Spor o nádražní nástěnky. RegioJet o ně bojuje s Českými drahami, úřad zrušil pokutu
Úřad konstatoval diskriminační postup Českých drah, pokutu však jejich bývalý zaměstnanec před pár týdny zrušil.
Po několika letech relativního klidu se rozhořel mezi dvěma největšími osobními dopravci na české železnici nový spor na první pohled banálním důvodem: nádražním nástěnkám. Ukazuje ale systémovější problém v přístupu alternativních dopravců k drážním zařízením.
RegioJet se po sérii řízení u Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) a soudům rozhodl obrátit na Evropskou komisi. České dráhy kritiku odmítají. I když došlo k převodu nádražních budov na Správu železnic (SŽ), nástěnky a přístup k nim zůstal Českým drahám. O sporu informoval RegioJet v tiskové zprávě. Zásadní roli v celém případu hraje bývalý zaměstnanec Českých drah Miloslav Kothera, který je pověřen řízením ÚPDI.
Úřad loni vyhověl stížnosti RegioJetu a nařídil Českým drahám uzavření smlouvy o pronájmu nástěnek. Rozhodnutím ÚPDI měly České dráhy uzavřít smlouvu s RegioJetem o pronájmu nástěnek ve dvou stanicích (Brno-Židenice a Bílovice nad Svitavou) do 1. 3. 2023. Úřad konstatoval, že nástěnky jsou služebním zařízením a musejí být zpřístupněny všem dopravcům na nediskriminační dobu. „Toto rozhodnutí podpořilo RegioJet ve snaze o nediskriminační přístup, avšak ČD reagovaly poskytnutím smlouvy pouze na čtyřměsíční období, kterou ještě zkrátily dalším smluvním ujednáním, což je v rozporu s rozhodnutím ÚPDI,“ uvedl RegioJet v tiskové zprávě k celému sporu. ÚPDI ještě za bývalého předsedy úřadu odmítl rozklad Českých drah.
40 tisíc za obstrukce
Těsně před nařízeným termínem poslaly teprve ČD první návrh smlouvy. Za obstrukce následně ještě ÚPDI vyměřil Českým drahám pokutu ve výši 40 tisíc korun.
Pokutu ale na konci října zrušil právě Miroslav Kothera, který je jako místopředseda ÚPDI pověřen vedením úřadu. Kothera pracoval u Českých drah od roku 1984 až do konce roku 2021, jak uvádí jeho životopis. „Dovodil absurdní závěr, že neplnění povinností uložených vlastním rozhodnutím Úřadu nelze pokutou po povinné straně vymáhat, neboť podle něj postačuje, že České dráhy uzavřely nějakou smlouvu, a nijak se však nezabýval tím, že je diskriminační a v rozporu s vydanými pravomocnými rozhodnutími ÚPDI a předsedy ÚPDI, ač to bylo předmětem řízení,“ uvedl RegioJet.
Firma proto podala žádost o zpřístupnění všech částí nástěnek na nádražích, odkud odjíždějí vlaky RegioJet, a na nádražích, která umožňují přestup na RegioJet vlaky. Firma se hodlá obrátit na ministra dopravy s informací, že České dráhy nesplnily povinnost danou rozhodnutím ÚPDI. „Plánujeme apelovat na Evropskou komisi s cílem zabezpečit spravedlivý přístup pro všechny dopravce a v zájmu služeb cestující veřejnosti,“ dodal majitel RegioJetu Radim Jančura.
ČD: Nekorektní a závadějící tvrzení RegioJetu
České dráhy ve svém vyjádření uvedly, že na tuto věc mají „dlouhodobě odlišný právní názor než společnost RegioJet a tento se snaží obhájit v rámci běžících správních a soudních řízeníc“.
Tiskovou zprávu RegioJetu označil státní dopravce za nekorektní, neetickou a zavádějící. „Společnost RegioJet předkládá svou verzi dané problematiky, ale řadu věcí zamlčuje, nebo řadu informací předkládá zkresleně a tedy způsobem, který má za cíl pouze naklonit veřejné mínění na stranu společnosti RegioJet. Obsah této mediální zprávy společnosti RegioJet a označování některých konkrétních osob podílejících se na správních rozhodnutích, která nedopadla podle ‚přání‘ společností RegioJet, je za hranou profesionální etiky a má nutně za cíl pouze vytvoření tlaku na rozhodující orgány ve smyslu, že pokud nebude rozhodnuto podle ‚přání‘ společnosti RegioJet, pak dojde k očernění dané osoby ve veřejném prostoru,“ uvedl dopravce ve vyjádření. K pravomocným rozhodnutím ÚPDI o diskriminaci RegioJetu se dopravce nevyjádřil.
Podle Českých drah jsou nástěnky jejich majetkem. Jiní dopravci využívají buď své nástěnky, které sami umístili na stanice, nebo případně mohou používat nástěnky provozovatele dráhy Správy železnic. Podle RegioJetu ale například ve stanici Brno-Židenice nabídla Správa železnic nástěnky na místech, kde je prakticky nikdo neuvidí. Prostor u pokladen je prostor zabrán nástěnkami ČD.