens

To je hlavní problém. Při každé „modernizaci“, či „optimalizaci“, se skoro ve všech stanicích ruší manipulační koleje, které třeba ani nepotřebují žádnou zásadní opravu, při minimálních nákladech jsou použitelné třeba i dalších cca 30 let. Takže když se najde dopravce, který by ve stanici nakládal, tak nemá kde. A navíc se většinou zruší ty manipulační koleje, které jsou přístupné pro silniční dopravu, ale někde „vzadu“ ve stanici, kam nákladní auta nemají přístup se nechají.

ušatá

Právě, ty koleje nic nestojí a pokud by byly více potřeba, je jednoduché je ihned zprovoznit za minimální náklady. Ale budovat nové koleje, předělávat stanice, to jsou miliardy. Opravdu už je potřeba požadovat tvrdě odpovědnost těch, kteří toto způsobují. Co n a to naši advokáti a právníci, kterým přece jde tak o čistotu práva a dodržování zákonů jak nám to v uplynulých dnech dokazovali?

Jézeďák

V Žel. Brodě a v Tanvaldě už tam je, v Semilech bude – terminál. Těším se na diskuzi antidrážníků s argumentem, že dříví dojde…….

Frantisek

Nikde není řečeno že to chtějí zadarmo. Jen, že to je zadarmo, a proto si to může zamluvit i někdo, kdo o to nemá zájem, jen proto, aby to nevyužil někdo jiný. Někdo by za to třeba i rád zaplatil, kdyby měl tu jistotu. Chce to trochu chápat psaný text. S tím koncem ovšem souhlasím bez výhrad, bohužel.

ABC

Když chtěl soukromníci podnikat na kolejích tak ať si postaví svoje, ne? Aspoň takhle se to říkalo o RJ a nádražích….

asdfr

Co by ti sukromnici chceli ? No to, aby si niekto nezarezervoval kolaj na dva tyzdne na kazdy den a za tie dva tyzdne tam ide 2 krat a inac nepusti tam nikoho.

Ale jasne, rezervovat si to moze len ten spravny prepravca. No tak co, tak tomu co potrbuje previest to drevo ostane kamion a zasu tu budu reci o tom, ze zeleznica nic nepreravuje.

Jerry

V jedné stanici na 15 kolejí Cargo nakládá každý rok řepu,ale letos tam mneli základnu elektrizace železnic…no SŽDC mnelo ..blbě kecy a Cargo tam nechtělo pustit.takze není žádný správný dopravce.

Jiří Kocurek

A tak to shnilo na poli, protože neměli kamion objednaný půl roku dopředu při změně silničního GVD. (sarkamus)

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO