Spor na britské železnici. Ve hře je zavření téměř tisícovky pokladen
Stanice London Marylebone. Foto: Neil Clifton / Wikimedia Commons
V pokladnách se loni prodalo jen 12 procent jízdenek.
V pokladnách se loni prodalo jen 12 procent jízdenek.
Mezi metrem a vlakem (s metrem jdou srovnat jen příměstské vlaky) je jeden naprosto zásadní rozdíl: zatímco metro je určeno pro „hromadnou přepravu substrátu“, vlak je spíš pro „jednotlivé zásilky vyžadující individuální přístup“. A z toho vyplývá i nárok na kvalitu a kulturu cestování. A k té kultuře pokladny a lidský přístup prostě patří. Vemte si jaký je rozdíl mezi plechovou sekretářkou, kde stačí omylem zadat špatné číslo a jste v háji oproti tomu, když s vámi mluví živý operátor, který se dokáže dovtípit, co vlastně chcete i když to nedokážete přesně vyjádřit.
To je právě Vaše chyba, příteli… Vy právě musíte přesně vědět, co chcete a musíte si o to umět říct („vyžvejknout se“)- jinak je bezpředmětné, abyste se o cokoliv smažil u „plechové sekretářky“… Anebo využít služby nabídek těch pokročilých společností, nabízející možnosti pro ty nerozhodné… V tomhle je asi nejdál „market maker = tvůrce trhu“ letecký Ryanair nebo český autobusový a vlakový dopravce RegioJet – oba Vám nabízí jak klasickou možnost jak „Odkud-Kam“ tak možnost „Odkud-Kamkoliv“ jak s nejnižší cenovkou v konkrétní datum, tak s fotkou místa a popisem destinace=místa příjezdu=zajímavosti, pamětihodnosti apod.. https://www.ryanair.com/cz/cs/cheap-flights-beta?originIata=PRG&destinationIata=ANY&isReturn=true&isMacDestination=false&promoCode=&adults=1&teens=0&children=0&infants=0&dateOut=2023-10-01&dateIn=2023-10-31&daysTrip=3&nightsFrom=2&nightsTo=7&dayOfWeek=WEDNESDAY&isExactDate=false&outboundFromHour=00:00&outboundToHour=23:59&inboundFromHour=00:00&inboundToHour=23:59&priceValueTo=¤cy=CZK&isFlexibleDay=false
Já vím vždy přesně co chci, ale jde tu především o důchodce, které byste asi nejradši poslal jako Hitler na řízenou eutanázii hned, jak začnou senilnět a nechápat nové věci. A když jsme u těch plechovejch sekretářek, i když víte přesně, co chcete a ta možnost prostě není v nabídce, jste v háji i ve třiceti letech a to se mi stává neustále, zrovna dnes zase.
Na jednu stranu chápu, že pokladny dnes v době internetové jsou přežitek a drahý luxus, ale na druhou stranu železnice by měla oproti autobusu jistý luxus poskytovat, aby se vymanila z té autobusové nálepky „socka“. Jen tak, se železnice vrátí tam, kde byla kdysi. Pokladny slouží hlavně pro starší, kteří je využívají i jako informační kancelář, kde jim krom informací, které si neumí najít na internetu, prodají i jízdenku. Ideální kompromis je podle mě spojit v menších stanicích pokladny s jinou službou (třeba s úschovnou, které také zmizely) nebo s nějakou prodejnou. Jde hlavně o to, chtít. Pokud budou řešit… Číst vice »
Ještě jsem k těm anglickejm ekonomům a kalkulátorům zapoměl dodat, že když naposled kralovali, vedlo to ke významnému rušení podstatné části železnic jako takových. Teď začínají znovu pokladnama, kde se zastaví?
Že to ti lidi nevěděli když se železnice stavěly, že to vlastně dělají jako službu.
Hmm…a někde ještě na nádraží nastěhovat poštu, aby si mohlo obyvatelstvo při návratu z práce vyzvednout korespondenci…
Musím Vám sdělit, že Pošta jak ji známe dnes je zbytečný/nadbytečný podnik, který akorát „žere miliardy nás daňových poplatníků ze státního rozpočtu: – listovní zásilky nikdo neposílá – od toho je buď email, pro úřední obsílky je „státní email“ neboli „Datová schránka“, lidově „Datovka“ – pro posílání peněz je tu banka – ta to dělá zdarma /třeba ta „zelená“ s hodnym a zlym bankéřem z reklamy/ – důchody si normální jedinec nechává poslat na účet v bance – jediná část , která by se mohla zachránit je posílání zásilek neboli „Balíkovna“ – nicméně i to je už dávno zastoupeno jinými… Číst vice »
Zajímavé je, proč jsem tedy včera strávil půl hodiny na poště čekáním na lidi přede mnou, když je pošta úplně k ničemu. Apropó pamatuju dobu, kdy na nádražích pošty byly a restaurace a trafiky a doktoři a vůbec leccos. Dnes SŽ(DC) všechny z nádraží vypudila a zajímá ji jen jak získat do kapsy tantiémy od bouracích firem za bourání budov. Ale bavíme se tu o anglii, tam nevím, jak to funguje, ale podle všeho podobně jako u nás.
To je potřeba napravit. Ale výslovně nutné je, aby ty automaty umožňovaly platit i bankovkami, protože takových drobáků u sebe nosí málokterý člověk a zároveň je pořád mnoho lidí, kteří nemají bankovní účet a tedy ani kartu…
Na to musím reagovat následujícím způsobem: – s instalací ve větších stanicích jednoduchých bezúdržbových automatů na platbu kartou automat – souhlasím – s přijímáním hotovosti zásadně nesouhlasím – je to naprosto zbytečný finanční náklad na osoby vybírající pokladničku a riziko velmi častého poškozování zloději a feťáky snažící se vylomit dvířka a automat vykrást!!! – platební kartu má každý člověk – bez ní by ti nechodila na účet výplata, těm starším důchod.. (jako třeba mojí mámě) – pokud by se – proboha – v naší zemi v dnešní době v roce 2023 ještě vyskytoval někdo požívající MHD/VHD bez bankovního účtu (a… Číst vice »
Podle sebe soudím tebe… No, víte co znamená užiteční idiot? No, nic to jsem odbočil… Srovnávat cestu metrem po městě s cestou vlakem klidně na několik stovek kilometrů? To už ani komentář nepotřebuje.
Třeba jen taková drobnost: v metru vám snadno poradí někdo ze stovek cestujících, ale najít podobnou pomoc v nádražní hale či dokonce na nástupišti je a bude vždy mnohem větší problém. A to ani nechci rozebírat, že komunikace s automatem na jízdenky je mnohem komplikovanější a pomalejší než vyřízení požadavku cestujícího u člověkem obsazené osobní pokladny. A hlavní problém (nejen v tomto případě): tvrdíte, že „kazdej ma mobil, takže si to bookne a zplati online“, ale to vůbec není a určitě ještě několik desetiletí nebude pravda – pokud tedy nechcete zase znovu zavést totalitní režim, který by to dokázal všem… Číst vice »
Je otázka, proč by mělo být objednání jízdenky na vlak složitější než na MHD. Troufnu si tvrdit, že MHD zastávek v Praze je mnohem víc než zastávek vlaku v ČR. A kupodivu se ze zastávky A do zastávky B dostanou lidi v MHD s mnohem jednodušším tarifem. Základ efektivity je totiž zjednodušování. Tarif ve vlacích je mnohdy chaos a i lidský prodejce nezaručí, že vám prodá nejlepší jízdenku. Teď v létě jsem jel z Martinic v Krkonoších do Černilova. Tj. Vlak ČD, vlak Arriva, bus P-Transport. Po průvodčí ČD jsem chtěl tarif IREDO. Ta se kroutila – nejdřív, že to… Číst vice »
Ano. V pokladnách ČD nejsou jízdenkám IREDO zrovna nakloněni. Když jsem si v Hronově kupoval jízdenku IREDO do Nymburka, abych jí zkombinoval s jízdenkou PID, tvářila se na mne pokladní, jako kdybych chtěl ČD okrást. Ale mně rozdíl 305 s ČD a 190 IREDO+PID nepřišel nepodstatný. A kdyby to šlo, koupil bych si ten IREDO lístek klidně přes aplikaci.
Buďte ubezpečen, že se dožijete dob, kdy budou v železniční dopravě a v opodstatněné části autobusů tarify jen dva, pro hodně lidí jen jediný – SD n.p.., a zahraniční (jen u vlaků označených kategorií MV a šesticifernými čísly – ty by se totiž provozovaly na útraty druhé strany s tím, že náklady se budou kompenzovat jízdným)
Na nádraží vám možná nikdo neporadí. Takže když si neporadíte, nastoupíte do vlaku, aktivně vyhledáte průvodčího a jízdenku si koupíte.
On vám někdo nadává? Kde? Nejste trochu vztahovačný? Ani přátelé nejsme pokud vím. Vlak jako vlak? Cesta trolejbusem to samé co cesta vlakem na 500 km? To snad nemyslíte vážně.
Trolejbus je vlak? A jede po kolejích? Proč z toho taháte něco, co tam není. Mezi metrem a příměstským vlakem takový rozdíl není. A mezi dálkovým vlastně také ne. Jaký je rozdíl mezi tím, kdy jedete 10 zastávek 20 minut a nebo 4 hodiny? Jen v tom čase a že to stojí víc. A že vlak má možná funkční toaletu.
Přesně naprosto souhlasím. Přímestské vlaky jsou jen metro na povrchu – jako bonus můžeš sledovat krajinu a jít na záchod, jinak je to uplně stejné! Jako příklad dávám svojí cestu minulého měsíce na trase Neapol – Praha – dohromady 19 hodin ve vlaku (4-8-4-), 3 různí dopravci Italo – OBB NightJet – ČD RailJet, všechny 3 jízdenky jsem booknul online a platil online kartou 80EUR – 100EUER – 40EUR. Neapol – Boloňa, Boloňa – Vídeň, Vídeň – Praha. Všude hlásili zastávky, všude se jelo po kolejích, všude byli nádraží s nástupišti…(jen dodám že co do kvality a čistoty byl OBB… Číst vice »
No jak se to vezme. Kupříkladu mezi předplatným na plzeňskou MHD a IN100 už zas tak velký rozdíl není.
Obojí platí na určitém území po určitou dobu za určité peníze, a zařizuje se na určitém místě…
Samozřejmě.
Speje to do zahuby, ale kdyz to lidi podporujou…
Připlatíte s lisku z kiosku na náklady na toho člověka? Nebo máme přispět všichni ostatní? A ten lístek vám nemůže koupit na mobilu nikdo jiný ve vašem okolí? Nebude problém spíše v tom, že nemáte kamarády?
Nebude problém také u vás?
David má pravdu – člověk na pokladně prostě stojí peníze a ten kdo nechce využít applikace, popř. samoobslužného automatu, tak si prostě zaplatí za asistenci. Bohužel mnoho lidí se prostě nechce něco jiného učit a používat (nákup appkou, automat), tak začne řvát, že má „nárok“. Ano nárok má, ale i ten má svou cenu.
No já bych radši ten samoobslužný automat. Ještě takhle kde ho v Berouně na nádraží vzít…
Takže to má bejt teplý místečko, jak onehdá v Turnově ? Kdy kraj doplácel na každou prodanou jízdenku Kč + zaměstnavatelel mzdu a odvody ?
Edit : Kdy kraj doplácel na každou prodanou jízdenku 50 Kč + zaměstnavatelel mzdu a odvody ?
A mezitím v Ústí soutěží provoz elektrických vlaků, s pokladnami až do roku 2041 ve většině stanic, včetně obce Proboštov a Povrly.
Dá se to trochu zdůvodnit rozdílnými náklady na lidskou práci, ale opravdu jen trochu (a spíš to platilo když se řešily náklady na automaty, ne na mobilní aplikace), požadavek Ústeckého kraje taky moc nechápu.
Jak vizionářské 😀 😀 😀
V roce 2041 bude už část těch byrokratů léta…v pekle…
Kéž by u nás taky nákup jízdenek na internetu na všemožné železniční dopravce včetně jejich kombinací a akčních včasných tarifů byl tak jednoduchý jako v Británii.
A viděl jste někdy britskou jízdenku? Třeba jejich velmi logicky systém kde se často na jednosměrnou cestu vyplatí zpáteční jízdenka?
No ten poslední odstavec mi tedy nějak nesedí, když pokladny mají zůstat jen na největších nádražích, ale na Waterloo (kterým v Británii projde vůbec nejvíc cestujících) se zruší.
Zdánlivě nesedí, ale je to asi tím, že z Waterloo jezdí výhradně příměstské vlaky, takže je tam asi obrovský podíl nějakých předplatních jízdenek. Navíc je tam velký podíl pravidelných cestujících, kteří žádný servis, který by mohla nabízet pouze klasická pokladna, nepotřebují. Je možné, že pokladny budou jen na velkých nádražích s velkým množstvím dálkových vlaků.
Nebo jen ve velkých – přestupních – stanicích…
Tak to je zajímavá obava v GB o nejlevějším tarifu.
V ČR je to přesně naopak, pokladní v okénku většinou prodá ten nejdražší možný tarif.
Nejdražší možný ne, ale chce-li cestující jiný tarif než ČD, musí si o něj výslovně požádat.
Jak kde, záleží taky na tom co požaduje objednatel. Třeba v plzeňském kraji se na pokladnách primárně nabízí IDPK, a v aplikaci ČD jdou koupit jízdenky IDPK i na autobusové a MHD spoje, protože to kraj chce. ROPIDu je to holt jedno, tak to nepožaduje.
i u nás v Prostějově, když na pokladně nebo u průvodčího kupuješ jízdenku a trasa je v našem ids, tak ti automaticky dají tarif IDSOK, který je např. PV-Němčice 32,- a ČD 54,-. Pokud je to dál, tak ČD
Pokladní není vědma
V tom případě je tam zbytečná.
A může jí nahradit automat.
Když bude přijímat i bankovky, tak to nikomu tak moc vadit nebude…
U dálkových tratí je u nás obvykle přes internet nákup levnější. U regionálních a městských linek se budou prosazovat předplatné jízdenky a jednotlivé jízdenky většinově to bude přes aplikace nebo automaty na nádražích nebo ve vlacích.
Přitom by stačilo mít časove tarify a ne, že na levnější tiket je nutné několik aplikací, slevových karet a ideálně i PhD
Neznáte OneTicket?
A pokud se domáháte omezení slev/akčních jízdenek na veřejnou dopravu, tak vězte, že splácení SOUČASNÉHO státního dluhu bude mít dopad na budoucí dotování veřejné dopravy.
Tak když ty řeči o nízkých daních, po kterých se asi měli zázračně zvýšit příjmy státu prostě dost lidí stále neprokouklo…
Humbuk…když vedení státu neví, že buď musí zvýšit příjmy nebo snížit výdaje…aby pak mohli snížit daně…
Ano, to, co existuje dnes, je pro běžného cestujícího těžko pochopitelné. Stahovat krajské aplikace, případně zkoumat, kteří dopravci mají jaké aplikace svoje, kde platí a kde neplatí tarif dopravce v jeho vlaku, to už je fakt neusledovatelné.
Já to řeším tak, že všude používám aplikaci MůjVlak s tím, že když jedu někam, kde nejezdí ČD, tak holt skousnu zdaleka nejdražší OneTicket tarif, který aplikace ČD taky umí. Marnit čas hledáním dalších variant se mi fakt nechce.
Tenhle totální tarifní guláš se fakt silně nepovedl.
Když máte tolik peněz na rozhazovaní tak si kupte one tiket.
Pokud jezdíte pravidelně, vyhazujete tisíce korun rocne
Nejezdím pravidelně. Naopak, jezdím docela dost, ale po různých krajích, většinou spíš delší a mezikrajové relace.. Dříve jsem si s tím tu práci dával, vyhledával a instaloval různé krajské aplikace. Jenže to, jak jsou ty systémy každý jiný, některé kraje je nemají vůbec, mě po čase začalo iritovat natolik, že jsem to prostě vzdal.
Stáhnout aplikaci není zase až taková věda. Stál jsem před 14 dny ve Slovinsku na parkovišti a chtěl zaplatit parkování. Automat bral jenom mince. Ne, nenosím sebou 8 EUR v mincích různých hodnot vyšších než 10 centů, protože automat zároveň nevrací. A ten automat byl polepen samolepkami na aplikaci. Za minutu se stáhla a nainstalovala. Za další minutu jsem vyplnil stát, RZ a údaje o platební kartě. Aplikace byla naprosto intuitivní. Uměla bez problémů prodlužovat i zkracovat dobu parkování, takže jsem se nemusel stresovat, že se o 15 minut zpozdíme. A z karty si to odečetla až po skončení parkování… Číst vice »
No…to já jednou kupoval našemu kaplanovi chorvatskou dálniční známku přes počítač a platební kartu.
Naštěstí to bylo anglicky…
No, opravdu si chcete instalovat do mobilu pořád nějaký “bordel”? Navíc s cenou za data, jaká teď v ČR stále je?
Ano, samozřejmě to lze. Ale je toho prostě už moc. Pokud za jeden den vstoupím třeba do tří krajů a mám si stahovat všechny aplikace, z nichž každá funguje jinak, registrovat se, zadávat údaje o platebních kartách atd. a to vše jen proto, abych si v tom koupil jednu jízdenku a pak třeba rok nic, tak to fakt už nechci. Co by dávalo smysl by byla jedna IDS aplikace, kde by si člověk prostě jen vybral, v kterém kraji zrovna je a fungovalo by to pro všechny systémy jednotně. Technicky by to jistě šlo, ovšem muselo by se chtít a… Číst vice »
Asi by bodla nějaká aplikace, která Vám vyhodí cestu a její cenu napříč různými dopravci a hned to přes ní půjde koupit – asi ideální, ale zatím jsem na nic takového nenarazil (možná jsem jen špatně hledal)
Všecko bude, jen trpělivost…
Když totiž budou ti dopravci nakonec jen dva (Státní dráhy a Státní dopravní podnik), tak to půjde snadno…
Cože? Kupovat jízdenky přes aplikaci třetí strany? V ČR? Kde i na blbé jízdní řády mají “firmy” monopol? Jste se zbláznil?