LOT 3a leaderboard

Spor o nakládku na stanicích. Regulátor začal řešit pravidla, kdo a zda vůbec si může rezervovat nakládací koleje

Vagóny s kulatinou v Krnově. Foto: Michala Grünbaum / ČD CargoVagóny s kulatinou v Krnově. Foto: Michala Grünbaum / ČD Cargo

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) se začal zabývat v Česku zatím neřešeným problémem přístupu dopravců k nakládacím kolejím

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) se začal zabývat v Česku zatím neřešeným problémem přístupu dopravců k nakládacím kolejím ve stanicích. Stojí za ním především velký růst poptávky po přepravě dřeva z kůrovcové kalamity. Menší dopravci ale zjišťují, že často nemají ve stanicích kde nakládat.

Zahájení řízení vyplývá z úřední desky ÚPDI. Menší nákladní dopravce CityRail chce po drážním regulátorovi rozhodnutí ve věci takzvané rezervace kapacity zařízení služeb, konkrétně u takzvaných míst nakládky.

Správa železnic zatím dlouhodobě rezervuje kapacitu takových míst podle přidělených jízdních řádů především manipulačním vlakům. Na většině českých tratí má tak rezervovanou kapacitu míst pro nakládku pouze jeden dopravce – státní ČD Cargo. I když ji nevyužívá, musí jiní dopravci čekat vždy do pátku předchozího týdne na povolení nakládky na další týden. „Když v úterý zjistíme, že potřebujeme mít v určité stanici volnou kolej pro nakládku, musím čekat do pátku, zda vůbec budeme mít tu možnost,“ vysvětluje člen představenstva CityRail Jan Hruška. Rezervace kapacity je přitom bezplatná, takže v podstatě nic nebrání jedinému dopravci rezervovat si prakticky všechna místa nakládky.

Podle Hrušky Správa železnic zcela rezignovala na to, aby žádosti dopravců koordinovala, a nechává to na jejich vzájemné domluvě. „Je to podobné, jako kdyby letiště nepřidělovalo žádné sloty dopravcům, ale nechalo na nich, ať se domluví, kdo kdy bude létat. Přitom povinnost tyto požadavky koordinovat je jednou ze základních povinností Správy železnic,“ dodal Hruška.

Přeprava dřeva je aktuálně jediným segmentem nákladní železniční dopravy, kterého se prakticky nedotkla pandemie koronaviru, i proto je mezi dopravci o takové přepravy velký zájem.

Správa železnic zatím spor nechce příliš komentovat. „Oznámení o zahájení správního řízení z ÚPDI Správa železnic jako účastník řízení obdržela a v současné době ho analyzuje. Tyto služby jsou od začátku pro všechny dopravce poskytovány za nulovou cenu a taktéž jsou i dle vyhlášených podmínek poskytovány nediskriminačně, stejně jako přístup k dopravní infrastruktuře,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Tagy CityRail kůrovec nakládka Správa železnic Top ÚPDI úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře
85 komentářů