Autobusy

Spor: Cestující ve Zlínském kraji znovu platí jízdné, podle odborů je nástup vpředu nepřijatelný

Autobus ČSAD Vsetín. Pramen: Zlínský kraj
Autobus ČSAD Vsetín. Pramen: Zlínský kraj

Cestující v linkových autobusech, které si objednává Zlínský kraj, ode dneška znovu platí jízdné. Kraj odmítl návrh Odborového svazu dopravy, který hejtmana Jiřího Čunka (KDU-ČSL) požádal, aby prodloužil platnost nařízení, na jehož základě nesměli lidé nastupovat předními dveřmi. Opatření mělo chránit řidiče, aby se při platbě nedostávali do blízkého styku s potenciálně nakaženými koronavirem. Podle Čunka však kraj řidičům dodal potřebné ochranné pomůcky, které mají bránit šíření nákazy.

„My jsme to opatření učinili pouze na základě toho, že nebyly ochranné pomůcky. Chápal jsem, že náš smluvní partner, to znamená dopravci, nemohou také sehnat ochranné pomůcky pro řidiče. Dnes ochranné pomůcky sehnat jdou, navíc jsme jim je dodali my sami ve čtvrtek,“ uvedl Čunek. Kraj podle něj dodal dopravcům respirátory typu FFP2 a dezinfekční prostředky.

Opatření začalo platit 18. března. Mělo skončit 24. března, hejtman je však prodloužil až do neděle. „Kraj tím přišel každý den o půl milionu korun, které musí dát ze svého rozpočtu. Ochranné pomůcky si dopravci dále musejí pořizovat sami. My si platíme službu a oni ji mají vykonávat. My jim zaplatíme 100 procent jejich nákladů a oni vyberou jízdné,“ řekl ČTK Čunek. Tržby z nasmlouvané autobusové dopravy jsou příjmem kraje.

O prodloužení zákazu nástupu do autobusů předními dveřmi požádal v neděli Čunka v otevřeném dopise člen předsednictva Odborového svazu dopravy Miroslav Lipner. „Apeluji jménem všech řidičů na nepřijatelnost této aktuálně právně neukotvené situace, která má neblahý dopad na psychiku řidičů, kteří jsou tak v pracovním procesu soustavně stresováni možností nákazy u sebe a druhotně stresováni i bezprostředním ohrožením svých blízkých s potenciálními hlubokými dopady v rodinné, sociální a ekonomické sféře,“ napsal Lipner.

Pocit permanentního ohrožení podle něj může v krajním případě vyvolat vedle vnitřního neklidu řidičů i odmítání práci vykonávat. „Kolaps dopravy a fungování rizikových složek infrastruktury si ovšem stát v této těžké době nemůže dovolit,“ doplnil Lipner.

Podle Čunka nyní 99 procent obyvatel kraje autobusy nejezdí. „Ministerstvo zdravotnictví vydalo nařízení, jak mají být chráněni řidiči, tuto ochranu dostali od Zlínského kraje. Není možné, aby se zastavila ekonomika. Kdyby postupovali stejně zdravotníci nebo prodavačky, bylo by to neúnosné,“ uvedl hejtman.

Linkové autobusy, které si objednává Zlínský kraj, ode dneška znovu jezdí podle jízdních řádů platných pro letní prázdniny. Od úterý 24. března jezdily v regionu v souvislosti s opatřeními proti šíření nového typu koronaviru dočasně podle vánočních jízdních řádů. Pracovníci některých firem se však kvůli razantnímu úbytku spojů měli problém dostat do zaměstnání. Dopravci proto na žádost hejtmanství znovu zajistili i spoje, jež ráno a večer užívají lidé pro cesty do a z práce.

ČTK

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dada

1) bezpečnost práce má primárně zajistit zaměstnavatel.
2) nevnímám příliš velký rozdíl mezi řidičem co kasíruje cestující a paní u pokladny v každý sámošce či prodavačka u pultovýho prodeje.
3) pokud cestující budou mít patřičnou ochranu (alespoň roušku), řidič taky, tak je riziko kapénkové infekce sníženo na minimum.
4) povinnou bych zavedl bezhotovostní platbu.
5) na protesty a vyjednávání podmínek práce máte snad odbory, ne?

Alan

Rozdíl mezi prodavačkou a řidičem je v odpovědnosti za cestující… Proto by se nemělo odbavovat, nabouraná psychika při řízení s jedním, či 30ti cestujícími…je to zbytečné a tržby samotné od cestujících jsou v řádu stovek na bus, z toho peníze netečou.

Halamus

Pokladní „odbaví“ nejméně o řád více lidí.
Jinak samozřejmě souhlas s tím, že řidič má odpovědnost za cestující…

Roman

Co se týče mojí zkušenosti, tak nejčastěji mluví o nutnosti fungování ekonomiky lidé, kteří jsou bezpečně izolováni.

Ludvík

Mám stejnou zkušenost.

Roman

Jj. Přišla se na nás z bezpečného odstupu podívat „šéfová“. Vystajlovaná (fialové boty, fialový kabát, fialová kabelka, fialová rouška). Když se k ní chtěl přiblížit technolog na 5 m, začala vřeštět ať se nepřibližuje a po chvilce odešla pryč z firmy. Druhý den nám přistála v mailu výzva, že máme udělat vše pro zachování provozu….

Eduard

JJ taková outfit něco stojí a kole ekonomiky se musí točit i kdyby to měl někdo odskákat zdravím.

Blažková

Jak to vlastně je v krajských vlacích? Vybírají dopravci řádně jízdné a odvádějí kraji?

T.Farník

To se neumí řidiči domluvit a prostě do práce nenastoupit? Nebo čekají, až se někdo nakazí a umře? Nemají odbory?

Ludvík

V lékàrně MAX jsem zaznamenal novinku. Mezi zákazníkem a lékárníkem je sklo. Žádná převratná myšlenka, v mnoha různých institucích zákazníka a pracovníka odděluje průhledná přepážka. Je to běžné třeba i na nádražních pokladnách prodejnách jízdenek. Myslím, že v MAXu sklo zůstane i po skončení epidemie. Bylo by to logické, zvláště pak proto, že do lékáren logicky chodí hodně nemocných lidí. Pokud jde o autobusy, hlavně MHD jsou běžné kabiny pro řidiče. Ne nyní ale do budoucna a hlavně u nových autobusů by takové řešení nebylo od věci ani v příměstské dopravě. S lidmi platícími kartou by kontakt byl téměř nulový… Číst vice »

Divočák

Obávám se, že výhled vpravo by byl omezen ( odraz , sražená vlhkost) , dále komunikace s řidičem.. asi by to brzo šlo pryč..

dada

hmm v MHD docela běžný jeb, „budku měla každá šalina už za socíku.

Erik

A jak to domontujete do starých vozů…….

Matyáš

Začal bych tím, že tu staré vozy už nemají dlouho co dělat 🙂

Dominik

A z jakého důvodu, krom stáří?

Erik

A co 5 letý vůz? Do toho to dáte jak? Však se nebojte s krizí můžete na nové autobusy zapomenout.

Halamus

Hezký překlep, a dává to smysl 😉

Icehammer 2

No ,tak abych trochu upřesnil tvrzení páně Čunka. Gumové rukavice jsme dostali před 2 týdny 200 ks pro cca 50 lidí. Ty bychom měli po každém spoji měnit. Někdo má za den i 10 spojů. FFP 2 nikdo neviděl ani na obrázku, pouze jednorázovky a 1 kus za dva dny. ( Vydrží tak 20 min a je po ní) Čili na trase např.Roznov – Zlín je jich potřeba 10. Jízdní doba 3-4 hodiny celkem. Šité roušky taky, ale jednovrstvé a jde přes ně vidět. Takže k ničemu. A desinfekci na ruce a podlahy, to souhlasí. Firma zakoupila ionizační stroj na… Číst vice »

Halamus

Takže někdo z vás lže, Vás neznáme, pana Čunka známe jen z médií. Nyní máme dost indicií na to, abychom zjistili, kdo je lhář 😉

Novotny

Ten Kraj uz nevi, co by chtel. Zrusit by je bylo malo i s hejtmany. Hejtman preci nebude jezdit autobusem. A nevim kde vzal tech 99%.

Zdravi ridicu pro Kraj asi neni prednejsi pred trzbou, ktera bude stejne minimalni v tuhle dobu. A za druhe, aby si ridic stale desinfikoval ruce po kazde platbe v hotovosti a jeste byl cely den v rousce, to taky neni nic moc prijemneho. Podporu u me ma pan Lipner, ktery bojuje za ridice.

dada

kraj ví přesně co che. peníze do svýho rozpočtu.

Jan Semela

Tak dnes odpoledne v Luhačovicích přijel autobus, na předních dveřích cedulka nastupujte zadními dveřmi, takže se pořád jezdí zadarmo a nastupuje se zadními dveřmi.

Eva

Které společnosti patřil ten autobus?

HonzaX

Prostě Čunek.

Aslanex

Stejná situace nastává v obchodech s potravinami neustále, takže mi na tom nic nepřijatelného nepřijde. Tedy za předpokladu, že je zajištěna opravdu dostatečná desinfekce pro řidiče, který ji může použít po každém styku s cestujícími.

Eduard

Ať se na mě nikdo nezlobí, ale pro pár korun riskovat zdraví lidí. Ať si to hezky pan Hejtman zkusí. Myslím, že by jej to hned přešlo. Místo toho, aby se staral jak vyřešit křečka, tak roupama už neví coby.

Martin Chovanec

Je takový problém, aby tedy ti cestující, kteří jedou, platili pouze kartou, a třeba i nějakou paušální částku 24 Kč, aby se v prostoru řidiče moc nezdržovali? Prostě… nástup, píp, ahoj.

Dominik

Platba kartou by měla být jen alternativa, nemusím jí mít zrovna u sebe.

Luke

Tož já nevím jak ty, ale já kartu nosím v peněžence. Pokud nemám peněženku, mám telefon, ve kterým mám ApplePay a zdar. Můžeš namítnout, že lidi nad 70 či děti kartu nemaj, ty ale stejně jezdí za pár, ne-li zdarma.

Nápad s paušální částkou se mi zamlouvá, lepší než nic 😀

Eduard

Pane Luke, jsou lidé co třeba ani nemají chytrý telefon s NFC, popřípadě nepoužívají ji pro placení. Za této situace je nejrozumnější nechat lidi nastupovat a vystupovat jinými dveřmi než u řidiče. Těch pár korun tržeb opravdu nestojí za to, aby se riskovalo zdraví řidičů a jejich rodin.

Dominik

Pardón, ale předražený nakousnuté jablko opravdu nemám. A i když mám smartphone, tak NFC platby nepodporuje. A prostě nejsem člověk, který by měl u sebe kartu stále, tu nosím, jen na větší nákupy.

HonzaX

Já ji mám u sebe vždy. Spolu s OP a ŘP. Spíš občas nemám hotovost. Píše se rok 2020

Dominik

No vidíte, já zase kartu beru jen, když jdu na větší nákup, nebo vybírat, jinak převážně nosím hotovost, je to pro mě lepší.
No a co, že se píše rok 2020, to je nějaká diagnóza?
A před pandemií se na Vás prodavačky dívaly jak na blázna, když jste chtěl 20 Kč platit kartou a v některých obchodech (většinou trafiky), jsem se setkal s tím, že měly minimální částku pro platbu kartou (třeba 30 či 50 korun), prý z důvodu poplatků.

Halamus

Já mívám karetní a hotovostní období, podle situace. Teď je doba, kdy je vhodné platit kartou, tak všude platím kartou, ostatně na všech obchodech, kde nyní chodím je doporučena platba kartou. A pokud se někdo rozhodne jinak, třebas aby nebyl sledován, je to jeho věc.

Iva D.

To je ta výhoda brutto smluv pane Čunek…

Peter

A pri netto zmluve by tomu bolo inak? Však tie tržby by chýbali tak či tak.

Džamel

Toto je stav na stávku… Já bych nepracoval v tomto stavu…

Koro

Byt autobusakem tak se jim na to zhola vysekašlu

Lux

Pracuju jako řidič AD a na práci se nechci vykašlat. Sice cítím zodpovědnost ke své rodině (zdraví, nenakazit své děti, manželku atd), ale taky mám zodpovědnost k lidem, kteří chtějí jezdit do práce/z práce atd. Vykašlat se není řešením.

Halamus

Řešení by bylo chytit koronavira a vykašlat na vedení, a to doslova 😉

xyz

Mezi ochranné pomůcky v této situaci musejí patřit i ochranné rukavice v situaci, kdy řidiči mají manipulovat s („ohrabanou“ a potenciálně infikovanou) hotovostí při nákupu jízdenek.

Kraj se ale o rukavicích nezmiňuje; uvádí jen „Kraj podle něj dodal dopravcům respirátory typu FFP2 a dezinfekční prostředky.“

abcd2020

Rukavice snad může pořídit i přímo dopravce – zaměstnavatel, ne? Nevšiml jsem si, že by např. stát dodával rukavice řetězcům s potravinami.

Kevis

Kraj nerozdal respirátory FFP2,ale látkové roušky vzdáleně se podobající respiratorum