Spor: Cestující ve Zlínském kraji znovu platí jízdné, podle odborů je nástup vpředu nepřijatelný

Autobus ČSAD Vsetín. Pramen: Zlínský krajAutobus ČSAD Vsetín. Pramen: Zlínský kraj

Cestující v linkových autobusech, které si objednává Zlínský kraj, ode dneška znovu platí jízdné. Kraj odmítl návrh Odborového svazu dopravy,

Cestující v linkových autobusech, které si objednává Zlínský kraj, ode dneška znovu platí jízdné. Kraj odmítl návrh Odborového svazu dopravy, který hejtmana Jiřího Čunka (KDU-ČSL) požádal, aby prodloužil platnost nařízení, na jehož základě nesměli lidé nastupovat předními dveřmi. Opatření mělo chránit řidiče, aby se při platbě nedostávali do blízkého styku s potenciálně nakaženými koronavirem. Podle Čunka však kraj řidičům dodal potřebné ochranné pomůcky, které mají bránit šíření nákazy.

„My jsme to opatření učinili pouze na základě toho, že nebyly ochranné pomůcky. Chápal jsem, že náš smluvní partner, to znamená dopravci, nemohou také sehnat ochranné pomůcky pro řidiče. Dnes ochranné pomůcky sehnat jdou, navíc jsme jim je dodali my sami ve čtvrtek,“ uvedl Čunek. Kraj podle něj dodal dopravcům respirátory typu FFP2 a dezinfekční prostředky.

Opatření začalo platit 18. března. Mělo skončit 24. března, hejtman je však prodloužil až do neděle. „Kraj tím přišel každý den o půl milionu korun, které musí dát ze svého rozpočtu. Ochranné pomůcky si dopravci dále musejí pořizovat sami. My si platíme službu a oni ji mají vykonávat. My jim zaplatíme 100 procent jejich nákladů a oni vyberou jízdné,“ řekl ČTK Čunek. Tržby z nasmlouvané autobusové dopravy jsou příjmem kraje.

O prodloužení zákazu nástupu do autobusů předními dveřmi požádal v neděli Čunka v otevřeném dopise člen předsednictva Odborového svazu dopravy Miroslav Lipner. „Apeluji jménem všech řidičů na nepřijatelnost této aktuálně právně neukotvené situace, která má neblahý dopad na psychiku řidičů, kteří jsou tak v pracovním procesu soustavně stresováni možností nákazy u sebe a druhotně stresováni i bezprostředním ohrožením svých blízkých s potenciálními hlubokými dopady v rodinné, sociální a ekonomické sféře,“ napsal Lipner.

Pocit permanentního ohrožení podle něj může v krajním případě vyvolat vedle vnitřního neklidu řidičů i odmítání práci vykonávat. „Kolaps dopravy a fungování rizikových složek infrastruktury si ovšem stát v této těžké době nemůže dovolit,“ doplnil Lipner.

Podle Čunka nyní 99 procent obyvatel kraje autobusy nejezdí. „Ministerstvo zdravotnictví vydalo nařízení, jak mají být chráněni řidiči, tuto ochranu dostali od Zlínského kraje. Není možné, aby se zastavila ekonomika. Kdyby postupovali stejně zdravotníci nebo prodavačky, bylo by to neúnosné,“ uvedl hejtman.

Linkové autobusy, které si objednává Zlínský kraj, ode dneška znovu jezdí podle jízdních řádů platných pro letní prázdniny. Od úterý 24. března jezdily v regionu v souvislosti s opatřeními proti šíření nového typu koronaviru dočasně podle vánočních jízdních řádů. Pracovníci některých firem se však kvůli razantnímu úbytku spojů měli problém dostat do zaměstnání. Dopravci proto na žádost hejtmanství znovu zajistili i spoje, jež ráno a večer užívají lidé pro cesty do a z práce.

ČTK

Tagy autobusy koronavir Zlínský kraj
43 komentářů